Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Mulla ei riitä tila millään säilyttää rohmuille varattuja extra- kakkuja. Jääkaappi on rajallisen kokoinen ja kun sinne täytyy mahtua muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunakalakeitto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu ilmiö. Sama juttu jos jossain keittoa tarjolla. Makkarat/kalat/lihat rohmutaan pelkästään ja jäljellä enää vain lientä ja perunaa. Käytöstavat puuttuvat liian monelta ihmiseltä.
Usein on myös niin, että lientä ja perunaa siellä keitossa on riittävästi, varsinaista nimen keitolle antavaa ainesosaa liian vähän.
Koskee toki enemmän lounaspaikkoja, kuin perhejuhlia.Perhejuhlissakin asia voi tulla vastaan. Perheen isä on syönyt edellisyönä lohista leijonan osan krapuloissaan. Sitten jätetään puolet jäljelle keittoa varten, ja todetaan vaimolle että "enhän mä kaikkea syönyt, jätin kyllä".
Sori jos käytin miessukupuolta lähtöoletuksena mutta en ole kuullut kenestäkään naisesta joka näin tekisi, ja mies joutuisi tekemään seuraavana päivänä keiton perhejuhliin vajaista aineista, kun vaimo on yöllä syönyt puolet lohista ja ähkyy sohvalla.
Tätähän tapahtuu paljon ja asiasta ei huudella ihmisille. Olin kerran pienissä mökkijuhlissa pe-su. Oli määrä grillata kunnon sapuskat lauantai-iltana porukalla, meitä oli 8 aikuista.
Yön aikana oli hävinnyt yhden ääliön toimesta iso määrä lohta sekä ns. parempia makkaroita. Myöskin viinivarastoa oli verotettu. Viinit ja noi herkut piti olla lauantaille koko porukalle. Perjantai piti mennä vain perus olut sekä makkara -linjalla.
Tää syöppö vaan kuittasi aamulla että tuli yöllä nälkä, oli lämmittänyt sisällä sähköuunissa lohta sekä parempia makkaroita. Ja että jäihän leipää, halpismakkaroita ja perunaa.
Olisitte panneet syöpön käymään kaupassa hakemassa samat tavarat takaisin. Olis oppinut, ehkä.
Harvoin nämä syöpöt ovat ajokunnossa aamulla kun on tullut sitä nestettäkin otettua yöllä, voi olla jo korjaussarja menossa ja uutta nousua, hik. Ja monesti tämä on vielä kyytilokki eli omaa autoa ei ole. Ja tuollaisen äijän ajettavakseni omaa autoani en antaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä kun se rohmu on miehesi aikuinen poika? Stressaan aina kun hän tulee mökille. Kiva mies, mutta ruokailutavoiltaan juntti. Jättää aamupalan väliin, jotta voisi satsata lounaan kalliisiin osiin. Ottaa pihvejä 3 kpl, lohta puolet yhdestä kokonaisesta jne. Salaatit, perunat, kasvikset jättää syömättä.
Joskus kun lounasta oli niukemmin, odotin että hän heräisi ja tulisi aamiaiselle. Klo 13 oli vaan pakko jo mennä laittamaan ruoka tarjolle ja sieltähän tuo kömpi pihveille. Ihmetteli kun minä syön vain perunaa ja kasviksia. Niin, pihvejä oli 1 reilun kokoinen ihan jokaiselle. Hän otti 2.
Neuvo: kun hän on tulossa mökille, niin varaa silloin jotain normaalimpaa ruokaa. Lohet kannattaa jättää aina niille kerroille kun rohmuja ei tule :) se on ketjusta opittu.
Tuohon on "äitipuolena" tosi paha sanoa: kyseessä miehen poika ja vieläpä aikuinen sellainen. Miehen tehtävähän tuo olisi sanoa pojalleen asiasta että ota perunaa ja leipää etc myös.
Tai sitten tuossa pihvitilanteessa, kun niitä on se 3, eli jokaiselle yksi: niin sanot ystävällisesti ja äitimäisesti kun ruoka on kypsää, että näitä on sitten yksi per syöjä.
Tiedän tapauksen jossa nuorimies alkoi syömään perunoita ykskaks anoppipäivällisillä. Siihen tarvittiin yksi keino: anoppi kuori ne valmiiksi. Kuori siis koko kattilallisen, eikä vain tälle vävykokelaalleen. Jo alkoi peruna maistua. Tämä vinkkinä. En ota kantaa siihen pitäisikö nuorenmiehen itse kuoria perunansa mutta voi olla ettei kaikille ole opetettu ja tämä ei ole v**uilua. Sehän ei ole pojan vika. Mutta opetella kyllä kannattaisi, ehkä nuori morsio tämän vielä opettaa, jos siis itse kykenee kyseiseen toimeen.
Perunankuoriminen on niin yksinkertaista, että se pitäisi jokaisen oppia ilman opetusta:) Opetin sen pojalleni, koulusta kuulin juorun, että pari vuotta vanhempi sisko kävin kuorimassa hänelle perunat toisessa luokassa. Se tapa päättyi heti. Nykyisinhän koulussa on kuoritut perunat. Mutta jokainen halukas kyllä oppii.
Ei ole. Näin väitettiin jos silloin kun olin itse koulussa ja itse kuorin perunat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran yhden miehen sukulaisen häissä missä selvittiin todella pienin ruokatarjoiluin. Porukat istuivat isoissa pöydissä ja ruuat tuotiin pöytiin. Olen itse pitokokki ja ihmettelin mielessäni miten pieniä kulhoja pöytiin kannettiin. Kävi ilmi, että ruuasta oli tehty tarkoituksella niin pahaa, ettei kukaan sitä halunnut syödä. Sama siis kaiken ruuaksi tarjottavan kohdalla. Pieniin kulhoihin jäikin vielä tavaraa ja tunnetusti hyvin pihiksi tiedetty sulhanen kävi lopuksi vielä kyselemässä maireasti hymyillen riittikö ruoka.
Mitäpä olette mieltä tällaisista juhlista? Itselläni nämä häät on varmaan parhaiten muistissa kaikista vierailemistani häistä, enkä ikinä pysty tätä silloista sulhasmiestä tapaamaan muistamatta miten sairaaloisen pihi hän on.
Mä olen syönyt USEIN juhlissa/kylässä pahaa juhlatarjottavaa. Siksi otan ensin vähän ja sitten ehkä lisää jos kestettävää.
Ja tämän vuoksi esim lohi ja feta (heh heh) on selkeästi sellaisia joista tietää että hyvää, niin uskaltaa ottaa.
Kerran olin juhlissa (nyyttärit) joissa ainut mitä pystyi satsaamaan/syömöön oli hapankaalilaatikko.Olitko siis itse tuonut hapankaalilaatikon nyyttäreihin, koska nyyttäreihinhän kaikki tuovat jotain syömistä? Toinen vaihtoehto on se, että toit tahallasi niin pahaa ruokaa ettet itsekään pysty syömään tai et tuonut mitään. En minä kyllä hapankaalilaatikkoa veisi nyyttäreihin vaikka itse pitäisin siitä.
En, toin itse hedelmäsalaattia ja jotain kastiketta. Sekin OLI syötävää =D
Hapankaalilaatikon toi 82v mummo.
Meillä loppuu häissä aina kakku, ja tätä ei muista/usko kukaan suvun morsiammista.
Meillä jo oli häissä iso varakakkku, kun konditorian ehdotus tuntui pieneltä, mutta vähän naftiksi jäi. Muistaakseni kaikki kyllä saivat, mutta satsata ei kaikki halukkaat saaneet.
Lisäksi savulohta ei riittänyt iltapalalle mutta ruualle kyllä, paistia jäi kyllä yli paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on huonoa emännöintiä millään tavalla kytätä, mitä kukakin ottaa ja minkä verran. Parasta on varata kaikkea sen verran reilusti, että riittää varmasti kaikille. Tähteitä voi syöttää perheelle ja naapureille monta päivää. Parasta olisi, ettei ihan kaikkea laiteta kerralla tarjolle, vaan ruokaa tuodaan ainakin kerran lisää tarjolle.
Minä varaan piirakkaa kahta lajia palan kumpaakin jokaiselle vieraalle, 2 palaa x 50 vierasta on yhteensä 100 palaa. Jos rohmu syökin 10 palaa, jää kahdeksan muuta vierasta kokonaan ilman toista palaa. Onko vika minussa etten varannut tarjottavaa riittävästi, vai rohmussa joka söi muidenkin osuuden tarjoilusta?
Ensimmäinen kysymys: onko muuta tarjolla?
Toinen '' : minkä kokoinen pala on? Onko kahvi- vai ruokatarjoilu?
Jos pelkäät, että määrä ei riitä, kerrot vai pöytään kutsuessasi, että kaikille on varattu maksimissaan kaksi palaa.
Tämä oli kuvitteellinen esimerkki niille, jotka jankuttavat että ruokaa pitää olla riittävästi. Jos minä olen varannut kaikille tarjoiluja riittävästi, onko vika edelleen minussa ja määrässä jos rohmu syö muidenkin osuuden niin että toiset jäävät ilman, oli se sitten ruokaa tai kahvipöydän tarjottavia?
No ethän ole varannut ruokaa riittävästi, mikäli se ei kaikille riitä. Yksi piirakka enemmän niin rohmun syömä suurempi määrä ei haittaa. Osa piirakoista voi olla valmiiksi pakastettuja ja näin mikrossa sulattamalla saa nopeasti juuri oikean määrän sitä tarjolle.
Sanoo hän, jolle ilmeisesti on ihan ok että joku nyt vain syö isoimman osan kaikille yhteisistä tarjoiluista, riippumatta siitä että määrän on arvioitu/laskettu riittävän kaikille.
Pöydän alkupäähän otettavaksi ne edullisemmat ja ne mitä on eniten varastos.
Fiksua on laittaa/varata/tehdä tarpeeksi tarjottavaa. Juhlapäivänä on stessiä muutenkin, ei tarttistarjottavien riittävyydestä stressata.
Noloa jos loppuu kesken. Lapsuuskaverin häissä loppui kaikki muu kesken paitsi sahti.
Täs on vierähtäny niistä häistä törkeen monta vuotta, silti aina muistan.
Varatkaa tarpeeksi kaikkea!!
Sitte on nää vegaanit, laktoosittomat, munattomat, sipulittomat, omenattomat, kalattomat, ei punaista lihaa, kofeenittomat, gluteenittomat. Herra varjele
Miehen suvussa on pari perhettä, heidän tullessa kyläilemään on parasta laittaa iso padallinen ruokaa valmiiksi, kaffipöytätarjottavat loppuvat minuutissa. Ihan ruokaa ensin, sitte voi kakutkin riittää. Ovat olleet syömättä kolme päivää ennen vierailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä kun se rohmu on miehesi aikuinen poika? Stressaan aina kun hän tulee mökille. Kiva mies, mutta ruokailutavoiltaan juntti. Jättää aamupalan väliin, jotta voisi satsata lounaan kalliisiin osiin. Ottaa pihvejä 3 kpl, lohta puolet yhdestä kokonaisesta jne. Salaatit, perunat, kasvikset jättää syömättä.
Joskus kun lounasta oli niukemmin, odotin että hän heräisi ja tulisi aamiaiselle. Klo 13 oli vaan pakko jo mennä laittamaan ruoka tarjolle ja sieltähän tuo kömpi pihveille. Ihmetteli kun minä syön vain perunaa ja kasviksia. Niin, pihvejä oli 1 reilun kokoinen ihan jokaiselle. Hän otti 2.
Neuvo: kun hän on tulossa mökille, niin varaa silloin jotain normaalimpaa ruokaa. Lohet kannattaa jättää aina niille kerroille kun rohmuja ei tule :) se on ketjusta opittu.
Tuohon on "äitipuolena" tosi paha sanoa: kyseessä miehen poika ja vieläpä aikuinen sellainen. Miehen tehtävähän tuo olisi sanoa pojalleen asiasta että ota perunaa ja leipää etc myös.
Tai sitten tuossa pihvitilanteessa, kun niitä on se 3, eli jokaiselle yksi: niin sanot ystävällisesti ja äitimäisesti kun ruoka on kypsää, että näitä on sitten yksi per syöjä.
Tiedän tapauksen jossa nuorimies alkoi syömään perunoita ykskaks anoppipäivällisillä. Siihen tarvittiin yksi keino: anoppi kuori ne valmiiksi. Kuori siis koko kattilallisen, eikä vain tälle vävykokelaalleen. Jo alkoi peruna maistua. Tämä vinkkinä. En ota kantaa siihen pitäisikö nuorenmiehen itse kuoria perunansa mutta voi olla ettei kaikille ole opetettu ja tämä ei ole v**uilua. Sehän ei ole pojan vika. Mutta opetella kyllä kannattaisi, ehkä nuori morsio tämän vielä opettaa, jos siis itse kykenee kyseiseen toimeen.
Perunankuoriminen on niin yksinkertaista, että se pitäisi jokaisen oppia ilman opetusta:) Opetin sen pojalleni, koulusta kuulin juorun, että pari vuotta vanhempi sisko kävin kuorimassa hänelle perunat toisessa luokassa. Se tapa päättyi heti. Nykyisinhän koulussa on kuoritut perunat. Mutta jokainen halukas kyllä oppii.
Ei ole. Näin väitettiin jos silloin kun olin itse koulussa ja itse kuorin perunat...
Riippuu toimittajasta, mutta ne koulut mitä minä tiedän käyttävät valmiiksi kuorittuja perunoja. Alkuviikosta nelikymppisiä juhlinut kertoi, että alakoulussa piti itse kuoria, mutta sen jälkeen koulussa ollut valmiiksi kuoritut perunat. Kauhukuvia lapselle:) omasta lapsuudestaan
AP! Teepä/teetätä/tilaa, whatever, ruokaa NIIN paljon että kylillekin riittä. Tai, ÄLÄ edes yritä mtn juhlia järjestää. Juhli ihan keskenäsi. Tai pidä nyyttikestit.
Ei ole itsellä ollut ikinään moista "ongelmaa". Mutta, vaikka on "sota ja veriset vaatteet", pieni ihminen kehittää ongelman vaikka mistä, mitättömästä🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen jossa nuorimies alkoi syömään perunoita ykskaks anoppipäivällisillä. Siihen tarvittiin yksi keino: anoppi kuori ne valmiiksi. Kuori siis koko kattilallisen, eikä vain tälle vävykokelaalleen. Jo alkoi peruna maistua. Tämä vinkkinä. En ota kantaa siihen pitäisikö nuorenmiehen itse kuoria perunansa mutta
Riippuu toimittajasta, mutta ne koulut mitä minä tiedän käyttävät valmiiksi kuorittuja perunoja. Alkuviikosta nelikymppisiä juhlinut kertoi, että alakoulussa piti itse kuoria, mutta sen jälkeen koulussa ollut valmiiksi kuoritut perunat. Kauhukuvia lapselle:) omasta lapsuudestaan
Voinhan peruna sentään! Tulkitsinko oikein: Eivätkö lapsesi osaa perunoita kuoria/sinä et halua, että lapsesi joutuvat/oppivat kuorimaan perunoita?
Minkä takia tässä ketjussa mainitaan toistuvasti lohi jotenkin erityisen arvokkaana tai kalliina ruokalajina? Minä ostan sitä aina paljon juhliin, kun se on aika edullista. Vältän esimerkiksi sisäfilettä ja ostereita, kun ne tulisivat aika kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen jossa nuorimies alkoi syömään perunoita ykskaks anoppipäivällisillä. Siihen tarvittiin yksi keino: anoppi kuori ne valmiiksi. Kuori siis koko kattilallisen, eikä vain tälle vävykokelaalleen. Jo alkoi peruna maistua. Tämä vinkkinä. En ota kantaa siihen pitäisikö nuorenmiehen itse kuoria perunansa mutta
Voinhan peruna sentään! Tulkitsinko oikein: Eivätkö lapsesi osaa perunoita kuoria/sinä et halua, että lapsesi joutuvat/oppivat kuorimaan perunoita?
Jos kommentoit viimeistä, niin siinä isä kertoi, mitä eroa hänen lapsuudessaan ja pojan lapsuudessa oli, isän julmassa lapsuudessa perunatkin piti itse kuoria koulussa :). Ja isä täytti 40, eli aika kauan kouluissa on ollut kuoritut perunat - yli 20 vuotta. Siitä lähinnä puhuin.
Salmon kirjoitti:
Minkä takia tässä ketjussa mainitaan toistuvasti lohi jotenkin erityisen arvokkaana tai kalliina ruokalajina? Minä ostan sitä aina paljon juhliin, kun se on aika edullista. Vältän esimerkiksi sisäfilettä ja ostereita, kun ne tulisivat aika kalliiksi.
Viikko sitten rekkakuski(?) kommentoi ostaneensa lohta ruuaksi, palstalla lynkattiin kerrottu hinta ja todisteltiin miehen valehtelevan. Moni pitää kiinni vanhoista mielikuvistaan kalleudessa. Sinivalkoisella hoivajätillä työskenteleville lohikeitto on arkiruokaa, sisko manaa että sitä syötetään jatkuvasti.
Sisäfile tulee kalliiksi, mutta minusta se on lisäksi hankala raaka-aine. Siitä pitäisi tehdä pihvejä, muuten se on kuivakkaa (minun mielestäni). Talvella oli naudan sisäfilee ilta-alessa ja tein siitä käristyksen, hyvä että suvun kokit eivät tulleet lankoja pitkin, kun kerroin siitä.
Osterit ovat hintavia, mutta ei meitä, niistä pitäviä, löydy edes joka perheestä.
Salmon kirjoitti:
Riippuu tietysti tarjoajan tulotasosta, mikä on kallista. Minulle lohi on kallista. Ainakin jos sitä täytyy tarjoilla rohmuvieraille mahantäytteeksi.
Jaa-a. Oon tässä ajatellut satsata kunnolla juhliin ja valmistaa niin paljon kaikkea, ettei takuulla lopu ja jokainen saa rohmuta mielin määrin. Maksaahan se jopa useita satasia enemmän kuin normaalitarjoilut, mutta ei se mitään. Käytän kaikki säästöni. Olen säästänyt kylläkin muuttoa varten, mutta haen muuttoon sitten soppalasta rahaa.
Yksissä häissä joissa olin, ruoka loppui melkein alkuunsa.
Olisiko puolet porukasta saanut riittävän annoksen. Hääkakkuakaan ei saanut kuin ohuehkon siivun.
Se kylläkin johtui siitä, että ruokaa ei ollut tarpeeksi alunperinkään.
Rohmuaminen on huonoa ja ajattelematonta käytöstä, mutta juhlissa on syytä varautua ruoan menekkiin siten, että sitä on mieluummin hieman liikaa kuin liian vähän.
Hääjoukossa ei varmaan kovinkaan monta rohmua loppujen lopuksi ole.
Näin ollen ruoan riittävyys ei saa olla kiinni siitä, että muutama rohmu ahnehtii vähän liikaa.
Kannattaa varata reilusti ruokaa.
Jos varat eivät anna tälle myöten, niin ehkä tarjoilun yksinkertaistaminen on paikallaan.
Juuri syy tälle voi olla se, että rohmuaja ei ole kovinkaan empaattinen ja muita huomioiva ihminen. Saattaa olla, että hänen vanhempansa eivät ole neuvoneet kuinka toimitaan juhlissa tai sitten hän ei välitä /ajattele sen kummemmin vaikka asiasta olisi kuinka usein sanottu.
No ethän ole varannut ruokaa riittävästi, mikäli se ei kaikille riitä. Yksi piirakka enemmän niin rohmun syömä suurempi määrä ei haittaa. Osa piirakoista voi olla valmiiksi pakastettuja ja näin mikrossa sulattamalla saa nopeasti juuri oikean määrän sitä tarjolle.