Olen jo pitkään miettinyt mihin ihmiset käyttää rahansa
En käy juuri missään, en halua ylimääräistä roinaa kotiin ( olen minimalisti) , leikkaan itse hiukseni, en meikkaa, en halua liikaa vatteita vaatekaappiin, en pidä matkustelusta, en tykkää omistaa lemmikkejä. Mihin sitä rahaa oikein siis menee??
Kommentit (82)
Minulla tuli tässä kuussa palkkaa tilille 5220. Rahat on mennyt seuraaviin kohteisiin:
- 1900 taloustilille. Tämä kattaa lainan, vakuutukset, laskut, kuukauden ruoat ja ulkonasyömiset
-2000 luottokortille, jolla ostin lomamatkan
-700 säästöön
-200 kesävaatteita Zalandosta
-90 kesäkukkia
Muutama satanen jäi jäljelle ja ne kyllä kuluu kuukauden mittaan lounaisiin, terassille jne.
Minä haluan kaikenlaista roinaa kotiini (olen maksimalisti), meikkaan, tarvitsen uusia vaatteita ja etenkin kenkiä rikki menneiden tilalle, pidän matkustelusta, rakastan kissoja. Voiko olla niin, että meitä ihmisiä on joka lähtöön? Ihme ja kumma.
Kannattaa keskittyä omaan elämään eikä muiden rahankäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Muut ymmärrän mutta sitä ettei ihminen matkustele,ei mene jakeluun. Kamala elämä jos ei näe mitä muuta maailmassa on kun se sun ankea asunto ja peilikuva.
Parempi vaan jos kaikki ei matkusta, se saastuttaa aivan valtavasti. Itsekin yritän pitää minimissä.
Menee elämiseen. Ei ole omistusasuntoa tai autoa.
Vaikka ymmärränkin lämpimän ilmaston viehätyksen, arvostan silti eniten suomalaista luontoa ja sen vaihtuvia vuodenaikoja. Haaveena onkin talviasuttava mökki jostakin korvesta 🙂 En siis koe tuhlaavani elämääni asuessani "perähikiällä" nimeltä Suomi, päinvastoin. Mutta näin me ihmiset olemme erilaisia.
Ajatuksia mahdollisista kuluista: Asumiskulut, sähkö, vakuutukset, terveydenhoito, ehjät kodinkoneet, pyykinpesuaineet, nenäliinat, hengityssuojaimet, puhelinlasku, mahdollinen netti maksu, suutari, ompelu tarvikkeita, kuminauhoja, lääkkeitä, hygienia tarvikkeita, sade varusteita, paikallis matkalippuja,
Lisäksi terveellinen luomu ruoka, monipuoliset lihat ja kasvikset, sekä hedelmät ja marjat. Pakaste pusseja, minigrip pusseja, työkaluja, pölyimurin pusseja, Elixair vaihto-hiilisuodattimia ja -pesuainetta, auton huolto, uudet renkaat, ilman suodattimet, bensa ja auton pesu plus vahaus kerran kahdessa vuodessa. Auton parkkimaksut. Mehiläisen terveyssopimus. Sukset, monot, reput ja rinkat. Pieniä summia hyväntekeväisyyteen.
Kesällä joskus laivaristeilyt lähisaariin, joskus harvoin käynti kahvilassa. Sukkia kuluu jonkin verran kävellessä, sekä myös kenkiä.
Lentoja päästö syistä 0 kpl, ulkomaan matkoja 0 kpl, koronan vuoksi ei ole ollut yhtään sisä tapahtumaa vuosiin. Kuntoilu on ilmaista ulkona. Jos olisi rahaa, niin hankkisin apua kodin hoitoon ja itselleni hemmotteluhoitoja.
Peruselämiseen menee, on niin pieni työkyvyttömyyseläke. Vuokraan, sähköön, nettiin ja ruokaan. Jos vähän jää yli ostan jotain tarpeellista vaatetta tai muuta päivittäistavaraa. En matkustele, harrasta, käy ulkona syömässä tai muutenkaan kuluta rahaa mihinkään ylimääräiseen.
Minäkään en säästä mitenkään kohdennetusti mihinkään.
En vain käytä kovin paljoa, vain sen mikä on tarpeellista ja välttämätöntä.
Olen lopettanut shoppailun jo aika päiviä sitten. Ostan uutta vaatetta harvoin ja silloinkin harkiten.
Itselleni tärkeintä on kvaliteetti ei kvantiteetti.
En saisi mitään iloa vaatteista kaapeissani joita en edes koskaan ehdi käyttää, sama kaiken muun krääsän kanssa.
Kun ostan, ostan tarpeeseen. Hyvää ja laadukasta, saa maksaa hieman enemmän.
Asun kissani kanssa kahden. Syömme terveellisesti molemmat, kissalle ostan eläinkaupasta laaturuokaa.
Itse olen vegetariaani.
Heikkouteni on kirjat. Niitä tulee ostettua.
Palkasta jää väkisinkin säästöön, en näe mitään järkeä käyttää enempää rahaa kuin on tarpeen.
Minulla ei ole lapsia, olen suunnitellut testamentata sen mitä jää pariin eläinten turvakotiin.
Suurin ongelma meillä suomessa on se että asumiskulut sekä auton ylläpito on aivan liian kallista täällä.
Kun ihminen saa esimerkiksi palkan josta käteen jää 2000 euroa niin siitä kun maksaa vuokran/asuntolainan lyhennyksen,yhtiövastikkeen,sähkölaskun,vesilaskun,polttoaineet yms niin tuosta 2000 eurosta jää elämiseen eli ruokaan yms kovin vähän rahaa.
Asuminen (lämmitys, vesi/hulevesi, sähkö, kämpän ostovelan lyhennys/korot), ruoka, liikkuminen töihin/takaisin, sairastus-/lääkekulut.
Siinä suurimmat kuluerät. Noiden suuruus on noussut valtavasti, ja monella menee jo palkka noihin lähes kokonaan. Valtio on nostanut verotusta ja yksityiset toimijat katteitaan.
Olen minäkin minimalisti, ei lapsia, ei lemmikkejä, en ostele turhia vaatteita tai meikkaa ollenkaan. En matkustele, koska liian pienet tulot.
Rahaa käytän ruokaan ja lääkkeisiin, asumiskuluihin, auton ylläpitämiseen ja muuhun pakolliseen.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat kuluerät on asuminen, lääkkeet+lääkärikäynnit (krooninen sairaus), liikkuminen eli auto+julkiset ja ruoka. Siinähän ne rahat kivasti katoaa. Itsekään en käytä kampaamopalveluita tms, ei vaan ole varaa.
Hae Sote kyytejä, niin voit hävittää auton pois.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli tässä kuussa palkkaa tilille 5220. Rahat on mennyt seuraaviin kohteisiin:
- 1900 taloustilille. Tämä kattaa lainan, vakuutukset, laskut, kuukauden ruoat ja ulkonasyömiset
-700 säästöön
-90 kesäkukkiaMuutama satanen jäi jäljelle ja ne kyllä kuluu kuukauden mittaan lounaisiin, terassille jne.
Opettaja vai sairaanhoitaja?
Asumiseen, ruokaan, sijoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
-700 säästöön
-90 kesäkukkiaMuutama satanen jäi jäljelle ja ne kyllä kuluu kuukauden mittaan lounaisiin, terassille jne.
onko oma vai vuokrakämppä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut ymmärrän mutta sitä ettei ihminen matkustele,ei mene jakeluun. Kamala elämä jos ei näe mitä muuta maailmassa on kun se sun ankea asunto ja peilikuva.
No jos ei matkustele, niin ei ole pakko asua siellä ankeassa asunnossa, vaan voi laittaa sellaisen talon että siellä viihtyy oikein hyvin.
Kohta isojen talojen omistajat itkevät 5 tonnin kiinteistöveroa eivätkä matkusta yhtään mihinkään 😇
Hedonistiluonne, käytän rahaa paljon elämyksiin ja hyvään ruokaan. Matkustelen, käyn ravintoloissa, konserteissa ja eri tapahtumissa, hotelliöihin, hemmotteluhoitoihin jne.
Materiaa ostan erittäin harvoin, mutta kun ostan, ne ovat usein jotain hieman kalliimpaa. Tykkään että asunnossani on vähän tavaraa, mutta kaikki nämä tavarat jotka asunnostani löytyy, ovat kauniita ja mieluisia. Mietin tarkkaan hankintani.
Toki olen siinä mielessä rahoistani tarkka että laitan paljon myös säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksia mahdollisista kuluista: Asumiskulut, sähkö, vakuutukset, terveydenhoito, ehjät kodinkoneet, pyykinpesuaineet, nenäliinat, hengityssuojaimet, puhelinlasku, mahdollinen netti maksu, suutari, ompelu tarvikkeita, kuminauhoja, lääkkeitä, hygienia tarvikkeita, sade varusteita, paikallis matkalippuja,
Lisäksi terveellinen luomu ruoka, monipuoliset lihat ja kasvikset, sekä hedelmät ja marjat. Pakaste pusseja, minigrip pusseja, työkaluja, pölyimurin pusseja, Elixair vaihto-hiilisuodattimia ja -pesuainetta, auton huolto, uudet renkaat, ilman suodattimet, bensa ja auton pesu plus vahaus kerran kahdessa vuodessa. Auton parkkimaksut. Mehiläisen terveyssopimus. Sukset, monot, reput ja rinkat. Pieniä summia hyväntekeväisyyteen.
Kesällä joskus laivaristeilyt lähisaariin, joskus harvoin käynti kahvilassa. Sukkia kuluu jonkin verran kävellessä, sekä myös kenkiä.
Lentoja päästö syistä 0 kpl, ulkomaan matkoja 0 kpl, koronan vuoksi ei ole ollut yhtään sisä tapahtumaa vuosiin. Kuntoilu on ilmaista ulkona. Jos olisi rahaa, niin hankkisin apua kodin hoitoon ja itselleni hemmotteluhoitoja.
Voi tsiisus :D laita rahaa joskus myös kouluttautumiseen, kirjoitustaidossa olisi kehitettävää.
Eikö asunnossasi ole sähköjä? Tai mitenkäs nettiliittymä ja puhelinlasku?