Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako joku kertoa selkokielellä uuden perhevapaauudistuksen?

Vierailija
23.05.2022 |

Käsitin, että "äitiysloman" ajalta ei kerry enää vuosilomaa kuin 6 kk ajalta (ennen 9 kk) ja sitten toinen vanhemmista voi antaa osan omista vanhempainvapaaoikeuksistaan toiselle jne. Ne tajusin jotenkuten 😉, mutta osaisiko joku nyt kertoa selkokielellä, että miten uudet säännöt toimii sovellettuna siihen vanhaan perinteiseen malliin, että isä jatkaa töissä normaalisti ja äiti pitää kaikki mahdolliset vapaat ja hoitaa lapsen kotona? Lyheneekö äidiltä silloin se varsinainen vanhempainvapaakausi, joka ennen oli sen n. 10 kk? Ajattelin, että ei siinä kyllä esim. täysimetettyä lasta olla ajateltu yhtään, jos nykysysteemillä vielä imettävä äiti "pakotetaan" välillä töihin, ja isä vastaavasti kotiin hoitamaan vauvaa 🤔

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä voit siirtyä suoraan hoitovapaalle, jos isä ei voi pitää lomia. Itsekin olen imettänyt yli vuoden ikään ja ei olisi mitenkään toiminut vaihtaa aiemmin paikkaa isän kanssa.

Jos tällä haetaan nyt sitä, että molempien ura vaarantuu samanaikaisesti, niin siinä on kyllä nyt onnistuttu.

No tuokin jo vähän helpottais, että omien ja mieheltä saatujen osavapaiden jälkeen voisi jäädä suoraan hoitovapaalle. Onhan tuo älytön kuvio työnantajallekin, että se äiti käy välillä jonkun pikkupätkän töissä ja sitten taas jatkaa vanhempainvapaataan. Onko se äidin sijainenkin sitten taas pois sen pätkän, minkä se äiti on töissä vai pitääkö työnantajan maksaa molemmille palkkaa samanaikaisesti

Miksei voisi jäädä? Ei sen isän ole mikään pakko käyttää niitä päiviään. Mikään ei muutu, päiviä on ihan yhtä paljon, jos äiti vain ne käyttää, isälle päiviä on 100 enemmän.

Vierailija
42/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia mitä mä en vaan ymmärrä on se että miksi tästäkin asiasta ollaan tehty näin vaikea ja hankala? Miksi ei vaa sanota että perhe saa vapaata X määrä kuukausia jos ne tekee lapsen ja vapaat käyttäkää miten haluatte?

Tää ottais huomioon kaikki perheet ja tää ois myös tasa-arvoinen perheiden välillä.

Ei mulla muuta.

Koska ne isät ei niitä käyttäisi yhtään sen enempää. Nyt joku saattaa jopa käyttää, koska se on heille ns. korvamerkitty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän veikkaan että tän uudistuksen myötä syntyvyys laskee entisestään. Tämä uudistus vain vaikeuttaa lisää perheiden elämää koska tässä uudistuksessa ei ole juurikaan joustoa.

Isän on aika mahdoton pitää yhtää vapaita tässä vai voiko vapaita pitää silloin kun lapsi on vaikka 5 vuotias?

Miten tämä on sinusta joustamattomampi kuin aiempi? Äiti voi olla perhevapaalla yhtä pitkään kuin aiemmin ja isä voi olla pidempään?

Eli tässä mallissa äiti voi olla kotona 2 vuotta jonka jälkeen isä pitää lomaa?

Jos ei voi niin silloin tämä uusi malli on huono ja ei ole yhtään joustava.

Ei se äiti nytkään ole vanhempainvapaalla 2 vuotta ollut.

Vierailija
44/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia mitä mä en vaan ymmärrä on se että miksi tästäkin asiasta ollaan tehty näin vaikea ja hankala? Miksi ei vaa sanota että perhe saa vapaata X määrä kuukausia jos ne tekee lapsen ja vapaat käyttäkää miten haluatte?

Tää ottais huomioon kaikki perheet ja tää ois myös tasa-arvoinen perheiden välillä.

Ei mulla muuta.

Eikö se malli ollut tuo ennen tätä uudistusta?

Ei ollut, isille oli kiintiöity osuus, jota äiti ei voinut käyttää.

Jotain pari viikkoa. Eikä sekään kiintiöity osa ehtinyt olla kovin pitkään.

Yhdeksän viikkoa oli ennen kiintiöity pelkästään isälle, isä ei voinut lahjoittaa sitä äidille. Sitäkö kaipaat?

2014 ei ollut vielä tuollaista. Sitä kaipaan.

No kyllä oli, siitä ei vain käytetty kiintiö-sanaa.

2013 ja 2016 isävapailla ollut.

Vierailija
45/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautalankaa: Ennen äiti: 105+158=263 päivää, isä: 18+36=54 päivää. Uuden mallin mukaan äiti: 40+160=200 ja isä: 18+160=178 tai sit luovuttaa äidille siitä 63 päivää. Jos, on äiti kotona samat 263 päivää, isä voi olla sit max 115 päivää

Vierailija
46/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma ap:lla on? Hän voi siirtyä hoitovapaalle ja isä pitää oman kiintiön myöhemmin.

Ei mikään ongelma, vaan kysyin, että miten tämä uudistus näkyy käytännössä ja juuri näitä esille tulleita asioita halusin kuulla. Ei ollut tietoa esim. tuosta, että voiko hoitovapaalle jäädä suoraan omien vapaiden jälkeen vai pitääkö isänkin olla käyttänyt ensin oman vapaansa ennen kuin kumpikaan voi jäädä hoitovapaalle.

Ihme asenne, että jos joku kysyy jostain uudistetusta asiasta siihen perehtyneemmiltä tai siitä jotain enempi tietäviltä, niin pitää alkaa vittuilemaan, että mikä ongelma...

Kummankaan ei ole pakko käyttää yhtään mitään, jos ei halua. Miksi olisi?

Vierailija
47/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta.

No tuotahan se nykymalli käytännössä tarkoittaa nimenomaan.

Vierailija
48/48 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta.

No tuotahan se nykymalli käytännössä tarkoittaa nimenomaan.

Se uusi malli siis, nykymalli ei nimenomaan tarkoittanut tätä. Elin jo uutta mallia päässäni 😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi