Ysiluokkalaisen kevätjuhlavaatteet?
Miten juhlavasti pitäisi pukeutua kevätjuhlaan, kun peruskoulu nyt päättyy? Poika käyttää aina verkkareita ja hupparia, eikä viime vuosina ole ollut juhlia.
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puku tai vähintään kauluspaita ja siistit mustat farkut. Kyllähän sen kaikki tietää että ne jotka verkkareissa tulevat ovat ns. huonommista perheistä. Näin on nyt ja oli jo silloin kun itse olin yläasteella.
Ehkä näitä verkkareissa tulleita ei vaan kiinnosta juhlallisuudet kaltaistesi koulukiusaajien seurassa?
No sehän tietysti on vain hyvä jos on niin rautainen itsetunto ettei välitä. Eikä siinä ole mitään kiusaamista, tottakai ihmiset huomaavat jos joku noin räikeästi eritavalla pukeutuu. Ihan samalla tavalla itse huomaat jos joku on pukeutunut kadulla kana-asuun.
Huomaan, mutta en arvostele. Enkä muistele kymmenien vuosien päästä.
Sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee. Omasta rippikoulusta ja peruskoulusta pääsemisestä on aikaa yli 30 vuotta enkä kuollaksenikaan muista mitä itselläni, saati sitten muilla, oli päällä juhlapäivänä ilman että kaivelisin vanhat valokuva-albumit esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, kuinka moni on sitä mieltä, että nuorten pukeutuminen juhlaan on jotenkin turhaa.
Nuoret kuitenkin itse usein haluavat panostaa ulkoasuun ja kaikki vanhemmat sen varmaan tietävät, että teinejä ei pysty pakottamaan tiettyihin vaatteisiin.
Katsokaas lastenne kevätjuhlissa, miten aikuiset ovat pukeutuneet. Kouluhan on täynnä lasten vanhempia ja muita sukulaisia. Eikö vaan ole isät tulleet farkuissaan ja äidit leggingseissään. Miten lapset mitenkään voisivat oppia pukeutumisasioita, jos vanhemmat eivät osaa tai halua hyvää esimerkkiä antaa.
Niin totta. Yleensä vanhempien juhlapukeutuminen (jos siis paikalle tulevat) korreloi kyllä aika hyvin myös lapsensa pukeutumisen kanssa. Pätee ihan kaiken ikäisiin.
Okei. Ehkä sitten jatkossa jätän lasten juhlat väliin. Tähän mennessä olen lähes aina ollut työvaatteissa koska nämä juhlat ovat olleet työpäivän aikana. Olen aina ajatellut, että tärkeintä on mennä paikalle.
Tärkeintä on olla paikalla ja työvaatteetkin on sopiva asu. Mutta jos vapaapäivänä saavut snickersin haalarissa, se hinnasta huolimatta pistää silmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy pojaltasi, hänellä saattaa olla asiasta hyvinkin vahva näkemys, onhan hän kahtena keväänä nähnyt, miten ysit ovat pääsäntöisesti juhlaan pukeutuneet.
Meillä lapset on vielä alakoulussa, joten vielä aikaista kysyä. Minä siis pääkaupunkiseudulla asuva äiti joka luuli että smart casual on normaali ja oikea etiketin mukainen pukeutuminen tuohon. Ei pukua, jonka olen tähän asti yhdistänyt vain rippijuhlaan, lakkiaisiin ja muihin valmistujaisiin, joissa on oikea juhlavastaanotto kotona tai muussa juhlapaikassa. Ne myös etikettioppaissa mainitaan, ei mitään puhetta puvusta koulun päättäjäisissä.
Koulun päättäjäisiin ei liity mitään juhlatilaisuutta vaan ainoastaan se koulun juhla. Perheen kesken sitten saatetaan käydä ravintolassa tai tehdä parempi ruoka kotona.
Meidän alakoulussa lapsien ja aikuisten juhlapukeutuminen päättäjäisissä on just tuota smart casualia.
Joissakin kouluissa on 9-luokkalaisille itsenäisyyspäiväjuhla - illallinen - pojilla puku ja tytöillä juhlapuku. Juhlissa alkupalat, pääruuat ja jälkiruoka, pöytiin tarjoilu, mahdollisesti tanssiakin. Pönötyksen huutelijat saavat huudella ihan vapaasti, juhla teettää tosissaan ylimääräistä työtä, mutta se on oppimistilaisuus kaseille, jotka järjestävät juhlaa ja yseille käytösharjoitteluna.
Minkä takia opetusohjelmassa on tallaista täysin arki todellisuudesta vieraantunutta opetusta. Näitä pukujuhlia on niillä jotka jatkavat yliopistoon, perhejuhlia tai työelämän juhlia.
Mutta mikä tarkoitus on tallaisella täysin todellisuudesta vieraantuneella juhlalla.
Tuolla on ketju, missä mietitään, että saatiin hääkutsu, mutta kutsujat eivät kertoneet, että perheen lapsia ei ole kutsuttu:). Miltä itsestäsi tuntuisi istua illallisella, etkä tunne etikettiä. Haluatko todellakin jakaa Suomen ylä- ja alaluokkaan, missä ihmiset eivät voi istua samaan pöytään? Pukukin on rento ja mukava asu, kun se on sopiva ja sitä on käyttänyt silloin tällöin?
Mitä sinusta koulussa pitää opettaa? Kannattaako lukutaitoakaan opettaa kaikille? Mitä se siistijä, sillä taidolla tekee? Vieraantuu vain elämästä, jos lukee rakkausromaania:)
Farmarihousut ovat maanviljelijöiden työvaate. Sivistynyt ihminen ei käytä farmarihousuja maatöiden ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Farmarihousut ovat maanviljelijöiden työvaate. Sivistynyt ihminen ei käytä farmarihousuja maatöiden ulkopuolella.
Siihen aikaan, kun farmarit olivat maalaisten työvaate, pikkuhousut/alushousut olivat pitkälahkeiset ja haaroista auki. Ilmeisesti sinä sivistyneenä käytät vanhanmallin alushousuja.
Miten te muuten itse pukeudutte sinne kevätjuhlaan, te joiden pojat EIVÄT laita pukua vaan menevät siisteissä farkuissa tms smart casual-lookissa? En siis halua naljailla vaan kysyn aidosti.
Meillä tyttö haluaa laittaa mekon. Näillä näkymin ei kuitenkaan viimekesäistä rippimekkoa, mutta ihan juhlavan / siistin. Normaalisti kulkee urheiluvaatteista, kun on urheiluluokalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen lapsi itse päättää mitä pukee.
Ei todellakaan päätä. Neuvotella voidaan ja toiveita voi esittää, mutta tuonikäinen ei päätä mistään yksin, ei ainakaan meidän perheessä.
poika päätti että menee yläasteelle painotettuun, päätti että tanssii vanhaintanssit, päätti että ottaa kaikki kurssit maafykebi jne, päätti että käy autokoulun lukioaikana, päättänyt omista vaatteista mitä laittaa päälle jo aika varhain ehkä vitosluokalla, päätti hakeutua yliopistoon tietylle alalle nk hakupaineala jne, lukion myös päätti, hieman vaikutin mikä lukio . Päätti mitä laittaa päättäjäisiin yläasteella eli fakut ja t-paita. Ylppärit tietenkin puku.
Vierailija kirjoitti:
Miten te muuten itse pukeudutte sinne kevätjuhlaan, te joiden pojat EIVÄT laita pukua vaan menevät siisteissä farkuissa tms smart casual-lookissa? En siis halua naljailla vaan kysyn aidosti.
Miten tämä liittyy aiheeseen? Siirrytäänkö seuraavaksi arvioimaan vanhempien kilpavarustelua?
ke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy pojaltasi, hänellä saattaa olla asiasta hyvinkin vahva näkemys, onhan hän kahtena keväänä nähnyt, miten ysit ovat pääsäntöisesti juhlaan pukeutuneet.
Meillä lapset on vielä alakoulussa, joten vielä aikaista kysyä. Minä siis pääkaupunkiseudulla asuva äiti joka luuli että smart casual on normaali ja oikea etiketin mukainen pukeutuminen tuohon. Ei pukua, jonka olen tähän asti yhdistänyt vain rippijuhlaan, lakkiaisiin ja muihin valmistujaisiin, joissa on oikea juhlavastaanotto kotona tai muussa juhlapaikassa. Ne myös etikettioppaissa mainitaan, ei mitään puhetta puvusta koulun päättäjäisissä.
Koulun päättäjäisiin ei liity mitään juhlatilaisuutta vaan ainoastaan se koulun juhla. Perheen kesken sitten saatetaan käydä ravintolassa tai tehdä parempi ruoka kotona.
Meidän alakoulussa lapsien ja aikuisten juhlapukeutuminen päättäjäisissä on just tuota smart casualia.
Joissakin kouluissa on 9-luokkalaisille itsenäisyyspäiväjuhla - illallinen - pojilla puku ja tytöillä juhlapuku. Juhlissa alkupalat, pääruuat ja jälkiruoka, pöytiin tarjoilu, mahdollisesti tanssiakin. Pönötyksen huutelijat saavat huudella ihan vapaasti, juhla teettää tosissaan ylimääräistä työtä, mutta se on oppimistilaisuus kaseille, jotka järjestävät juhlaa ja yseille käytösharjoitteluna.
Minkä takia opetusohjelmassa on tallaista täysin arki todellisuudesta vieraantunutta opetusta. Näitä pukujuhlia on niillä jotka jatkavat yliopistoon, perhejuhlia tai työelämän juhlia.
Mutta mikä tarkoitus on tallaisella täysin todellisuudesta vieraantuneella juhlalla.
Tuolla on ketju, missä mietitään, että saatiin hääkutsu, mutta kutsujat eivät kertoneet, että perheen lapsia ei ole kutsuttu:). Miltä itsestäsi tuntuisi istua illallisella, etkä tunne etikettiä. Haluatko todellakin jakaa Suomen ylä- ja alaluokkaan, missä ihmiset eivät voi istua samaan pöytään? Pukukin on rento ja mukava asu, kun se on sopiva ja sitä on käyttänyt silloin tällöin?
Mitä sinusta koulussa pitää opettaa? Kannattaako lukutaitoakaan opettaa kaikille? Mitä se siistijä, sillä taidolla tekee? Vieraantuu vain elämästä, jos lukee rakkausromaania:)
Missä on ilmoitettu, että kevätjuhlassa pitää olla puku? Ihan on palstalaisten päästä tämä pukukoodi. Perinteisesti kevätjuhlassa riittää siistit ja puhtaat vaatteet, kauluspaita plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy aiheeseen? Siirrytäänkö seuraavaksi arvioimaan vanhempien kilpavarustelua?
Ei kun meinasin vain sitä että ovatko noudattavatko heidän vanhemmatkin samanlaista smart casual-farkkukoodia vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun meinasin vain sitä että ovatko noudattavatko heidän vanhemmatkin samanlaista smart casual-farkkukoodia vai mitä?
Kylläpä on kova tarve koodata. Mitäpä jos jokainen keskittyy omaan pukeutumiseensa ja jättää muiden ihmisten taivastelun vähemmälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on kova tarve koodata. Mitäpä jos jokainen keskittyy omaan pukeutumiseensa ja jättää muiden ihmisten taivastelun vähemmälle?
Tai sitten sinähän voit siirtyä tästä ketjusta pois jos ei miellytä. Anna heidän vastata jotka haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten sinähän voit siirtyä tästä ketjusta pois jos ei miellytä. Anna heidän vastata jotka haluavat.
Itse vastasin jo, että siistit vaatteet kevätjuhlaan. Noudatan tätä itsekin. En todellakaan suunnittele omaa pukeutumista. Takana toistakymmentä kevätjuhlaa eri ikäisten lasten kanssa.
valkoinen t-paita
siistit farkut
kukka-aiheinen valkoisella taustalla mekko
(esim isot tulipunaruusut)!!
Meillä poika itse halusi puvun, vaikka arkena käyttää aina hupparia ja verkkareita.
Isossa yläkoulussa ei tainnut kellään olla verkkareita jalassa päättävillä oppilailla.
Ei sitä tarvitse vaatekauppaan lähteä, voi kysellä lainaksi siistimpää vaatetta.
Meidän yläkoulussa on ollut joka vuosi itsenäisyyspäivä tanssiaiset ja jo sinne on puvut pojilla ja tytöissä mekot, samoja vermeitä käytetty sitten pättäjäisissä.
Tänä vuonna päättäjäisissä emme näe kuopustamme puvussa, koska ei ole vielä varma omasta sukupuolestaan. Jännityksellä odotan miten pukeutuu. Juhlavasti kylläkin, sen tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Mustat farkut, kauluspaita ja pikkutakki?
Kauluspaita ja irtotakki kuuluvat yhteen, mutta farkut on juhlavuus- ja virallisuusasteikolla reippaasti alempana. Kauluspaita ja irtotakki ansaitsevat hieman paremmat housut. Chinot voisivat jo käydäkin, mutta farkut nou nou.
ke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri vastaaja, mutta sinä ja muut juhlapuketumista korostavat ova niitä, jotka tässä jakavat ihmisiä. Te ette halua istua mielestänne huonosti pukeutuvien kanssa samaan pöytään ja teitä tuntuu häiritsevän muiden farkut ja tennarit (paitsi merkkitennarit). Ei niitä verkkareissa ja t-paidoissa kulkevia haittaa istua teidän kanssanne, eivätkä he vahdi veitsen ja haarukan käyttötaitojanne.
Että kyllä nyt sinun moitteesi menivät aivan väärään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukukoodi kuuluu juhliin. Kaikkein paras olisi, jos juhlakutsun yhteydessä kerrottaisiin pukukoodi. Silloin jokainen tietäisi, millaisissa vaatteissa juhlaväen odotetaan saapuvan eikä kukaan ainakaan tahattomasti pukeudu yli tai ali.
Ei todellakaan päätä. Neuvotella voidaan ja toiveita voi esittää, mutta tuonikäinen ei päätä mistään yksin, ei ainakaan meidän perheessä.