Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen jo pitkään miettinyt mihin ihmiset käyttää rahansa

Vierailija
23.05.2022 |

En käy juuri missään, en halua ylimääräistä roinaa kotiin ( olen minimalisti) , leikkaan itse hiukseni, en meikkaa, en halua liikaa vatteita vaatekaappiin, en pidä matkustelusta, en tykkää omistaa lemmikkejä. Mihin sitä rahaa oikein siis menee??

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan ihan vaan taidetta silmäni iloksi. Nyt alkaa seinätila loppua, joten taidehankinnat nyt jää tähän asuntoon. 

Suosikkitaiteilijani sanoi, että minulla on suurin yksittäinen kokoelma hänen maalauksistaan. No onhan noita tullut ostettua, mutta joka päivä niitä ihastelen. 

Vierailija
42/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikkien pitäisi nähdä että maailmassa on muuta kun suomi. Repäse ja lennä vaikka Välimerelle,saatat yllättyä ja sen jälkeen tajuat että miksi hitossa asut Suomessa kun paljon parempia vaihtoehtoja on,elämänlaatu on täysin eri.

Itse taas matkustelin myös vuosia nuorena. Kävin maissa ja paikoissa elämänlaatu ja sosiaaliturva on huomattavasti Suomea huonompi. Osaa arvostaa, mitä on, kun näkee mihin ihmiset joutuu tyytymään menettäessään työkykynsä. Yhdysvallat on kehitysmaan tasolla, ellei ole työkykyä. Samoin muualla köyhemmissä Amerikan mantereen valtioissa ja Aasiassa joko sukulaisesi pitävät sinusta huolta tai tulet hyväksikäytetyksi. Heillä ei ole köyhyyden ja eriarvoisuuden vuoksi valinnanvaraa.

Ei sitä näe, jos matkustelee Euroopan suurimmissa kaupungeissa, Etelä-Euroopan turistipaikoissa tai bilettämässä Ibizalla, mutta siitä voi lukea halutessaan kotoakin käsin. Matkustelu ei ole ainoa vaihtoehto saada tietoa eri kulttuureista ja niiden eroista, jos lukee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkusteluun ja ruokaan menee suurin osa. Teinit tulevat myös yllättävän kalliiksi harrastuksineen ja vaatteineen.

En myöskään osta mitään roinaa kotiin, ripsivärin joitain kertoja vuodessa ja uutta vaatetta ainoastaan tarpeeseen. Yllättävän vähällä pärjää.

Asuminen on toki yksi iso menoerä, mutta siitä en ole valmis tinkimään. Sen aika on sitten, kun lapset ei enää asu kotona.

Vierailija
44/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luettelit tuossa jo aika monta asiaa mihin ihmiset käyttää rahaa. Kaikki ei halua olla ankeita minimalisteja. Mihin säästät?

En säästä mihinkään, en vaan halua roinaa kotiini!

Rahaa voi käyttää myös elämyksiin ja muuhun aineettomaan. Minimalistikin voi pitää keikoista, matkailusta, juhlimista hyvän ruuan ja juoman kera jne.

Voi toki joku pitääkin, mutta kaikki eivät maksaisi centtiäkään jostain ihmispaljoudessa olemisesta.

Eilen tuli uutisissa kuinka Karita Mattila esiintyy jossain musiikkijutussa ja kirkui niin että kitarisat näkyi.

Mulle saisi maksaa tonnin että sitä menisin kuuntelemaan.

Kuoputan ennemmin kädet mullassa.

Samaa mieltä K.M:n konserteista ja ihmispaljoudesta! Mulle pitäis maksaa, jotta osallistuisin.

Vierailija
45/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee rahat ihan vaan elämiseen. Asumiskulut, ruoka ja lääkkeet lähinnä.

Vierailija
46/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan ruokaa ostat sinäkin ja asumisesta maksat jotain? Varmaan liikkumisesta maksat myös, bussi tai polkupyöräkin maksaa vaikkei autoa olisi. Vaikka kävelisit joka paikkaan, kengät sullakin kuluu. Sulla on ainakin netti ja jokin älylaite, kun tänne kirjoitat, ja sähköstä maksat. Varmaan (toivottavasti) satsaat edes jotain hygieniaan, hammasharjaan jne. 

Elämä on. Ei  kukaan sua pakota ostamaan mitään, mitä et halua ja rahasi saavat rauhassa maata tililläsi niin kauan, kuin olet oikeustoimikelpoinen. Mikähän on aloituksen tarkoitus? Haetko vinkkejä, mitä tehdä elämälläsi vai mitä?

Vierailija
47/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteisiin, pakollisiin menoihin. Sähkölasku, vesilasku, jätehuolto, autokulut (autokin yhteinen). Talon olemme maksaneet velattomaksi, mikä helpottaa kun ei tarvi siitä stressata.

Lääkkeet, lääkäri, silmälasit (hirveän kalliit hankkia). Tiekkari hajosi, pakko ostaa uusi.

Täytyy ostaa kolmipyöräinen fillari, ne on kalliita. Huimauksen vuoksi en enää voi ajaa kaksipyöräisellä.

Ruokaa syötäväksi ja varastoon, sekin on jo kallistunut, samoin bensa, kuten kaikki tietänevät. Hinnat sen kuin vain nousevat, joten pitää vähän budjetoida etukäteen.

Hyvin vähän jää mitään jäljelle, se tietysti menee säästötilille, mutta sielläkin korot ovat surkeat.

Vaikka kaikki menot eivät olekaan jatkuvia, niin kyllä melkein joka kuukausi tulee näitä vähän isompia maksettavia, sellaista elämä on.

Emme mekään matkustele lainkaan, emme syö ulkona, meillä ei ole lemmikkejä.

Tulot ovat hyvin pienet niin kyllä täytyy aina pitää menoja silmällä.

Vierailija
48/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jäätiin eläkkeelle, ryhdyttiin kuluttamaan enemmän kuin ennen. Ollaan vuoden aikana käyty lähes joka päivä jossain kahvilla tai lounaalla. Tehtiin myös kaksi kuukaudenmittaista lomamatkaa - Madeiralle marraskuussa, Teneriffalle tammi-helmikuussa. Ollaan remontoitu nyt mökkiä, ostettiin tännekin laatusängyt jne. Uusi autokin hankittiin ladattava hybridi.

Vierailija
49/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat menee laadukkaaseen ruokaan, ekonomiseen, turvalliseen autoon, kauniiseen kotiin ja sen sisustukseen, meikkeihin, kosmetiikkaan, harrastuksiin, matkailuun, vaatteisiin ja säästötilille. Haluan myös vältellä turhan roihnan ostamista mutta haluan nauttia elämästä tulotasoni sallimalla tavalla.

Vierailija
50/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai minne rahat menee no minäpä kerron minne minun rahani menevät.

Palkka bruttona 2800e/kk ja palkka nettona 2050e/kk eli tuosta menee jo 750e/kk valtiolle.

-asuntolainan lyhennys noin 400e/kk

-yhtiövastike 160e/kk

-sähkölasku talvella 150e-200e kuukaudessa ja kesällä 50e-100e kuukaudessa.

-puhelin ja netti maksaa kuukaudessa noin 100e

-polttoaineet autoon noin 200e-300e kuukaudessa.

Nuo ovat ovat pakolliset menot jotka menee joka kuukausi, tuohon päälle sitten vakuutusmaksut, auton kulut kuten verot sekä huollot.

Ruokaan mulla menee rahaa kuukaudessa joku 300e-400e ja tästä pystyn ehkä hiukan tinkimään.

Vaatteita ostan tosi harvoin ja kodinkoneita yms ostan vain jos vanha menee rikki.

Aikalailla kädestä suuhun elän vaikka kuukausittain jää hiukan säästöön koska ne säästöt menee usein remontteihin tai kodinkoneisiin.

M31

Vierailija
51/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee eniten ravintoloihin ja seuraavaksi varmaan vaatteisiin.

Vierailija
52/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee eniten ravintoloihin ja seuraavaksi varmaan vaatteisiin.

Ai niin, eihän nuo ole suurimmat kuluerät, vaan matkustelu. Reissaamme usein. Mutta arjessa ravintolat vie eniten.

Vierailija
53/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaan, vuokraan, sähköön yms, autolainaan ja autoon muutenkin.. todella heikkonäköisenä pelkät silmälasit ovat reippaasti yli toistatuhatta euroa noin kerran vuodessa...

Vierailija
54/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei kinosta muiden ihmisten rahan käyttö. Siloin kyllä mietin. Kun entinen ystäväni lainasi joka kukauden vika vikko rahaa. Mihin hemmetiin rahansa käytää?2 vanhaa poikaa asuu kotina joilla kelan sairaseläkeet,hänellä leskeneläke ja työ eläke ja kehtaa yksin asuvalta lainaa rahaa.Kun menot jakavat kuitenkin koti 3-osaan. Minä maksan kaikesta yksin. Ilman sosiaali tukia. Varman ymärrätte miksi entinen ystävä?Ravasi otin joka helkutin sunnuntai ilta ilman vasta vierailua. Ei tuotanut mitään iloa./ sorttia piti olla pöydässä. Valitti painoaan ja ahmi pöydän tarjoilut.Kun laitoinkin omenoita,kahvia,porkkana tikkuja tarjoiluun.Raivosi:Minä en noita syö.Otti ja lähti kuin Annikki Tähti ovestani ulos!

Vierailija
55/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä on varaa matkustella tai käydä baareissa/ravintoloissa niin hän ei ole silloin köyhä vaan hän on rikas. Monelle ihmiselle jo pelkästään asumiskulut vie suurimman osan tuloista.

Asia mitä mä mietin on se että miten jollain ihmisellä voi olla varaa kesämökkiin?

Vierailija
56/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muun muassa asuntoon, huvilaan, ruokaan, autoon, vakuutuksiin, sisustukseen, matkusteluun, harrastuksiin, kauneuteen. Jos on ylimääräistä voin ottaa lahjoituksia vastaan. Jotkut tarvitsevat vähemmän ja toiset enemmän. 

Vierailija
57/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaan, vastikkeeseen, lasten harrastuksiin, lasten vaatteisiin, kenkiin ja muihin varustuksiin, ruokaan, bussilippuihin, koirranruokaan, lääkkeisiin.

Tänä vuonna olen ostanut kotiin uuden sohvan, edellinen oli lainassa. Sen kunniaksi hankin myös kaksi uutta sisustustyynyn päällistä. 

En käy kampaajalla, mutta käyn laittamassa kulmat ja ripsiin kestotaivutuksen, niin että naama on huulipunaa lisäämällä valmis Teams-palavereihin. Välillä on pakko ostaa uusia vaatteita. Vanhatkin yleensä menee tosi pitkään. Yritän juuri tiputtaa pari kiloa, niin että mahhdun paremmin kesävaatteisiin, eikä tarvitse ostaa uutta. 

Vierailija
58/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona ja maalle muuttaminen muuttivat aika paljon rahankäyttöäni. Ennen meni matkustamiseen paljon, nyt en ole kesän 2020 jälkeen käynyt ulkomaillla. Suomessa vietettiin viime kesänä ehkä reilut 20 yötä reissussa. Vaatteita ostan vain tarpeeseen ja sellaisia, jotka kestävät pitkään. Ne tietysti maksavat enemmän kuin hypermarketin rätit, joissa on reikiä kahden pesukerran jälkeen. Sama pätee kenkiin; vain tarpeeseen ja kestäviä. Retkeilytarvikkeisiin menee jonkin verran rahaa, kirjoja ostan paljon, koiraharrastustavaraa jonkin verran. Sisustukseen ei ole tänä vuonna mennyt muistaakseni kuin kahden verhoparin ja kahden pöytäliinan verran. Kampaajalla käyn harvoin, koska pidän edelleen "koronatukkaa" (pitkiä hiuksia), en värjää hiuksia mutta pari vegaanista shampoo- ja hoitotuotetta olen ostanut. En myöskään meikkaa muuten kuin laittamalla puuteria, jos on live-kokouksia, joten meikkeihin ei paljon kulu rahaa.

Seuraan rahankäyttöäni, tosin huhtikuun laskelmat on vielä kesken, mutta tammikuussa olen käyttänyt omiin ostoksiini (eivät sisällä asumiskuluja, ruokaa tai auton kuluja, ne maksetaan taloustililtä puoliksi puolison kanssa) 432 e, helmikuussa vain 25 e, maaliskuussa 697 euroa ja huhtikuusta kertyy ehkä reilut pari sataa. Summista puuttuvat myös lahjoitukset elänsuojeluun, jotka ovat enimmillään 100 e/kk.

Vierailija
59/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona ja maalle muuttaminen muuttivat aika paljon rahankäyttöäni. Ennen meni matkustamiseen paljon, nyt en ole kesän 2020 jälkeen käynyt ulkomaillla. Suomessa vietettiin viime kesänä ehkä reilut 20 yötä reissussa. Vaatteita ostan vain tarpeeseen ja sellaisia, jotka kestävät pitkään. Ne tietysti maksavat enemmän kuin hypermarketin rätit, joissa on reikiä kahden pesukerran jälkeen. Sama pätee kenkiin; vain tarpeeseen ja kestäviä. Retkeilytarvikkeisiin menee jonkin verran rahaa, kirjoja ostan paljon, koiraharrastustavaraa jonkin verran. Sisustukseen ei ole tänä vuonna mennyt muistaakseni kuin kahden verhoparin ja kahden pöytäliinan verran. Kampaajalla käyn harvoin, koska pidän edelleen "koronatukkaa" (pitkiä hiuksia), en värjää hiuksia mutta pari vegaanista shampoo- ja hoitotuotetta olen ostanut. En myöskään meikkaa muuten kuin laittamalla puuteria, jos on live-kokouksia, joten meikkeihin ei paljon kulu rahaa.

Seuraan rahankäyttöäni, tosin huhtikuun laskelmat on vielä kesken, mutta tammikuussa olen käyttänyt omiin ostoksiini (eivät sisällä asumiskuluja, ruokaa tai auton kuluja, ne maksetaan taloustililtä puoliksi puolison kanssa) 432 e, helmikuussa vain 25 e, maaliskuussa 697 euroa ja huhtikuusta kertyy ehkä reilut pari sataa. Summista puuttuvat myös lahjoitukset elänsuojeluun, jotka ovat enimmillään 100 e/kk.

Niin ja ravintolasyömiset, kahvilakäynnit yms puuttuvat tuosta myös. Nuo ovat siis puhtaasti ostoja, jotka olen tehnyt (enimmäkseen verkkokaupoista).

Vierailija
60/82 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on minimieläke ja vuokra 630/kk tiukkaa tekee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan