Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

2081/2539 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät kutsumatta ne, jotka tiedät rohmuajiksi.

Vierailija
2082/2539 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

m58v kirjoitti:

Jätät kutsumatta ne, jotka tiedät rohmuajiksi.

Monesti ovat lähisukulaisia, joita ei voi hyvien tapojen nimessä jättää kutsumatta. Eihän tässä muutoin ongelmaa olisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2083/2539 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se nyt selvä että jääkiekkoilevalle urheilijalle ei riitä se mikä sille kaljapulloharteiselle runopojalle riittää.

Jos ja kun ihminen itse tietää tarvitsevansa sangollisen ruokaa, ennen juhliin menoa kannattaa syödä kunnolla niin ei sitten nolaa itseään.

Niin, jos on kova kulutus ja syö paljon, niin sitten ei voi osallistua juhliin, kun Kerttu-tätin budjetti ei kestä? Tai ainakin mäkkärin kautta juhliin jajuhlista pois?

Et ole tainnut järjestää juhlia?

Olen. En vaan tunnista tämän ketjun ongelmaa. Toiset syö vähäsen, joku paljon, kolmas valtavasti. Aina pistän tarjolle niin paljon ruokaa, että ei tarvitse lähteä mäkkärin kautta kotiin.

Ongelma ei ollut se, että joku syö valtavasti ylipäätään, vaan se, että närppii tarjolla olevasta ruuasta parhaat palat keoksi omalle lautaselleen. Esim. herkullisen näköisestä katkarapusalaatista närppii itselleen vain ne katkaravut ja muille jää vain pelkkiä salaatinlehtiä. Tai runsaasta lihakastikkeesta siivilöi itselleen pelkkää lihaa jolloin muille jää vain liemi. Silloin ei kyse ole siitä, että ruokaa ei ole tarpeeksi, vaan siitä että kun yksi kaivelee parhaat palat, muille jää huonommat tarjoilut. Hyvä esimerkki on tässä ketjussa aiemmin annettu täytekakkuesimerkki: Rohmu ei välitä kakusta, mutta haluaa mansikoita ja kermavaahtoa joten laappaisee kaikki mansikat ja kermavaahdot kakun päältä omalle lautaselleen jolloin muille jää vain paljas rumannäköinen kakku. Eli kaikille riittää, mutta yksi vetää yksinään parhaat palat.

Herkullisen näköinen katkarapusalaatti! 😂😂😂

Vierailija
2084/2539 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannuksen rohmut?

Vierailija
2085/2539 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavuosina käytiin kaverin kanssa lauantaisin  kuokkimassa maalaishäissä, muistan kun kerran söin 12 voileipää, kun olivat niin hyviä.

Vierailija
2086/2539 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka maksulliseksi tai ei mitään. Ettekö tajua miten yksinkertaista?

Vierailija
2087/2539 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos laittaa ja merkkaa allergisille erikseen jonkun tarjottavan (esim. gluteenittomia versioita, jotka ostettu leipomosta, jotta ovat varmasti hyviä ja sopivia), niin rohmu käy toki sielläkin ahnehtimassa. Useampi kappale lautaselle eikä usein edes syö niitä, koska olivatkin hänelle outoa "kotkotusta" eivätkä salaista ja kallista erikoisherkkua!

Vierailija
2088/2539 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä sitä mitenkään voi estää. Tänään tulossa useammat yo-juhlat ja jokaista juhlaa varten varustaudun isolla kassilla, johon vaivihkaa mätän tarjoiluja. Vessasta lähtee myös vessapaperirullia mukaan. Juhlat ovat vieraille nykyään niin kalliita, koska lahjatoiveet ovat niin poskettomia, että näin saan edes jotain kotiinpäin.

Juhannusjuhlat on parhaita, kun saunotaan tai ollaan yötä. Konjakkia, viskiä, kapselikahvia, luonnonkosmetiikkaa, keräilyastioita... Usein tullaan omalla veneellä. :)

Vierailija
2089/2539 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä sitä mitenkään voi estää. Tänään tulossa useammat yo-juhlat ja jokaista juhlaa varten varustaudun isolla kassilla, johon vaivihkaa mätän tarjoiluja. Vessasta lähtee myös vessapaperirullia mukaan. Juhlat ovat vieraille nykyään niin kalliita, koska lahjatoiveet ovat niin poskettomia, että näin saan edes jotain kotiinpäin.

Juhannusjuhlat on parhaita, kun saunotaan tai ollaan yötä. Konjakkia, viskiä, kapselikahvia, luonnonkosmetiikkaa, keräilyastioita... Usein tullaan omalla veneellä. :)

Minä yritin eilen hakea Pentikin Hiisi-sarjan teekuppia asetteineen. Minulla on ollut niitä vain yksi, se on ollut minun oma kaakaokuppini. Se katosi kolmisen vuotta sitten, ilmeisesti jonkun vieraan mukaan, mutta eilen mietin, että josko sittenkin itse olen siirtänyt sen syrjään. Huvittavaa mitä ihmisten mukaan tarttuu....

Vierailija
2090/2539 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju viihdytti touko-kesäkuussa ja olen miettinyt, että voisiko tänne saada tilanneraporttia miten kesän juhlat ovat menneet? Söikö naapurin Jorma kaikki talkoiden makkarat? Tuhosiko perhe Ahmurit fetajuustot? Hinasiko Pirkko taas tuolinsa buffet pöydän viereen? Löytyivätkö lasten maistelemat herkut fiikuksen juurelta?

JA LOPPUIKO LOHIKEITOSTA LOHI?

Vierailija
2091/2539 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei enää ketään kiinnosta. Harmi kun näihin ei saa päivitystä

Vierailija
2092/2539 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yritin eilen hakea Pentikin Hiisi-sarjan teekuppia asetteineen. Minulla on ollut niitä vain yksi, se on ollut minun oma kaakaokuppini. Se katosi kolmisen vuotta sitten, ilmeisesti jonkun vieraan mukaan, mutta eilen mietin, että josko sittenkin itse olen siirtänyt sen syrjään. Huvittavaa mitä ihmisten mukaan tarttuu....

Joo, se on selvästi noita keräilyastioita  :D

Hauska nimi varastelulle.

Vierailija
2093/2539 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkintä että vegaanista niin ne rohmujuntit eivät koske pitkällä tikullakaan :D Lohta vaikea naamioida vegaaniseksi mutta tiedä vaikka menisi läpi.

Vierailija
2094/2539 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa kaikki on  ihan hirveitä rohmuja. Se ei haittaa, koska jokainen juhlien järjestäjä tietää kertoa pitopalveluun ilmoittamansa syöjämärään kahdella. Kukin sitten valitsee sellaiset ruoat, mitä on varaa tarjota.

Minäkin tilaan aina tuplamäärän ruokaa. Ei varmasti lopu kesken. Kerran tilasin 20 henkilölle täytekakun 60 henkilön mitoituksen mukaan, ja melkein kaikki meni. Kun ei pihistele niin ei tarvitse pelätä ruokien loppumista.

Vierailija
2095/2539 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi on tunnettu siitä, ettei tee ikinä ruokaa riittävästi. Tyyliin raksaäijille mökillä riittää kaksi perustölkkiä hernaria kahdeksalle. Näkkäriä ilman päällisiä kaveriksi. Lisäksi heillä pöydästä haetaan / jaetaan ikäjärjestyksessä, niin että teineille ei jää kuin lientä tai leipää. Näin perhejuhannuksessa kuin seitsemänkymppisillä tai hautajaisissa. Tämä loppui siihen,kun viime juhliin teinit ( omani agitoimana) tilasivat pitsat. Mummin ilme (ja sukulaisten) oli hillitön, kun ovikello soi ja teinit oli jonossa. Minusta ihan oikein.

Hah! Ihan oikein pihille sukulaiselle!

Useimmissa juhlissa nuoriso joutuu olemaan nälässä. Teineillä on aina nälkä ja syövät paljon. Juhlissa voisi ottaa huomioon myös kasvavan nuorison tarpeet eikä pelkästään pieniruokaisten aikuisten. Itse tilaan pitopalvelun vähintään tuplana, siis 40 henkilön ruuat 20 henkilölle. Ei ole yhtään liikaa. Viinejä varaa myös runsaasti, vähintään pullon per vieras. Meillä ei pihistellä.

Otankin tuosta idean käyttöön ja tilaan pizzaa iltapalaksi juhlaväelle, jos ruoka joskus pääsee loppumaan kesken.

Vierailija
2096/2539 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ratkaista ongelma nimeltä rohmut? Hyvä kysymys. Meillä ei ole - ihme kyllä - omaa kokemusta aiheesta, sillä otamme itse kohtuudella juhlatarjottavia ja omilla kutsuilla en ole havainnut rohmuilijoita, vaikka tarjottavat ovatkin hyvin maistuneet ja suvut ovat suuret.

Olen vieraanvaraisesta suvusta ja tarjoamme vieraille paljon hyvää syötävää. Silti en usko, että edes niissä useissa 300 vieraan häissä oli varattuna jokaiselle vieraalle pari kiloa lohta ja se iso porsas, joka oli tarjolla, oli ihan koko porukalle, eikä ateriakisamateriaaliksi Pohjattomalle Penalle ja Rane Rohmulle. Tuskin kukaan emäntä lähtee siitä, että jokaiselle vieraalle varataan kaikkea oma kippo, boksi, kilo tai kakku, vaan vieraat olisivat viisaita ja valitsisivat muutamaa lajia lautaselle, ei puolta koko buffetista. Allergiset ovat toki erikseen.

Vierailija
2097/2539 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan laittaa lappuset, jossa ohjeistetaan tyyliin kuinka monta palaa tai lautasellista saa ottaa per vieras? Sitten kun kaikki on saaneet syödäkseen, voit vaikka ottaa laput pois.

Noinhan on tehty ainakin oman työpaikkani ruokalassa. Jos ottaa enemmän, niin kassalla myös maksaa enemmän (en tiedä onko kaksinkertainen hinta vai mitä). Mutta juhlissa nuo laput tuntuisivat aika noloilta.

Yleensä nuo rohmut ovat miehiä (ikävä sanoa, mutta oman kokemukseni mukaan tämä on tosiasia). Yksissäkin juhlissa kuulin, kun eräs riski nuorimies voileipäkakkua rohmutessaan sanoi, että pitää tankata, kun on menossa salille treenaamaan. Voisivatkohan vaimot/tyttöystävät/äidit opettaa miehilleen/pojilleen tapoja jo ennen juhliin lähtemistä.

Miksi muiden käytöstavat ovat aina naisten vastuulla?

Koska miehet on niin tyhmiä, ettei itse tajua. Koska olet kuullut miehen opettavan tapoja pojalleen?

Ei, eivät miehet ole tyhmiä. Sinä vain otat kiltisti vastuun muiden käytöstavoista ja yrität tyrkyttää sitä vastuuta muillekin naisille. Lopeta se.

Miehet ei ehkä ole tyhmiä, mutta järjettömän härskejä ja itsekkäitä. Ja kovakalloisia, turha yrittää opettaa tapoja. Näitä kun riittää.

Vierailija
2098/2539 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin ratkaisua asiaan ja ehkä osaa rohmuista voisi estää ahmimasta kaikkea juhlissa. Nimittäin yksissä häissä oli pohdinnan arvoinen tapa toimia ruokailun suhteen, nimittäin varttuneempi pari vihittiin kotona ja kaikki vieraat istuivat pöydissä jo vihkiseremonian ajan. 

Pöytiin oli katettu vesikannuja. Kun vihkimisestä siirryttiin juhlan puolelle, tarjoilijat toivat jokaiseen pöytään runsaasti leipäkoreja ja levitteitä ja jokaiselle vieraalle jaettiin keittoa samaan aikaan kun puheet alkoivat. Vieraat saivat siis tekemistä ja ruokaa samanaikaisesti.

Kun keitto ja leipää oli syöty, hääpari aloitti buffetin, jonne mentiin pöytäjärjestyksessä. Ja kas, ruokaa riitti ja ahneet saivat jo mahaa täytettyä ennen varsinaisten juhlaherkkujen eteen siirtymistä. Keitto, leivät ja levitteet olivat siis kaikki nekin ns. kunnon tavaraa ja hääparin yksi lempiaterioista. Siellä tarkoitus ei siis ollut rohmujen estäminen, mutta voisi toimia siinäkin?

Vierailija
2099/2539 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha pihiydestään tunnetun Satakunnan pitoemännän ohje: ei meil lasketa, kyl kaks ottaa saa.

Vierailija
2100/2539 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmen lapsen äiti ja olen todellakin pitänyt huolen, ettei kolmikkoni rohmua juhlissa herkkuja miten sattuu ja mielettömiä määriä. He osaavatkin ottaa sivistyneesti ja useimmiten jaksavat myös sen, mitä ottavat. Teemme mieheni kanssa niin, että toinen menee isompien lasten kanssa ensin ja toinen leikkii kuopuksen kanssa ja sitten vaihto. Me vanhemmat otamme omissa valinnoissamme huomioon sen, että syömme lasten jämät, joten paitsi, että kukaan ei rohmua, niin me myös syömme sen määrän, jonka otamme. 

Poikkeuksena on yksi buffet, jonka jälkiruokana oli niin pahaa kakkua, ettei sitä voinut syödä, vaikka kaksi lasta, minä ja mies kaikki koetimme. En tiedä, että alkoholiesanssilla se kakku oli kostutettu, mutta oli oikeasti pahaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme