Voi nyt kettu, Opintopolussa luvataan opiskelupaikkaa, mutta pisteet mitä luultavimmin laskettu väärin
Olen moneen kertaan tavannut noita sääntöjä ja ohjeita ja olen siinä vankassa käsityksessä, että vanhat laudaturit lasketaan eximiaksi ja vanhasta reaalista ei saa pisteitä ollenkaan. Nyt minulle on laskettu kuitenkin Opintopolussa ihan jäätävät pisteet, joilla heidän mielestään saisin opiskelupaikan.
Tietenkin hakijapalveluun voi soittaa vain ti ja to klo 12-14 (tms) ja helatorstaina eivät ole töissä. Eikä chat ole tavattavissa perjantaina. Maanantaina olisi sitten pääsykoe, minne muutenkin arvelin olevani menossa.
Miten ne voi laskea pisteet noin pahasti pieleen? Eikö ne muka yhtään katso valmistumisvuotta? Todistus on toimitettu sinne skannattuna, mutta ei tuo nyt ihan siltä vaikuta että joku ihminen sen olisi lukenut. Voiko siellä olla joku buginen softa, joka lukee noita skannattuja todistuksia?
Kommentit (39)
Vai voinko mä vaatia itselleni tuota opiskelupaikkaa? Se on myönnetty minulle ehdollisesti, pitää siis toimittaa sinne oikeaksi todistettu jäljennyt yo-todistuksesta. Joutuuko ne antamaan mulle sen paikan, vaikka ovat laskeneet pisteeni päin mäntyä?
Helsingin yliopistoon hain tietojenkäsittelytieteisiin. En näe itse opiskelupaikassa pahasti mitään vikaa, mutta tää hakuprosessi ei näytä menevän ihan putkeen.
Kauheat ukaasit tuossa Opintopolussa on, että jos ottaa paikan vastaan, niin se on sitovaa, tai jos ei ota, niin sekin on sitovaa. Sitooko se päätös yliopistoakin? Jos otan nyt tuon paikan, niin voiko ne sen jälkeen sanoa et ei tää käykään, me on tehty virhe, sori siitä?
Eipä se sinun ongelmasi ole, jos myöntävät sinulle opiskelupaikan väärin lasketuilla pisteillä. Myönnettyä paikkaa ei poiskaan voi ottaa. Tästähän on mediassakin ollut malliesimerkkejä.
Sulle joku tuttu hyvävelikerhosta sen junaillut. Suomessa ei tarvitse osata mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vai voinko mä vaatia itselleni tuota opiskelupaikkaa? Se on myönnetty minulle ehdollisesti, pitää siis toimittaa sinne oikeaksi todistettu jäljennyt yo-todistuksesta. Joutuuko ne antamaan mulle sen paikan, vaikka ovat laskeneet pisteeni päin mäntyä?
Helsingin yliopistoon hain tietojenkäsittelytieteisiin. En näe itse opiskelupaikassa pahasti mitään vikaa, mutta tää hakuprosessi ei näytä menevän ihan putkeen.
Kauheat ukaasit tuossa Opintopolussa on, että jos ottaa paikan vastaan, niin se on sitovaa, tai jos ei ota, niin sekin on sitovaa. Sitooko se päätös yliopistoakin? Jos otan nyt tuon paikan, niin voiko ne sen jälkeen sanoa et ei tää käykään, me on tehty virhe, sori siitä?
Et voi vaatia paikka itsellesi. Nimenomaan siksi, että se on myönnetty sinulle EHDOLLISENA. Ehto sisältää sen, että arvosanat tarkistetaan ja tarvittaessa pisteet lasketaan uudelleen. Sen sijaan opiskelupaikan vastaanottamisen ja hyväksymisen jälkeen paikka on sinun eikä yliopisto voi sitä enää evätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi vaatia paikka itsellesi. Nimenomaan siksi, että se on myönnetty sinulle EHDOLLISENA. Ehto sisältää sen, että arvosanat tarkistetaan ja tarvittaessa pisteet lasketaan uudelleen. Sen sijaan opiskelupaikan vastaanottamisen ja hyväksymisen jälkeen paikka on sinun eikä yliopisto voi sitä enää evätä.
Mulle itsellenikin olisi vaikea ottaa sitä paikkaa väärin perustein. (Oon ADHD ja luultavasti myös autisti, jälkimmäisestä tulee tuomio kesäkuussa, tutkittu on :-) Oon just sellanen, joka ilmoittaa virheestä, vaikka virhe olis tapahtunut omaksi eduksi.
Tänään aamulla oli tullu sähköpostia valintakokeesta ja neuvottiin myös seuraamaan todistusvalintaa. "Mikäli tulet todistusvalinnassa hyväksytyksi haluamaasi tietojenkäsittelytieteiden hakukohteeseen, sinun ei tule osallistua valintakokeeseen." Tää on mun mielestä jo hakijan oikeusturvan kannalta vahingollinen ohje. Itse ainakin luen tuon niin, että "älä mene valintakokeeseen, jos olet saanut opiskelupaikan todistusvalinnassa".
Mitä jos jonkun toisen kohdalla on pienempi virhe, eikä hän huomaa sitä? Eikä mene sitten valintakokeeseen. Sitten kun toimittaa sinne oikeaksi todistetun jäljennöksen todistuksestaan, nekö vaan sanoo "ai sori, me on laskettu väärin" ja "voi harmi kun et mennyt valintakokeeseen, ens vuonna sitten uudestaan!" ?
Oletko saanut sitten siitä vanhasta reaalista pisteitä? Jos olet, niin siinä on selvästi virhe.
Sinällään vanhan laudaturin muuttaminen automaattisesti huonommaksi ei minusta ole oikein. Jos on vaikka täydet pisteet kirjoittanut, niin kyllä silloin on laudaturinsa ansainnut, nippa nappa rajapisteillä voi kuvitella joutuvansa sinne eximian puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle itsellenikin olisi vaikea ottaa sitä paikkaa väärin perustein. (Oon ADHD ja luultavasti myös autisti, jälkimmäisestä tulee tuomio kesäkuussa, tutkittu on :-) Oon just sellanen, joka ilmoittaa virheestä, vaikka virhe olis tapahtunut omaksi eduksi.
Tänään aamulla oli tullu sähköpostia valintakokeesta ja neuvottiin myös seuraamaan todistusvalintaa. "Mikäli tulet todistusvalinnassa hyväksytyksi haluamaasi tietojenkäsittelytieteiden hakukohteeseen, sinun ei tule osallistua valintakokeeseen." Tää on mun mielestä jo hakijan oikeusturvan kannalta vahingollinen ohje. Itse ainakin luen tuon niin, että "älä mene valintakokeeseen, jos olet saanut opiskelupaikan todistusvalinnassa".
Mitä jos jonkun toisen kohdalla on pienempi virhe, eikä hän huomaa sitä? Eikä mene sitten valintakokeeseen. Sitten kun toimittaa sinne oikeaksi todistetun jäljennöksen todistuksestaan, nekö vaan sanoo "ai sori, me on laskettu väärin" ja "voi harmi kun et mennyt valintakokeeseen, ens vuonna sitten uudestaan!" ?
Eihän siinä mitään vääriä perusteita ole, jos oppilaitos paikan sinulle myöntää. Se on oppilaitoksen ongelma, jos laskevat pisteet väärin. Toki voit jättää paikan vastaanottamatta, jos se oloasi helpottaa. Järkevää se ei tietenkään ole.
Ilmeisesti nyt on kuitenkin niin, että itse olen lukenut ne pisteytysohjeet pieleen tai olettanut jotain, mitä ei olisi pitänyt olettaa. Oletin ilman muuta, että vanhasta L:stä saisi saman verran pisteitä kuin uudesta E:stä, mutta ei siellä missään ole sellaista mainintaa. Reaalikokeesta ei tule pisteitä, mutta näköjään pitkän matematiikan, äidinkielen, pitkän saksan ja lyhyen englannin L:t riittävät opiskelupaikan saamiseen.
Hassulta tämä tuntuu, mutta toisaalta noita vanhoja arvosanoja ei ole myöskään mahdollista korottaa, joten ehkä tämä on sitten jollain tavalla oikeudenmukaista?
Ihmiset aina sanovat, ettei niillä ylioppilaskirjoitusten tuloksilla ole myöhemmin elämässä mitään merkitystä. Ehkä monilla se onkin noin. Itselläni yo-kirjoitukset ovat viimeinen asia elämässäni, mikä vielä sujui, sen jälkeen on mennyt kaikki aikalailla pieleen. Näköjään niistä hyvistä tuloksista oli tässä kohtaa hyötyä, kun niillä kuitenkin opiskelupaikka lohkesi?
Vaikuttaa ironiselta, että pääsisit opiskelemaan tietojenkäsittelytieteitä, koska heidän käyttämä softa laski pisteesi päin mäntyä. Haitko paikkaa, koska laivainsinöörikoulusi ei pysynyt pinnalla, vaan teki konkurssin?
En tiedä, mikä oli todistusvalinnan pisteraja tänä vuonna, mutta olisin todella hämmästynyt, jos pitkän matematiikan, äidinkielen ja pitkän vieraan kielen E:t eivät riittäisi opiskelupaikkaan HY:n tietojenkäsittelytieteessä. Ei sinne niin vaikea ole päästä. Eli noilla papereilla pitäisin kyllä paikkaasi varmana, laskettiin ne vanhat laudaturit miten päin tahansa.
Terv. laitoksella takavuosina työskennellyt
SK kirjoitti:
Vaikuttaa ironiselta, että pääsisit opiskelemaan tietojenkäsittelytieteitä, koska heidän käyttämä softa laski pisteesi päin mäntyä. Haitko paikkaa, koska laivainsinöörikoulusi ei pysynyt pinnalla, vaan teki konkurssin?
Ap kertoi, että hän oli toimittanut skannatun ylioppilastodistuksen. Jonkun oli siis pitänyt siitä kirjata arvosanat käsin järjestelmään. Jos tässä tapahtui virhe, niin kyllä virheen teki silloin se ihmiskirjaaja eikä softa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko saanut sitten siitä vanhasta reaalista pisteitä? Jos olet, niin siinä on selvästi virhe.
Sinällään vanhan laudaturin muuttaminen automaattisesti huonommaksi ei minusta ole oikein. Jos on vaikka täydet pisteet kirjoittanut, niin kyllä silloin on laudaturinsa ansainnut, nippa nappa rajapisteillä voi kuvitella joutuvansa sinne eximian puolelle.
Eximiat tuli käyttöön 1996. Sen jälkeen yo-kirjoitukset on muuttuneet muutenkin ihan täysin, joten on hyvin ymmärrettävää, ettei niistä saa samalla tavalla pisteitä kuin nykyisistä. Menet nyt vaan sinne pääsykokeseen. Kyllä tuon asian ehtii selvittää sen jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Ap kertoi, että hän oli toimittanut skannatun ylioppilastodistuksen. Jonkun oli siis pitänyt siitä kirjata arvosanat käsin järjestelmään. Jos tässä tapahtui virhe, niin kyllä virheen teki silloin se ihmiskirjaaja eikä softa.
Olisi varmaankin imartelevampaa, jos kyseessä olisi vain buginen softa, kuin se, että skannattuista lomakkeista täytellään tietoja ylös käsin ja vielä vähän miten sattuu. Velkoihin uponneen laivainsinöörikoulun sijaan siinä tapauksessa olisi ehkä sähköalan laitos, jota lämmitetään hiilikaminoilla.
