Miten työttömänä voi saada hoitoa masennukseen?
En tiedä onko tämä masennus vai yleistynyt ahdistuneisuushäiriö vai ptsd. Lueskelin ja kaikissa noissa joitain mikä täsmää. Taustalla traumaattisia elämäntilanteita ja niihin liittyen pitkäaikaista stressiä. No ongelma on, että olen työtön. Ei minulla ole rahaa johonkin kalliiseen psykoterapiaan. Tietäisikö kukaan mistä työttömänä voisi saada apua tällaiseen?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on niin pieni että et syö mitään etkä maksa puhelinlaskua tai mitään muutakaan jos maksat 2xvkossa jostain terapiasta 50😂💩 taas puhuu ihmiset jotka ei ole TYÖTTÖMIÄ?!
Jeesus kun mua närästää nää besserwisserit.Minua taas närästää ihmiset, jotka syyttää toisia besserwissereiksi, vaikka eivät tiedä mitään koko asiasta. Toimeentulotukea saa menojen perusteella. Jos on terveydenhuoltomenoja, kuten terapiaa, niiden kustannuksiin saa harkinnanvaraista toimeentulotukea. Jopa sairaalakustannuksiin saa ylimääräistä toimeentulotukea. Sinne laitetaan kuitit perusteeksi. Silloin kun on kelan myöntämä terapia, ei tarvitse edes lääkärinlausuntoa, koska se on toimitettu jo terapiaa haettaessa.
En ole tuo jolle vastasit, mutta: silloin kun se EI ole kelan myöntämä terapia niin joutuu ihan itse ihan kokonaan maksamaan sen terapian, sitä ei minkäänsortin toimeentulotuki tms korvaa ollenkaan. Tuolloin ei todellaakaan toimeentulotuella elävän ihmisen rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kallis terapeutti antaa vain samoja kysymyksiä mitä voit itsekkin oivaltaa ja kysyä itseltäsi. Ei se terapeutti ole yhtään sen kummallisempi kuin sinä itsekkään. Lukemalla tietoa voit terapoida itse itsesi, samat asiat ne terapeutitkin ovat lukeneet.
Tuotako terapia on? Terapeutti vain kyselee? Jaa.
Kukaan ei ole kertaakaan elämässäni kysynyt minulta ainuttakaan hyvää kysymystä. Tai en ainakaan muista ainuttakaan. Onhan monet ihmiset multa elämäni varrella sitäsuntätä kysyneet, mutta en tiedä miksi, tai kenties ne kysymykset olivat heidän mielestään hyviä, heidän itsensä kannalta jotenkin arvokkaita, mutta minulle ne olivat turhia.
Enkä tiedä mitä minun itse pitäisi oivaltaa tai itse pitäisi itseltäni kysyä.
Niinhän sitä toisinaan sanotaan että "ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä". No, okei, ei sitten, mutta en tiedä miksi noin sanotaan. Kysymyksien mahdollinen tyhmyys ei mielestäni ole mitenkään relevanttia. Varmaan relevantimpaa olisi löytää edes yksi hyvä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit saada jokusen lääkereseptin ja jotain juttelua sairaanhoitajan kanssa.
Ilmeisesti. Mutta mitä lueskelin tuosta ptsd:stä, niin ei siihen taida auttaa juttelu sairaanhoitajan kanssa. En tiedä voiko masennuslääke auttaa traumoihin. Ap
Et sinä voi googlaamalla itse tehdä diagnoosia. Mene lääkäriin. Jos on aihetta, normaali tk-lääkäri pystyy kirjoittamaan lähetteen esim. psyk. polille.
Huomauttaisin kuitenkin täältä sivusta, että ei ne lääkäritkään tosiaankaan läheskään aina ole mitään diagnosoinnin mestareita.
Mt- ongelmissa on valitettavan yleistä, että vääriä diagnooseja lätkitään ensin jopa vuositolkulla, ennen kuin asiaansa perehtynyt hyvä lääkäri osaa tehdä oikean diagnoosin ja asianmukainen hoito pääsee alkamaan vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Älä lannistu vaan varaa ensin aika lääkärille. Homma lähtee siitä liikkeelle. Olennaista on tämä:
On äärimmäisen tärkeää on varustautua ensitapaamiseen kunnolla.
Älä jätä kertomatta ongelman vakavuutta.
Älä vähättele tilannettasi.
Älä mutise nolona sisäänpäin sen näköisenä, että yrität vain saada jatkoaikaa työttömyyteen tms.
Itke itkut ääneen ja tärise tärinät reilusti näkösälle.
Et voi vakuuttaa lääkäriä ongelmistasi, jos et tuo niitä selkeästi esiin.
Moni tekee tämän virheen, että ei kerta kaikkiaan pysty eikä kehtää eikä osaa ilmaista tuskaansa tarpeeksi näkyvästi esiin.
Jos sinulla on oikeasti traumoja, ne näkyvät. Näin ainakin ulkopuolinen ajattelee.
Jos ei näy, niin opettele näyttämään. En tarkoita, että täytyy valehdella eikä niin saa tehdäkään mutta mieti etukäteen, miten esität asiasi mahdollisimman hyvin.
Harjoittele vaikka peilin edessä tai puhu niitä asioitasi itsellesi ääneen, jotta huomaat itsekin, kerrotko nyt kipupisteitäsi oikeasti ääneen vain unohdatko sanoa juuri ne ääneen.
Älä ole sisäänpäin mutiseva, kenkiään katseleva, itsekin puheistaan (valheistaan, sillä siltä tuollainen puhetyyli vaikuttaa ulkopuolisesta) nolostuneen oloinen potilas siellä lääkärillä. Silloin et vaikuta uskottavalta.
Psykoottisia neuvoja. Lääkärit tuntevat nuo taktiikat. Ei heillä ole mielenkiintoa antaa potilaan käytöksen vaikuttaa työnsä tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit saada jokusen lääkereseptin ja jotain juttelua sairaanhoitajan kanssa.
Ilmeisesti. Mutta mitä lueskelin tuosta ptsd:stä, niin ei siihen taida auttaa juttelu sairaanhoitajan kanssa. En tiedä voiko masennuslääke auttaa traumoihin. Ap
Et sinä voi googlaamalla itse tehdä diagnoosia. Mene lääkäriin. Jos on aihetta, normaali tk-lääkäri pystyy kirjoittamaan lähetteen esim. psyk. polille.
Itse olen ihan googlailemalla itseni diagnosoinut ja diagnoosit hyväksyttänyt lääkärillä. Vähän oma-aloitteisuutta... Ei näitä millään labratesteillä todenneta.
Sossusta saa lainaksi kirkasvalolampun ja lääkäriltä elämän pois vieviä tabletteja, jotka nukuttaa.
Ap, saatko toimeentulotukea? Mikäli saat, niin se kattaa kyllä kokonaan Kelan tukeman terapian omavastuuosuudet eli on sinulle ns. ilmaista. Jos et ole oikeutettu tt-tukeen, tilanne on taloudellisesti kinkkisempi.
Kaikki sanoo näissä keskusteluissa aina, että työttömänä on vaikea saada apua ja terapiaan pääseminen on vaivalloista. No joo, varmasti näin joillekin, mutta mulla on ihan päinvastainen kokemus. Sairastuin ahdistukseen työttömänä. Menin terveyskeskukseen lääkärille, sen jälkeen kävin psykiatrisella sairaanhoitajalla keskustelemassa sen 3 kk, jonka pituinen hoitosuhde siis pitää olla että voi saada B-lausunnon terapiaan. Tämän jälkeen pääsin psykiatrille, joka kirjoitti diagnoosiksi yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja sen B-lausunnon jonka perusteella hain Kelan tukemaa psykoterapiaa. Löysin terapautinkin helposti ja nopeasti, se oli toinen terapeutti jolle laitoin sähköpostia eli ei ollut mitään "kenelläkään ei ole vapaita aikoja" -juttua. Kela hyväksyi terapian siis myös, ja koska saan toimeentulotukea, Kela on maksanut omavastuut koko ajan, kunhan vain lähetän laskut Kelaan. Käyn terapiassa kerran viikossa, ja omavastuuta tulee kuukaudessa n. 130 euroa. Kohta loppuu kolmas vuosi terapiaa, ja kyllä se minua on auttanut, vaikka täällä väitetään toisin. En tietenkään tiedä mikä tilanteeni olisi ilman terapiaa, kun ei ole vertailukohtaa. Mutta on auttanut käsittelemään ahdistusta itse enkä enää jää vellomaan siihen samalla tavoin kuin alussa. Lisäksi olen nyt päätynyt nepsy-tutkimuksiin, koska ahdistukseni kumpuaa luultavasti suurelta osin diagnosoimattomista nepsyjutuista. Siinäkin terapeutti auttoi kirjoittamalla lausunnon asioista, joiden perusteella nepsyjuttuja minulla on syytä epäillä. Tuskin olisin itse osannut sanoittaa niitä asioita kunnolla ilman sitä lausuntoa.
Joten ota ekaksi yhteyttä terveyskeskukseen ja kerro oireistasi. Kyllä he osaavat viedä asian eteenpäin.
Onhan parempaa tarjolla. Työnantajan maksamassa työterveyshuollossa psykologin palvelut lasketaan ennaltaehkäiseväksi. Se tarkoittaa, ettei se ole terapiaa (vaikka psykologilla olisi myös psykoterapeutin pätevyys). Työterveyshuollossa ei ole tarjolla psykoterapiaa. Psykologin tehtävä on keskittyä tukemaan työkykyä (eli juuri jutella poissaoloista, mielialasta, keinoista arjessa, työhön palaamisesta). Psykoterapeutti on henkilö, joka auttaa terapian keinoin esim. selviytymään traumoista ja tukee uusien toiminta- ja ajatusmallien syntymisessä. Ei ole yhtä psykoterapiaa, vaan terapian laatu määrittyy oireiden mukaan ja on monta erilaista suuntausta.