Olisiko sinulle ok puoliso, jolla sellainen ammatti, ettei voisi koskaan jäädä esim sairaan lapsen kanssa kotiin.
Sinun pitäisi aina hoitaa kaikki silloin kun mies on töissä. Miehen työvuorot ei jousta.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sellainen työ on? Ei sellaisia olekaan. Ainahan työntekijä itsekin sairastelee, joten jollain tavalla ne työt hoituvat kumminkin, vaikka on poissa.
Meillä mies on maajussi joten ei voi olla noin vain pois töistä. Sairaanakin täytyy lehmät lypsää.
Maatalouslomittaja tulee hoitamaan lypsyt jos sairastuu. Kyllä tämä asia on huomioitu. Toki on se paljon vaikeampi maanviljelijänä jos on juuri joku peltojen istutus aika kun itse tai lapsi sairastuu, mutta ainakin näin periaatteessa on mahdollista saada lomittaja auttamaan tilan töissä.
Eipä niitä lomittajia yhtäkkiä saa. Eipä saatu silloinkaan kun oli hätätilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sellainen työ on? Ei sellaisia olekaan. Ainahan työntekijä itsekin sairastelee, joten jollain tavalla ne työt hoituvat kumminkin, vaikka on poissa.
Esim. lentäjä ei voi aina jäädä kotiin sairaan lapsen kanssa.
Työnantaja rikkoo lakia jos näin tapahtuu.
Niin että lentäjä kun on vaikka Australiassa kun lapsi sairastuu, niin sieltähän pyrähtää muutamassa minuutissa himaan hoitamaan lasta?
Heti seuraavalla lähtevällä lennolla. eikä ollenkaan odota sitä omaa työvuoroaan. ;)
Vierailija kirjoitti:
Jos mun mies olis esim neurokirurgi tai sydänkirurgi niin totta kai olis ok. Aivoleikkausta ei peruta jos mä voin jäädä kotiin. Jos olis perusjamppa, jolle periaatteessa oman lapsen hoito vaikeeta, niin ei olis ok.
Meillä hoito jaettu melko tasan, myös isovanhemmat auttaneet
Tietysti leikkaus perutaan jos kirurgi ei ole saatavilla. Jos alle kymmenenvuotias lapsi sairastuu niin työntekijällä on lakisääteinen oikeus jäädä kotiin hoitamaan. Se sitten jääkö joku leikkaus hoitamatta tai lentokone lentämättä on työnantajan ongelma. Ei työntekijän tarvitse siitä huolta kantaa. Työnantajan tehtävä on miettiä valmiiksi varajärjestelmä jonka avulla saadaa joku tuuraamaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä puhutaan vain miehestä? Voihan naisellakin olla sellainen ammatti. Meillä minä miehenä jään kotiin jos lapsi kipeä.
Meillä oli ihan samoin. Itse olin rekkakuski ja miehellä normi päivätyö, joten hänen oli helpompi jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaan reissutyö, oli se sitten lentäjä, laivakokki, rekkakuski, ministeri tai muusikko. Eikä palomies tai poliisikaan voi lähteä kesken töiden. Eikä lääkäri, pappi, jne
Olen sen ikäinen ettei enää lapsia tule, mutta itse haluan parisuhteen, jossa mies on pääosin läsnä, eikä työnsä tai harrastuksensa takia kokoajan reissussa.
Kyllä voi palomies, poliisi, lääkäri ja pappikin lähteä kesken vuoron pois, tosin yleensähän nämä lasten sairastumiset menee sillai että aamusta/vuoron alussa jo tiedetään että lapsi on kipeä eikä mennä vuoroon ollenkaan. Kesken oleva työtehtävä tehdään loppuun ja sit joku toinen tulee jatkamaan vuoroa.
Lain mukaan ei ole edes ammatteja, jossa ei voi jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta, sillä laki velvoittaa kaikkia työnantajia järjestämään vapaan sairaan lapsen vanhemmalle.
Ihan samalla tavalla, jos työntekijä sairastuu tai joutuu onnettomuuteen/tapaturmaa niin oikeus jäädä sairaslomalle lääkärin määräyksestä.
Samoin työntekijälle laki mahdollistaa vuosilomat ja arkipyhä vapaat.
Missään työssä ihminen ei ole korvaamaton, vaan varahenkilö on löydyttävä, jopa Suomen presidentille, pääministerille, pörssiyhtiön johtajalle tai postinkantajalle.
Kaikki muut ovat tekosyitä, sillä kautta maailman sivun on pystytty korvaamaan työntekijät, jopa kesken työpäivän, kun työntekijä on kuollut.
Sairaanlapsen hoidon järjestely kuuluu molemmille vanhemmilla 50/50 ja jotkut työnantajat myös valvovat tätä keskenään eli vuodessa poissaolot pitää mennä tasan molemman vanhemman työnantajien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja rikkoo lakia jos näin tapahtuu.
Niin että lentäjä kun on vaikka Australiassa kun lapsi sairastuu, niin sieltähän pyrähtää muutamassa minuutissa himaan hoitamaan lasta?
Kesken työvuoron lähteminen on minusta hieman eri asia kuin jos sairastumisen vuoksi ei mene edes aloittamaan työvuoroansa. Onhan se selvää, ettei aivokirurgi voi kesken leikkauksen lähteä vaan kotiin. Lentäjä nyt voi sentään tulla heti seuraavalla lennolla kotiin.
Mun mies on muusikko ja pitää olla tosi vaikea tilanne, että jää pois. Omakaan sairauskaan harvemmin on este, eli keikat hoidetaan kuumeessa kyllä, korona tätä nyt vähän muutti, mutta noin yleensä.
Meillä mä onneksi pystyn hoitamaan lasten sairastelut silloin kun tarvitsee ja toisaalta hänellä on paljon arkivapaita.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun mies olis esim neurokirurgi tai sydänkirurgi niin totta kai olis ok. Aivoleikkausta ei peruta jos mä voin jäädä kotiin. Jos olis perusjamppa, jolle periaatteessa oman lapsen hoito vaikeeta, niin ei olis ok.
Meillä hoito jaettu melko tasan, myös isovanhemmat auttaneet
Jos on noin korvaamaton kirurgi, niin tuskin hän voi edes itse sairastua tai kuolla.
Muuten, minun leikkauksen on peruttu tuntia ennen, kun kirurgi oli "estynyt" tulemasta töihin.
Samoin hammaslääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentäjät hoitavat sairaita lapsia siinä missä muutkin, jos kone ei ole ehtinyt nousta ilmaan, sillä jokaisella lentäjällä on varalentäjä ja varalentäjälläkin vielä varahenkilö.
Jos näin ei oli, se olisi kauhea tilanne matkustajille, jos saa sairauskohtauksen tai kuolee kesken lennon.
Jos Niinistön Salen pojalle sattuisi vaikkapa tapaturma, niin taatusti lähtisi Saulikin saman tein sairaalaan mukaan vaikka olisi kuka valtiovierailulla. Sitähän antaa ihan mul k un kuvan, jos ei tekisi niin.
Jos hänellä on niin hyvä palkka että pystyn huoletta jäämään kotiin aina kun lapset sairastavat. Ja hän korvaa heikosta urakehityksestä tai irtisanotuksi joutumisesta aiheutuvan ansionmenetyksen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on muusikko ja pitää olla tosi vaikea tilanne, että jää pois. Omakaan sairauskaan harvemmin on este, eli keikat hoidetaan kuumeessa kyllä, korona tätä nyt vähän muutti, mutta noin yleensä.
Meillä mä onneksi pystyn hoitamaan lasten sairastelut silloin kun tarvitsee ja toisaalta hänellä on paljon arkivapaita.
Sama juttu, kun puolisona on näyttelijä. Hän tekee teatteria ja näytökset tehdään kipeenäkin. Vatsataudissa muutaman kerran ollut, ämpäri kulisseissa. Eikä ole ollut ainoa..
Esikoisen syntymää ennen otti selvää, mitä koko näytös maksaa, jos synnytyksen takia joutuu olemaan pois. Hän säästi, että jos lasku tulee. Ei tullut kenestäkään muksusta. Syntyvät virka-aikaan. Vähän harjoituksista oli pois.
Vierailija kirjoitti:
Jos Niinistön Salen pojalle sattuisi vaikkapa tapaturma, niin taatusti lähtisi Saulikin saman tein sairaalaan mukaan vaikka olisi kuka valtiovierailulla. Sitähän antaa ihan mul k un kuvan, jos ei tekisi niin.
Siinä on sitten työ, josta voi olla pois. Eihän Suomessa presidentillä enää oikein virkaa edes ole, saati tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä hoito jaettu melko tasan, myös isovanhemmat auttaneetJos on noin korvaamaton kirurgi, niin tuskin hän voi edes itse sairastua tai kuolla.
Muuten, minun leikkauksen on peruttu tuntia ennen, kun kirurgi oli "estynyt" tulemasta töihin.
Samoin hammaslääkäri.
Olivat ottaneet äkkilähdön, kuten mun kardiologi teki ja vielä kertokin. Pitkästä aikaa kunnon loma ja niin edullisesti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on maajussi joten ei voi olla noin vain pois töistä. Sairaanakin täytyy lehmät lypsää.
Maatalouslomittaja tulee hoitamaan lypsyt jos sairastuu. Kyllä tämä asia on huomioitu. Toki on se paljon vaikeampi maanviljelijänä jos on juuri joku peltojen istutus aika kun itse tai lapsi sairastuu, mutta ainakin näin periaatteessa on mahdollista saada lomittaja auttamaan tilan töissä.
Eipä niitä lomittajia yhtäkkiä saa. Eipä saatu silloinkaan kun oli hätätilanne.
Laki ei mahdollista vanhemmilta sairaanlapsen hoitoa, vaan laki mahdollistaa jomman kumman vanhemman jäädä pois töistä, 1-3 pv järjestämiseen sairaanlapsen hoidon.
Tuskin yksikään maanviljelijä on navetassa tai pelolla 24/7 ja varmasti jossakin välissä voi järjestellä lapsensa hoidon. Maanviljelijät voivat itse määritellä työaikansa.
Ei se mun mielestä paljoa lohduta, että lentäjä tulee seuraavalla lennolla kotiin, kun päiväkodista soitetaan, että lapsi oksentaa.
Mut entäpä, jos äitikin on aivokirurgi ja leikkaus kesken?
Miten teillä on hoidettu, jos kummallakin työ, josta ei noin vain irtauduta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä hoito jaettu melko tasan, myös isovanhemmat auttaneetJos on noin korvaamaton kirurgi, niin tuskin hän voi edes itse sairastua tai kuolla.
Samoin hammaslääkäri.Olivat ottaneet äkkilähdön, kuten mun kardiologi teki ja vielä kertokin. Pitkästä aikaa kunnon loma ja niin edullisesti!
Niin? Kyllä hän varmasti lomansa ansaitsi. Leikattavia riittää kyllä. Etkä sinäkään kuoleman kielissä ollut, että olisi vahinkoa tullut.
Vierailija kirjoitti:
Tapaturma on eri asia kuin nuhakuume, silloinkin oitää hakea hoidosta pois.
Ilmankos sinusta tuli ex, kun olet tommonen nipo.