Olisiko sinulle ok puoliso, jolla sellainen ammatti, ettei voisi koskaan jäädä esim sairaan lapsen kanssa kotiin.
Sinun pitäisi aina hoitaa kaikki silloin kun mies on töissä. Miehen työvuorot ei jousta.
Kommentit (123)
Meillä mies ei tainnut koskaan jäädä hoitamaan. Ei siksi, ettei olisi voinut, vaan siksi, että isovanhemmat oli aina hoitamassa.
Mun mies on tietyn osa-alueen kirurgi. Jos hän on pois, sijaista ei ole olemassakaan, vaan hommat siirtyy x-päivää eteenpäin.
Minä siis olen ollut nyt 7- ja 4-vuotaiden lasten kaikki sairastelut kotona. Ei varmaan tykkää oma esimieheni hyvää mutta minkäs teet, elämä vaan on tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sellainen työ on? Ei sellaisia olekaan. Ainahan työntekijä itsekin sairastelee, joten jollain tavalla ne työt hoituvat kumminkin, vaikka on poissa.
Tunnen yhden henkilön, joka on työssään niin kova ammattilainen, että ei pysty olemaan yhtään pois töistä. Kesälomillaankin hermoilee, että miten ne muut nyt töissä pärjäävät ilman häntä.
Tämä henkilö on elintarviketyöntekijä, joka tekee ihan tavallista duunarityötä tehtaassa, liukuhihnalla.
Tämän perusteella voin sanoa, että "korvaamattomia" työntekijöitä voi löytyä ihan miltä tahansa alalta ja miltä tahansa tasolta. Se on sitten eri asia ovatko he oikeasti korvaamattomia.
Totta kai on sellaisia ammatteja, joissa töistä ei ihan niin vain olla poissa. Jos äiti / isä työskentelee lentäjänä tai lentokoneen matkustamossa, hän voi olla vaikka toisella puolella maailmaa, kun lapsi sairastuu. Samoin kaikki, jotka työnsä puolesta joutuvat matkustamaan. Jos ei toisella puolella maailmaa, niin toisella puolella maata.
Lisäksi on joitakin ammatteja, joissa paikalle ei löydy sijaista. Esimerkiksi esittävän taiteen alat ovat sellaisia. Esim. teattereissa näyttelijöillä ei välttämättä ole teatterin ja produktion koosta johtuen välttämättä varamiehitystä. Siksi näyttelijä ei voi olla sairaana eikä voi jäädä kotiin hoitamaan lasta harjoitusten tai esityksen ajaksi. Esityksestä voi tietyissä tilanteissa olla pois vain, jos oma jalka on poikki tai makaa itse koomassa sairaalassa. Suurista musikaalituotannoista tai Kansallisbaletista tutut tupla- tai triplamiehitykset ovat isossa kuvassa taidekentällä harvinaisia ja erittäin kalliitta tuotannolle. Myös esityksen peruuttaminen pakottavan syyn vuoksi on aivan hirvittävän kallista.
Mutta toisaalta: kyllä lentäjä ja näyttelijäkin voivat jossain vaiheessa hoitaa sairasta lasta. Heillä voi olla vapaapäiviä arkisin, jos työtä tehdään viikonloppuna. Ja työpäivänä vapaa-aikaa voi olla ns. virastoaikaan, kun töitä tehdään iltapainotteisesti.
Sairasta lasta ei varmaankaan voi jäädä hoitamaan, jos oma ammatti on niin ainutkertainen kuin ministeri tai presidentti, mutta toisaalta niistäkin töistä voidaan olla oman sairauden vuoksi pois, ja uskon, että ministereillä ja presidenteillä, joilla on pieniä lapsia, on kaikissa maissa - ei vain Suomessa - vankat lastenhoitojärjestelyt jo ihan pelkästään työn vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on sellaisia ammatteja, joissa töistä ei ihan niin vain olla poissa. Jos äiti / isä työskentelee lentäjänä tai lentokoneen matkustamossa, hän voi olla vaikka toisella puolella maailmaa, kun lapsi sairastuu. Samoin kaikki, jotka työnsä puolesta joutuvat matkustamaan. Jos ei toisella puolella maailmaa, niin toisella puolella maata.
Lisäksi on joitakin ammatteja, joissa paikalle ei löydy sijaista. Esimerkiksi esittävän taiteen alat ovat sellaisia. Esim. teattereissa näyttelijöillä ei välttämättä ole teatterin ja produktion koosta johtuen välttämättä varamiehitystä. Siksi näyttelijä ei voi olla sairaana eikä voi jäädä kotiin hoitamaan lasta harjoitusten tai esityksen ajaksi. Esityksestä voi tietyissä tilanteissa olla pois vain, jos oma jalka on poikki tai makaa itse koomassa sairaalassa. Suurista musikaalituotannoista tai Kansallisbaletista tutut tupla- tai triplamiehitykset ovat isossa kuvassa taidekentällä harvinaisia ja erittäin kalliitta tuotannolle. Myös esityksen peruuttaminen pakottavan syyn vuoksi on aivan hirvittävän kallista.
Mutta toisaalta: kyllä lentäjä ja näyttelijäkin voivat jossain vaiheessa hoitaa sairasta lasta. Heillä voi olla vapaapäiviä arkisin, jos työtä tehdään viikonloppuna. Ja työpäivänä vapaa-aikaa voi olla ns. virastoaikaan, kun töitä tehdään iltapainotteisesti.
Sairasta lasta ei varmaankaan voi jäädä hoitamaan, jos oma ammatti on niin ainutkertainen kuin ministeri tai presidentti, mutta toisaalta niistäkin töistä voidaan olla oman sairauden vuoksi pois, ja uskon, että ministereillä ja presidenteillä, joilla on pieniä lapsia, on kaikissa maissa - ei vain Suomessa - vankat lastenhoitojärjestelyt jo ihan pelkästään työn vuoksi.
Ministerit voivat hyvin jäädä vaikkapa äitiyslomallekin, aina löytyy tuuraajaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on tietyn osa-alueen kirurgi. Jos hän on pois, sijaista ei ole olemassakaan, vaan hommat siirtyy x-päivää eteenpäin.
Minä siis olen ollut nyt 7- ja 4-vuotaiden lasten kaikki sairastelut kotona. Ei varmaan tykkää oma esimieheni hyvää mutta minkäs teet, elämä vaan on tällaista.
Ei kannata ihan kaikkea uskoa.
Kyllä niille erikoisillekin osa-alueille koulutetaan muutakin osaajia. Muutenhan kävisi niin, että sen yhden osa-alueen osaajan kuollessa kaikki tietotaito katoaisi kokonaan. Mitäs sitten tehtäisiin. Jäisikö jatkossa potilaat hoitamatta.
Se on tietysti tavallista, että poissaolon aikana kertyneitä töitä ei kukaan muu tee pois. Työt odottavat että tekijä palaa työpaikalle. Niin se menee omassakin työssäni, vaikka työ ei vaadi mitään spesiaalia osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri asia jäädä äitiyslomalle, kuin lähteä kesken Nato-kokouksen hakemaan sairasta lasta päiväkodista.
Leikkauksia perutaan nykyään siinäkin vaiheessa, kun potilaalle on kaikki esivalmistelut tehty ja edellisiltana tultu sairaalaan seuraavan päivän leikkausta varten.
Siinä sitten ravinnottomana puoli vuorokautta olleena kerrotaan, että henkilökuntapulan vuoksi leikkaus siirtyy.
Tämä voi toistua monta kertaa samalla potilaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri asia jäädä äitiyslomalle, kuin lähteä kesken Nato-kokouksen hakemaan sairasta lasta päiväkodista.
Ministeri voi itse sairastua kesken kokouksen. Aina ei tartte myöskään puolisoa. Jokainen voi palkata lastenhoitoapua, tämä koskee myös muita kuin ministereitä. Joissakin töissä työnantaja maksaa tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä siis olen ollut nyt 7- ja 4-vuotaiden lasten kaikki sairastelut kotona. Ei varmaan tykkää oma esimieheni hyvää mutta minkäs teet, elämä vaan on tällaista.Ei kannata ihan kaikkea uskoa.
Kyllä niille erikoisillekin osa-alueille koulutetaan muutakin osaajia. Muutenhan kävisi niin, että sen yhden osa-alueen osaajan kuollessa kaikki tietotaito katoaisi kokonaan. Mitäs sitten tehtäisiin. Jäisikö jatkossa potilaat hoitamatta.
Se on tietysti tavallista, että poissaolon aikana kertyneitä töitä ei kukaan muu tee pois. Työt odottavat että tekijä palaa työpaikalle. Niin se menee omassakin työssäni, vaikka työ ei vaadi mitään spesiaalia osaamista.
Tämän osa-alueen leikkauksia ei ole edes viikon jokaiselle päivälle, mutta tapaturman sattuessa voi osua useampikin samalle. Mikäli mieheni ei pääse paikalle, lennätetään potilas muualle hoitoon. Tuuraajia on tietysti olemassa kun ennakoiden sovitaan esim. lomat jolloin toiselta paikkakunnalta tulee joku ja tietysti myös mieheni opettaa yliopistosairaaloissa. Ja yllätys yllätys myös uusi viranhaltija löytyisi jostain mikäli minun mieheni kuolisi.
Mutta lapsen nuhan vuoksi ei ole järkevää siirtää leikkausta tai kuljettaa kiireellisempää potilasta muualle, vaan minun jäädä silloin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sellainen työ on? Ei sellaisia olekaan. Ainahan työntekijä itsekin sairastelee, joten jollain tavalla ne työt hoituvat kumminkin, vaikka on poissa.
Meillä mies on maajussi joten ei voi olla noin vain pois töistä. Sairaanakin täytyy lehmät lypsää.
Samoin meillä mutta mies on hyvin joustanut enkä itse ole juurikaan ollut pois töistä lasten sairastaessa. Mies vain on tehnyt työ siten että on voinut olla kotona sen aikaa kun minä ole ollut töissä. Lasten ollessa pieniä oli joskus mummo tai pappa apuna tunnin tai pari tarvittaessa. Kouluikäisenä lapset on taas yleensä pärjänneet sen tunnin kaksi yksinkin kun/jos on ollut pakko tehdä joku kiireellinen työ.
Mitä nämä korvaamattomat ihmiset jotka asettaa työn lasten edelle tekee tilanteessa jossa se puoliso sairastuu eikä hän ole kotona lasten kanssa? Jos työ menee lasten edelle kannattaako lapsia edes tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on maajussi joten ei voi olla noin vain pois töistä. Sairaanakin täytyy lehmät lypsää.
Maatalouslomittaja tulee hoitamaan lypsyt jos sairastuu. Kyllä tämä asia on huomioitu. Toki on se paljon vaikeampi maanviljelijänä jos on juuri joku peltojen istutus aika kun itse tai lapsi sairastuu, mutta ainakin näin periaatteessa on mahdollista saada lomittaja auttamaan tilan töissä.
Eipä niitä lomittajia yhtäkkiä saa. Eipä saatu silloinkaan kun oli hätätilanne.
Laki ei mahdollista vanhemmilta sairaanlapsen hoitoa, vaan laki mahdollistaa jomman kumman vanhemman jäädä pois töistä, 1-3 pv järjestämiseen sairaanlapsen hoidon.
Tuskin yksikään maanviljelijä on navetassa tai pelolla 24/7 ja varmasti jossakin välissä voi järjestellä lapsensa hoidon. Maanviljelijät voivat itse määritellä työaikansa.
Mihin laitat sairaat lapset lypsyn ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ihan jo turvallisuus syistä, presidentillä ja ministerillä on etukäteen sovitut sijaiset ja näin on kaikissa hyvin johdetuissa yrityksissä.
Jos Suomen presidentti on estänyt hoitamasta tehtäviä, puikkoihin astuu pääministeri, jos hän on estänyt, niin seuraavaksi ulkoministeri ja seuraavana vuorossa valtiovarainministeri jne.
Esim. Marin on hoitanut presidentin tehtäviä, sekä Pekka Haavisto, kun Marin oli matkoilla.
Sama muilla ministereille.
Olen kansainvälisessä yrityksessä töissä, jolla konttori Suomessa ja ainakin meillä kaikilla on tarvittaessa sijaiset ja helposti otettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä siis olen ollut nyt 7- ja 4-vuotaiden lasten kaikki sairastelut kotona. Ei varmaan tykkää oma esimieheni hyvää mutta minkäs teet, elämä vaan on tällaista.Ei kannata ihan kaikkea uskoa.
Tämän osa-alueen leikkauksia ei ole edes viikon jokaiselle päivälle, mutta tapaturman sattuessa voi osua useampikin samalle. Mikäli mieheni ei pääse paikalle, lennätetään potilas muualle hoitoon. Tuuraajia on tietysti olemassa kun ennakoiden sovitaan esim. lomat jolloin toiselta paikkakunnalta tulee joku ja tietysti myös mieheni opettaa yliopistosairaaloissa. Ja yllätys yllätys myös uusi viranhaltija löytyisi jostain mikäli minun mieheni kuolisi.
Mutta lapsen nuhan vuoksi ei ole järkevää siirtää leikkausta tai kuljettaa kiireellisempää potilasta muualle, vaan minun jäädä silloin kotiin.
Eli kyse ei ole siitä että ei voisi jäädä kotiin vaan siitä että se kotiin jääminen usein on helpompaa jommalle kummalle vanhemmalle. Minusta se on hiukan eriasia kuin se että toinen ei vain voi joustaa koska työnluonne on sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maatalouslomittaja tulee hoitamaan lypsyt jos sairastuu. Kyllä tämä asia on huomioitu. Toki on se paljon vaikeampi maanviljelijänä jos on juuri joku peltojen istutus aika kun itse tai lapsi sairastuu, mutta ainakin näin periaatteessa on mahdollista saada lomittaja auttamaan tilan töissä.
Kyllä kuule aamulypsy jää tekemättä jos isäntä ei itse sairaana menisi aamunavettaan. Ehkä iltalypsylle voi löytyä lomittaja.
Miehen työvuorot joustaa ihan yhtä paljon kuin naisen.
Kyllä naisille miehen tienaama raha kelpaa mutta töitä ei saisi tehdä ja aina pitäisi olla naista auttamassa että nainen pääsee helpolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on muusikko ja pitää olla tosi vaikea tilanne, että jää pois. Omakaan sairauskaan harvemmin on este, eli keikat hoidetaan kuumeessa kyllä, korona tätä nyt vähän muutti, mutta noin yleensä.
Meillä mä onneksi pystyn hoitamaan lasten sairastelut silloin kun tarvitsee ja toisaalta hänellä on paljon arkivapaita.
Sama juttu, kun puolisona on näyttelijä. Hän tekee teatteria ja näytökset tehdään kipeenäkin. Vatsataudissa muutaman kerran ollut, ämpäri kulisseissa. Eikä ole ollut ainoa..
Esikoisen syntymää ennen otti selvää, mitä koko näytös maksaa, jos synnytyksen takia joutuu olemaan pois. Hän säästi, että jos lasku tulee. Ei tullut kenestäkään muksusta. Syntyvät virka-aikaan. Vähän harjoituksista oli pois.
Tämä kuitenkin kertoo enemmän alan ja henkilön arvomaailmasta, jossa raha menee lapsen edun ja oikeuksien edelle.
Muistan jostain lukeneeni, kuinka Sirpa Selänteelle käynnistettiin synnytys etuajassa, jotta Teemu Selänne ehtii pelireissulle, joka oli tärkeämpi ja vaaransi lapsen terveyden ja hyvinvoinnin.
Mulle ois täysin oikein, jos miehellä ois myös hyvä palkka. Itse jään ihan mielelläni.