Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Au pairit Panamassa official

Vierailija
24.05.2022 |

Uusi au pair -kausi julkaistaan areenassa huomenna klo 20.

Tässä au pairien esittely:
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000008791896.html

Kommentit (826)

Vierailija
361/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähdäänkö Panamassa kirjoitti:

Suomikuva leviää näidenkin tyttösten kautta. Osalla ihan hyvä, yksi mokasi sitten kaiken.

Sen tahtoisin tietää ,

näytetäänkö tämä, sarja Panaman tv ssä ? Tai edes mukana olleille perheille ?

Näkisivät ainakin raivottaren käytöksen, ettei se perhettä vaihtamalla tilanne parantunut .

Maitojunalla ( lentokoneella ) kotiin.

Osin myös järkyttää nähdä Suomi-neitokin ryyppääminen. Miksi, miksi suomalaiset tunnistaa aina tuosta rajusta Alkon käytöstä, josta seuraa holtiton , vastuuton käytös.

Se oli kokki äidiltä hyvä huomio, että Panamassa on au par niin uusi juttu, etteivät perheenkään tienneet mitä odottaa/ vaatia.

Ja kun jokaisessa perheessä on jo sitä työvoimaa talouden pyörittämiseen.

Tuo alkon ja tupakan käyttö hävettää minua  suomalaisissa kaikista eniten. Mieheni on Espanjalais-Ranskalainen ja molempien maiden kavereiden kanssa olen kuullut kommenttia siitä etteivät voi uskoa, että olen suomalainen. Yksi syys tähän on se, että minä en kännää.

Hämmentää tämä maine, mistä se kumpuaa. Tuntevatko miehesi kaverit paljon suomalaisia, kännääviä naisia? Minun kaveripiiri käyttää alkoholia ja toisinaan myös juhliessa poltetaan tupakkaa. Onpa joskus jollakin ollut elämässään krapulakin, mutta kukaan ei örvellä, kaatuile, käyttäydy mitenkään huonosti tai hävettävästi.

Minä ymmärrän miten suomalaisia pidetään täysinä alkoholisteina ulkomailla. 

Vierailija
362/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7. jakso menossa.

Iida ihana ilopilleri!

Iinasta ei mitään kummempaa sanottavaa. Kiva tyttö.

Jenni... tyypillinen kiltti, ei- niin- viehättävä tyttö jolta homma lähtee aivan lapasesta kun miehet yhtään vilkaisevatkaan häneen päin. Tosi pelottavaa meininkiä hänen katoileminen öisin, ei mitään itsesuojeluvaistoa. Ois voinut käydä todella huonosti.

Tiia... hemmoteltu ainoa lapsi. Vaikuttaa tyypiltä joka on kasvanut luullen olevansa maailman napa ja saanut ehkä aina kaiken haluamansa.

Eiköhän Jenni ole aiemminkin huomiota saanut miehiltä, olihan hänellä ihana kihlattukin kotona odottamassa. Ja miksi ihmeessä hänen pitäisi raportoida muille "katoamisistaan", aikuisen ihmisen? Ihmetyttää muutenkin, kun nykyaikana pitäis olla puhelimen tavoitettavissa koko ajan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuotantoyhtiö ole muuten saanut tai muuten vain ottanut kuuleviin korviinsa palautetta, jossa on haluttu nähdä enemmän sitä au pair -arkea eikä vaan iänikuista biletystä ja aktiviteetteja? Varsinkin nuo rakennetut aktiviteetit ovat ihan turhia. On kuitenkin niin huonosti kuvattu ja toteutettu, etteivät ihan matkailuohjelmaosuutena mene. Kuitenkin juuri noihin aktiviteetteihin on aina otettu se kuvausryhmä ja paljon materiaalia sitten tuleekin. Varsinainen perhearki on nuorten itsensä kuvaamaa ja surkeaa.

Olin itse au pairina Hollannissa nuorena. Se oli kovaa hommaa. Perheessä piti silittää kaikki pyykit, ja sitä oli paljon. Lakanat ja sukatkin silitettiin. Se oli au pairin hommaa. Pääasiassa siis siivosin ja kokkasin. Onneksi lapset olivat jo aika isoja koululaisia, joten heidän kanssaan ei paljon vaadittu. Mutta vapaata ei juuri ollut. Pidin 3 kk aikana yhden pe-su vapaaviikonlopun, jonka aikana kaverini Suomesta tuli käymään ja asuimme hostellissa (ja biletimme ja kiersimme nähtävyyksiä). Muutoin sain vapaata silloin tällöin muutaman tunnin, jolloin joko makasin väsyneenä huoneessani tai ehkä jaksoin raahautua toiselle puolelle kaupunkia treffaamaan toista au pairia. 

Vierailija
364/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiiasta: Käytös oli tosiaankin ala-arvoista, siis se, miten kohteli host-äitejään. Varsinkin tämä toka perhe. Miten ihmeessä hän saattoi nähdä asian noin, että hänellä oli oikeus kiroilla ja haistatella aikuiselle naiselle ja syyttää tätä huonosta käytöksestä? Varmasti ihan oikeasti näki asian noin, mutta todellisuudessa oli toki itse se, joka kohteli muita huonosti ja erittäin epäkunnioittavasti. Ei edes katso puhekumppaniaan päin.

Samalla näen, että ei Tiia paha ihminen ollut eikä tyhmä. Hänellä oli paljon hyvääkin sanottavaa monista asioista eli ei ollut mikään "kaikki on syvältä" -angstissa vellova teini. Jotenkin vain oli oppinut pitämään piikit pystyssä, ja se sai aikaan massiivisia virhearviointeja. 

Iina: Hänellä oli järkyttävän huono kehonhallinta (surffaus ei onnistunut, ratsastaessa meinasi ihan perunasäkkinä pudota heti kättelyssä) ja se linkittyy huonoon itsetuntoon. Ihanaa, että ratsastus lopulta sujuikin. Olin ihan varma, että hän luovuttaa ja jää terassille istuskelemaan muiden ratsastaessa. Kiva ja ystävällinen tyttö, eikä lainkaan laiska.

Iida: Maalla asuvista lapsista kasvaa usein tuollaisia. On toimelias ja kekseliäs eikä jää kädet sivuilla riippuen ihmettelemään, jos jotain pitää tehdä. Oliko ainut heistä, joka osasi ajaa autoa? Soitteli myös ukulelea. Hän ei varmasti jää pulaan missään tilanteessa. Ihanan hyväntuulinen, vaikka lapsellinen toki. 

Jenni: Häviäminen kesken bileillan on jotain, jota itse tein nuorena. Yhtäkkiä vain kyllästyin siihen omaan seurueeseen ja tein katoamistempun. En osaa selittää, miksi. On todellakin hämmentävän paljon Lena Dunhamin näköinen. 

Sama tuli mieleen. Ihan täysin psyykkinen juttu, taipuu jo ennen kuin edes yrittää koska ei usko itseensä. Sitten kun onnistuu ylittämään esteen, tajuaa että koko homma oli vaan päästä eikä mistään muusta kiinni. Kun vertaa esim Iidaan, niin ero on huomattava. Iida vaan meni ja kokeili ja tietysti onnistui. Se on se terve itseluottamus. Ja tällä en arvostele Iinaa, sanonpahan vaan että terve itsetunto vie monen esteen yli.

Vierailija
365/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7. jakso menossa.

Iida ihana ilopilleri!

Jenni... tyypillinen kiltti, ei- niin- viehättävä tyttö jolta homma lähtee aivan lapasesta kun miehet yhtään vilkaisevatkaan häneen päin. Tosi pelottavaa meininkiä hänen katoileminen öisin, ei mitään itsesuojeluvaistoa. Ois voinut käydä todella huonosti.

Tiia... hemmoteltu ainoa lapsi. Vaikuttaa tyypiltä joka on kasvanut luullen olevansa maailman napa ja saanut ehkä aina kaiken haluamansa.

Eiköhän Jenni ole aiemminkin huomiota saanut miehiltä, olihan hänellä ihana kihlattukin kotona odottamassa. Ja miksi ihmeessä hänen pitäisi raportoida muille "katoamisistaan", aikuisen ihmisen? Ihmetyttää muutenkin, kun nykyaikana pitäis olla puhelimen tavoitettavissa koko ajan...

Mielestäni Jenni oli lisäksi omalla tavallaan hyvinkin viehättävä. En yhtään ihmettele että vientiä oli. Tyttö, joka osaa tanssia ja heittäytyä noin, on seksikäs. 

Vierailija
366/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AT ALL

Vierailija
367/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just ton takia en uskalla puhua englantia ja välttelen tilanteita jos tyyliin just carrot box saa irvailevia ja naureskelevia kommentteja...Ei ihme että Harva suomalainen uskaltaa puhua englantia jos vaan nauretaan ettei osaa 100% täydellistä enkkua, mut mun mielestä ainakin se tyttö joka sanoi ettei osaa hyvin englantia niin mun mielestä osas,ainakin paremmin kuin minä.

sitä voi aina miettiä vähän mitä sanoja käyttää sen sijaan, että menisi paniikkiin ajatellen, että täytyy osata kääntää joku ruoan nimi. Ei tarvitse osata. Voi selittää, ett ei tiedä ruoan nimeä kyseisen maan kielellä, tai edes englanniksi, mutta ruoka valmistetaan näin ja näin. Sitten voi kuulija parhaimmillaan tietääkin mistä on kyse ja hän kertoo millä nimellä sitä kutsutaan.

Juttelin kerran Tanskalaisen ja Brittiläisen ystäväni kanssa gastronomiasta ja kukin meistä sanoi lempijälkiruokansa sekä inhokkinsa. Minä mainitsin  laskiaispullan ja mämmin.  Kerroin etten kyllä tiedä mitä nämä ovat englanniksi ja yritin selittää.

Laskiaispullan sitten tunnisti sekä Britti ja Tanskalainen ja sanoivat, että heilläkin on niitä.

Mämmin tunnisti Tanskalainen ja sanoi, että tietää sen. Kun kysyin, että ihanko oikeasti Tanskassakin valmistetaan ja syödään mämmiä, niin tämä sanoi, että kyllä vain, mutta kaikki tanskalaiset eivät siitä välttämättä ole koskaan kuulleetkaan. Vertailtiin sitten reseptejä. Tanskalainen resepti oli hiukan erilainen suomalaiseen verrattuna, mutta tosi lähellä olivat. Tanskalainen ystäväni sanoi tykkäävänsä siitä, etenkin kerman kanssa (en ollut kertonut, että osa suomalaisista haluaa syödä mämmin kerman kanssa). Olipa hauskaa. Jostain syystä olin aina ajatellut, että mämmi tunnetaan vain ja ainoastaan suomessa.

eikä mennä paniikkiin, jos ei osaa jonkun ruoan nimeä sikäläisellä kielellä. Aina ei kannata kääntää mitään sanasta sanaan, vaan käyttää pari sekuntia asian miettimiseen ja näin älykännykkäaikana voi ihan vaikka wikipediasta etsiä ruoan ja sieltä näkee sitten millä nimellä sitä kutsutaan muilla kielillä.

Tai sitten vain kertoo ettei tiedä ruoan nimeä englanniksi/joku muu kieli ja selittää suurpiirteisesti miten se valmistetaan.

Minä jouduin kerran selittämään Tanskalaiselle englantia osaavalle ystävälleni mikä laskiaispulla on englanniksi. Eipä tullut heti mieleen! Selitin sitten miten se valmistetaan ja Tanskalainen sanoi, että hän tietää sen ja että se on hänen suurin herkkunsa ja sitä saa myös tanskasta. Keskustelua kuullut brittikin avasi sitten suunsa ja sanoi, että briteissäkin kyseinen leivonnainen tunnetaan.

Suuni loksahti auki, kun yritin selittää mitä mämmi on - ruokalaji, jota pidetään suurinpiirtein suomalaisimpana ruokana. Taas Tanskalainen sanoi, että hän tietää tuonkin ja se tunnetaan myös tanskassa.  Minä sanoin etten voi sietää mämmiä, Tanskalainen sanoi, että hän tykkää siitä ja etenkin kerman kanssa.

Vierailija
368/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7. jakso menossa.

Iida ihana ilopilleri!

Mielestäni Jenni oli lisäksi omalla tavallaan hyvinkin viehättävä. En yhtään ihmettele että vientiä oli. Tyttö, joka osaa tanssia ja heittäytyä noin, on seksikäs. 

Kaikki olivat mielestäni nättejä, paitsi Tiia ehkä on kätkenyt nättiytensä liiallisten tekoripisen ja meikkien alle. Mutta olen iloinen, että tiia itse ilmeisesti tykkää lookistaan. Silloin sitä kannattaa jatkaa.

Vierailija
369/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni, joka tuli kaikkien kanssa juttuun ja oli jotenkin sosiaalisesti tosi älykäs ja hyväkäytöksinen, mainitsi jossain sarjan kohdassa, että pelkää Tiiaa, ei uskaltanut olla rennosti hänen seurassa. Eli ei Tiia varmaan pelkästään siksi, että ei pärjännyt niissä perheissään, joutunut lähtemään. Kulisseissa ehkä muutakin riitaa.

Vierailija
370/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomikuva leviää näidenkin tyttösten kautta. Osalla ihan hyvä, yksi mokasi sitten kaiken.

Sen tahtoisin tietää ,

Näkisivät ainakin raivottaren käytöksen, ettei se perhettä vaihtamalla tilanne parantunut .

Osin myös järkyttää nähdä Suomi-neitokin ryyppääminen. Miksi, miksi suomalaiset tunnistaa aina tuosta rajusta Alkon käytöstä, josta seuraa holtiton , vastuuton käytös.

Se oli kokki äidiltä hyvä huomio, että Panamassa on au par niin uusi juttu, etteivät perheenkään tienneet mitä odottaa/ vaatia.

Tuo alkon ja tupakan käyttö hävettää minua  suomalaisissa kaikista eniten. Mieheni on Espanjalais-Ranskalainen ja molempien maiden kavereiden kanssa olen kuullut kommenttia siitä etteivät voi uskoa, että olen suomalainen. Yksi syys tähän on se, että minä en kännää.

Hämmentää tämä maine, mistä se kumpuaa. Tuntevatko miehesi kaverit paljon suomalaisia, kännääviä naisia? Minun kaveripiiri käyttää alkoholia ja toisinaan myös juhliessa poltetaan tupakkaa. Onpa joskus jollakin ollut elämässään krapulakin, mutta kukaan ei örvellä, kaatuile, käyttäydy mitenkään huonosti tai hävettävästi.

Suomalaisethan tunnetaan euroopassa kännäävänä kansana

Koko Eurooppa tuntee koko Suomen kännäävänä? Missä tällainen tiedustelu on suoritettu?

Täällä tykätään yleistyksistä. Hoetaan myös sitä, miten kukaan maailmassa ei tiedä Suomea. Vaikka tietää, et koko Suomi kännää. Luulen, et eniten tätä jankuttaa suomalaiset itse. Sit kun siitä aina puhutaan, siihen myös kiinnitetään huomiota.

Usein oon kuullut (matkoilla) ruotsalaisia haukuttavan. Köpiksen leirintäalueelle ei meinattu päästä, kun luuli meitä ensin ruotsalaisiksi. Kun kuuli, että olemmekin suomalaisia, iloisesti toivotti tervetulleeksi.

Jossain toisessa paikassa analyysi oli se, (turistipaikka, niissä juovat yleensä aina matkailija, koska ovat lomalla!!) että suomalainen juo mutt aon harmiton. Nuoret ruotsalaiset ovat pahimpia, koska ovat humalassa äänekkäitä ja röyhkeitä, samoin britit voivat olla hankalia. Pahimpia olivat itä-eurooppalaiset. Eli mainetta on monenlaista ja jokaisella maalla omansa. Meidän on vaan pakko aina arvostella suomalaisia eka, ettei se tuntuis niin pahalta, jos joku muu haukkuu.

