Matematiikka kolme koetta 10 arvosana 9 yläkoulussa?
Kaikki kokeet siis mitä ollut kolme on täysi 10, kaikki läksyt on tehty. Kyseessä matemaattinen aine eli esim. esiintymistaidon ei pitäisi ratkaista arvosanaa. Eihän?
Epäreilu fiilis.
Kommentit (95)
Opettajalta voi kysyä lisätietoja arvioinnista. Ei siis syytellen vaan että mitä pitäisi tehdä, jotta saisi ensi vuonna numeron nostettua.
Huono opettaja. Meilläkin oli yksi jota rupesi ahdistamaan että luokalla on niin paljon kympin oppilaita että gaussin käyrät menee vinoon. Sitten se antoi parille myös kympin kokeista saaneille kurssiarvosanaksi ysin lähinnä siksi että ne oli saaneet kasin tai ysin edellisistäkin kursseista.
Tunneilla osallistuminen ja käyttäyminen nyt kuitenkin vaikuttavat aineessa kuin aineessa. Niin se on katsos sitten työelämässäkin: vaikka kuinka olisit se nohevin insinööri toimistolla, et sinä se paras työntekijä ole, jos et osaa tehdä yhteistyötä, jakaa tietoa muiden kanssa ja käyttäytyä yhteisesti sovittujen sääntöjen mukaan.
P.s. otsikosta päätellen voisit vähän vielä tsempata äidinkielen tunneilla
Mulla oli 1 koe 9,5 muut 10 ja muutenkin hyvä matikassa, läksyt aina tehty jne.
Ei antanu kasilla kymppiä silloin, koska "pitää olla jotain tavoiteltavaa ensi vuodelle". No empä sitten enää jaksanut noista sen enempää kiinnostua ja saatinhan sitä tällä motivaatio pois helposti.
En tunne nykysysteemiä, kävin kouluni just ennen peruskoulua. Muistan kun keskikoulussa olin pettynyt. Sain kahdesta, olikohan biologian, kokeesta kympit ja todistukseen tuli 8. En minä kyllä ollut tunneilla ollenkaan aktiivinen.
Kukaan ei voi olla täydellinen. Tai olisi äärimmäisen harvinaista. Siksi ymmärrän noita arvosanoja.
Ei ole oikein tuollainen. Itselläni oli samanlainen tilanne aikoinaan (opettaja ei tykännyt), mutta kyllä ylioppilaskirjoitukset sitten korjaavat tilanteen viimeistään.
Yläkoulun numeroissa voi olla jopa parin numeron heitto koulusta riippuen. Sen takia on erittäin hyvä, että on yokirjoituset, koska numerot eivät ole vertailukelpoisia.
Siis onko nyt kyseessä päättöarviointi? Kummasta numerosta on kyse, päättönumerosta tai lukuvuosiarvioinnista? Jätit mainitsematta, mitä sait ohjelmointityöstä (sitä on joka luokka-asteella) ja jos on kyseessä ysiluokka, paljonko valtakunnallisesta kokeesta. Mitä opettaja sanoi? Hänhän on jo käynyt kanssasi arviointikeskustelun, kun tiedät numeronkin.
Peruskoulussa numeroon tosiaan vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkät kokeet. Kympin arvosanaan vaaditaan oikeasti sellaista toimintaa, ettei parannettavaa löydy.
Ei pitäis olla kahta sanaa, että 10 pöytään! Numeron pitäisi kertoa osaamisesta. Yhden kokeen voi saada tuurilla kympin, mutta ei kolmea. Viittoo tunnilla tai ei.
Ymmärrän, että aktiivisuus tunnilla palkitaan numeron nostolla, mutta en ymmärrä että numeroa lasketaan tuntiaktiivisuuden perusteella.
Lapsen luonne ja luokan ilmapiiri vaikuttavat ratkaisevasti siihen minkä verran tunnilla viitataan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että aktiivisuus tunnilla palkitaan numeron nostolla, mutta en ymmärrä että numeroa lasketaan tuntiaktiivisuuden perusteella.
Lapsen luonne ja luokan ilmapiiri vaikuttavat ratkaisevasti siihen minkä verran tunnilla viitataan.
Peruskoulun päättötodistus on luonnollisesti eri asia mutta ainakin välitodistuksissa ja alempien luokkien todistuksissa pointtina tuntiaktiivisuuden alaspäin vaikuttamisessa on se että jatkossa voisi panostaa enemmän siihen.
Eikö se tuntiaktiivisuus ole nykyään 1/3 arvosanasta. Todellakaan ei pelkät kokeet ratkaise.
Vierailija kirjoitti:
Tunneilla osallistuminen ja käyttäyminen nyt kuitenkin vaikuttavat aineessa kuin aineessa. Niin se on katsos sitten työelämässäkin: vaikka kuinka olisit se nohevin insinööri toimistolla, et sinä se paras työntekijä ole, jos et osaa tehdä yhteistyötä, jakaa tietoa muiden kanssa ja käyttäytyä yhteisesti sovittujen sääntöjen mukaan.
P.s. otsikosta päätellen voisit vähän vielä tsempata äidinkielen tunneilla
Käyttäytyminen on 9.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se tuntiaktiivisuus ole nykyään 1/3 arvosanasta. Todellakaan ei pelkät kokeet ratkaise.
Mitä sillä tuntiaktiivisuudella. Nykyisin kun joissain kouluissa ovat käytössä korvasuojaimet. Eniten äänessä oleville kiitettävä aineesta? Herranpieksut. Ei se suunapäänä oleminen mitään kerro osaamisesta, vaikka kuinka osallistuisi. Enintään paljastaa osaamattomuutensa.
Kyllä minusta kuuluu 10. Ei opettaja saa antaa pärstäkertoimen vaan osaamisen perusteella numeron.
Kysyisin opettajalta perusteluita ihan suoraan. Jos ei ole niihin tyytyväinen, niin sitten rehtoriin yhteys. Tarvittaessa voi kannella aviin.
Vierailija kirjoitti:
Opettajalta voi kysyä lisätietoja arvioinnista. Ei siis syytellen vaan että mitä pitäisi tehdä, jotta saisi ensi vuonna numeron nostettua.
Kysyä aivan ystävällisesti, millä perusteella laski numeroa.
Tuntiosaaminen, eli ei ole viitannut ja osallistunut.
Tylsää.