Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako joku kertoa selkokielellä uuden perhevapaauudistuksen?

Vierailija
23.05.2022 |

Käsitin, että "äitiysloman" ajalta ei kerry enää vuosilomaa kuin 6 kk ajalta (ennen 9 kk) ja sitten toinen vanhemmista voi antaa osan omista vanhempainvapaaoikeuksistaan toiselle jne. Ne tajusin jotenkuten 😉, mutta osaisiko joku nyt kertoa selkokielellä, että miten uudet säännöt toimii sovellettuna siihen vanhaan perinteiseen malliin, että isä jatkaa töissä normaalisti ja äiti pitää kaikki mahdolliset vapaat ja hoitaa lapsen kotona? Lyheneekö äidiltä silloin se varsinainen vanhempainvapaakausi, joka ennen oli sen n. 10 kk? Ajattelin, että ei siinä kyllä esim. täysimetettyä lasta olla ajateltu yhtään, jos nykysysteemillä vielä imettävä äiti "pakotetaan" välillä töihin, ja isä vastaavasti kotiin hoitamaan vauvaa 🤔

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feministit tämän lain halus.  Että sellaista sekoilua taas.

Vierailija
2/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti hyvä uudistus vaikka ei käytännössä toimi .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä voit siirtyä suoraan hoitovapaalle, jos isä ei voi pitää lomia. Itsekin olen imettänyt yli vuoden ikään ja ei olisi mitenkään toiminut vaihtaa aiemmin paikkaa isän kanssa.

Jos tällä haetaan nyt sitä, että molempien ura vaarantuu samanaikaisesti, niin siinä on kyllä nyt onnistuttu.

Vierailija
4/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan tälläisestä mutta tää ei vaikuta mun elämään millään tavalla koska en ajatellu tehdä vauvoja vaan pysyn velamiehenä.

Minä vaan maksan muiden kotona makoilut.

M31

Vierailija
5/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä voit siirtyä suoraan hoitovapaalle, jos isä ei voi pitää lomia. Itsekin olen imettänyt yli vuoden ikään ja ei olisi mitenkään toiminut vaihtaa aiemmin paikkaa isän kanssa.

Jos tällä haetaan nyt sitä, että molempien ura vaarantuu samanaikaisesti, niin siinä on kyllä nyt onnistuttu.

No tuokin jo vähän helpottais, että omien ja mieheltä saatujen osavapaiden jälkeen voisi jäädä suoraan hoitovapaalle. Onhan tuo älytön kuvio työnantajallekin, että se äiti käy välillä jonkun pikkupätkän töissä ja sitten taas jatkaa vanhempainvapaataan. Onko se äidin sijainenkin sitten taas pois sen pätkän, minkä se äiti on töissä vai pitääkö työnantajan maksaa molemmille palkkaa samanaikaisesti

Vierailija
6/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia mitä mä en vaan ymmärrä on se että miksi tästäkin asiasta ollaan tehty näin vaikea ja hankala? Miksi ei vaa sanota että perhe saa vapaata X määrä kuukausia jos ne tekee lapsen ja vapaat käyttäkää miten haluatte?

Tää ottais huomioon kaikki perheet ja tää ois myös tasa-arvoinen perheiden välillä.

Ei mulla muuta.

Vierailija
7/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosiloma ei liity tähän uudistukseen. Vuosiloman kertymisen perhevapaalla rajasi Sipilän hallitus jo vuosia sitten 6 kuukauteen.

Vierailija
8/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinänkuoressa: Jos isä antaa äidille sallitut maksimimäärät isälle jyvitetyistä kuukausista, niin siinä tapauksessa äidin vanheimpainvapaa-aika jopa hieman pitenee. Molempien vanhempien ei ole pakko käyttää vanhempainvapaataan, joten äiti voi jäädä suoraan hoitovapaalle oman vanhempainvapaansa jälkeen.

Eli vanhaan malliin nähden kotona olevat äidit eivät  häviä tässä yhtään mitään, mutta yhteenlaskettuna vanhemmat saavat olla nykymallissa reilusti pidempään vanhempainvapaalla kuin aiemmassa mallissa.

Vierailija
9/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma ap:lla on? Hän voi siirtyä hoitovapaalle ja isä pitää oman kiintiön myöhemmin.

Vierailija
10/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia mitä mä en vaan ymmärrä on se että miksi tästäkin asiasta ollaan tehty näin vaikea ja hankala? Miksi ei vaa sanota että perhe saa vapaata X määrä kuukausia jos ne tekee lapsen ja vapaat käyttäkää miten haluatte?

Tää ottais huomioon kaikki perheet ja tää ois myös tasa-arvoinen perheiden välillä.

Ei mulla muuta.

Koska feministit haluavat tunkea nokkansa ihmisten elämään jokaisella elämän osa-alueella. Hankkisivat oman elämän.

Vierailija
11/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan tälläisestä mutta tää ei vaikuta mun elämään millään tavalla koska en ajatellu tehdä vauvoja vaan pysyn velamiehenä.

M31

Ja meidän muiden lapset maksaa sun eläkkeet.

Vierailija
12/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31

Eläkejärjestelmää pitäisi muuttaa sellaiseksi että jokainen säästää itse omat eläkkeensä.

Vierailija
13/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31

Tai me maksetaan sun lapses mt ongelmat.  Miten veikkaat.

Vierailija
14/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31

Eläkejärjestelmää pitäisi muuttaa sellaiseksi että jokainen säästää itse omat eläkkeensä.

Niin pitäisi, silloin ei lasten tarttis maksaa lapsettomien eläkkeitä.

Vierailija
15/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillisesti tässäkin uudistuksessa mies hoitaa lasta kotona, jos hoitaa. Ruotsissa miehen on oltava kotona X aika. Milloin ymmäretään se, että VASTA, kun mieskin on kotona jonkin aikaa ja kun oikeasti eletään naisen tuloilla niin vasta SILLOIN ymmärretään, että argumentti "miehen ei kannata olla kotona kun sillä on suurempi palkka" -järjestelmä, jossa nainen tienaa vähemmän pysyy pystyssä?

Ja jos kerran naisella on pienempi palkka niin naisenhan tarvii olla enemmän töissä päästäkseen samaan taloudelliseen tilanteeseen euromääräisesti kuin mies. Joten luulisi nimenomaan, että naisten pitäisi kiitää vanhempainvapaalta töihin! 

Kolmanneksi mitä hauskaa seuraa miehelle siitä, että hän on jossain perheen pääelätysvastuussa? Eikö teistäkin miehet olisi kivaa, jos nainen tienaisi yhtä paljon kuin sinä? Sehän on miehenkin edun mukaista.

Vierailija
16/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta.

Eikö se malli ollut tuo ennen tätä uudistusta?

Vierailija
17/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feministit tämän lain halus.  Että sellaista sekoilua taas.

Ei, kyllä se oli sovinistit, jotka halus.

Vierailija
18/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta.

Ei ollut, isille oli kiintiöity osuus, jota äiti ei voinut käyttää.

Vierailija
19/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmillisesti tässäkin uudistuksessa mies hoitaa lasta kotona, jos hoitaa. Ruotsissa miehen on oltava kotona X aika. Milloin ymmäretään se, että VASTA, kun mieskin on kotona jonkin aikaa ja kun oikeasti eletään naisen tuloilla niin vasta SILLOIN ymmärretään, että argumentti "miehen ei kannata olla kotona kun sillä on suurempi palkka" -järjestelmä, jossa nainen tienaa vähemmän pysyy pystyssä?

Ja jos kerran naisella on pienempi palkka niin naisenhan tarvii olla enemmän töissä päästäkseen samaan taloudelliseen tilanteeseen euromääräisesti kuin mies. Joten luulisi nimenomaan, että naisten pitäisi kiitää vanhempainvapaalta töihin! 

Kolmanneksi mitä hauskaa seuraa miehelle siitä, että hän on jossain perheen pääelätysvastuussa? Eikö teistäkin miehet olisi kivaa, jos nainen tienaisi yhtä paljon kuin sinä? Sehän on miehenkin edun mukaista.

Korjaan: Milloin ymmäretään se, että VASTA, kun mieskin on kotona jonkin aikaa ja kun oikeasti eletään naisen tuloilla niin vasta SILLOIN ymmärretään, että argumentti "miehen ei kannata olla kotona kun sillä on suurempi palkka" -järjestelmä, jossa nainen tienaa vähemmän POISTUU?

Vierailija
20/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta.

Ei ollut, isille oli kiintiöity osuus, jota äiti ei voinut käyttää.

Jotain pari viikkoa. Eikä sekään kiintiöity osa ehtinyt olla kovin pitkään.