Miten työttömänä voi saada hoitoa masennukseen?
En tiedä onko tämä masennus vai yleistynyt ahdistuneisuushäiriö vai ptsd. Lueskelin ja kaikissa noissa joitain mikä täsmää. Taustalla traumaattisia elämäntilanteita ja niihin liittyen pitkäaikaista stressiä. No ongelma on, että olen työtön. Ei minulla ole rahaa johonkin kalliiseen psykoterapiaan. Tietäisikö kukaan mistä työttömänä voisi saada apua tällaiseen?
Kommentit (48)
Unohdin mainita, että mieheni sai kuntoutuspsykoterapiaa 40 käyntikertaa vuodeksi. Eli vaihtelee, onko kuukaudessa 3 vai 4 käyntikertaa ja viime kesänä oli 6 viikon tauko. Lasku on tullut terapeutilta omavastuista kerran kuussa ja yhdellä laskulla siis 3-4 kerran omavastuut (90-120).
Olemalla työtön saat apua masennukseen.
Kallis terapeutti antaa vain samoja kysymyksiä mitä voit itsekkin oivaltaa ja kysyä itseltäsi. Ei se terapeutti ole yhtään sen kummallisempi kuin sinä itsekkään. Lukemalla tietoa voit terapoida itse itsesi, samat asiat ne terapeutitkin ovat lukeneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi pitää mennä julkisen kautta mt-hoitoon. Se on just lääkkeitä ja keskustelua. Kun aikansa käynyt, voi hakea Kelan tukemaa terapiaa. Jonot pitkiä ja prosessi haastava. Moni tuskin jaksaa.
No minä kyllä jaksan käydä läpi prosessin saadakseni terapiaa. Mutta ei minulla ole rahaa maksaa siitä. Eli seinä nousee siinä vastaan. Tiedän, että kelan tuenkin jälkeen pitää maksaa itse kuussa joku 300 euroa.
Väärä tieto. Miehelläni on juuri loppunut terapia (kuntoutuspsykoterapia). Kela maksaa tukea 57,60 per käynti. Itselle jää maksettavaa 22-50 per kerta. Miehelläni muistaakseni yhden käynnin omavastuu n. 30.
Ohis mutta sehän on melkein tuon 300 minkä ap sanoi. Kaksi kertaa viikossa, kuukaudessa neljä viikkoa, niin tekee 240.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan niihin kelan hakemuksiin kannata laittaa mitään siitä depiksestä..Katsovat että olet sairaslomalla ja siten estynyt hakemasta töitä joten niille päiville ei tipuis korvausta
Lääkäri määrää sairasloman. Ei riipu työkkärivirkailijan katsomisista ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Unohdin mainita, että mieheni sai kuntoutuspsykoterapiaa 40 käyntikertaa vuodeksi. Eli vaihtelee, onko kuukaudessa 3 vai 4 käyntikertaa ja viime kesänä oli 6 viikon tauko. Lasku on tullut terapeutilta omavastuista kerran kuussa ja yhdellä laskulla siis 3-4 kerran omavastuut (90-120).
Saatanan kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän kuvittelet sen terapian olevan avain johonkin onneen.
Rahat tiukilla eikä varaa terapiaan? Näin voit auttaa itse itseäsiOmia jumituksiaan voi oppia ymmärtämään ja ratkomaan myös kotisohvalla.
En minä kai kuvittele siitä terapiasta mitään enkä luule sen olevan avain onneen. Vaan tunnistan tarvitsevani apua siihen, että traumaattiset kokemukset ahdistaa ja masentaa. Ap
Mitä niihin auttaa joku kallis ulkopuolinen ihminen jos et itse omilla avuillasi pääse niistä eroon. Niihin on vain aika joka alkaa ajan myötä helpottamaan eikä kenelläkään ole keinoja että ne hokkus pokkus katoaa jos niin kuvittelet. Vai onko se tunne että kun maksaa kalliisti jollekkin niin kokemukset olisivat ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatanan kallista.
Siksi kannattaa jutella psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Ajaa täysin saman asian. Kyse ei ole tittelistä, tittelillä ei hoideta. Olennaista on se, tuleeko toimeen ja siinä pesoonallisuus näyttelee isompaa roolia. Jos hyvä tuuri käyt, psyk. sairaanhoitaja sattuu olemaan hyvä tyyppi, jonka kanssa synkkaa ja homma sujuu. Jos huono tuuri käy, et tule toimeen terapeutin kanssa ja maksat turhasta, vaikka titteli kuulostaa hiAnommalta.
Meidän kunnassa on psykiatrinen sairaanhoitaja, jonka palvelut ovat täysin ilmaisia.
Eikö teillä siellä ole?
Vierailija kirjoitti:
Meidän kunnassa on psykiatrinen sairaanhoitaja, jonka palvelut ovat täysin ilmaisia.
Eikö teillä siellä ole?
Sellaisen koulutus ei riitä. Ilmainen on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi pitää mennä julkisen kautta mt-hoitoon. Se on just lääkkeitä ja keskustelua. Kun aikansa käynyt, voi hakea Kelan tukemaa terapiaa. Jonot pitkiä ja prosessi haastava. Moni tuskin jaksaa.
No minä kyllä jaksan käydä läpi prosessin saadakseni terapiaa. Mutta ei minulla ole rahaa maksaa siitä. Eli seinä nousee siinä vastaan. Tiedän, että kelan tuenkin jälkeen pitää maksaa itse kuussa joku 300 euroa.
Väärä tieto. Miehelläni on juuri loppunut terapia (kuntoutuspsykoterapia). Kela maksaa tukea 57,60 per käynti. Itselle jää maksettavaa 22-50 per kerta. Miehelläni muistaakseni yhden käynnin omavastuu n. 30.
Kerta ja kuu ovat kaksi eri asiaa.
Toimeentulotuki on niin pieni että et syö mitään etkä maksa puhelinlaskua tai mitään muutakaan jos maksat 2xvkossa jostain terapiasta 50😂💩 taas puhuu ihmiset jotka ei ole TYÖTTÖMIÄ?!
Jeesus kun mua närästää nää besserwisserit.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on niin pieni että et syö mitään etkä maksa puhelinlaskua tai mitään muutakaan jos maksat 2xvkossa jostain terapiasta 50😂💩 taas puhuu ihmiset jotka ei ole TYÖTTÖMIÄ?!
Psykiatrinen sairaanhoitaja on ilmainen ja yhtä hyvä kuin terapeutti.
Vierailija kirjoitti:
Työhän on sitä kaikkein parasta terapiaa ja työyhteisö tai opiskelu yhteisö jossa tuntee kuuluvansa tärkeäksi ja elämässä on jokin tarkoitus ja sisältöä. Ei tämmöisillä kalliilla terapeuteilla ole mitään virkaa kun ei pyri opiskelemaan tai työelämään.
Kaikenmaailman traumoja oli monilla kuten itsellänikin ja jos jää vain sinne sänkyyn makoilemaan eikä pyri mihinkään niin mitkään kalliit terapeutit eivät auta.
Saan sen 540e kuukaudessa
Kelan maksamaan psykoterapiaan on pitkät jonot, eivätkä kaikki jaksa ruveta siihen rumbaan. Itse sellaiseen aikoinaan pääsin yllättävän nopeasti, en ole varma että olivatko jonot tuolloin lyhyempiä vai kävikö minulla ainoastaan hyvä tuuri. Kävin kognitiivisessa käyttäytymisterapiassa viikottain kaksi vuotta, ja sen jälkeen olen aika ajoin terapoinut itse itseäni jos psyykkinen vointini on jostakin syystä heikentynyt.
Kannattaa kuitenkin yrittää hakea apua. Julkisessa terveydenhuollossa sinulle todennäköisesti kirjoitetaan resepti SSRI-lääkitykseen ja varataan keskusteluaika psykiatriselle sairaanhoitajalle.
En tiedä että millainen sinun tilanteesi kokonaisuudessaan on, mutta suosittelen kuitenkin edes vilkaisemaan Mielenterveystalon nettisivuilta löytyviä omahoito-ohjelmia masennukseen ja ahdistuneisuuteen:
Mielenterveystalo.fi: Masennuksen omahoito
Mielenterveystalo.fi: Ahdistuksen omahoito
Tsemppiä sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan kautta saa psykoterapiaa kelan korvaamana. Et voi itse päättää psykoterapiaan pääsystä. Muistelen, että vähintään 3 kk ajan pitää olla lääkärin hoidossa ja psykiatri voi kirjoittaa suosituksen psykoterapiaan. Olet kai käynyt lääkärissä? Eikö tullut mitään diagnoosia? Olen tavannut psykiatriseen hoitoon erikoistunutta henkilökuntaa, kun psykiatrista sairaanhoitajaa tai lääkäriä? Jos et ole, niin sinun pitää ensin ottaa yhteyttä omalle terveysasemalle ja varata lääkäriaika. Siitä alkaa hoitosuhde.
Olen käynyt lääkärissä tämän tilanteen vuoksi jo pari vuotta sitten. Silloin tuli kolme diagnoosia: ahdistus, työuupumus ja unettomuus. Silloin olin työelämässä ja pääsin psykologin keskustelukäynneillä ja hoitajan myös, käytin kaikki käyntikerrat mitä tarjolla oli. Tykkäsin kyllä, että mukavia keskusteluja ne oli, mutta ei niiden puitteissa ollut mitään mahdollisuutta edes sivuta niitä traumaattisia asioita, lähinnä ne oli sellaista voinnin seurantaa. Eli ei niistä suurempaa hyötyä ollut. Ap
Ja nyt luulet, että työttömänän tuon parempaa olisi tyrkillä työttömyyden vuoksi?
Rahalla hoidattaminen ei ole ennenkään ollut ainoa vaihtoehto mt- sekä päihdehoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta sehän on melkein tuon 300 minkä ap sanoi. Kaksi kertaa viikossa, kuukaudessa neljä viikkoa, niin tekee 240.
Ei noin. Kelan terapioita voi saada max. 80 krt vuodessa. Yleensä lapset ja nuoret saa sen maksimimäärän. Pitää olla tosi vaikea psyykkinen tila, että pystyy niin monta kertaa saamaan. Yleisin on varmaan 40 kertaa vuodessa. Jos yhdestä kerrasta omavastuu esim. 25, niin yhteensä vuodessa 1000. Jaa se 11 kuukaudelle (koska yksi kuukausi yleensä kesätaukoa), niin se tekee noin 91 euroa kuukaudessa.
Voihan se jollain olla jaettu myös toisella tavalla. Jollain saattaa olla 2 kertaa viikossa ja sitten pidempiä taukoja. Terapeutteja on myös eri hintaisia.
Terveydenhoitokuluihin saa hakea toimeentulotukea, jos tulot ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas närästää ihmiset, jotka syyttää toisia besserwissereiksi, vaikka eivät tiedä mitään koko asiasta. Toimeentulotukea saa menojen perusteella. Jos on terveydenhuoltomenoja, kuten terapiaa, niiden kustannuksiin saa harkinnanvaraista toimeentulotukea. Jopa sairaalakustannuksiin saa ylimääräistä toimeentulotukea. Sinne laitetaan kuitit perusteeksi. Silloin kun on kelan myöntämä terapia, ei tarvitse edes lääkärinlausuntoa, koska se on toimitettu jo terapiaa haettaessa.
Älä lannistu vaan varaa ensin aika lääkärille. Homma lähtee siitä liikkeelle. Olennaista on tämä:
On äärimmäisen tärkeää on varustautua ensitapaamiseen kunnolla.
Älä jätä kertomatta ongelman vakavuutta.
Älä vähättele tilannettasi.
Älä mutise nolona sisäänpäin sen näköisenä, että yrität vain saada jatkoaikaa työttömyyteen tms.
Itke itkut ääneen ja tärise tärinät reilusti näkösälle.
Et voi vakuuttaa lääkäriä ongelmistasi, jos et tuo niitä selkeästi esiin.
Moni tekee tämän virheen, että ei kerta kaikkiaan pysty eikä kehtää eikä osaa ilmaista tuskaansa tarpeeksi näkyvästi esiin.
Jos sinulla on oikeasti traumoja, ne näkyvät. Näin ainakin ulkopuolinen ajattelee.
Jos ei näy, niin opettele näyttämään. En tarkoita, että täytyy valehdella eikä niin saa tehdäkään mutta mieti etukäteen, miten esität asiasi mahdollisimman hyvin.
Harjoittele vaikka peilin edessä tai puhu niitä asioitasi itsellesi ääneen, jotta huomaat itsekin, kerrotko nyt kipupisteitäsi oikeasti ääneen vain unohdatko sanoa juuri ne ääneen.
Älä ole sisäänpäin mutiseva, kenkiään katseleva, itsekin puheistaan (valheistaan, sillä siltä tuollainen puhetyyli vaikuttaa ulkopuolisesta) nolostuneen oloinen potilas siellä lääkärillä. Silloin et vaikuta uskottavalta.