Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!

Vierailija
27.05.2022 |

Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.

Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.

Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.

Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.

Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.

Kommentit (3609)

Vierailija
1901/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 3 työsopparia, kaikki 0-tuntisoppareita ja töitä paiskinut 30-45h viikossa ja silti olen työtön työnhakija, jonka pitää hakea töitä aktiivimallin mukaisesti. Työkkärin täti itsekin tokaisi puhelimessa, että ei tässä järkeä ole, kun taas joutuivat soittelemaan perääni, kun en ollut muistanut työnhakusuunnitelmaa käydä kirjaamassa. En todellakaan ajattele olevani työtön työnhakija, joten siksi nämä unohtuvat jatkuvasti. Nyt ajattelin heti hakea töitä ja merkata ne, niin voin taas seuraavat kuukaudet keskittyä töiden tekoon.

Olet itse ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Kukaan ei pakota siihen. Jos teet kokopäiväisen ihmisen tuntimäärää jo nyt, niin voit aivan hyvin hakea pysyvämpää työpaikkaa itse olematta työkkärin listoilla.

Jokainen saa myös maata kotona aivan vapaasti vaikka kymmeniä vuosia hakematta yhtään työpaikkaa. Ainoastaan rahallisten etuuksien nauttiminen velvoittaa siihen.

Olen samassa tilanteessa kuin se jolle niin hassunhauskasti vittuilit.

Olen työtön työnhakija niiden tilanteiden varalta, että töitä ei olekaan, tai työtunteja on yllättäen tavallista vähemmän. Silloin haen soviteltua päivärahaa.

Useimmat meistä varautuvat jollain tavalla tulevaisuutta varten. 0-tuntisopimuksella työtä tekevät varautuvat ilmoittautumalla työttömäksi työnhakijaksi. Täytyy olla aika pöljä jos ei sitä ymmärrä.

Vierailija
1902/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole iso homma hakea 4 paikka kk. Haen enemmänkin, joka päivä jotain. Ikä 46 v on este ja koulutuksen puute. Enää 20 v eläkeikään.

Ei minustakaan ole homma eikä mikään hakea neljää paikkaa kuussa. Koulutustakin mulla on. Mutta olen jo vasta 53 v, eikä se tunnu kelpaavan työnantajille. Työkkärin virkailijan mielestä ikärasismia ei ole olemassakaan, vaan vika on tietysti jollakin muulla tapaa minussa.

Työnhakuvelvoitteessa ei ole ikäalennusta. Ei, vaikka olisit puolen vuoden päästä jäämässä vanhuuseläkkeelle. Katsopa, ketä äänestät kevään vaaleissa, jos vaikka saataisiin joku "korjaussarja" tälle mallille.

Ei niin olekaan. Täytän hakuja eläkkeelle lähtöön asti. Siis ihan tappiin.

Älytöntä, mutta teen miten pitää kun laki sanoo kerran niin.

Joudut johonkin työnhakuvalmennukseen, työkokeiluun tai kuntouttavaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1903/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein ymmärrä tätä valitusta tästä asiasta. Itse olin viimeksi työttömänä vuonna 2013, ja silloin mun piti joka kuukausi tehdä selvitys työkkärille, että mitä olen tehnyt työllistymisen eteen. Käytännössä tämä juuri tarkoitti sitä, että listasin niitä työpaikkoja/koulutuksia mihin olin hakennut. Jos en väärin muista niin välillä piti jopa avata vähän tulevaisuuden suunnitelmia. Eli mikä tässä on nyt niin erilaista vertattuna vuoteen 2013? Kyllä se ainakin mulle oli ihan pakollista, että piti hakea niitä työpaikkoja ja tehdä selvityksiä.

Vierailija
1904/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin rahat pois niin, vuokrat ja muut laskut maksetaan mutta niiden maksamiseen ei anneta rahaa.

Näin loppuu puhelimien ja muotivaatteiden osto, tämä on vaihe 1, näitä saisi ostettua vain palkalla.

Ruokaan voisi antaa ruokalappuja (sos.tunnuksella), jolloin rahaa ei voisi käyttää väärin mutta ruoan saisi kuitenkin, tällaisia on ollutkin ja niillähän ei saanut ostettua esim tupakkaa tai olutta, niitäkin saisi vain palkalla.

No rahat voi sitten ottaa sinulta kun tuolla kaupungilla kuljet.

Sitähän nämä kokoomuslaiset haluavat että kansa köyhtyisi niin paljon, että ihan oikeasti aletaan ryöstämään ihmisiä tuolla kaupungeissa.

Vierailija
1905/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajaltelkaa niitä rekryosastojen raukkoja jotka joutuu käydä läpi vähintään kakskytkertaiset hakupaperit vain sen takia että porukka joutuu PAKOLLA hakea niitä paikkoja heiltä.

Kuten että it-alalle hakee porukkaa jotka osaa juuri ja juuri avata tietokoneen, tai hoitoalalle hakee porukkaa jotka käyneet kerran katsomassa mummoaan sairaalassa. Kun kaikki ne tulleet pitää kuitenkin käydä läpi ettei ne oikeat ja pätevät hakemukset vahingossa mene sinne roskakoppaan tai silppuriin.

Vierailija
1906/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin rahat pois niin, vuokrat ja muut laskut maksetaan mutta niiden maksamiseen ei anneta rahaa.

Näin loppuu puhelimien ja muotivaatteiden osto, tämä on vaihe 1, näitä saisi ostettua vain palkalla.

Ruokaan voisi antaa ruokalappuja (sos.tunnuksella), jolloin rahaa ei voisi käyttää väärin mutta ruoan saisi kuitenkin, tällaisia on ollutkin ja niillähän ei saanut ostettua esim tupakkaa tai olutta, niitäkin saisi vain palkalla.

No rahat voi sitten ottaa sinulta kun tuolla kaupungilla kuljet.

Sitähän nämä kokoomuslaiset haluavat että kansa köyhtyisi niin paljon, että ihan oikeasti aletaan ryöstämään ihmisiä tuolla kaupungeissa.

Vihervassarithan sitä on halunneet, eikä heidän mielestään ryöstelevää katujengiongelmaa ole vaikka nyt ryöstöjä tapahtunut jo 1400 kpl lyhyessä ajassa!

Vierailija
1907/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-palveluiden sivujen kautta työttömän pitää raportoida hakemaansa neljää paikkaa kuukausittain. Raportoimatta jättäminen lakkauttaa työttömyysturvan.

Vierailija
1908/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kommentteja täällä ollut, olen saanut vinkkejä ja vertaistukea - ja vittuilua myös, tietenkin. Itse yritän opetella huijaamaan, ei oikein luonto anna periksi, mutta pakko kai yrittää. Siis hakea neljää paikkaa; riittää, jos vain KYSÄISEN asioidessani jossain, että Otatko mut töihin?. Tai kerron Mol:ssa, että olen hakenut paikkaa x, vaikka en olisi hakenutkaan. Virkailijan mukaan näitä ei tarkisteta. Oma tilanne sellainen, että oon sijainen, enkä halua muualle töihin.

Vierailija
1909/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo niin mahdoton homma ole hakea neljää paikkaa kuussa. Paitsi jossain Sallan Naruskassa voi olla. Tai ei ehkä sielläkään, ainahan on etätyömahdollisuus ja esimerkiksi puhelinmyyntiä voi hyvinkin hoitaa . Sitä voi tehdä ihan kuka tahansa puhekykyinen ja koulutustakaan ei tarvita

Vierailija
1910/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä tätä valitusta tästä asiasta. Itse olin viimeksi työttömänä vuonna 2013, ja silloin mun piti joka kuukausi tehdä selvitys työkkärille, että mitä olen tehnyt työllistymisen eteen. Käytännössä tämä juuri tarkoitti sitä, että listasin niitä työpaikkoja/koulutuksia mihin olin hakennut. Jos en väärin muista niin välillä piti jopa avata vähän tulevaisuuden suunnitelmia. Eli mikä tässä on nyt niin erilaista vertattuna vuoteen 2013? Kyllä se ainakin mulle oli ihan pakollista, että piti hakea niitä työpaikkoja ja tehdä selvityksiä.

Mä olen ollut monta vuotta työtön eikä ennen tätä aktiivimallia pitänyt mitään selvitystä tehdä.

Tuet tuli vaikka ei hakenut yhtään mitään työpaikkaa.

Vierailija
1911/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jo kolme eri työtä ja niistä saa rahaa (niinkun töistä yleensä :D) niin miksi edes olla työnhakijana? Saatko jotain etuuksia kelasta tms.?

Vierailija
1912/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuo niin mahdoton homma ole hakea neljää paikkaa kuussa. Paitsi jossain Sallan Naruskassa voi olla. Tai ei ehkä sielläkään, ainahan on etätyömahdollisuus ja esimerkiksi puhelinmyyntiä voi hyvinkin hoitaa . Sitä voi tehdä ihan kuka tahansa puhekykyinen ja koulutustakaan ei tarvita

Täällä on 8 avointa paikkaa, naapurikunnassa 5. Eikä asuta lähelläkään Sallaa.

Vierailija
1913/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä käydään, koska ihmiset haluavat asioita ja mukavuuksia, puhelimia, pelikoneita, vaatteita ja osa suurempia asuntoja ja autoja ja muta.

Matalapalkka-alalla tätä ei toteudu, joten ainoa motivaatio tällaiselle työlle on poistettu.

Jos ainoa keino saada vaikkapa älypuhelin, olisi käymällä töissä, niin jokainen kävisi enemmän tai vähemmän töissä.

Jokaisen työttömän luona, jossa olen käynyt, on ollut kotona ihan kaikki samat "pelit ja pensselit" kuin töissä käyvienkin kotona, tämä tarkoittaa sitä, että monen ihminen näkökulmasta töissä käyminen on turhaa.

Niin on kuule meilläkin pleikkarit, autot sun muut vaikka olen työtön. Tuleeko yllätyksenä että työtönkin on voinut käydä töissä??

Vierailija
1914/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajaltelkaa niitä rekryosastojen raukkoja jotka joutuu käydä läpi vähintään kakskytkertaiset hakupaperit vain sen takia että porukka joutuu PAKOLLA hakea niitä paikkoja heiltä.

Kuten että it-alalle hakee porukkaa jotka osaa juuri ja juuri avata tietokoneen, tai hoitoalalle hakee porukkaa jotka käyneet kerran katsomassa mummoaan sairaalassa. Kun kaikki ne tulleet pitää kuitenkin käydä läpi ettei ne oikeat ja pätevät hakemukset vahingossa mene sinne roskakoppaan tai silppuriin.

Juuri tämän takia hyvin monet oikeat työpaikat ovat nykyään auki vain Linkedinissä, yrityksen omilla nettisivuille tai vastaavissa. Työnantajat koittavat näin saada ainoastaan kunnollisia hakijoita.

Toivottavasti kaikki työnhakijat myös tajuavat tämän eivätkä luule, että työvoimatoimiston listoilla olisi "kaikki" avoimet työpaikat. Vähintään Oikotie, Monster, Duunitori jne pitää olla kailla seurannassa

Vierailija
1915/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kausityö loppui ja kävin ekaa kertaa tän mallin aikana työkkärissä. Muutin naapurikuntaan töissä ollessani, joten nyt mulle tuli uusi "oma valmentaja" ja tapasimme ensimmäisen kerran.

Herran Jumala. Oon siis ollut työttömänä vasta viikon ja se virkailijan suhtautuminen muhun oli ihan älytöntä. Siinä istuessa ja häntä kuunnellessa piti oikein alkaa katsomaan että miltä mä näytän, oonko pukenut mun paidan väärinpäin vai mikä minussa viestii totaalista idioottia tälle ihmiselle. Mua ei oo koskaan ennen kohdeltu näin alentuvasti ja pidetty avuttomana tollona.

Oon 32-vuotias ja virkailija suurinpiirtein samaa ikäluokkaa, joten ei voi edes ikäerolla selittää sitä vähättelyä. Jo näkemättä mun CV:tä hän oli sitä mieltä että mun pitäisi aloittaa joku 3kk kestävä työpaja, jossa ansioluettelo laitetaan kuntoon ja opetellaan työnhakutaitoja. Sitten kädestä pitäen selitti miten niitä työpaikkoja etsitään netistä, miten se hakukone toimii ja lopuksi vielä luki mulle hitaasti ääneen niitä avoimia työpaikkailmoituksia. Mä istuin siinä ihmeissäni. Oon kuitenkin ikäluokkaa, joka käyttää tietokonetta sujuvammin kuin useampia keittiökonetta.

Kaiken kruunasi, kun hän lopuksi kysyi, että tulostaako hän paperille mun allekirjoitettavaksi tuon työllistymissuunnitelman, vai pystynkö kuittaamaan sen netissä.

(oon konetekniikan insinööri, siksi tää varmaan riipaisi niin syvältä)

Vierailija
1916/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vastikään kehotuksen hakea kahta paikkaa kuukaudessa. Melko huvittavaa siihen nähden, että pitkäaikaistyöttömyyteni alussa hain kahtasataa paikkaa kuukaudessa.

Ymmärsin virkailijan puheista, että vaikka velvoite on tähän saakka ollut nolla paikkaa kuukaudessa, olisi kiva, jos pantaisiin jokin luku ruksittavaksi. Sain valita yhden ja neljän väliltä. Olen liian raihnainen edes kulkemaan työmatkoja, mutta liian hyväkuntoinen työkyvyttömyyseläkkeelle, eikä pelkkiä etätöitä ole saatavilla. Työhaluja kyllä olisi, mutta tosiasiat panevat vastaan. Mutta mikäpä tässä papereita täytellessä.

Vierailija
1917/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep :D Sama kokemus! Istuin siinä kuin mikäkin "tollo" ja lueteltiin perusasioita. Yritti myös saada johonkin työnhakukurssille, "vahvasti suositteli", mutta sanoin, että kiitos, en tarvitse sellaista kurssia. Siihen ei kai voi ketään pakottaa. Ainakin hän sanoi "Vai niin", myrtsi ilme kasvoillaan. Pääasia, että asia ohitettiin. Olen myös ammattikorkeakoulun käynyt nuori nainen, joka vasta hetken ollut työttömänä määräaikaisuuden loputtua. 

Teen satunnaisia sijaisuuksia, mutta "sitä ei huomioida" ja hän piti minua täysin avuttomana :D 

Vierailija
1918/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on velvoite vain kahta paikkaa hakemaan kuukaudessa. Minulla on koneella lista kunnan kaikista yrityksistä osoitetietoineen. Randomina sieltä valkkaan kaksi joka kuukausi ja lähetän pilipalihakemuksen. Homma ohi noin 5 minuutissa.

Vierailija
1919/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on velvoite vain kahta paikkaa hakemaan kuukaudessa. Minulla on koneella lista kunnan kaikista yrityksistä osoitetietoineen. Randomina sieltä valkkaan kaksi joka kuukausi ja lähetän pilipalihakemuksen. Homma ohi noin 5 minuutissa.

Etkö halua töihin?

Vierailija
1920/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, ikä ei anna lisäpisteitä ja jos saa korvausta, niin pitää ottaa vastaan mitä annetaan ja toimia kuten käsketään. Mutta joo. Jään OVE:lle 1.7.24. Onko siihen paljon vai vähän aikaa, tiedä tuota.

Tyäuraa on takan vuodesta 1976, jolloin aloitin kesätyöt.

Sitten on tullut painettua pitkiä työsuhteita ja yksityisyrittäjänä.

Jäin työttömäksi kaksi vuotta sitten, tuot. ja tal. syistä.

Pakko hakea korvausta, vaikka kyllä sukanvarressakin on.

TE on riehunut kuin pyörremyrsky kanssani toukokuusta alkaen. Tietenkin 4 hakua /kk, mikäs siinä, helppo rasti.

Soittivat kahden viikon välein ja olisi pitänyt mennä mitättömillä tunneilla palkatukipaikkaan. Tai uskovaisten puljuun seisomaan.

Työnhakukursseille, työhön tutustumaan, CV:tä laatimaan. Huh.

Kaikki asiat kunnossa, ei velkaa, ei päihteitä, lapset hyvissä ammateissa, vakitöissä. Naimisissa olen ollut saman henkilön kanssa 35 vuotta.

Mutta TE:ssä kohtelevat kuin vähä-älyistä. Kuntakokeilussakin olen. Sieltä soittivat ja uhkailivat, että jos me nyt vaan laitetaan sinut pajalle hommiin.

Nyt on ollut vähän rauhallisempaa. Tyyntä myrskyn edellä. Tai jotain.