Älypuhelimeen liittyvä ahdistus - Onko muilla?
Kuulostaa ehkä oudolta, mutta minua ahdistaa kohtuuttoman paljon kaikki iPhoneen liittyvät asiat, kuten puhelimen päivitykset ja niiden tekeminen, pelko siitä, että puhelimeen tulisi jokin vika ja se hajoaisi yhtäkkiä ym. Suurin ahdistus, kun mietin, kuinka kauan puhelimeni vielä toimii tai saa päivityksiä, koska se alkaa olla jo vuosia vanha (olen lykännyt uuden hankkimista ahdistuksen vuoksi). En tajua mistä tällainen ahdistus tulee.. No, puhelin on minulle tärkeä ja tarvin sitä paljon, mutta kuitenkin. Mietin näitä asioita siis lähes päivittäin. Nyt olen erityisen ahdistunut, kun latausjohto alkaa olla entinen ja lataa puhelinta hitaasti. Olenkohan aivan hullu ja onko muilla tällaista puhelinahdistusta?
Kommentit (8)
En ole kyllä tällaisesta puhelimeen liittyvästä ahdistuksesta kuullut. Itseäni tietenkin kismittää, jos laite menee rikki tai katoaa, mutta en kyllä varsinaisesti etukäteen huolehdi asiasta. Huolesi kuulostaa kuitenkin melko kohtuulliselta ja järkeenkäyvältä, eli en ehkä ihan vielä sinua Niuvanniemeen lähettäisi.
Jos ostat vaikka käytetyn puhelimen varalle, että voit ottaa heti uuden käyttöön. Tärkeitä juttuja kannattaisikin olla aina kaksin kappalein.
Onneks on lihakirves tuossa ikkunalaudalla millä voi huitasta mokomaa puhelinta jos alkaa ahdistamaan ni loppuu se lyhyeen :D:D:D
Olen säästynyt älypuhelinahdistukselta, koska painostuksesta huolimatta en ole hankkinut älypuhelinta.
Saattaa olla, että älypuhelimeen liittyvä ahdistus johtuu siitä, ettei tunne sen toimintoja ja sitä, miten toimia puhelimen ongelmatilanteissa. Tietokoneen toiminnoista olen paremmin perillä ja osaan yleensä selvittää ongelmat. Joskus olen joutunut pyytämään avuksi tietokoneiden huoltoa tarjoavan firman. Esim. silloin, kun en osannut vaihtaa mustekasettia (oli jokseenkin hankalaa).
Pyysin samalta firmalta apua myös näytön liittämiseen tietokoneeseen, joka olisi onnistunut ilman apuakin.
Aika monta ongelmaa voi selvittää, jos googlettaa ongelman englanniksi.
Sori en nyt jaksa kaivaa tutkimuksia tän tueksi, mutta riippuvuussuhteessa laitteeseen voi syntyä tuollaisia oloja. On raportoitu esim. ahdistusta siitä kun älypuhelimen akku alkaa olla lopussa eikä ole tietoa mistä tai milloin virtaa saa lisää, ja tämähän kuulostaa ihan samalta kuin ap:n tilanne eli pelottaa että laite sammuu eikä ole luottoa siihen että se on jatkuvasti toimintavalmiudessa. Dopamiiniriippuvuutta pohjimmiltaan, eli se älylaite antaa tipoittain hyvää oloa ja kun se on uhattuna, tulee ahdistus.
Perus tekniikkafobia. Nyt hommaat uuden puhelimen ajoissa vaan!
-