Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruuan hinnannousu todella kolahtaa

Vinkkejä ja vertaistukea
26.05.2022 |

Ottamatta kantaa siihen meneekö meillä ruokaan paljon vai vähän, halusin vaan keskustella tästä uudesta tilanteesta. Olemme siis 5-henkinen perhe (yksi lapsista syö jo aikuisen verran) ja laitamme ruokatilille kuukausittain 800e. Usein siitä lähtee joku lasku, ja ruokaan jää 650-700e. Aiemmin se on niin napin riittänyt. Syömme tavallista kotiruokaa, emme juuri käytä punaista lihaa. Lapsilla kerran viikossa karkkipäivä. Nyt kävimme katsomassa ruokatiliä ja jäljellä on 20 päivälle 110 euroa! Olemme tehneet kaiken ihan samalla tavalla kuin aiemminkin. Aivan käsittämätöntä kuinka nopeasti hinnat ovat nousseet, vaikka syytkin ovat tiedossa. Autoa meillä ei onneksi ole. Ruoka on se josta nyt tullaan säästämään, ja joudumme tietysti ruokatilille laittamaan lisää ennen seuraavaa palkkaa, mutta se ei kyllä voi jatkossa olla pysyvä ratkaisu. Moni muukin on varmasti huomannut saman. Nyt pitää alkaa miettiä niitä keinoja, joilla tingitään mutta voitaisiin silti syödä riittävästi ja hyvin.

Jos sinulla ei ole mitään hyvää sanottavaa tähän aloitukseen ja haluat vaan päteä niin tee se mieluummin jossain muualla. Moni varmasti on samassa tilanteessa ja voi tähän samaistua.

Kommentit (184)

Vierailija
41/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitäpä, ap, mihin olette tuhlanneet enimmät rahat jo 10 päivässä?

Vierailija
42/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakorin hinta on todellakin kallistunut vain muutaman prosentin.

Tilannetta seuraavat koko ajan monet tahot Tilastokeskuksesta Luonnovarakeskukseen.

Jokin yksittäinen tuote on varmasti kallistunut 30 tai jopa 100 prosenttia, mutta keskimäärä on se muutama prosentti.

Kukaan ei tietenkään halua muistaa sitä, että joidenkin yksittäisten tuotteiden hinta on jopa laskenut.

Ei siis liioitella, pysytään faktoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin olen joutunut vaihtamaan tuotteita halvempiin, jotta pysyn budjetissa. Saan minäkin ruokakärryni samaan hintaan kuin ennen, mutta se tarkoittaa kotimaisen ruoan vaihtamista ulkomaalaiseen ja vähän pienempää kärryllistä. Olen itse joutunut vähentämään syömistä jotta lapsille riittää ruokaa.

Vierailija
44/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokakorin hinta on todellakin kallistunut vain muutaman prosentin.

Tilannetta seuraavat koko ajan monet tahot Tilastokeskuksesta Luonnovarakeskukseen.

Jokin yksittäinen tuote on varmasti kallistunut 30 tai jopa 100 prosenttia, mutta keskimäärä on se muutama prosentti.

Kukaan ei tietenkään halua muistaa sitä, että joidenkin yksittäisten tuotteiden hinta on jopa laskenut.

Ei siis liioitella, pysytään faktoissa.

Minä en enää usko tähän. Näenhän minä itse kaupan hyllyllä muuttuneet hinnat. Vai onko minulla vain niin huono tuuri, että juuri minun ostoskorin tuotteet ovat kallistuneet 30 % jopa 100%. Olen jo joutunut luopumaan monesta tutusta tuotteesta.

Vierailija
45/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie lapset mummolaan syömään niin usein kun pystyt. Etenkin jos ovat eläkeläisiä, niin heillä on yleensä rahaa.

Vierailija
46/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie lapset mummolaan syömään niin usein kun pystyt. Etenkin jos ovat eläkeläisiä, niin heillä on yleensä rahaa.

Eipä siinä mitään säästä kun menee bensoihin erotus.

Vierailija
47/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein ap:lle ja kaikille muille vihervasemmistoa äänestäneille idi ooteille! 😂 sitä saitte mitä viime vaaleissa tilasitte!! Hahahaa

Vierailija
48/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa välipalahöpötysten ja kalliiden leipien ostaminen. Tilalle kaurapuuroa tai ehkä halpoja muroja. Leiväksi itse leivottua tai halvinta paahtoleipää.

Vierailija
49/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein ap:lle ja kaikille muille vihervasemmistoa äänestäneille idi ooteille! 😂 sitä saitte mitä viime vaaleissa tilasitte!! Hahahaa

No entä kun äänestin Perussuomalaisia? Ihan yhtä lailla kärsin ja vielä enemmän. Sipilän hallitus sentään yritti panna Suomea kuntoon.

Tässä sitä nyt sitten nälissään palellaan ensi talvi kun ei ole rahaa ruokaa tai lämmitykseen. Voisikos sitä laittaa lapsiaan huutolaisiksi vai mitä tässä tekisi?

Vierailija
50/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikalailla samankokoinen (ja ikäinen) perhe. 

Meillä syödään paljon keittoja. Keittoihin käytän runsaasti pakastevihanneksia. Leipä leivotaan suurimmaksi osaksi itse. Hedelmät ja vihannekset ostan lähes tulkoon aina kauden mukaan, jolloin hinta on edullista ja ravintoarvot parhaimillaan. Itse tehty leipä on tuoreena niin hyvää, ettei sen päälle edes leikkeleitä kaipaa. Suunnittelen ruokalistat hyvin pitkälle kaupan tarjousten mukaan. Ostan punaliputettuja tuotteita jos niitä löydän. En osta eineksiä tai valmisruokaa. Eli aika perussettiä mitä kaikki muutkin neuvovat.

Ainoa aito vinkki jonka voisin antaa on se, että vuosia sitten lopetimme maidon käyttämisen kotona jano- tai ruokajuomana, kun lapset täyttivät vatsansa sillä eivätkä syöneet kunnolla. Tämä pudotti kauppalaskuamme välittömästi 50 eurolla, vaikka lapset alkoivat syömään suurempia ruoka-annoksia. 

Vierailija
51/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se Sanna voisi tulla lukemaan näitä palstoja ja kuulemaan kansan hätää. Kohta ruvetaan mellakoimaan. Ensi meni sirkushuvit, sitten leipä. Ei tätä kauan jaksa.

Vierailija
52/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikö vähempi riitä? Ehkä pian meitä vaaditaan jopa hengitysilmasta maksamaan. Joku tosissaan luulee sen olevan Vain elämää." Gösta Sundqvist

Vierailija
53/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin masentavaa. Miksi minun piti kärsiä lapsena lama ja nyt taas kun on omat lapset, en pysty tarjoamaan heille yhtään parempaa. Itku tulee. Ei tämän näin pitänyt mennä. Kaikkeni olen tehnyt ja koko ajan vain seinät kaatuu päälle vaikka miten yritän. Nyt ei edes ole varaa kunnolliseen terveelliseen ruokaan. Itse olen nälissäni että lapset saa ruokaa.

Vierailija
54/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaherneet on jo tavarantoimittajilta loppu. Ollaan tuontiherneiden varassa. Salessa oli Norjasta roudattuja.

Vierailija
55/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan hinnan lisäksi kallistuu esim. sähkö. Helen ilmoitti, että seuraavan 24 kk:n sähkön hinta on 268 % kalliimpi, kuin edellisen määräaikais sopimuksen hinta.

Ruoka hävikkiä ei saa olla yhtään, eikä teillä varmaan olekaan. Kiisselit jälkiruokana ja leipominen kotona säännöllisesti. Puuron tähteistä saa jatkamalla hyvän sämpylä taikinan. Oma tekemä puolukka vispi puuro on hyvää ja edullista. Samoin pannukakku. Kaali on ehdoton raasteena ja kypsänä. Ohrapuuro ja riisipuuro sopivat myös kiisselin seuraksi. Kananmunat ja maksa, niissä on huippu ravinteet. Keitot on siitä hyviä, että pienenkin proteiini määrän voi annostella keiton avulla kaikille syöjille.

Kesällä olisi hyvä onkia kaloja, syksyllä kerätä marjoja. Nyt keväällä villiyrtit ovat parasta. Yksi metri voikukan lehtiä päivässä per henkilö on suositus. Lisäksi nokkonen, suolaheinä jne. Sekä kuusenkerkkä. Salaattia ja tomaattia voi viljellä parvekkeella, jopa sisällä.

Kyllä tässä samassa liemessä ollaan, kohta hyvinkin monet. Sen vuoksi on hyvä jakaa vinkkejä täällä.

Vierailija
56/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä on vasta alkamassa. Luonnosta saa jo vaikka mitä: nokkosta, voikukkaa, poimulehteä, suolaheinää.

Ja hetken päästä ahomansikkaa, mustikkaa, vadelmaa. Myöhemmin sieniä.

Ota ne lapset mukaan keräämään (no ei nokkosia, kerää ne itse, kumihanskat kädessä).

Mutta jo ideana opettaa lapsille, että mistä ruoka tulee, mitä se voi maksaa.

Sinulla on oma iso porukka, käytä sitä ja opeta sitä!

Vierailija
57/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä siis kuitenkin on sitä rahaa, jos summaa voi korottaa 250 e.

On tämä jännä palsta, kun aina halutaan kaikki ymmärtää tahallaan väärin. Varmaan ymmärsit, että laitamme per nenä ruokaan jatkossa 50e enemmän _puolisoni kanssa_. Eivät lapset niitä ruokakuluja maksa. En tiedä miten teillä toimitaan, mutta tarkoitin ihan perheen aikuisia.

Kiitos asiallisesti vastanneille.

Vierailija
58/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitäpä, ap, mihin olette tuhlanneet enimmät rahat jo 10 päivässä?

Sepä se, ja sitähän minä täällä olen ihmettelemässä! Että olemme ostaneet samoja asioita, samoja ruokia kuin ennenkin. Ja yleensä tilillä olisi tässä vaiheessa kuuta jäljellä yli 300e.

Vierailija
59/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ruokakauppa teillä on käytössä?

Vierailija
60/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten mummolat on 600-1500 km päässä ja vieläpä eri suunnilla, joten tämä ei taida olla kovin paljon rahaa säästävä vinkki meillä :) Joillekin toki toimii, jos vaikka mummola lähipaikkakunnilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi