Ysiluokkalaisen kevätjuhlavaatteet?
Miten juhlavasti pitäisi pukeutua kevätjuhlaan, kun peruskoulu nyt päättyy? Poika käyttää aina verkkareita ja hupparia, eikä viime vuosina ole ollut juhlia.
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te muuten itse pukeudutte sinne kevätjuhlaan, te joiden pojat EIVÄT laita pukua vaan menevät siisteissä farkuissa tms smart casual-lookissa? En siis halua naljailla vaan kysyn aidosti.
Miksi kysyt? En halua naljailla vaan aidosti kysyn, mitä väliä vanhempien pukeutumisella on? Mitä jos yksi vastaa sinulle, että heidän perheessä mies käyttää aina pukua ja toinen vastaa, että mies käyttää aina verkkareita? Mihin johtopäätökseen aiot niiden vastausten perusteella tulla?
Eivätkö aivosi riitä tajuamaan, että osa lapsista pukeutuu konservatiivisen juhlavasti, vaikka heidän vanhempansa olisivat verkkarikansaa ja osa taas pukeutuu koulun kevätjuhlaan arkivaatteisiin, vaikka heidän vanhempansa puolestaan tykkääväät juhlavammasta tyylistä?
Ennen kaikkea kyse on siitä, että konservatiiviporukka arvostelee muita ja eikä koe huonosti pukeutuvia arvokkaina ihmisinä ollenkaan. Heillä on hirveä hinku tasapäistää kaikki.
Johtunee huonosta itsetunnosta. Hyvällä itsetunnolla varustetut eivät häiriinni siitä, että muut eivät elä kuten he itse.
Niin, no lähinnä vain olisin mielenkiinnosta halunnut kuulla yleistä korrelaatiota että miten näiden farkkulinjalla olevien vanhemmat itse pukeutuvat, ovatko itsekin farkuissa vai onko äideillä itsellään sitten mekkoa tai isillä pukua tms. Kyllä minä sen tiedostan varsin hyvin että lapsi voi olla puettuna hienosti vaikka vanhemmat ei tai toisinpäin. Nyt oli kyse ns. isosta kuvasta, ja siitä olisin halunnut vähän dataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te muuten itse pukeudutte sinne kevätjuhlaan, te joiden pojat EIVÄT laita pukua vaan menevät siisteissä farkuissa tms smart casual-lookissa? En siis halua naljailla vaan kysyn aidosti.
Miten tämä liittyy aiheeseen? Siirrytäänkö seuraavaksi arvioimaan vanhempien kilpavarustelua?
Ei kun meinasin vain sitä että ovatko noudattavatko heidän vanhemmatkin samanlaista smart casual-farkkukoodia vai mitä?
Kylläpä on kova tarve koodata. Mitäpä jos jokainen keskittyy omaan pukeutumiseensa ja jättää muiden ihmisten taivastelun vähemmälle?
Pukukoodi kuuluu juhliin. Kaikkein paras olisi, jos juhlakutsun yhteydessä kerrottaisiin pukukoodi. Silloin jokainen tietäisi, millaisissa vaatteissa juhlaväen odotetaan saapuvan eikä kukaan ainakaan tahattomasti pukeudu yli tai ali.
Sitten vaan vaatimaan, että koulu julkaisee pukukoodin niin pääsetpä tästäkin "ongelmasta".
Meidän lasten koulussa ilmoitettiin, että kevätjuhlassa on "juhlava pukeutuminen". Koulun itsenäisyyspäiväjuhlissa oli erikseen sanottu tuon juhlavan pukeutumisen lisäksi, että tässä on hyvä mahdollisuus käyttää pukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt? En halua naljailla vaan aidosti kysyn, mitä väliä vanhempien pukeutumisella on? Mitä jos yksi vastaa sinulle, että heidän perheessä mies käyttää aina pukua ja toinen vastaa, että mies käyttää aina verkkareita? Mihin johtopäätökseen aiot niiden vastausten perusteella tulla?
Eivätkö aivosi riitä tajuamaan, että osa lapsista pukeutuu konservatiivisen juhlavasti, vaikka heidän vanhempansa olisivat verkkarikansaa ja osa taas pukeutuu koulun kevätjuhlaan arkivaatteisiin, vaikka heidän vanhempansa puolestaan tykkääväät juhlavammasta tyylistä?
Ennen kaikkea kyse on siitä, että konservatiiviporukka arvostelee muita ja eikä koe huonosti pukeutuvia arvokkaina ihmisinä ollenkaan. Heillä on hirveä hinku tasapäistää kaikki.
Johtunee huonosta itsetunnosta. Hyvällä itsetunnolla varustetut eivät häiriinni siitä, että muut eivät elä kuten he itse.
Kyllä yleensä pukeutuminen on useimmilla ihmisillä linjassa jos perheenä ollaan liikenteessä, riippuen tietenkin siitä missä ollaan. Harvemmin nyt vaikkapa ravintolassa lapsilla näkyy mitään verkkareita, jos vanhemmatkin ovat arkivaatteita juhlavammissa tamineissa. Sitä kutsutaan tyylitajuksi ja sen opettamiseksi myös jälkipolville.
Vierailija kirjoitti:
Osa suomalaisista on juhliin alipukeutuvia moukkia, mutta eiköhän ainakin puolet hallitse tilanteen ja etiketin mukaisen vaatetuksen.
Ysin päättäjäisiin ei varmaan ole määritelty pukukoodia, mutta se taitaa asettua lähinnä smart casual -osastoon. Missään tapauksessa se ei ole juhlana samaa tasoa kuin lakitus. Ylipukeutuvakin voi muuten olla moukka.
Miksi jotkut kokevat, että juhlaan pukeutuminen on turhaa pönötystä?
Oppivelvollisuuden päättäminen on kuitenkin usein nuoren siihenastisen elämän tärkein itse saavutettu suoritus. Se on huomion arvoista.
Ja kysymys kaikille näille "puketuminen on turhaa"-tyypeille: mihin tilaisuuteen sitten itse pukeudutte paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustat farkut, kauluspaita ja pikkutakki?
Kauluspaita ja irtotakki kuuluvat yhteen, mutta farkut on juhlavuus- ja virallisuusasteikolla reippaasti alempana. Kauluspaita ja irtotakki ansaitsevat hieman paremmat housut. Chinot voisivat jo käydäkin, mutta farkut nou nou.
Jos farkut ovat esim. täysin mustat ja saumoiltaan siistit, ei mitään kuvioita tai muuta tekemällä tehtyä kulumaa, niin eihän nuo edes juurikaan eroa ulkonäöltään suorista puvunhousuista. Olen nähnyt jopa häissä teinipojilla vastaavaa irtotakki + mustat siistit farkut - komboa, ja ei ole koskaan ollut kellään mitään valittamista, että näyttäisi tyylittömältä tai alipukeutuneelta.
Jos kerran mustat farkut eivät juurikaan poikkea suorista puvunhousuista, niin miksei sitten voisi käyttää suoria puvunhousuja?!
Ihmiset harvoin tulevat "valittamaan" päin naamaa alipukeutumisesta mutta huomaavat sen kyllä ja selän takana mainitsevat kyllä helposti, että juhlissa se-ja-se oli vetänyt päällensä sitä-ja-sitä.
Olimme viime kesänä juhlissa, emännällä oli Katri Niskasen iltapuku. Asia vaivasi minua hieman, mutta ei olisi tullut mieleeni sanoa siitä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa suomalaisista on juhliin alipukeutuvia moukkia, mutta eiköhän ainakin puolet hallitse tilanteen ja etiketin mukaisen vaatetuksen.
Ysin päättäjäisiin ei varmaan ole määritelty pukukoodia, mutta se taitaa asettua lähinnä smart casual -osastoon. Missään tapauksessa se ei ole juhlana samaa tasoa kuin lakitus. Ylipukeutuvakin voi muuten olla moukka.
Frakki olisi ehdottomasti liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut kokevat, että juhlaan pukeutuminen on turhaa pönötystä?
Oppivelvollisuuden päättäminen on kuitenkin usein nuoren siihenastisen elämän tärkein itse saavutettu suoritus. Se on huomion arvoista.
Ja kysymys kaikille näille "puketuminen on turhaa"-tyypeille: mihin tilaisuuteen sitten itse pukeudutte paremmin?
Se, ettei pue poikaa pukuun ei ole sama asia kuin "pukeutuminen on turhaa". Tämä ei millään mene kaikille jostain syystä jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauluspaita ja irtotakki kuuluvat yhteen, mutta farkut on juhlavuus- ja virallisuusasteikolla reippaasti alempana. Kauluspaita ja irtotakki ansaitsevat hieman paremmat housut. Chinot voisivat jo käydäkin, mutta farkut nou nou.
Jos farkut ovat esim. täysin mustat ja saumoiltaan siistit, ei mitään kuvioita tai muuta tekemällä tehtyä kulumaa, niin eihän nuo edes juurikaan eroa ulkonäöltään suorista puvunhousuista. Olen nähnyt jopa häissä teinipojilla vastaavaa irtotakki + mustat siistit farkut - komboa, ja ei ole koskaan ollut kellään mitään valittamista, että näyttäisi tyylittömältä tai alipukeutuneelta.
Jos kerran mustat farkut eivät juurikaan poikkea suorista puvunhousuista, niin miksei sitten voisi käyttää suoria puvunhousuja?!
Ihmiset harvoin tulevat "valittamaan" päin naamaa alipukeutumisesta mutta huomaavat sen kyllä ja selän takana mainitsevat kyllä helposti, että juhlissa se-ja-se oli vetänyt päällensä sitä-ja-sitä.
Jos vaikka kaapissa ei ole puvun housuja? Tai haluaa pukeutua toisin.
Toisista ihmisistä pahan puhuminen on muuten junttimaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu ei ilmoita erikseen pukukoodia, eikä hautajaiskutsussakaan tarvitse erikseen kertoa pukukoodia. Tällaiset asiat oletetaan jokaisen tietävän kertomatta. Sitten on yleissivistyksessä vikaa, jos ei tiedä. Ja jos ihan oikeasti koululainen tai hänen vanhempansa eivät tietäisi, miten juhliin pukeudutaan, niin sitten kannattaisi vaikka kysäistä lapsen opettajalta tai koulun kansliasta.
Sinä haluat ilmeisesti päättää, että jo 13-15-vuotiailla tytöillä pitää olla juhlamekko, koska mielestäsi naiset eivät saa käyttää housuja. Jotkut muut meistä ovat eri mieltä.
No se nyt vain pitää paikkaansa, etteivät farkut kuulu etenkään naisille juhlavaatteeksi, ei oppilaille eikä vanhemmille. Katsokaa mallia vaikkapa naisopettajien pukeutumisesta, kyllä siellä kaunista ja kesäistä mekkoa on suurimmalla osalla, ei kauheasti näy farkkuja tai muitakaan housuja. Tietenkin siistit, kesäiset juhlahousut menee myös jos ei ole mekkoihmisiä.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että juhlaan kuuluu pukeutua asianmukaisesti, mutta on juhlia ja juhlia, eikä kaikkiin pukeuduta samalla tavalla. Itse pidän lähinnä huolestuttavana, että se prom-tyylinen kilpavarustelu leviää aina vain entistä nuoremmille ja entistä epämuodollisempiin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu ei ilmoita erikseen pukukoodia, eikä hautajaiskutsussakaan tarvitse erikseen kertoa pukukoodia. Tällaiset asiat oletetaan jokaisen tietävän kertomatta. Sitten on yleissivistyksessä vikaa, jos ei tiedä. Ja jos ihan oikeasti koululainen tai hänen vanhempansa eivät tietäisi, miten juhliin pukeudutaan, niin sitten kannattaisi vaikka kysäistä lapsen opettajalta tai koulun kansliasta.
Sinä haluat ilmeisesti päättää, että jo 13-15-vuotiailla tytöillä pitää olla juhlamekko, koska mielestäsi naiset eivät saa käyttää housuja. Jotkut muut meistä ovat eri mieltä.
No se nyt vain pitää paikkaansa, etteivät farkut kuulu etenkään naisille juhlavaatteeksi, ei oppilaille eikä vanhemmille. Katsokaa mallia vaikkapa naisopettajien pukeutumisesta, kyllä siellä kaunista ja kesäistä mekkoa on suurimmalla osalla, ei kauheasti näy farkkuja tai muitakaan housuja. Tietenkin siistit, kesäiset juhlahousut menee myös jos ei ole mekkoihmisiä.
Minulla on kymmenkunta mekkoa, useimmiten juhla-asuna housut, iltapukutilaisuuksissa harvoin housut.
Mutta jos vaihtoehtoina juhla-asuksi on joko farkut tai verkkarit, niin itse asetan etusijalle farkut - sekä tytölle että pojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä sinä et häiriinny, jos jonkun läheisesi hautajaisiin tulee porukkaa arkivaatteissaan. Hyvä itsetuntosi kestää senkin.
Ihanko tosissasi kysyt? Totta hemmetissä saa tulla arkivaatteissa. Sen myönnän, etten haluaisi nähdä uimapukua tai runsaast ihoa paljastavaa ranta-asua tai bilemekkoa, mutta minkäänlaista juhlapukeutumista en edellytä hautajaisiin, en häihin enkä missään tapauksessa koulun kesäjuhliin. En silti kommentoisi kellekään, vaikka tulisi pyjamassa.
Tosi surullista, että sinun läheisen hautajaisiin ei saisi tulla arkivaatteissa.
Ja nyt kun kuitenkin mietit millasesta perheestä tulen, niin akateemisesta, jossa on kouluttauduttu tohtoreiksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Hyviin tapoihin kuuluu siisti asiaankuuluva pukeutuminen koulujen päättäjäispäivänä. Ihanan näköistä, kun nuorilla on puvut päällä ja tytöillä mekot, hiukset kauniisti laitettuina. Suomi vaikka ei ole kulttuurisivistynyt maa niin kevätjuhlia ja koulujen päättäjäisiä on aina vietetty, suvivirsi, koivunoksat, rehtorin puhe, todistusten jako, kukat opettajalle; ne ovat aina kuuluneet juhlaan ja tehneet juhlasta juhlan. On se liikuttavaa nähdä, kun nuoret päättävät yhden vaiheen elämästä ja siirtyvät kuka mihinkin kouluun, osa lukioon, osa ammattikouluun yms. ja ovat innoissaan, jos ovat saaneet kesätöitä. Kevätjuhliin kannattaa vanhempien vähän panostaa ja hankkia nuorille juhlavaatteet, on ne sen ansainneet.
Ansainneet? Ainakin itselle juhlapukeutuminen on vain rangaistus. Naama hikisenä ja punaisena näytän ihan porsaalta, mikä ei kauheasti lisää juhlafiilistä ja lasken minuutteja juhlan loppuun. Tuskin juhlan idea on se, että odottaa vain sen olevan ohi?
Vierailija kirjoitti:
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että juhlaan kuuluu pukeutua asianmukaisesti, mutta on juhlia ja juhlia, eikä kaikkiin pukeuduta samalla tavalla. Itse pidän lähinnä huolestuttavana, että se prom-tyylinen kilpavarustelu leviää aina vain entistä nuoremmille ja entistä epämuodollisempiin juhliin.
Just tämä. Onneksi omana kouluaikanani ei ollut näin jäykkiä mammoja. Jotenkin kauhistuttaa nykyajan äitien konservatiivisuus ja muodollisuuksien painottaminen. Kauheita vaatimuksia asetetaan nuorille ulkonäön suhteen, vaikka hyvin tiedostetaan kuinka vaarallista se on itsetunnolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviin tapoihin kuuluu siisti asiaankuuluva pukeutuminen koulujen päättäjäispäivänä. Ihanan näköistä, kun nuorilla on puvut päällä ja tytöillä mekot, hiukset kauniisti laitettuina. Suomi vaikka ei ole kulttuurisivistynyt maa niin kevätjuhlia ja koulujen päättäjäisiä on aina vietetty, suvivirsi, koivunoksat, rehtorin puhe, todistusten jako, kukat opettajalle; ne ovat aina kuuluneet juhlaan ja tehneet juhlasta juhlan. On se liikuttavaa nähdä, kun nuoret päättävät yhden vaiheen elämästä ja siirtyvät kuka mihinkin kouluun, osa lukioon, osa ammattikouluun yms. ja ovat innoissaan, jos ovat saaneet kesätöitä. Kevätjuhliin kannattaa vanhempien vähän panostaa ja hankkia nuorille juhlavaatteet, on ne sen ansainneet.
Ansainneet? Ainakin itselle juhlapukeutuminen on vain rangaistus. Naama hikisenä ja punaisena näytän ihan porsaalta, mikä ei kauheasti lisää juhlafiilistä ja lasken minuutteja juhlan loppuun. Tuskin juhlan idea on se, että odottaa vain sen olevan ohi?
Juhliin meneminen ei ole pakollista. Mitä ihmettä sinä puet päällesi juhliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kommentoin tähän, että suora puvunhousut pitää pestä pesulassa eli tämä tuottaa aivan jäätävästi lisäduunia ja lisähinta verrattuna mustien farkkujen pakastimeen laittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän lähinnä huolestuttavana, että se prom-tyylinen kilpavarustelu leviää aina vain entistä nuoremmille ja entistä epämuodollisempiin juhliin.
Minä syytän tästä osittain niitä viitosluokkalaisille järjestettyjä itsenäisyyspäivän juhlia. Miksi pitää opettaa jo niin nuorille, ettei kelpaa porukkaan, jos ei pukeudu kuin aikuiset?
Mutta arvaan, että tässäkin ketjussa on monta, joiden mielestä nuo juhlat ovat superihania mahdollisuuksia pitää yllä hyvien ja huonojen ihmisten luokittelemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhliin meneminen ei ole pakollista. Mitä ihmettä sinä puet päällesi juhliin?
Jos juhlissa on pukukoodi, jätän menemättä. Onneksi 90% riennoistani on varsin kasuaaleja, joten en jää mistään oleellisesta paitsi.