Viimeksi gynekologilla melkein 15 vuotta sitten, mitä on odotettavissa?
Olen yli nelikymppinen, terve kahden lapsen äiti. En ole käynyt gynellä toisen lapsen syntymän jälkeen, lapsi on nyt 14. Ei ole ollut mitään tarvetta ja asia on myös jotenkin unohtunutkin. En ole halunnut käyttää hormonaalista ehkäisyä, vuotoni on ollut kellontarkkaa ja normaalia, suvussa ei ole mitään gynekologista vaivaa. Papa-seulassa olen toki käynyt ihan normaalin rutiinin mukaisesti kutsuttuna kahdesti, ne ovat olleet puhtaat.
Nyt epäilen esivaihdevuosien alkaneen, kun kierto on lyhentynyt 1-2 päivää ja kuukautiset ovat muuttuneet kivuliaiksi. Jopa ovulaatio sattuu. Siksi olenkin nyt menossa tarkastukseen pitkästä aikaa. Mitä kannattaisi hoksata kysyä tai olla vailla? Muita "huonoja" gynellä kävijöitä?
Kommentit (10)
Gyne kyselee kyllä ottaa varmaan papan. Sisätutkimus ja ultra, josta näkee onko mitään outoja. Itse olen 43v. Kierto on vähän lyhentynyt. Juuri kävin gynellä, mutta ei ottanut kantaa kun kysyin tuosta kierron lyhenemisestä. Korona rokotteen vaikutuksista kuukautisiin puhuttiin. Itsellä on vuoto vähentynyt kuten on epäiltykin rokotteen sitä aiheuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Kohdunkaulan syöpä siellä vain odottelee, ei sen kummempaa :)
Justhan ap sanoi, että papa-kokeessa käynyt normaalisti kutsun mukaan. Ei se gynellä ramppaaminen sitä syöpää ehkäise 🤦🏻
Vittujen räplääminen on niin kiva harrastus, että siitä on ihan tehty verovaroin maksettu työ
Täälläkin eräs harvoin gynellä käyvä. Gynekologit ovat aina ottaneet hyvin vastaan ja sanoneet, että eihän se pakko ole käydä gynellä säännöllisesti, jos ei koe tarpeelliseksi, ei ole vaivoja ja elää vakituisessa parisuhteessa. Koskaan ei ole kauhisteltu pitkää väliä. Itse en ole käynyt edes papaseulonnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan ap sanoi, että papa-kokeessa käynyt normaalisti kutsun mukaan. Ei se gynellä ramppaaminen sitä syöpää ehkäise 🤦🏻
Papa koe ei paljasta välttämättä Kohdun sisällä muhivaa syöpää. Heli palsanmäelläkin syöpä eikä mitään oireita sekä papat normaaleja
Ihan vaan rohkeasti menet sinne gynekologille. Kerro mitä oireita sulla on, milloin tullut yms. Tekee sisätutkimuksen, ultraäänitutkimuksen ja käsin alavatsan päältäkin tunnustelee. Mitään ei pidä pelätä eikä tarvitse jännittää etukäteen. Tällä palstalla ei meidän kenenkään tarvii arvailla toisten diagnooseja. Niitä varten on ko. tutkimusten tekijät. Minulle teki samalla myös rintojen tutkimisen käsin. Mama-kokeissa vaikka parin kahden kolmen vuoden välein olen käynytkin. Huom. Tutkimus voi olla hieman erilainen, minä kun olen sinua reilusti vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan rohkeasti menet sinne gynekologille. Kerro mitä oireita sulla on, milloin tullut yms. Tekee sisätutkimuksen, ultraäänitutkimuksen ja käsin alavatsan päältäkin tunnustelee. Mitään ei pidä pelätä eikä tarvitse jännittää etukäteen. Tällä palstalla ei meidän kenenkään tarvii arvailla toisten diagnooseja. Niitä varten on ko. tutkimusten tekijät. Minulle teki samalla myös rintojen tutkimisen käsin. Mama-kokeissa vaikka parin kahden kolmen vuoden välein olen käynytkin. Huom. Tutkimus voi olla hieman erilainen, minä kun olen sinua reilusti vanhempi.
Kiitos asiallisesta vastauksesta!
En sinänsä pelkää gynekologille menoa, mutta en vain ole tarvinnut ko. palvelua. Pitääpä muistaa tutkituttaa rinnatkin, otan nyt kerralla koko hoidon. :)
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin eräs harvoin gynellä käyvä. Gynekologit ovat aina ottaneet hyvin vastaan ja sanoneet, että eihän se pakko ole käydä gynellä säännöllisesti, jos ei koe tarpeelliseksi, ei ole vaivoja ja elää vakituisessa parisuhteessa. Koskaan ei ole kauhisteltu pitkää väliä. Itse en ole käynyt edes papaseulonnoissa.
Miksi ihmeessä et käy Papakokeissa? Itse olen aina käynyt kun on kutsuttu ja silti löytyi solumuutoksia, johon ehdittiin ajoissa reagoida sen takia että kävin seurannassa.
Ei muuta kuin sanot, että nyt haluat tarkistuttaa paikat kun et aikoihin ole käynyt.