Vierailija
371/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin haluan matkustaa Ylivieskaan! Sanoi Iidan hoitolapsi :,)

Hyvä Iida, Ylivieska maailman maineeseen! Terveisin sieviläinen

Vierailija
372/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne aktiviteetit on ihan tylsiä!

Vierailija
373/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just ton takia en uskalla puhua englantia ja välttelen tilanteita jos tyyliin just carrot box saa irvailevia ja naureskelevia kommentteja...Ei ihme että Harva suomalainen uskaltaa puhua englantia jos vaan nauretaan ettei osaa 100% täydellistä enkkua, mut mun mielestä ainakin se tyttö joka sanoi ettei osaa hyvin englantia niin mun mielestä osas,ainakin paremmin kuin minä.

Tämä on niin totta! Meillä kieltenopetus (tai kulttuuri) on sellaista, ettei helposti uskalla suutaan avata. Ennen haukuttiin vähintään ääntämistä. Nykynuoret osaa hyvin ääntää, mutta sitten pilkataan, jos ei muuten mene ihan putkeen. Kielitaitoa on se, että asiat saa hoidetuksi tai lopulta tulee ymmärretyksi!

Muun muassa Ahtisaari menestyi niin hyvin rauhanneuvotteluissa, kun hänen englantinsa oli riittävän yksinkertaista, eikä koketeeraavaa britis/oxfordymhienostelevaa. Neuvottelukumppanit kokivat samanvertaisuutta neuvottelijan kanssa. Asiat tulivat selviksi.

Vierailija
374/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei oikeesti nyt, vähän armoa tytöille. Osa vasta 19v..! Varmasti teistäkin moni on toiminut typerästi joskus nuorena? Mä oon ja voin ihan reilusti myöntää asian. Tiiakin varmasti kasvaa tuosta vielä, ja ties mikä hänen tausta on ( vaikeuksia tms). Au parina oleminen ei sovi kaikille, itsellänikin kokemusta ja lähdin kesken pois. Hyvän perheen saaminen on tuuria. Ja aina ei vaan kemiat natsaa.

vaikka ei sopisikaan aupairina oleminen/minä muuna tahansa, niin ei se sitä merkitse, että saa käyttäytyä toista ihmistä kohtaan noin aggressiivisesti ja solvata häntä hänen omassa kodissaan. Käytöstavat pitäisi opettaa jo kotona, kuten myös sellaiset itsesäätelytaidot, että osaa lähteä tilanteesta pois ennenkuin tunteet ottavat täysin vallan. Ne, jotka eivät osaa, löytävät usein itsensä tiilenpäitä lukemasta tai psykiatriselta osastolta.

Vierailija
375/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei oikeesti nyt, vähän armoa tytöille. Osa vasta 19v..! Varmasti teistäkin moni on toiminut typerästi joskus nuorena? Mä oon ja voin ihan reilusti myöntää asian. Tiiakin varmasti kasvaa tuosta vielä, ja ties mikä hänen tausta on ( vaikeuksia tms). Au parina oleminen ei sovi kaikille, itsellänikin kokemusta ja lähdin kesken pois. Hyvän perheen saaminen on tuuria. Ja aina ei vaan kemiat natsaa.

vaikka ei sopisikaan aupairina oleminen/minä muuna tahansa, niin ei se sitä merkitse, että saa käyttäytyä toista ihmistä kohtaan noin aggressiivisesti ja solvata häntä hänen omassa kodissaan. Käytöstavat pitäisi opettaa jo kotona, kuten myös sellaiset itsesäätelytaidot, että osaa lähteä tilanteesta pois ennenkuin tunteet ottavat täysin vallan. Ne, jotka eivät osaa, löytävät usein itsensä tiilenpäitä lukemasta tai psykiatriselta osastolta.

Eiköhän noi tuliset latinot oo tottunut tollaseen

Vierailija
376/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ensin, että au pairit panemassa!

Vierailija
377/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sitä voi aina miettiä vähän mitä sanoja käyttää sen sijaan, että menisi paniikkiin ajatellen, että täytyy osata kääntää joku ruoan nimi. Ei tarvitse osata. Voi selittää, ett ei tiedä ruoan nimeä kyseisen maan kielellä, tai edes englanniksi, mutta ruoka valmistetaan näin ja näin. Sitten voi kuulija parhaimmillaan tietääkin mistä on kyse ja hän kertoo millä nimellä sitä kutsutaan.

Juttelin kerran Tanskalaisen ja Brittiläisen ystäväni kanssa gastronomiasta ja kukin meistä sanoi lempijälkiruokansa sekä inhokkinsa. Minä mainitsin  laskiaispullan ja mämmin.  Kerroin etten kyllä tiedä mitä nämä ovat englanniksi ja yritin selittää.

Laskiaispullan sitten tunnisti sekä Britti ja Tanskalainen ja sanoivat, että heilläkin on niitä.

Mämmin tunnisti Tanskalainen ja sanoi, että tietää sen. Kun kysyin, että ihanko oikeasti Tanskassakin valmistetaan ja syödään mämmiä, niin tämä sanoi, että kyllä vain, mutta kaikki tanskalaiset eivät siitä välttämättä ole koskaan kuulleetkaan. Vertailtiin sitten reseptejä. Tanskalainen resepti oli hiukan erilainen suomalaiseen verrattuna, mutta tosi lähellä olivat. Tanskalainen ystäväni sanoi tykkäävänsä siitä, etenkin kerman kanssa (en ollut kertonut, että osa suomalaisista haluaa syödä mämmin kerman kanssa). Olipa hauskaa. Jostain syystä olin aina ajatellut, että mämmi tunnetaan vain ja ainoastaan suomessa.

eikä mennä paniikkiin, jos ei osaa jonkun ruoan nimeä sikäläisellä kielellä. Aina ei kannata kääntää mitään sanasta sanaan, vaan käyttää pari sekuntia asian miettimiseen ja näin älykännykkäaikana voi ihan vaikka wikipediasta etsiä ruoan ja sieltä näkee sitten millä nimellä sitä kutsutaan muilla kielillä.

Tai sitten vain kertoo ettei tiedä ruoan nimeä englanniksi/joku muu kieli ja selittää suurpiirteisesti miten se valmistetaan.

Minä jouduin kerran selittämään Tanskalaiselle englantia osaavalle ystävälleni mikä laskiaispulla on englanniksi. Eipä tullut heti mieleen! Selitin sitten miten se valmistetaan ja Tanskalainen sanoi, että hän tietää sen ja että se on hänen suurin herkkunsa ja sitä saa myös tanskasta. Keskustelua kuullut brittikin avasi sitten suunsa ja sanoi, että briteissäkin kyseinen leivonnainen tunnetaan.

Suuni loksahti auki, kun yritin selittää mitä mämmi on - ruokalaji, jota pidetään suurinpiirtein suomalaisimpana ruokana. Taas Tanskalainen sanoi, että hän tietää tuonkin ja se tunnetaan myös tanskassa.  Minä sanoin etten voi sietää mämmiä, Tanskalainen sanoi, että hän tykkää siitä ja etenkin kerman kanssa.

Juuri näin. Monet suomalaiset sanat on todella deskriptiivisiä eikä täten mitään kannata kääntää suoraan, jos ei tiedä sanaa, vaan yrittää selittää tai sanoa etten tiedä mikä se on englanniksi. Tästähän on jotain youtube-videoitakin, miten kummallisiksi sanat muuttuvat, jos ne kääntää suoraan suomesta englanniksi. Esim. Jääkaappi - Ice cabinet, roskakori - trash basket, sairaanhoitaja - sick person carer/caretaker, rintaliivit - breast vest, kahvinkeitin - coffee boiler, kynttilänjalka - candle's leg, jne :D

Vierailija
378/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen tahtoisin tietää ,

Ranskassa ja Espanjassa tupakointi on todella yleistä, samoin alkoholin käyttö, joten ihmettelen missä Raamattu-piirissä kyseinen henkilö on miehensä kavereineen tavannut.

-Tutkimuksen mukaan espanjalaiset käyttävät kaikista useimmin alkoholia. Siellä 13 prosenttia juo alkoholia päivittäin. Toisella sijalla ovat Italia ja Ranska. Niissä noin joka kymmenes aikuinen juo alkoholia päivittäin.

Suomalaisista, norjalaisista ja ruotsalaisista alkoholia juo päivittäin vain kaksi prosenttia. Reilu viidennes kertoo juovansa alkoholia harvemmin kuin kerran kuukaudessa. KS

Espanjassa alkoholin juominen ei merkitse samaa kuin suomessa. Se on ruokailujuoma, kuten Ranskassa. Ranskalaiset kännäävät espanjalaisia enemmän, mutta sekään ei ole verrattavissa suomalaiseen juoppouteen.

Espanjassa, nyt kun emme puhu turistialueista, kännääminen on merkki vakavista psykiatrisista ongelmista ja jos joku kaveri vetää lärvit, niin seuraavana päivänä siellä on hänen kaverinsa kyselemässä, että miten sinä noin joit, mikä on vialla, onko suhde päättytyt, et kai ole masentunut, täytyykö käydä lääkärissä jne. Jos känäämisen huomaa kännääjän äiti, niin kännääjä saa sitten vielä lisäksi saarnan siitä, että nolaat meidät kaikki, mikä sinua oikein vaivaa.

Espanjassa (taaskaan emme puhu turistialueista) ei oikeastaan saa kutea kaduilla ilman, että joku tulee sitä paheksumaan, nopea pusu on ok, pitkä ei enää. Espanja on edelleen katolinen maa ja he pitävät eniten niistä turisteista, jotka ottavat tämän huomioon, pukeutuvat julkisesti siveellisesti ja käyttäytyvät sivistyneesti ja kohteliaasti. Vanhuksille annetaan aina istumapaikka. kodin seinien sisällä sitten ollaan suuria rakastaji

Vierailija
379/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin haluan matkustaa Ylivieskaan! Sanoi Iidan hoitolapsi :,)

Hyvä Iida, Ylivieska maailman maineeseen! Terveisin sieviläinen

Aika samalta tuolla Panamassa näyttää kö Vieskasakin. Tai Merijärvelä.

Vierailija
380/826 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen tahtoisin tietää ,

Suomalaisethan tunnetaan euroopassa kännäävänä kansana

Koko Eurooppa tuntee koko Suomen kännäävänä? Missä tällainen tiedustelu on suoritettu?

Täällä tykätään yleistyksistä. Hoetaan myös sitä, miten kukaan maailmassa ei tiedä Suomea. Vaikka tietää, et koko Suomi kännää. Luulen, et eniten tätä jankuttaa suomalaiset itse. Sit kun siitä aina puhutaan, siihen myös kiinnitetään huomiota.

Usein oon kuullut (matkoilla) ruotsalaisia haukuttavan. Köpiksen leirintäalueelle ei meinattu päästä, kun luuli meitä ensin ruotsalaisiksi. Kun kuuli, että olemmekin suomalaisia, iloisesti toivotti tervetulleeksi.

Jossain toisessa paikassa analyysi oli se, (turistipaikka, niissä juovat yleensä aina matkailija, koska ovat lomalla!!) että suomalainen juo mutt aon harmiton. Nuoret ruotsalaiset ovat pahimpia, koska ovat humalassa äänekkäitä ja röyhkeitä, samoin britit voivat olla hankalia. Pahimpia olivat itä-eurooppalaiset. Eli mainetta on monenlaista ja jokaisella maalla omansa. Meidän on vaan pakko aina arvostella suomalaisia eka, ettei se tuntuis niin pahalta, jos joku muu haukkuu.

Tanskalaiset eivät aina oikein pidä ruotsalaisista. Syynä satoja vuosia pitkä sotaisa historia. Tanskassa hieman samanlainen suhtautuminen ruotsalaisiin kuin Suomessakin. Ei välttämättä liity alkoholin käyttöön.