Ostin Kastehelmi-juomalaseja yo-lahjaksi mutta nyt alkoi epäilyttää
Onko astiat oikeasti niin huono lahja kuin jotkut tällä palstalla antava ymmärtää?
Kommentit (203)
Jos mun pitäisi juhlia järjestää, mä järjestäisin ne ravintolassa tai jossain muussa vuokratussa juhlatilassa ja sinne pitopalvelu. Näillä riittää astioita ja ottimia.
Meillä on kyllä salaattiottimet ja niille on käyttöä kerran vuodessa, kun sisko tulee kylään :D. Teen salaatin kyllä kulhoon, mutta otetaan sitä miehen kanssa kahdella lusikalla. Olemme siis lapseton pariskunta, ei tarvi järjestää rippijuhla tms.
Vierailija kirjoitti:
Millä te otatte salaattia, kauhalla? Vai ettekö tee salaattia?
Meillä on ottimet joka viikko käytössä.
Haarukka ja lusikka. Niillä oikeastaan helpompi nostella salaattia, kuin ottimilla.
Minä annoin pari vuotta sitten siskon tytölle rippilahjaksi kakkulapion. (En päässyt juhliin paikalle). En tiedä oliko kakkulapio mieleen. Minulla on itsellä pienet lapset ja rahat vähissä, joten ei ole varaa mitään isoja lahjoja antaa, vaikka rahaa varmaan olisi toivonut. Mun mielestä kakkulapiota tarvitsee aina, piti sitten illanistujaisia, syntymäpäiviä tai mitä tahansa juhlia, ja usein niitä tarvitaan useampiakin makeaan ja suolaisiin kakkuihin, piirakoihin jne.
Minusta astiatkin ovat ihan kiva lahja. Niille on aina käyttöä. Ja ainakin lapsiperheessä niitä hajoaa tasaiseen tahtiin.
Vähänkö vituttais saada.jotain rumaa astiastoa yo-lahjaksi. Jos kerää jotain tiettyä, toki silloin ok. Mutta vain silloin.
T. Ylioppilas.
Rahan vänkääminen ja tilailu on mautonta. Pubiin ja höttöön se sitte kuluu. En kannata rahalahjoja.
On kiva myöhemmin muistella et siltä ja siltä sain sen ja sen vaikka ottimen/astian/kirjan.
Onnen toivottaminen riittää. Kortti on jo plussaa. Muuta ei tarvita.
Nyt on rahasta tiukkaa kaikilla. Kaikki on kallista, ruoka, sähkö, rakentaminen. Ei lahjoja. Onnittelut riittää, sehän on huomaavaista.
Vierailija kirjoitti:
Vähänkö vituttais saada.jotain rumaa astiastoa yo-lahjaksi. Jos kerää jotain tiettyä, toki silloin ok. Mutta vain silloin.
T. Ylioppilas.
Siinä vaiheessa kun lähdet ostamaan niitä itse tienaamillasi rahoilla, voi kastehelmilasi hyvinkin kelvata. Oikeasti mun neuvo on, että säästä, äläkä nirsoile. Opiskelijana sulla tulee olemaan tiukkaa rahasta, vaikka vanhemmat auttaisikin, samoin silloin kun lapset ovat pieniä.
Ei ole kiva lahja. Luulen että uoret ei halua mitään laseja tai astiastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sai ylioppilas, tai rippilahjaksi, en nyt muista, kakkulapion. Sitä tarvittiinkin heti kun hän täytti 40-vuotta :D
Eikö teillä aikaisemmin käynyt vieraita, joille katoitte kauniilla kupeilla ja hopeisella kakkulapiolla kahvipöydän.
Eikö teillä pidetty mitään juhlia, tai juhlistettu harvinaisimpia vieraita.
Eikö teillä ollut vieraita tai täytekakkua ennen kuin mies täytti 40 vuotta.
Kyllä useimmissa kodeissa otetaan esiin kaikki kauneimmat ja arvokkaimat tarjoiluastiat jouluna ja kodin juhlissa.
Nehän ovat osa sitä juhlaa, kaunis kattaus, liinoista ja lautasliinoista lähtien, kynttilöineen.
Vai juodaanko teillä juhlissakin kahvit mukeista, ja heitetään keksi tai pullapussi sinällään pöytään? Siihen sekaan vielä maitopurkki?
Olen eri henkilö, mutta ei. Kaikki eivät pidä tuon tyylin juhlista. En leivo kakkuja enkä piirakoita, en tee salaattia kulhoon. Juhlistan ystävien kanssa mieluummin syömällä ravintolassa tai kahvittelemalla kahvilassa, tai jonkin aktiviteetin parissa. Eli poissa kotoa, nauttien hyvästä ruoasta, ja seurasta.
Jos jostain syystä joutuisin kotonani perinteisen tyylin kahvikutsut tai isommat syömingit pitämään, vuokraisin astiat ja ostaisin tarjottavat. En halua säilöä kotonani turhaa tavaraa, enkä halua väkertää keittiössä tai emännöidä.
En myöskään anna lahjoja kysymättä lahjan saajalta, mille on tarve. Raha on huomaavaisin vaihtoehto eikä aiheuta saajalle vaivaa.
Ihmiset nauttivat tyystin erilaisista asioista, se olisi monen hyvä ottaa huomioon.
N43
Mitä ihmettä tätä pitää alapeukuttaa? Siksi, että joku jota ette tunne, ei järjestä kotonaan juhlia (ihmisille joita myöskään ette tunne)? Lukekaa tuo viimeinen virke ajatuksella ja perustelkaa, miksi se on eriävän mielipiteenilmauksen arvoinen. Enkä ole tuon ylläolevan kirjoittanut, kunhan ihmettelen. Ainoa oikea tapa elää on tykätä kutsujen järjestämisestä omassa kotonaan, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sai ylioppilas, tai rippilahjaksi, en nyt muista, kakkulapion. Sitä tarvittiinkin heti kun hän täytti 40-vuotta :D
Eikö teillä aikaisemmin käynyt vieraita, joille katoitte kauniilla kupeilla ja hopeisella kakkulapiolla kahvipöydän.
Eikö teillä pidetty mitään juhlia, tai juhlistettu harvinaisimpia vieraita.
Eikö teillä ollut vieraita tai täytekakkua ennen kuin mies täytti 40 vuotta.
Kyllä useimmissa kodeissa otetaan esiin kaikki kauneimmat ja arvokkaimat tarjoiluastiat jouluna ja kodin juhlissa.
Nehän ovat osa sitä juhlaa, kaunis kattaus, liinoista ja lautasliinoista lähtien, kynttilöineen.
Vai juodaanko teillä juhlissakin kahvit mukeista, ja heitetään keksi tai pullapussi sinällään pöytään? Siihen sekaan vielä maitopurkki?
Olen eri henkilö, mutta ei. Kaikki eivät pidä tuon tyylin juhlista. En leivo kakkuja enkä piirakoita, en tee salaattia kulhoon. Juhlistan ystävien kanssa mieluummin syömällä ravintolassa tai kahvittelemalla kahvilassa, tai jonkin aktiviteetin parissa. Eli poissa kotoa, nauttien hyvästä ruoasta, ja seurasta.
Jos jostain syystä joutuisin kotonani perinteisen tyylin kahvikutsut tai isommat syömingit pitämään, vuokraisin astiat ja ostaisin tarjottavat. En halua säilöä kotonani turhaa tavaraa, enkä halua väkertää keittiössä tai emännöidä.
En myöskään anna lahjoja kysymättä lahjan saajalta, mille on tarve. Raha on huomaavaisin vaihtoehto eikä aiheuta saajalle vaivaa.
Ihmiset nauttivat tyystin erilaisista asioista, se olisi monen hyvä ottaa huomioon.
N43
Mitä ihmettä tätä pitää alapeukuttaa? Siksi, että joku jota ette tunne, ei järjestä kotonaan juhlia (ihmisille joita myöskään ette tunne)? Lukekaa tuo viimeinen virke ajatuksella ja perustelkaa, miksi se on eriävän mielipiteenilmauksen arvoinen. Enkä ole tuon ylläolevan kirjoittanut, kunhan ihmettelen. Ainoa oikea tapa elää on tykätä kutsujen järjestämisestä omassa kotonaan, niinkö?
Kakkulapio on aika arkinen käyttöesine. Sillä voi leikata paitsi kakkua myös makeita ja suolaisia piirakoita, kääretorttua, pannukakkua jne. Eli käyttöesine arkeen ja juhlaan. Kyllähän osa syö aina pelkällä haarukalla, mutta silti aika monessa perheessä on ruokaveitsiäkin. Eli en perustelisi esim. veitsettömyyttä sillä, että syömme ravintolassa juhlapäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos astioista epävarma niin esim kakkulautanen tai salaatinottimet on sellaiset mitkä ei tarvitse olla samaa sarjaa minkään kanssa.
Jos ei toivetta tiedossa
Minne sinä jossain yksiössä laitat kakkulautasen, jota tarvitsee seuraavan kerran ehkä oman lapsen ristiäisissä? Vähän järkeä näihin ehdotuksiin.
Häh? Ennen oman lapsen ristiäisiä ei käy vieraita, eikä ainakaan tarjota kakkuja?
Riippuu piireistä. Olen tarjonnut kakun aina tavalliselta lautaselta. Miksi pitäisi tarjota jalalliselta lautaselta? Se on toki juhlavampaa, mutta tavallinen lautanen on kätevämpi pienissä ja epämuodollisissa tilaisuuksissa.
Mamma hyvä, ei kakkulautanen aina ole jalallinen...
Kakkulautanen voi olla esimerkiksi nätti, vähän parempi iso lautanen.
Jalallinen lautanen on sitten käytössä tietynlaisissa piireissä tottakai yleisemmin.Kakkulautasen ideahan on se, että siinä on tarpeeksi iso tasainen pohja. Ruokalautasissa tällaista tarvittavan isoa tasaista pohjaa ei useinkaan ole. Jos kuitenkin on, nekin käyvät hyvin kakkulautaseksi. Kakkulautasessa voi olla jalka, tai sitten ei. Meillä syödään kakkuja paljon. Meillä on siis ihan virallinen kakkulautanen. Kakkulautanen on hieno lahja.
-eri
Meillä poijsta nuorempi halusi ensimmäisenä opiskelijavuotenaan jopa kakkukuvun lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ammoisina aikoina vaihtoehdot oli raha tai korut. Ihan kiva oli saada niitä korujakin, vaikkei niitä enää käyttäisi. Raha tuli ja meni. Taisin ostaa sillä jotain niinkin tähdellistä kuin Nintendon ja muu meni ihan vaan sekalaisiin kuluihin.
Kun minä ajattelen omia ylioppilasjuhliani lähes 40 vuoden takaa, niin täytyy sanoa, että aika vähän on tullut silloin lahjaksi saatuja koruja käytettyä. Sen sijaan ajattelen vieläkin lämmöllä niitä vieraita, jotka antoivat lahjaksi rahaa. Ne rahat olivat merkittävä apu opiskelun alussa, kun lähdin vieraalle paikkakunnalle 400 kilometrin päähän mukanani matkalaukullinen omia vaatteitani, pari pussilakanaa ja muutama kotoa saatu vanha astia.
Tosin ihan ensimmäisen osan lahjarahoista käytin siihen, että ostin junalipun pääsykokeisiin.
En missään nimessä vähättele tai moiti kenenkään antamaa lahjaa, mutta halusin vain tuoda esiin, että ne lahjarahat eivät ole läheskään aina biletysrahoja, vaan usein tosi iso apu opintojen alussa.
Kyllä nuoretkin syö ja juo ja opiskelijat pitävät illanistujaisia, ostavat kukkia yms. :)
Minulla nelikymppisellä ja muilla samanikäisillä kavereilla on astiastot, aterimet ja tarjoiluastiat, useimmilla arki- ja juhlakäyttöön omat sarjat. Ehkä kyläilykulttuuri on muuttunut niin ettei ihmiset enää kutsu muita kotiin tai tarjoile mitään, mutta meillä on tapana kutsua kavereita ja sukulaisia sekä syömään että kahville säännöllisesti. Sitten on lisäksi joulut ym. juhlapäivät jolloin on kiva kattaa vähän juhlavammin.
Maku ja sarjat on muuttuneet parissakymmenessä vuodessa sen verran, että tuskin ylioppilaslahjaksi saadut sekalaiset astiat olisi enää käytössä. Onneksi sain enimmäkseen rahaa, joten ei ole jäänyt nurkkiin pyörimään mitään turhaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos astioista epävarma niin esim kakkulautanen tai salaatinottimet on sellaiset mitkä ei tarvitse olla samaa sarjaa minkään kanssa.
Jos ei toivetta tiedossa
Minne sinä jossain yksiössä laitat kakkulautasen, jota tarvitsee seuraavan kerran ehkä oman lapsen ristiäisissä? Vähän järkeä näihin ehdotuksiin.
Häh? Ennen oman lapsen ristiäisiä ei käy vieraita, eikä ainakaan tarjota kakkuja?
Riippuu piireistä. Olen tarjonnut kakun aina tavalliselta lautaselta. Miksi pitäisi tarjota jalalliselta lautaselta? Se on toki juhlavampaa, mutta tavallinen lautanen on kätevämpi pienissä ja epämuodollisissa tilaisuuksissa.
Mamma hyvä, ei kakkulautanen aina ole jalallinen...
Kakkulautanen voi olla esimerkiksi nätti, vähän parempi iso lautanen.
Jalallinen lautanen on sitten käytössä tietynlaisissa piireissä tottakai yleisemmin.Kakkulautasen ideahan on se, että siinä on tarpeeksi iso tasainen pohja. Ruokalautasissa tällaista tarvittavan isoa tasaista pohjaa ei useinkaan ole. Jos kuitenkin on, nekin käyvät hyvin kakkulautaseksi. Kakkulautasessa voi olla jalka, tai sitten ei. Meillä syödään kakkuja paljon. Meillä on siis ihan virallinen kakkulautanen. Kakkulautanen on hieno lahja.
-eri
Meillä poijsta nuorempi halusi ensimmäisenä opiskelijavuotenaan jopa kakkukuvun lahjaksi.
On poikkeus. Moni kyllä pettyy tuollaisesta lahjasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuoretkin syö ja juo ja opiskelijat pitävät illanistujaisia, ostavat kukkia yms. :)
Kyllä syövät jotain helppoa kotona ja moni ihan tilaa sitä ruokaa. Tässä ketjussa ei osaa keski-ikäiset asettua nuoren elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä syövät jotain helppoa kotona ja moni ihan tilaa sitä ruokaa. Tässä ketjussa ei osaa keski-ikäiset asettua nuoren elämään.
Ei kyllä ne nykyopiskelijat pitää bileiden etukäteisjuhlat ja muitakin juhlia kotona ja tarjoaa ruokaa nykyaikana.
Olisin ollut nuorena tosi pettynyt lahjasta. Nyt kyllä kelpaisi mutta olen jo 56v. Se että omistan kaikki keittiövälineet ja koneet ei tarkoita sitä että nuorena olisi nuo asiat kiinnostanut.
Meillä teini kotona ja nykyään aina toivoo sen lahjan rahana. Ikää 18v. No saa vaan meiltä vanhemmilta lahjan. No kännyt tuli lahjaksi viime synttäreillä.
En itse kehtaisi antaa vaan noita laseja. Voihan ne palauttaa ja antaa rahaa lahjaksi.
Astioita voi ostaa silloin kun niitä tarvitsee. Raha on ainoa järkevä lahja nuorelle. Aika usein nämä astialahjat on jotain kierrätysjuttuja. Noloa. Anna lasit ja niiden sisälle sujautat seteleitä.