Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensikäynti terveyskeskukseen kohonneen verenpaineen vuoksi, mitä tutkimuksia tuolloin tehdään

Vierailija
22.05.2022 |

ja millaisia tutkimuksia/seurantaa on mahdollisesti sen jälkeen tulossa? Kokemuksia, tietoa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli tosiaan tuo seuranta ensin. Sitten asetettiin yöseuranta, eli kotona yön ajan mittaili laite säännöllisin väliajoin. Jouduin myös keräämään viikonloppuvirtsat. Ällöttävää.

Juu niin mäkin keräsin. Siellä ne kanisterit tönötti jääkaapissa. Kirjoitin niihin isolla, että "ÄITIN PISSAA. ÄLÄ JUO". Meillä nimittäin häviää kaikki jääkaapista. Näytti vielä omenamehulta.

Ei kuulu tuo pissan keräys normaalisti , sulla on ollut ilmeisesti jotain muutakin. Sokeritauti?

Ei ollut mulla ainakaan mitään muuta. Verenpaine koholla. Ja nyt on siihen lääkitys.

Vierailija
22/34 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse yrittänyt tehdä mitään? Jo 30 minuuttia kävelyä kolme kertaa viikossa ja veden juonnin lisääminen alentaa paineita lähes kaikilla, joilla korkeahkot paineet.

Verenpainetauti on usein perinnöllinen, urpo. Siinä ei paljoa vedet tai lenkit auta.

Meidän suvussa ei kellään eli ei aina perinnöllinen.

Mulla puhkesi voimakkaan henkisen stressin takia. Ei muuten ehdotettu minkäänlaista keskusteluapua, ja Kalasataman ta:lla siihen ei kuulemma ole edes mahdollisuutta. Haista, Helsingin kaupunki, pitkä paska.

Mulla on myös hirveä stressi joka nosti verenpaineen tosi korkealle eikä tullut alas, ainoastaan lääkkeillä. Eipä mitään keskusteluapua edes ehdotettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta tutkimusta tehty kuin verenpaineen mittaus. Lukemat oli korkeat. Mukana minulla oli lukemat kotona tekemistäni mittauksista, joista näkyi, että jatkuvasti oli korkeat paineet.

Sain reseptin lääkkeeseen, jota olen nyt useamman kuukauden syönyt

ja lukemat ovat nyt olleet melko hyvät. Vuodeksi on resepti voimassa, sitten on uusi käynti lääkärillä.

Eikö otettu mitään verikokeita tms.?

No ei niitä siellä lääkärin vastaanotolla oteta, niitä verikokeita.

Lääkäri kirjoittaa koneelle lähetteen labraan.

Ja niihin verikokeisiin pitää paastota 10-12 tuntia.  Usein lääkäri laittaa siihen lähetteeseen myös EKG:n eli sydänfilmin, joka otetaan sillä samalla labrakäynnillä, röntgenpuolella.

Vierailija
24/34 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse yrittänyt tehdä mitään? Jo 30 minuuttia kävelyä kolme kertaa viikossa ja veden juonnin lisääminen alentaa paineita lähes kaikilla, joilla korkeahkot paineet.

HÖPÖHÖPÖ! Mulla on ollu verenpaine jo 20v asti, hoidettu ruokavaliolla, liikunnalla ja lääkkeillä ja silti koholla!

ÄLÄ usko MUTU-tietoon,!

Vierailija
25/34 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HÖPÖHÖPÖ! Mulla on ollu verenpaine jo 20v asti, hoidettu ruokavaliolla, liikunnalla ja lääkkeillä ja silti koholla!

ÄLÄ usko MUTU-tietoon,!

Hox! Lähes kaikilla.

Vierailija
26/34 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman elämänsä pikku tohtori siellä neuvomassa.

Tieto ja kokemus. Niin monta läheistä on saanut verenpaineet alas lisäämällä liikuntaa ja tuo vedenjuonti on ehdoton. Kokeilkaa te, joilla on korkeat paineet. Juokaa litra vettä ja mitatkaa paineet parin tunnin kuluttua uudelleen.

Tehdään niin että olet hiljaa kun et ole alan ammattilainen. Neuvosi saattaa viedä jonkun hengen.

Veden juonti ja liikunta?

Vierailija
27/34 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labralähete, lääkärin arvion mukaan kokeilu elintapamuutoksia.

Jotkut saa muutaman kilon pois eikä tarvi lääkkeitä, mutta päinvastoin on paljon niitäkin jotka tarvis muttei ota. Hoitamaton verenpaine voi siis johtaa sydän tai aivovaikeuksiin.

Vierailija
28/34 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli tosiaan tuo seuranta ensin. Sitten asetettiin yöseuranta, eli kotona yön ajan mittaili laite säännöllisin väliajoin. Jouduin myös keräämään viikonloppuvirtsat. Ällöttävää.

Juu niin mäkin keräsin. Siellä ne kanisterit tönötti jääkaapissa. Kirjoitin niihin isolla, että "ÄITIN PISSAA. ÄLÄ JUO". Meillä nimittäin häviää kaikki jääkaapista. Näytti vielä omenamehulta.

Ei kuulu tuo pissan keräys normaalisti , sulla on ollut ilmeisesti jotain muutakin. Sokeritauti?

Ei sitä virtsaa kerätä diabetensen takia, vaan munuaisten toiminnan takia.

Koska virtsaan erittyvät määrät eri aineita, vaihtelevat päivittäin.

Korkealla verenpaineella ja munuaissairauksilla on jokin yhteys, en tiedä mikä, sillä en ole asiantuntija sairaanhoitoalalla.

Mutta tuon tiedän miksi sitä virtsaa kerätään.

Vierailija
29/34 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verenpainetta tutkittiin vain. Olisiko keräily liittynyt jotenkin munuaisiin? Ehkä joku viisaampi tietää.

Vierailija
30/34 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut mulla ainakaan mitään muuta. Verenpaine koholla. Ja nyt on siihen lääkitys.

Minulla tehtiin myös tuo virtsan määrän mittaus ja sydänfilmi. Myös ultrattiin koska lääkäri kuuli sivuäänen, joka osoittautui pieneksi läppävuodoksi. Kuitenkin normaalilöydös kuulemma. Paineet olivat kovat 24h mittauksessa.

Vierailija
31/34 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verenpainetta tutkittiin vain. Olisiko keräily liittynyt jotenkin munuaisiin? Ehkä joku viisaampi tietää.

Mun piti kerätä vuorokausivirtsat kun verenpainetauti johtuu aldosteronin liikatuotannosta, tehtiin myös lisämunuaiskatetrisaatio. Aldosteronia ei tosin labrakokeista ensimmäisenä tutkita, varsinkaan terveyskeskuksessa. Olen nuori ja hoikka, joten lääkärillä heräsi epäilys lisämunuaissairaudesta.

Vierailija
32/34 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitataan verenpaine ja sen jälkeen jäädään seuraamaan tilannetta. Kiitos ja hei.

Vierailija
33/34 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas monella hoidettu!

Multa mitattiin verenpaine useamman kerran ja molemmista käsivarsista. Mittarikin vaihdettiin kun ajattelivat sen olevan viallinen ja siksi lukemat pilvissä.

Lopoutulos: pilleriresepti, heippa ja mittaile kotona!

Vierailija
34/34 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntaparemonttiin ensin eli painonpudotus ja ruokavalio. Ja se ylipaino on siis ihan oikeasti todella merkittävä tekijä monen verenpainetautia sairastavan korkeiden paineiden takana. Tästä kun vaan ei taaskaan saisi puhua, koska ns. kehopositiivisuus. Vastaanotolla on esitetty verenpainetaudin syyksi milloin mitäkin ja ylipainon syyksi mm. aineenvaihdunnan sairauksia (hyvin harvinaista), painavia luita ( saman pituisilla ihmisillä on melko saman painokset luut eivätkä heitot ole kymmentä kiloa), juuri nautittu ateriaa ( 10-20kg?) yms.

Myös liikunnan harrastaminen ja muutenkin terveet elämäntavat esim. valvomisen välttäminen ja korkeintaan kohtuullinen alkoholin käyttö auttavat verenpainetaudin hoidossa. Eli paljon voi itsekin vaikuttaa. Toki jos em. oma hoito ei auta kirjoitetaan verenpainelääkitys. Joskus harvoin mitään selvää syytä korkealle vedenpaineella ei löydy ja silloin aloitetaan suoraan lääkitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi