Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Mitta kirjoitti:
Neljän lapsen perheessä on rippi-, yo- ja valmistujaisjuhlia juhlittu suvun voimin, kustannukset oli pakko laskea tarkkaan. Valmistujaisjuhlien ruoan sai juhlakalu päättää. Viimeisin, yliopistosta valmistunut tytär halusi tomaattikeiton, salaattivadin, juustoa, äidin nokkossämpylät ja paikallisen leipomon maankuulun ruisleivän. Jälkiruokana sacher-kakkua jäätelön kanssa. Suvut tulivat usean sadan kilometrin päästä, kukaan ei tietääkseni nurissut lihan puuttumista. Poikien kohdalla sain päättää ruokalistan, jolloin syötiin poroa muusin kera, täytekakku ja kahvi jälkkäriksi. Lusikkaleivät kuuluu myös meidän pöytään aina. Toinen tyttäristä halusi valmistujaisiin leikkelepöydän, pasteijat, useita salaatteja (jotka itse valmisti), piirakat munavoilla. Kahvi ja kakkua, pikkuleipiä ja suklaata jälkiruoaksi. Alkoholia ei kukaan halunnut juhliinsa. Ihanat muistot jäänyt noista juhlista.
Kuulostaa todella hyviltä tarjoiluilta. Kasviskeitto, leipä ja salaatti maistuisi todella!
Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla seisova pöytä? Jos tuo ruuan riittäminen on iso huoli, niin se on erittäin helppo ratkaista annosruuilla, jotka tarjoillaan pöytään.
Jos on pakko olla seisova pöytä, niin laittakaa kalliille aineksille tarjoilija. Muun ruuan vieraat ottavat ensin itse lautasilleen, ja ihan linjaston lopussa on tarjoilijat annostelemassa lohta, lihaa ja juustoa. "Kuinka monta palaa?" kysyy jokainen tarjoilija jokaiselta vieraalta vuorollaan. Jos joku vieras kehtaa pyytää liian ison määrän, niin tarjoilija yksinkertaisesti antaa maksimi kerta-annosmäärän ja toteaa hymyillen, että "laitan teille nyt 2 palaa, santsaamaan voi tulla sitten kun kaikille on ensin tarjoiltu yksi kierros".
Jos joku alkaiI rähjäämään tällaisesta, niin.... en tiedä kyllä mitä tulisi sitten tehdä. En henkkoht ymmärrä, miksi tällainen näin huonotapainen ihminen olisi kutsuttu kenenkään häihin.
Kyllä ne pahimmat aloittaa rähinän. Vähintään kovaäänisen valituksen. Näitä kutsutaan juhliin siksi, että ovat sellaista sukua että on pakko. Häät ja hautajaiset esim on sellaisia, että herkästi tulee tilanteita joissa hyvät tavat vaatii pyytämään myös sellaisia ihmisiä, joista ei itse niin välitä. Esim tädin miehen tai etäisen sedän tai miehen puolelta löytyykin joku yllättävä sukulainen, jonka käytöstä ei osaa ennustaa etukäteen.
Siis mitä ihmettä?!
Ketään ei ole pakko kutsua.
Ei etenkään häihin ja hautajaisiin joissa muutenkin on tunteet pinnassa enemmän kuin vaikkapa synttäreillä.
Sukulaisuus ei velvoita mihinkään.
Oletteko jotain kynnysmattoja??
H.tot jostain sukulaisäijästä, mä en kutsunut edes mun inhottavaa ja myrkyllistä äitiä mun häihin enkä mun lapsen hautajaisiin.
Sama täällä! Ei tosiaankaan tarvitse kutsua. Jos suuttuvat, mitäpä siinä menettää, kun muutenkin oli jo inhottava ihminen? Saattaa jopa päästä kokonaan eroon ilman sen suurempaa draamaa.
Juhliin kutsutaan ne, ketkä sinne halutaan. Ei sen takia, että joku perinne vaatii tai kun "pitää" koska muuten on juhlittu väärin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.
Mutta syötkö sinä tasaisesti kaikkea tarjolla olevaa, vai menetkö sinne kalakeittopisteelle keräämään itsellesi kaikki kalanpalat, kakusta otat viiden hengen palan ensimmäisellä kierroksella jne. vai otatko järkevästi omaan kokoosi nähden ruokaa niin, että muillekin jää ja sen jälkeen käyt santsaamassa, kun eka kierros on ohi?
Siitä tässä puhutaan, ei siitä, että joku ei osaa mitoittaa ruokatarjoilua oikein. Iso mies ja rohmu ovat kaksi eri henkilöä.
Laita tarpeeksi ruokaa ja kaikkea. Suolaiset menee ensin, esim voileipäkakku. Ruoaksi lihakeittoa, se riittää.
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja mutta eikö todellakaan kukaan teistä olitte sitten juhlaemäntä tai vieras ole sanonut näille ahmateille että älä ahmi vaan jätä muillekin?!
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja mutta eikö todellakaan kukaan teistä olitte sitten juhlaemäntä tai vieras ole sanonut näille ahmateille että älä ahmi vaan jätä muillekin?!
Tämäkin!
Voisiko se saman perheen jäsen sanoa vaikka ihan rehdisti että tuota pitää jättää muillekin, tai että toiset ei vielä saaneet ensimmäistä kierrosta että odotetaas me ennen santsaamista.
Jos on tiukka budjetti niin miksi tarjota lohta tai muuta kallista? Tekee vaikka liha/kasvis/kalapullia ja pottumuusia niin ei tule konkurssi vaikka joku hamstraa tai kutsuu vaan ihan lähipiirin niin pysyy budjetti.
En ole ikinä ymmärtänyt näitä, joille juhlat ovat jotain ihme nollasummapeliä. " Jos vien satasen lahjan, niin saan luvan kanssa mättää satasen safkat." Ihan vieras ajattelutapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten pitää juhlia tai illanistujaisia jos ei ole vara edes tarjota syötäviä ja juotavia? Kyllä se vie juhla tunnelmaa jos ruokia ja herkkua annostellaan desilitran mitalla tai jos illanistujaisiin pitää tulla omien ruokien kanssa olen kyllä niin vanhankansan ihminen näin keski ikäisenä että vieraiden ei tarvitse tuoda kuin itsensä ja tarjoan heille sellaista mihin on varaa.
Ei se olekaan ongelma, jos vieraat käyttäytyvät normaalisti. Toinen syö aina vähän enemmän ja toinen vähän vähemmän ja kaikille riittää ja yleensä jää myös yli. Eri asia jos mukana on joku, joka rohmuaa 4000 kcal proteiinina, syö alkupalaksi kokonaisen savulohen kun muut ottavat sievästi paloja, ei koske salaattiin eikä perunaan, koska karttaa hiilareita, ja nappaa pääruoaksi kokonaisen 1,5 kg grillikyljen itselleen. Ole onnellinen, jos teidän lähipiirissä ei ole rohmua.
Mä oon kyllä niin ikävä ihminen, että sanoisin ihan suoraan tuollaiselle ihmiselle, että noin paljon ei voi kerralla ottaa, koska muillekin vieraille pitää riittää ruokaa. Kyllä huonosta käytöstavoista voi minusta huomauttaa, varsinkin jos vaarana on se, että yhden rohmun takia osa vieraista jää ilman.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai eri kokoisilla ihmisillä on erilainen energiantarve. Aina joku syö enemmän ja joku vähemmän. Ei siitä ole kyse. Rohmu on sellainen, joka ahmii kaikki kalliit herkut, noukkii salaatista pelkät fetat, ottaa kokonaisen lohen ja syö kaikki lihat, mutta ei ota perunoita.
Ja ne, joiden pöydässä on minimalismi ruoan suhteen, mut kauheesti rekvisiittaa, kynttilöitä, kukkia, koristeita, kirjava liina. Kun syö silmillä, tuli jo täyteen eikä tarvi syödä ku pikkunokare. Suomi laihikselle!
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Pienennä niitä annoksia niin elät terveemmän elämän etkä nolaa itseäsi juhlissa. Et TODELLAKAAN tarvitse neljä kertaa isompaa annosta kuin aikuinen nainen.
Mun on pienituloisena huomioitava rahojen riittävyys juhlatarjoiluissa. Haluan silti järjestää lapsille esim. rippijuhlat ja ylioppilasjuhlat. Ne ovat taloudellinen ponnistus vaatimattominkin tarjoiluin. Joudun myös huomioimaan rajalliset kylmäsäilytystilat. Siinä syitä, miksi sitä ruokaa ei voi varata rohmujen takia rajattomasti.
Opin tämän ketjun avulla, että on olemassa ihmisiä jotka tulevat häihin vain tankkaamaan ja syömään. Voi Luoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin!
Voisiko se saman perheen jäsen sanoa vaikka ihan rehdisti että tuota pitää jättää muillekin, tai että toiset ei vielä saaneet ensimmäistä kierrosta että odotetaas me ennen santsaamista.
Sama edellisen kommentin kirjoittaja taas täällä. Ja sen asian voi ilmaista napakan asiallisesti. En tarkoittanut riidan haastamista tai ilkeilyä.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt näitä, joille juhlat ovat jotain ihme nollasummapeliä. " Jos vien satasen lahjan, niin saan luvan kanssa mättää satasen safkat." Ihan vieras ajattelutapa.
Yhtä vierasta kuin ajatus, että juhlista tulee saada vähintään yhtä paljon rahaa mitä niiden järjestäminen on maksanut.
Se siitä "tärkeintä on seurutelu" -jeesustelusta.
Jotenkin outoja tarinat että jotkut ovat kolmannella santsikierroksella, ja sen takia ei muka muille olisi riittänyt syötävää. Jos jotkut todella odottavat ettei buffetissa ole jonoa ennen kuin suvaitsevat mennä noutamaan annoksensa niin saavat syyttää ainoastaan itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai eri kokoisilla ihmisillä on erilainen energiantarve. Aina joku syö enemmän ja joku vähemmän. Ei siitä ole kyse. Rohmu on sellainen, joka ahmii kaikki kalliit herkut, noukkii salaatista pelkät fetat, ottaa kokonaisen lohen ja syö kaikki lihat, mutta ei ota perunoita.
Onko ne perunat pakollisia? Mä en syö perunoita, joten en voi käydä ikinä juhlissa? En toki syö kokonaista lohta, en edes puolikasta.
Neljän lapsen perheessä on rippi-, yo- ja valmistujaisjuhlia juhlittu suvun voimin, kustannukset oli pakko laskea tarkkaan. Valmistujaisjuhlien ruoan sai juhlakalu päättää. Viimeisin, yliopistosta valmistunut tytär halusi tomaattikeiton, salaattivadin, juustoa, äidin nokkossämpylät ja paikallisen leipomon maankuulun ruisleivän. Jälkiruokana sacher-kakkua jäätelön kanssa. Suvut tulivat usean sadan kilometrin päästä, kukaan ei tietääkseni nurissut lihan puuttumista. Poikien kohdalla sain päättää ruokalistan, jolloin syötiin poroa muusin kera, täytekakku ja kahvi jälkkäriksi. Lusikkaleivät kuuluu myös meidän pöytään aina. Toinen tyttäristä halusi valmistujaisiin leikkelepöydän, pasteijat, useita salaatteja (jotka itse valmisti), piirakat munavoilla. Kahvi ja kakkua, pikkuleipiä ja suklaata jälkiruoaksi. Alkoholia ei kukaan halunnut juhliinsa. Ihanat muistot jäänyt noista juhlista.