Moottorin käytetyn sähköauton testi jatkuu: "nyt tuntuu todellakin siltä, että tyytymättömyyden tunteeseen voisi kuolla"
Lainaavat Väyrysen sanoja kuvaillakseen sähköautolla matkaamista Suomessa: "Mieleen tulee veteraanipoliitikko Paavo Väyrysen kuuluisa kysymys epäonnistuneiden hallitusneuvotteluiden jälkeen vuonna 1987: nyt tuntuu todellakin siltä, että tyytymättömyyden tunteeseen voisi kuolla."
Matka menee pääosin hinurin ja junan kyydissä jotta pääsivät Lapista takaisin etelään.
Testin tämä osio päätetään sanoilla:
"Silti tuntuu suorastaan ihanalta siirtyä toimituksen pihassa toisen bensiinillä toimivan auton rattiin, ja lähteä ajamaan kohti Savoa ilman pakollisia pysähdyksiä."
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kayttotesti-kaytetylla-jalleen-onge…
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Paljonko toimittaja saa ruplina?
Miten ruplat liittyy asiaan kun suomalainen autolehti testaa käytettyä autoa Suomessa? Menikö sähköfanaatikolla tunteisiin?
Kun akkujen pikkukennot elävät 60°C lämpötilavaihtelussa, niin tussahtaminen on vain ajan kysymys.
Akkukennot on verrattavissa ruutiin, jonka palamista ei rajoita hapenpuute.
Sähköautoille on tulevaisuudessa odotettavissa pakollinen romutusikä ja erillisiä pysäköintisääntöjä!
Eli ei ainakaan käytetyillä sähköautoilla tee mitään vielä tänä päivänä, käytännössä arvottomia.
Hassua miten tuon luettuani ei enää ollenkaan häiritse maksaa 2,50 bensasta :) Ainakin ajo on sujuvaa ja pääsee perille.
Vierailija kirjoitti:
Eli ei ainakaan käytetyillä sähköautoilla tee mitään vielä tänä päivänä, käytännössä arvottomia.
Juuri näin. Itsekin ostin pari kuukautta sitten muutaman vuoden vanhan suhteellisen vähän ajetun pihin bensa-auton. Edes 20ke hintaluokassa ei saa tällä hetkellä mitään järkevää sähköautoa. Paitsi jos ei pidä muutaman vuoden päästä tulevaa akuston vaihtoa (15-20ke) pahana.
Sähköautohan on nykään suunnilleen yhtä pitkällä kehityskaaressaan kuin polttikset oli 1920-luvulla, eli ollaan vielä vuosikymmenien päässä siitä että suurimmat ongelmat olisi ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautohan on nykään suunnilleen yhtä pitkällä kehityskaaressaan kuin polttikset oli 1920-luvulla, eli ollaan vielä vuosikymmenien päässä siitä että suurimmat ongelmat olisi ratkaistu.
Sähköauto on polttomoottoriautoa vanhempi keksintö, mutta sitä ei lähdetty kehittämään, koska se oli polttomoottoria huonompi idea jo alusta saakka.
Luddiitit täällä taas vauhdissa. Leasatkaa jos jälleenmyyntiarvo pelottaa.
Nritanniassa on ollut isoja sähköbussien paloja varikolla, ilmeisesti paloherkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Luddiitit täällä taas vauhdissa. Leasatkaa jos jälleenmyyntiarvo pelottaa.
Sehän tekee sähköautosta pidemmän päälle vielä kalliimman. Sähköauton perimmäinen ongelma ei poistu leasauksella vaan sitä leasaavan firman pitää siirtää lyhyestä käyttöiästä johtuvat maksut asiakkaalle.
Polttomoottorissa ei ole mitään vikaa. Siihen voidaan kehitellä uusia poltettavia aineita, jos hiili pelottaa. Miten vihreät voivat kannattaa kompostointia, kun siitä syntyy prosessin aikana hiilidioksidia?
No, joka tapauksessa, noihin en rahojani tuhlaa niin kauan kuin akkuteknologia ja jakeluverkosto on näin alkeellisella tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautohan on nykään suunnilleen yhtä pitkällä kehityskaaressaan kuin polttikset oli 1920-luvulla, eli ollaan vielä vuosikymmenien päässä siitä että suurimmat ongelmat olisi ratkaistu.
Ja kun muistaa vielä sen että ensimmäinen sähköauto keksittiin muutama kymmentä vuotta ennen polttomoottoriauton keksimistä niin voi sanoa että hidasta on ollut kehitys.
Ensimmäinen osa tätä testiähän oli otsikoitu "sähköauton matka-nopeus oli Honda Monkey tossumopon luokkaa"
Ilmeisesti matka takaisin lapista sujui nyt paremmin kun pääsivät hinurin kyytiin, mutta ei näköjään kovin hyvin sovellu sähkö vähänkään pidemmille matkoille.
Juurihan Suomessa kehitettiin sieniin perustuva bioprosessi, jolla pitäisi saada halvalla etanolia epäpuhtaasta puujätteestä. On monia keinoja tuottaa polttonesteitä.
Ilmeisesti latauslaitteiden toiminta oli yksi suurimmista ongelmmista, joten edes automerkkiä ei oikein voi syyttää.
Kyllä meidän vanha tojota tuntuu taas niin ihanan hyvältä autolta.
Kyllä se vaan on V8 paras ratkaisu, kaasua kun polkaisee niin matka joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Kun akkujen pikkukennot elävät 60°C lämpötilavaihtelussa, niin tussahtaminen on vain ajan kysymys.
Akkukennot on verrattavissa ruutiin, jonka palamista ei rajoita hapenpuute.
Sähköautoille on tulevaisuudessa odotettavissa pakollinen romutusikä ja erillisiä pysäköintisääntöjä!
Mikäs koulutus sulla on, kun asiasta näin paljon tiedät?
Muistatteko kun kaikki jotka käytti hehkulamppuja olivat suurin piirtein rikollisia koska sähkönkulutus. Nyt sitten pitäisi kaikilla olla sähköautot. Missä logiikka? Biokaasu on tulevaisuus, nyt vain akkujen valmistajat ovat päässeet vaikuttamaan eu:n sääntelyyn lobbaamalla. Ihmisten pitäisi ajatella järjellä, sähkö tulee jostain siihen töpseliinkin.
Lataus ei näytä mitenkään sujuvasti onnistuvan jos tien pällä joutuu lataamaan