Entä jos et ikinä muuten pääse sisään???
Oppilaitoksen virhe yleensä katsotaan opiskelijan eduksi. Voit olettaa, että ovat valinneet oikein!!
Mee opiskelee vaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eximiat tuli käyttöön 1996. Sen jälkeen yo-kirjoitukset on muuttuneet muutenkin ihan täysin, joten on hyvin ymmärrettävää, ettei niistä saa samalla tavalla pisteitä kuin nykyisistä. Menet nyt vaan sinne pääsykokeseen. Kyllä tuon asian ehtii selvittää sen jälkeenkin.
Vanhasta reaalista en ole saanut pisteitä ja nyt kun tavasin noita pistelaskuohjeita, niin ei siellä ole mitään mainintaa, että ennen vuotta 1996 suoritetuista yo-kokeista laskettaisiin pisteet jotenkin eri tavalla. Ja tietyllä tapaa tämä olisi oikeudenmukaistakin, koska ei sitä vanhaa laudaturia pysty korottamaankaan. Ja varmaankin ennen 1996 kirjoittaneita on hakijoissa niin vähän, ettei tätä ole katsottu suureksi ongelmaksi.
Yritän varmaankin maanantaina käydä setvimässä paikan päällä (jos on joku paikka, minne voi mennä kyselemään) onko pisteeni varmasti laskettu oikein huomioiden kirjoitusvuosi ja samalla voin kysyä onko kuitenkin sallittua mennä pääsykokeeseen. Tuo "sinun ei tule mennä pääsykokeeseen" on sekin hieman tulkinnanvarainen, että onko suoranaisesti kielto vai ei. Itselleni olisi ehkä ajatuksen tasolla helpompi, jos olisin tullut valituksi myös valintakokeen perusteella. Tai ehkä menen vain suoraan pääsykokeisiin ja toivon, että minun annetaan osallistua.
Todistusvalinnan pisteraja ensikertalaisille hakijoille oli 99,9 ja ei-ensikertalaisille 118,5. Omat pisteeni olivat 126,1. Ruotsi on näköjään laskettu keskipitkäksi kieleksi. Jos nämä laudaturit laskettaisiin eximioiksi, pisteet olisivat 105,1.
Ap
SK kirjoitti:
Hain paikkaa, koska yritän saada elämästäni parempaa ja merkityksellisempää. Hyvässä lykyssä pääsisin pois rasittamasta veronmaksajien kukkaroa ja osallistumaan tämän yhteiskunnan rakentamiseen ja hyvinvoinnin rahoittamiseen. Jos näyttää siltä että opinnoista ei tule mitään, voin aina luopua opiskeluoikeudestani ja palata syrjäytyneeksi työttömäksi nostelemaan työttömyyskorvauksia. Sitäkö sinä toivot?
Luulen kyllä, että virhetilanteessa ne voi sen opiskelupaikan vetää takaisin. Pari vuotta sitten oli muistaakseni joku tilanne, että opiskelupaikkoja annettiin järjestelmävirheen takia väärille ihmisille ja sitten niitä peruttiin. Tää ei kylläkään ollut tossa kevään yhteishaussa. Etköhän voi mennä pääsykokeeseen kuitenkin
Haluatko kertoa kirjoittamasi aineet ja arvosanasi niin voin kertoa ovatko pisteet laskettu oikein? Olen viime vuonna itsekin ollut eräässä yliopistossa laskeskelemassa noita joten tunnen prosessin hyvin :)
Ap, oletko ensikertalainen vai et? Jos et ole ensikertalainen, niin tilanne on täysin selvä, koska pisteesi olisivat riittäneet, vaikka vanhat laudaturit olisi laskettu eksimioiksi.
Ansaitset paremman opiskelupaikan.