Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoren kuukautiskivut

Vierailija
23.05.2022 |

Mitä kautta lähtisit selvittämään nuorelle apua. Kivut kuukautisten aikana niin pahoja, että koulusta joutuu olemaan poissa, samoin liikuntaharrastuksesta. Kouluterkka ja -lääkäri kertoivat tytölle, että kivut kuuluvat asiaan, eivätkä ottautuneet. Terveyskeskukseenko nyt vai suoraan yksityiselle gynekologille?
I

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli nuorena todella pahat kivut ja oikeastaan olisi vieläkin, jos en olisi raskaana. Lamauttavaa repimistä, mihin tuli napattua mitä vain särkylääkettä kaapista löysi. Loppui siinä vaiheessa kun ehkäisy(rengas) ja myöhemmin kierukka tuli kuvioihin.

Vierailija
22/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin, joko terveyskeskukseen tai yksityiselle, mutta vaaditte että tutkitaan. Kovat kivut eivät kuulu normaaleihin kuukautisiin, ihan sama mitä muut väittävät!

Itsellä alkoi kivut parien ensimmäisten menkkojen jälkeen 14 vuotiaana, puoli vuotta myöhemmin söin e-pillereitä ja naksopreenia, yhdessä nämä auttoivat kipuihin. Syynä mulla on endometrioosi, ja koska hoito aloitettiin ajoissa, olen myös pystynyt saamaan lapsia.

Kumma että vielä nykyäänkin on joku ihme käsitys joillain siitä että menkkojen kuuluu sattua ja aiheuttaa hankaluuksia elämään 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis monesti tehoaa hyvin voimakkaisiinkin kuukautiskipuihin

Vierailija
24/24 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle endometrioosiin erikoistuneelle gynekologille ehdottomasti. Terveyskeskuksessa harvoin on osaamista näihin. Kovat kuukautiskivut eivät ole normaalia. Itse olen aivan lapsesta asti kärsinyt todella kovista kivuista. Välttämättä mikään burana tms ei auta. Itse joudun ottamaan buranaa 4 x 800 mg ja sen lisäksi PanaCODIA, eli pelkkä panadol ei auta. Vatsansuojalääkkeet on tärkeä myös kun syö tulehduskipulääkkeitä. Monella on asenne vieläkin valitettavasti, että ei kovia lääkkeitä kuukautisiin. No, itse olisin ilman panacodia joka kuukausi ambulanssilla sairaalassa. Myös hormonaalinen hoito on tärkeää, jos kyse on endometrioosista. Toisaalta kaikille hormonit eivät sovi, esim itse en voi käyttää. Yhdistelmäpillerit voivat altistaa esim vulvodynialle, toisaalta on sitten myös pelkkiä keltarauhashormonivalmisteita.

Tärkeintä on nyt teidän saada osaava gyne, joka ei pelkää kunnollista kivunhoitoa ja harkitsee hormonihoidon aloittamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan