Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoren kuukautiskivut

Vierailija
23.05.2022 |

Mitä kautta lähtisit selvittämään nuorelle apua. Kivut kuukautisten aikana niin pahoja, että koulusta joutuu olemaan poissa, samoin liikuntaharrastuksesta. Kouluterkka ja -lääkäri kertoivat tytölle, että kivut kuuluvat asiaan, eivätkä ottautuneet. Terveyskeskukseenko nyt vai suoraan yksityiselle gynekologille?
I

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskukseen. Tai saahan sitä suoraan yksityisellekin mennä, jos haluaa siitä maksaa.

Vierailija
2/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tehokkaita kipulääkkeitä vaivaan on olemassa,harmi kun en muista nimeä.Niitä määräsi yksityinen gynekologi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiskivut voivat todellakin olla täysin lamauttavan kovia. Itse nuorena kärsin niistä vuosia, jouduin olemaan sen 1-2 päivää kuukaudessa poissa koulusta, jos pahimmat alkupäivät osuivat koulupäiville. En tajunnut, ettei sen kuulu olla sellaista ja siihen on lääkkeitä. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että myöhemmin synnyin kolme lasta ja nuo nuoruuden kuukautiskivut olivat täysin verrannollisia synnytustuskiin, niin kovia ne olivat.

Vierailija
4/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

*synnytin

Vierailija
5/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskukseen.

Lisäksi huomauttaisin kouluterkasta ja -lääkäristä tuosta kivikautisesta ajattelutavasta että kuukautiskivut vaan kuuluvat naisen elämään. Vähän niinku hammaskipu hammasta poratessa... Eiku siihen on jo puudutus keksitty.

Vierailija
6/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaisin ajan yksityiselle. Sitä ennen kokeilisin kyllä käsikauppalääkkeitä maksimiannostuksilla. Lääkkeet ei auta, jos annostus on pielessä.

Vierailija
7/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin heti, ihan turha kärsiä.

Vierailija
8/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri ratkaisi tuon ongelman teininä syömällä e-pillereitä monta laattaa putkeen niin, että tyhjennysvuoto tuli vain 2-3 x vuodessa. Ne sai ajoitettua siten, etteivät kivut haitanneet koulunkäyntiä yms. Toki myös vahvat kipulääkkeet käytössä aina taukojen aikana.

Tätä siis oli lääkäri ehdottanut.

Vierailija
9/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääkettä naamariin, eiköhän sillä helpota

Vierailija
10/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kunnon kipulääke käytössä? Eli Pronaxen, se on ehdottomasti käsikauppalääkkeistä paras menkkakipuun. Vähentää myös kouristuksia aiheuttavan prostaglandiinin eritystä sen lisäksi että on paljon buranoita ja panadoleja tehokkaampii ja pitkävaikutteisempi kipulääke. 

Jos sekään ei auta niiin e-pillerit lienee paras keino, yhdistelmäpillerillä harvoin on menkkakipuja + voi syödä monta laattaa putkeen niin että menkat tulee harvoin.

Vierailija
11/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy pillerit auttaa siihen että kk on säännölliset ja lyhyet muutaman päivän silloin onnistuu käyttää myös tamponeja myöhemmin kun ikää tulee.Nuoret syö usein kuukautis ongelmiin ehkäisy pillereitä voi hyvin ja elää terveesti.Liikunta kuuluu verenkiertoon ja syö pinaattia.

Vierailija
12/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ei tietysti voi tietää mitä on alavatsakivut ja kouristukset tai veriklöntit mitä tulee ulos koska heillä on kivekset mitkä ei vuoda verta.

Vierailija
13/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tehokkaita kipulääkkeitä vaivaan on olemassa,harmi kun en muista nimeä.Niitä määräsi yksityinen gynekologi.

Yhtä niistä saa nykyään myö ilman reseptiä eli naprokseeni (Pronaxen). 

Oma äiti oli ihme luomusadisti, hänestä lääkkeet oli myrkkyä jota pitää välttää ja pakotti vetämään vaan jotin vadelmanlehtiuutetta ja käyttämään lämpökääreitä. Aivan kamalaa. Heti kun aloin tienata itse, aloin ottaa naprokseenia maksimiannoksen ekat 2 päivää, ja kas, kipuongelma ratkaistu. Kiitos mutsi että ikävuodet 13-19 sain kitua lamauttavissa kivuissa 2 päivää joka kuukausi.

Vierailija
14/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että on sentään uskaltanut puhua asiasta äitinsä kanssa. Itse en ole koskaan ottanut yhtään lääkettä kuukautiskipuihin, eivätkä yleensä kovin pahoja olekaan. Olisin kuitenkin aikoinaan tarvinnut muuta apua mm. parempia ja pidempiä suojia, mutta en uskaltanut pyytää tai ostaa itse. Sen jälkeen kun uskalsin viimein ostaa itse suojana kesti vielä pitkään ennen kun tajusin itse ostaa yösiteitä juurikin lähinnä noiden pituuden takia, paksuus siis kuitenkin sama ja elämä helpottui huomattavasti. Joskus jossakin oli peloteltu yösiteistä ja sellaista esiteltykin kunnon vaippaa siis, mutta itse ostamani eivät ole koskaan olleet tuollaisia.

Vierailija
15/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle tyttärelleni (15v) kouluterkka suositteli e-pillereitä vaikka ehkäisyn tarvetta ei ole vielä. Nyt syönyt 5kk ja vuodot säännöllisiä, kivuttomampia ja aknekin on poissa. Moneen vaivaan apu!

Vierailija
16/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalle tyttärelleni (15v) kouluterkka suositteli e-pillereitä vaikka ehkäisyn tarvetta ei ole vielä. Nyt syönyt 5kk ja vuodot säännöllisiä, kivuttomampia ja aknekin on poissa. Moneen vaivaan apu!

Niin ja pillerit sai ehkäisyneuvolasta ilmaiseksi.

Vierailija
17/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten ei todellakaan kuulu koskea niin että lammantuu kivusta.. Itselleni tätä hoettiin niin kaverit kuin lääkäritkin kunnes lopulta löytyi paha endometrioosi jonka vuoksi olen jäänyt hoidoista huolimatta lapsettomaksi.. Leikkauksia takana 4..jos kenties olisin saanut apua ajoissa ei tuho olisi ollut niin vakavaa ja ehkä olisin lapsiakin tai edes sen yhden saanut.. Nyt on myöhäistä.. Joten kannattaa tutkia ajoissa eikä myöskäön uskoa jos useampikin lääkäri vähättelee ja väittää että kuukautiset nyt vähän sattuu.. Joo vähän mutta ei niin että körsit helvetillisiä tuskia ja olet invaliidi kivun takia useita päiviä..

Vierailija
18/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimakkaat lamauttavat kivut ovat oire jostain. Yleensä löytyy endometrioosi. Silloin olisi tärkeää syödä niitä e-pillereitä putkeen, jotta väärissä paikoissa kasvava limakalvo ei tuhoaisi lapsensaanti mahdollisuuksia. Pillereiden mahdolliset haitat ovat endon aiheuttamiin tuhoihin verrattuna pienet.

Endometrioosi voi tulla jo ensimmäisten kuukautisten jälkeen.

Vierailija
19/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että on sentään uskaltanut puhua asiasta äitinsä kanssa. Itse en ole koskaan ottanut yhtään lääkettä kuukautiskipuihin, eivätkä yleensä kovin pahoja olekaan. Olisin kuitenkin aikoinaan tarvinnut muuta apua mm. parempia ja pidempiä suojia, mutta en uskaltanut pyytää tai ostaa itse. Sen jälkeen kun uskalsin viimein ostaa itse suojana kesti vielä pitkään ennen kun tajusin itse ostaa yösiteitä juurikin lähinnä noiden pituuden takia, paksuus siis kuitenkin sama ja elämä helpottui huomattavasti. Joskus jossakin oli peloteltu yösiteistä ja sellaista esiteltykin kunnon vaippaa siis, mutta itse ostamani eivät ole koskaan olleet tuollaisia.

Toisaalta en olisi koskaan voinutkaan mitään ehkäisypillereitä syödä kun on erittäin suuret perinnölliset riskit migreenille ja veritulpille. Muutenkin oikein mitään sietokykyä millekään aineille ei ole, joten menisin ihan tavallisista kipulääkkeistäkin vain ihan sekaisin ja pahimmillaan sitten aiheuttaisi riippuvuuden. Onneksi olen siis pärjännyt ilman lääkkeitä tässä ja muutenkin elämässäni. Yhtään lääkettä en täysi-ikäisyyteni aikana ole tainnut ottaa. En siis edes yhtään Buranaa. Toki jos lääkäri määräisi esim. antibiootteja niin ne ottaisin ohjeen mukaisesti, vaikka todennäköisesti seurauksena olisikin ripuli.

Vierailija
20/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta en olisi koskaan voinutkaan mitään ehkäisypillereitä syödä kun on erittäin suuret perinnölliset riskit migreenille ja veritulpille. Muutenkin oikein mitään sietokykyä millekään aineille ei ole, joten menisin ihan tavallisista kipulääkkeistäkin vain ihan sekaisin ja pahimmillaan sitten aiheuttaisi riippuvuuden. Onneksi olen siis pärjännyt ilman lääkkeitä tässä ja muutenkin elämässäni. Yhtään lääkettä en täysi-ikäisyyteni aikana ole tainnut ottaa. En siis edes yhtään Buranaa. Toki jos lääkäri määräisi esim. antibiootteja niin ne ottaisin ohjeen mukaisesti, vaikka todennäköisesti seurauksena olisikin ripuli.

Ai Burana aiheuttaisi riippuvuuden? Oho, melkoista... Mistä ihmeestä voit tietää menetkö sekaisin Buranasta jos et kerran ole sellaista koskaan edes ottanut? Itse sain todella vahvoja opiootteja suoraan suoneen 10v sitten kun loukkaannuin tapaturmassa eikä mitään riippuvuutta tullut. En ikinä ole kuullutkaan että peruskipulääkkeet sellaista aiheuttaisivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan