Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Mä oon tällainen, rohmuaja siis 🙂
Kun ilmaiseksi saa, niin vedän kyllä niin paljon, kuin vain napa vetää ja tietysti kaikkein parasta, mitä tarjolla on 😊
Ja tulee kyllä syötyä paljon, tunnustan. Ei tarvii pariin päivään kotona syödä 😊
Sitähän varten juhliin mennään, juhlimaan ja syömään hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko feta kallista? Eikö sitä saa jo eurolla-kahdella ison kimpaleen?
Jos tulee 50 vierasta, ja jokainen syö 2 pakkausta, sille tulee jo hintaa 200 euroa :´=)
Ja vielä se, että se feta on salaatissa vain yksi ainesosa. Aika ikävää normaalisyöjän kannalta, jos sitä fetaa on salaatissa aivan järjetön määrä, että sitä saa lautaselleen jo 20 palaa pieneen salaattiannokseen, moni kun ei halua syödä sillä tavoin vain siksi, että rohmuillekin riittäisi.
Kyllä näitä rohmuja riittää varmaan joka juhliin. Omissakin sukulaisissa on useampia. Yhdenkin luona yöpyessä aamupala on aina yhtä sorttia leipää, halvinta margariinia ja valmiiksi lautaselle laitettuna isollekin joukolle yhteensä vain muutama siivu juustoa. Huvittavaa oli, että yhden toisen henkilön kotona tämä pihi rohmuaja tarjoutui siivoamaan pöydän aamiaisen jälkeen. Samalla hävisi melkein kokonainen juuri avattu kinkkuleike ja kaikki loput juustot avatusta paketista.
Vierailija kirjoitti:
Kun ilmaiseksi saa, niin vedän kyllä niin paljon, kuin vain napa vetää ja tietysti kaikkein parasta, mitä tarjolla on 😊
Ja tulee kyllä syötyä paljon, tunnustan. Ei tarvii pariin päivään kotona syödä 😊
kerrotko vielä suureen ääneen, kuten minun sukulaiseni, että et ole syönyt koko päivänä kun tiesit, että täällä on ruokaa ja nyt ei tarvitse tämän jälkeen moneen päivään syödäkään.
Täällä on puhuttu paljon fetajuustosta ja myös hinnasta. Feta ei ole välttämätön ainesosa juhlapöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne juhlat sinun ruokkimistasi varten ole, ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on puhuttu paljon fetajuustosta ja myös hinnasta. Feta ei ole välttämätön ainesosa juhlapöydässä.
Feta oli vain yksi esimerkki ainesosasta, jota rohmutaan. Turha takertua siihen.
En ole koskaan tätä ilmiötä havainnut. Itse rajaan ruokalajien määrää ja kaikki tarjottavat ovat hyviä. Näitä sitten varaan niin paljon ,että rohmut saa vapaasti vetää napaansa täyteen.
Osalla kommentoijista mennyt taas aloituksen pointti ihan ohitse. Eihän tässä ole kyse siitä, että ruokaa olisi liian vähän. Ruoka riittää vallan hyvin, kun sitä otetaan monipuolisesti ja käytöstavat huomioiden.
Jos juhlissa tarjoillaan vaikka lihapullia ja Pekka rohmuaa niitä kokonaisen lautasellisen itselleen, niin tarjoatteko oikeasti ratkaisuksi sitä, että ap:n pitää tehdä vain enemmän ruokaa että jokainen vieras voi halutessaan täyttää vatsansa pelkillä lihapullilla?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tulee sinusta daiju kuva, kun jokaisen lauseen perään laitat hymiön. Et taida edes yhtään miettiä, että tapasi takia joku toinen juhlia joutuu syömään pienemmän annoksen esim kalaa. Onko se sinusta reilua? Mikä etuoikeus sinulla on saada enemmän tiettyä ruokaa? :) :) :). :) :)
Vierailija kirjoitti:
Osalla kommentoijista mennyt taas aloituksen pointti ihan ohitse. Eihän tässä ole kyse siitä, että ruokaa olisi liian vähän. Ruoka riittää vallan hyvin, kun sitä otetaan monipuolisesti ja käytöstavat huomioiden.
Jos juhlissa tarjoillaan vaikka lihapullia ja Pekka rohmuaa niitä kokonaisen lautasellisen itselleen, niin tarjoatteko oikeasti ratkaisuksi sitä, että ap:n pitää tehdä vain enemmän ruokaa että jokainen vieras voi halutessaan täyttää vatsansa pelkillä lihapullilla?
No näin minä ainakin menettelen. Sitä tarjottavaa riittää vaikka puolet vieraista söisi pelkästään lohta/kanaa/fetaa.
Näillä jotka rohmii täytyy olla jonkinlainen psygologinen ongelma ruuan suhteen, samaa menoa kotona kuin juhlissa. Asuin lapsuuden ja nuoruuden 'rohmun' (isäni) kanssa. Ihan sama kuinka paljon äitini laittoi lihanpalasia kastikkeeseen tai makkaraa keittoon, isä joka aina otti ruokaa ensimmäisenä rohmusi lautaselle vain sitä enemmän, hänenhän mielestään hänen lautasen piti olla laitojaan myöten täynnä. Sitten istui ja söi vauhdilla ja samaan aikaan tarkkaili etteivät lapset ja vaimo ottaneet 'liikaa' koska tiedossa oli että hänen pitää vielä saada syöda 'loput' ja jos joskus ei mitään jäänyt oli sitten meille kiukkuinen kun oltiin 'rohmuttu' paistinpannu tai kattila 'tyhjäksi sattumista'. Jauheliha-makaroonilaatikosta ei tykännyt kun sieltä ei voinut 'rohmuta' vain sitä jauhelihaa, makaroonithan ei ollut syömäkelpoista hänen mielestään :) . Sukujuhlissa jälkeenpäin aina valitti ettei ollut hyvät sapuskat, 'sattumia' ihan liian vähän,, En tiedä mutta paljon tuli syötyä kastiketta perunoilla ja makkarakeittoa ilman makkaranpalasia kun ei arvannut ottaa niitä viimeisiä ennenkuin oli isän aika ottaa 'se toinen kerta'.
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen puolella on yksi perhe, joka tulee aina nälkäisenä. He ovat myös ensimmäisenä ottamassa, vaikka vieraana olisi 90 vuotiaitakin. Heidän mielestään asia on hauska vitsi ja he nauravat, että "me emme kursaile, vaan tulemme varmasti heti kun kutsutaan!".
Koska tyypit ovat miehen puolelta, niin mies sai luvan sanoa heille ennen tuloa tosiasiat, eli joko syövät kotona, tulevat mäkkärin kautta tai ovat viimeisenä ottamassa ja sittenkin huomioivat muut. Asia oli mennyt ainakin edellisellä kerralla jakeluun, mies saa nyt muistuttaa taas ennen. Jos suuttuvat, niin voi voi, olkoon tulematta sitten ja marmattakoon keskenään.
No kuulostaapa oudolta, että tarjotaan ruoka, mutta "käykää syömässä ensin"!
Itse en katsele muiden syömisiä ja meillä ruokakutsu tarkoittaa ruokakutsua.
Meillä pienetkin juhlat ovat n.30hlöä, jotka hoidan itse ja olisi noloa jos ruoka loppuisi kesken. Teen kunnon satsin ja pakastin loput. Salaatit jaan rasioihin ja niitä saa vieraat mukaan halutessaan.
Juhliin, joihin tuli 100hlöä kutsuttuna, tilasimme ruuat 120 hengelle ja siltikin osa pitopalvelun ruuasta loppui kesken. Onneksi lajeja oli useampi, ettei kukaan kuitenkaan jäänyt nälkäiseksi.
Aloittajalle; tee lohikeitto sosekeitoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Ja sen kilohinta vaikkapa salaattijuustona on kympin ja kreikkalaisen fetan hinta kaksikymppiä. Jos sitä ostaa kilon 50 hengen juhliin, se riittää varmasti, eikä ole kallista. Minä ostin 2 kiloa, vieraita reilu sata ja jouduin koko kesän syömään sitä sitten. Tarjolla se oli erillisessä kulhossa eli jokainen sai ottaa mielensä mukaan. Samaten lohen hinnasta puhutaan, harva jaksaa syödä sitäkään tolkuttomasti. Pirkan kylmäsavulohi näkyi olevan nyt 7 euroa 2 pkt 'a150g. Jos sitä ostaisi 50 pkt se maksaisi 175 euroa. Todennäköisesti halvempaakin löytyisi, mutta tuon hinnan satun muistamaan. Minä ostin 1,6 kg kylmäsavulohta levitettä varten, levitettä oli tarjolla karjalanpiirakoiden ja ruisnappien kanssa ja sekin riitti hyvin.
Juhlissa määrän pystyy laskemaan keskiarvona, kun rohmujen vastakohtana on pieniruokaisiakin.
Mutta jos tarjolla on 5 croissantia 20 syöjälle, ensimmäinen on rohmu, jos ottaa kokonaisen.
Valmiit lautasannokset. Tosin yhtä rohmua kohti on aina joku joka on nirso tai dieetillä.
Älä kutsu venäläisiä tai saksalaisia niin problem solved. ;)
Vierailija kirjoitti:
Kriisiolosuhteissa olet riski kaikkien muiden selviytymiselle. Siksi on ensin pakko syödä sinut, jotta muille riittäisi ravintoa jaettavaksi mahdollisimman pitkään.
Voisiko joku rohmu kertoa, minkä takia juuri SINÄ olet oikeutettu kaapimaan herkut itsellesi? Ja miksi muita ei tarvitse ottaa huomioon ollenkaan?
En ymmärrä näiden kitisevien emäntien ongelmaa. Järjestä sellaiset tarjoukset, joihin on varaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näiden kitisevien emäntien ongelmaa. Järjestä sellaiset tarjoukset, joihin on varaa.
Ahmiminen tai ylensyömisen ei ole tyylikästä. Ihminen ei voi syödä seuraavien päivien tarpeiksi.
Minulla ei ole tuttavapiirissäni huonokäytöksisiä ihmisiä. Toki varaudun runsailla tarjoamisilla jos juhlia järjestän.