Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Joulu tulossa erilaisine kestityksineen. Oletteko jo varautuneet rohmuihin? Mitä kannattaa tarjota joulupöydässä ettei joku pölvästi syö kahdenkymmenen edestä kalleimpia herkkuja?
Kun laitan juhlaruuat tarjolle, halvat ensin. Pitopöydässä esim.perunat, laatikot ja sinne loppuun ne kalliit kuten savu-ja graavilohi. Pieni lautaskoko auttaa myös. Laita useita aloituksia, koska jos ruuan noutaminen kestää, niin monet ajattelee ottavansa paljon ettei tarvitse jonottaa toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.
Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.
Opiskelijaravintolassa on se vegelinjasto ja lihalinjasto selkeästi merkitty ja ihminen ostaa jommankumman. Vegeruoka näyttää kasvislisukkeita .Mikäli se on samassa linjadtossa muun ruuan kanssa niin mistä voi tietää ettei sitä ole tarkoitettu kaikille?
Siitä lapusta mikä on vieressä. Ihmeellistä miten moni ei piittaa vaikka siinä on selvästi kirjoitettu vege tai gluteeniton tms.
Mutta mistä sen tietää, tapauskohtaisena? Esim. olin viikonloppuna juhlissa jossa oli kermaperunat, salaatit ja lihakastike, kinkkupastaruoka sekä vegaaneille jokin soijakasvispata. Lihakastikkeen kohdalla luki muun muassa merkit G, M. Eli gluteeniton ja maidoton. Itse olen tavis, mutta mistä sen tietää että saisiko sitä virallisesti ottaa edes? Pastassa noita kirjaimia ei ollut, niissä oli vehnää sekä maitotuotetta.
Nimittäin tosi monihan ruoka on jo valmiiksi gluteenitonta ja maidotonta, esimerkiksi palstaherkku lohi :) Ellei siihen ole laitettu vaikkapa korppujauhoja tai juustoseosta.
Juhlien järjestäjät: vinkatkaapa tarpeeksi selkeästi saako esimerkin lihakastiketta ottaa muutkin kuin keliaatikot/maidottomat. Jos oikein tarkkoja ollaan, tuossa olisi moni tavis voinut olettaa, että jahas, lihakastike on varattu keliaatikolle sekä maidottomille. Sekä perunat ja riisi. Sitten tavikset pöydässä mulkoilee toisiaan että Annikilla on lihapataa vaikkei ole keliaatikko, ja Jorma puolestaan luuli että lihapata oli vain keliaatikolle/maitoallergiselle ja otti vain pastaa. Näin menetellen myös pasta on voinut loppua kesken jos suuri osa taviksista ei hiffaa että lihakastike on sallittu taviksillekin, vaan ahtanut itsensä täyteen pastaa, jättäen perunat ja kastikkeen pois. Jos iso mies syö pastaa nälkäänsä, sitä menee paljon, 3 lautasellista. Suurin osa taviksista otti kastiketta kyllä.
Täytekakussa luki vain laktoositon, eli keliaatikolle ja maidottomalle ja vegaani vieraille oli erikseen keittiöstä pyydettäessä omat erikseen varatut kahviherkkunsa. Tämä oli selvää.
Moni ratkaisee ongelman tekemällä kaiken gluteenittomana ja maidottomana, helpottaa tosi paljon ja silti valikoima on erittäin laaja. Palstasuosikki lohikin todellakin on sallittu näille. Feta toki ei, sille maidottomalle. Ehkä vegaaniversiot tekisin erikseen, jos juhliin on heitä tulossa. Moni haluaa kuitenkin perinteellistä liha/kerma/juusto etc juhlaruokaa. Etenkin vanhempi väki. Kyllä he haluavat ne karjalanpaistinsa ja kermakakkunsa, ei heille tofuerikoisuudet kelpaa.
Oijoi, ompas vaikeaa!
Hommaamalla riittävästi evästä että ihmiset tulisi kylläisiksi ettei tarvi napostella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hommaat kakutkin valmiina? Samalla vaivalla tekisi itse useamman eikä maksa paljoa
Meinaatko että kakun tilaaminen ja ostaminen on yhtä työlästä kuin kakun leipominen? Epäilen. Useamnan kakun tekeminen on tuntikausien työ. Olet varmasti mies joka ei ole leiponut mitään eläessään ja kakut "ilmestyvät" jääkaappiisi tuosta noin vain. Koita ihan huviksesi tehdä itse kaikki syötävät 50 hengen juhliin (+osta juotavat jne) ja voit sen jälkeen olla ehkä viisaampi tässä asiassa.
Minä olen mies, ja tykkään leipoa ja kokata. Mietin, että ei kait tuo nyt kovin vaikeaa ole, jos on vain 50 vierasta. Lähinnä mietin, että joku poron paahtopaistihan valmistuu kuin itsestään uunissa, leikkaa sen jälkeen vain palasiksi ja voi vieläpä annostella vähän piiloon jos pelkää oikeesti sen loppuvan. Oheen vain iso määrä perunaa ja jokin hyvä kastike tai pari eri kastiketta.
Sitten salaattipöytä, siihen kunnon kupit hummusta, punajuurisalaatti, perunasalaattia, italiansalaattia, suolakurkkuja, riisisalaattia, marinoitua punasipulia, pastasalaattia jne. Kalaa en itse syö, niin en tarjoaisi mitään kalaruokia vierailleni. Sitten jos on grilli pihalla, niin joku kana ja kasvikset on helppoa ja herkullista kesägrillattavaa etenkin ku oheistuotteet on jo valmiina tarjolla.
Sittenhän on kaikki näitä helppoja pikkulisukkeita: ostaa ruisnappeja, siihen vain tursaus kermaviilikastiketta ja muutamaa kasvista. Lisäksi on lukematon määrä olemassa erilaisia sipsejä ja dippejä, jotka valmistuvat vain pyöräyttämällä aineet sekaisin.
Sen myönnän, etten täytekakkuja kyllä tykkää tehdä. Kait sitä kuitenkin aika helposti heittää 16 munan taikinnan, laittaa sen kahdelle pellille ja lyö ne kerroksiksi. Siihen vain jotkut hillat päälle, kiilteen lorautta ja kermavaahtoa reunoille - ja väliin mitä nyt tykkää laittaa. Tekisin kyllä oheen suklaamousse ja valkosuklaa hyydykekakut vielä, kun ne on niin helppoja tehdä. Ei tartte muuta nopsaan sekoitella aineet, vähän sulattaa ja sitten saa yön aikana hyytyä jääkaapissa. Keksejä on myös aika nopeaa tehdä jos on pursotin. Taikinan saa tehtyä kätevästi esim. 10 litran sankoon, ja yhdestä taikinastakin voi tehdä useampaa variaatiota (tai sitten vaan ostaa kaikki keksit suoraan kaupasta, ei ne nyt kovin kalliita ole).
Itse olen sitä mieltä, että jos juhlat "alkavat" samaan aikaan kaikilla.. niin miksei voi olla aluksi alkupalapöytä, josta porukka hakee. Sen jälkeen katetaan pääruokapöytä, kun alkupalat on syöty. Ja sitten tulee kahvit ja jälkiruoat esille. Ja toki pääruoan aikaan voi hakea vielä alkuruokia, ja jälkiruoankin aikana.
Rohmuhan ei syö näistä kuin poron paahtopaistia. Kuinka paljon varaisit sitä 50 hengen juhliin? Tässä yhteydessä voi varmaan samalla jo nauraa ääneen sille 25 % lisälle 😆
Eikä hintakaan tarjoajaa vissiin hirvitä, 35 €/kg. Tuotahan se rohmu syö yksin toista kiloa.
Kuinka moni oikeasti on todistanut tilanteen että joku nappaa toista kiloa lihaa/kalaa noutopöydästä?
Pystyn pienikokoisena naisena syömään valtavia määriä herkkujani, joihin kuuluvat mm. joulukinkku ja kalaruuat eri muodoissaan. Ahmin kuitenkin vain kotona, vieraisilla ja julkisesti syön hillitysti ja asiallisesti. Tiedän kuitenkin itsestäni, että tämä on mahdollista, jos käytöstapoja ei ole.
Olen nähnyt pari kertaa tapauksia, joissa isoruokainen ihminen noin sekunnissa syö jotain mitä ns. tavallinen ihminen söisi 15 minuuttia samalla seurustellen. Otetaan vaikka kakunpala tai iso piirakka. Piirakka, pasteija, kakku - se mene YHDELLÄ hotkaisulla, YHTENÄ suupalana.
Olen nähnyt tämän ilmiön. Henkilö pitää kieltään rumasti ulkona, pitkällä, ikäänkuin leveänä siltana, jolla hän hotkaisee kakunpalan suuhunsa. Tulee mieleen kuorma-auton lastauslaiturin se astinlauta. On se vaan melkoinen näky, puku ja kraka päällä ja syö kuin sika. Meneehän siinä ruokahalut, joten kepeästi hän saa myös toisenkin ison kakunpalan kun muilta meni ruokahalut.
Annospalat ja joku pöytään antamaan niitä.
Minä ainakin soitan poliisit jos vieras ottaa kaksi (2) rapeaa kalapalaa.
Käytöstapojen puutetta! Muinoin opetettiin, että vierailulla ollessa ei saa rohmuta, vaan otetaan ruokia hillitysti. Oli köyhyyden ja huonotapaisuudeb merkki, jos mentiin juhliin varta vasten nälkäisenä ahmimaan. Sehän kertoi suoraan köyhyydestä, ja siitä että kotona ei ollut riittävästi ruokaa. Yleiset käytöstavat ovat kadonneet. Tilalle on tullut hyödyn tavoittelu: mistä vaan saa ilmaiseksi jotain, se myös otetaan. Itse katson tosi alentuvasti alaluokkaisia ahmatteja. Low class, joka arvottaa ilmaisen LOHEN (?) ja tietenkin alkoholin korkealle.
Vierailija kirjoitti:
Annospalat ja joku pöytään antamaan niitä.
Kannattaa annostella etukäteen jo erikseen esimerkiksi kalalautasen. Kirpputorit ovat täynnä kahvikuppeja ja aluslautasia. Leikkaa leivinpaperin reunoja vaikka hieman lumikiteen muotoon ja laittaa sen aluslautasen ja tarjottavien kala-annosten väliin.
Kuppia voi puolestaan käyttää jälkiruoan annosteluun. Joko laittaa siihen suoraan luumurahkan tai jäisiä puolukoita tai karpaloita, joiden päälle kaadetaan kannusta kuumaa kinuskikastiketta. Onhan se eri kuin, että joku lappaisi kerralla soppalautasellisen jälkiruokaa kun kerran soppalautasia on tarjolla tai että latoo läpimitaltaan 30-senttiselle juhlalautaselle lohta ja sinappikastiketta oikein urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tyypin. Pitää ylensyöntiään hyvänä vitsinä ja nauraa, kun muille jää vain rippeitä. Onneksi ei tarvitse kutsua kotiini koskaan.
Jep. "Nopeet syö hitaat", ja naurua päälle. Näin työpaikassa, kun täytekakun tyhjä lautanen siirtyi toiseen päähän pöytää.
Lastenjuhlissa laitoimme valtavan määrän erilaisia karkkeja, lakuja ja tikkareita isoihin kulhoihin pöydälle. Kulhot olivat täynnä, kun siirryimme juhlatilan toiseen huoneeseen katsomaan taikurin esitystä.
Kolme lasta poistui esityksestä kesken. Kun palasimme tarjoilutilaan, kulhot olivat melkein tyhjät.
Kesken esityksen lähteneet lapset rehvastelivat, että olivat tunkeneet karkit collage-housejensa taskuihin, niin että housut meinasivat pudota ja osa oli tungettu eteisessä takkien taskuihin. Heitä nauratti kovasti.
Muut lapset olivat hämmentyneitä.
Joiltain vaan puuttuu kotikasvatus. Seuraaviin synttäreihin ei laitettu rohmuille kutsua.
Meillä saa rohmuta rauhassa, kaikille kyllä riittää.
Me tullaan kaikki teille rohmuamaan.
Yksi juttu pikku rohmusta. Olimme ystäväni häissä ja mukana oli 3-vuotias poikamme. Hän kävi ottamassa hääkakusta ison palasen ENNEN hääparia. Emme huomanneet missä välissä tämä tapahtui, ilmestyi vaan pöytään kakun kanssa. Kyllä silloin pikkusen hävetti.
Vierailija kirjoitti:
Yksi juttu pikku rohmusta. Olimme ystäväni häissä ja mukana oli 3-vuotias poikamme. Hän kävi ottamassa hääkakusta ison palasen ENNEN hääparia. Emme huomanneet missä välissä tämä tapahtui, ilmestyi vaan pöytään kakun kanssa. Kyllä silloin pikkusen hävetti.
Saattoi keittiöväki antaa kakkua pikkuiselle keittiön puolelta, ei mitenkään tavatonta. Varsinkaan jos on hurmuri luonteeltaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin soitan poliisit jos vieras ottaa kaksi (2) rapeaa kalapalaa.
Ei kannata kutsua kalapala-aleksia ja muita äidin pikku häiriköitä juhliinsa. Itkee äiti sitten vielä lehdissä kun poikansa on heitetty ulos.
Meillä on sitten äidin siskon mies juuri tuollainen. Ei huomioi muita syö yksin vaikka koko kinkun. Hänet kutsutaan eri aikaan siis muitten syömisten jälkeen, vain kahville. Melläkin on vain poikalapsia ja olen opettanut olemaan rohmuamatta. Yhden serkun mies myös todella ilkee ja nirso. " Tässä onkin kaikkea mitä minä en syö. ai onhan tuossa voieipäkakkua" , ja ottaa puolikkaan. Menen väliin ettet ota enempää taas. Näille meiillä oman väen kesken vain nauretaan. Se serkun mies pyrkii myös loukkaamaan isäntäväkeä monin tavoin. Ai tämmösiä koteja täällä kallilla alueella on, no tää on nyt nähty, rahallahan näitä saa. Tempoi auki kaikki keittiön kaapin ovet ja lähti vihaisena.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sitten äidin siskon mies juuri tuollainen. Ei huomioi muita syö yksin vaikka koko kinkun. Hänet kutsutaan eri aikaan siis muitten syömisten jälkeen, vain kahville. Melläkin on vain poikalapsia ja olen opettanut olemaan rohmuamatta. Yhden serkun mies myös todella ilkee ja nirso. " Tässä onkin kaikkea mitä minä en syö. ai onhan tuossa voieipäkakkua" , ja ottaa puolikkaan. Menen väliin ettet ota enempää taas. Näille meiillä oman väen kesken vain nauretaan. Se serkun mies pyrkii myös loukkaamaan isäntäväkeä monin tavoin. Ai tämmösiä koteja täällä kallilla alueella on, no tää on nyt nähty, rahallahan näitä saa. Tempoi auki kaikki keittiön kaapin ovet ja lähti vihaisena.
hyi mikä sika tuo serkkusi mies :O
Jos minulla olisi poikapuoli, joka rohmuaa pihvit, niin olisi pakko laittaa hänet ruotuun. En missään nimessä katselisi rohmuamista ja jäisin ilman pihviä. En ole aivan varmaa, että olisiko minulla pokkaa napata pihvini rohmun lautaselta, mutta uskoisin niin ja seuraavalla kerralla joko annostelisin oman pihvini sivuun jo valmiiksi tai laittaisin sellaista ruokaa, jonka rohmuaminen samalla tavalla ei ole mahdollista.
En ole kovin montaa rohmua elämäni aikana kohdannut, mutta synnärillä kävi niin, ettei kaikille riittänyt ruokaa perheosastolla. Siellä oli riisi-kasvispedillä broilerinkoipia ruokana, kastiketta ja leipiä. Meille koipia riitti, myös huomasin aterian aikana, että myöhemmin tulleille ei riittänyt. Se oli aikana kauan ennen koronaa, jolloin nimettyjä aterioita ei ollut, joten joku rohmu nappasi useita, valtavan kokoisia koipia ja osa jäi ilman.
Tätä ketjua lukiessani olen tajunnut, että entinen kumppanini oli pihtarin ja rohmun yhdistelmä. Hän olisi muille tarjonnut hyvin vähän (muistan treffit, joilla sain spagettia ja ketsuppia!) ja itse hän kiskoi työnantajansa juhlissa kaksi käsin, etenkin juomia ja se vasta noloa olikin, kun herra sammui lopulta miesten vessaan.