Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisista perheistä tulevat lapset, jotka muuttavat vanhempien luota pois heti yläasteen päätyttyä?

Vierailija
22.05.2022 |

?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa lähtevä alaikäinenhän elää vielä vanhempien tuloilla ellei käy töissä, harva 16v saa työpaikan jolla elää. Millä rahalla normituloiset (ei varakkaat) ihmiset maksavat omien arkimenojensa lisäksi nuorelle asunnon ja elämän toisaalla, olen luullut ettei kovin kummoisia tukia saa toisen asteen opiskelija? Oma nuori toivottavasti asuu kotona ainakin täysi-ikäiseksi vaikka pienituloinen perhe olemmekin.

Vierailija
22/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin siksi koska isä jatkuvasti jaksoi muistuttaa että nyt olisi hyvä muuttaa omilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen nuori muuttaa pois joka haluaa itsenäistyä eikä roikkua äidin helmassa aikuisiällä

Ei puhuttu aikuisista, jotka muuttavat omilleen, vaan lapsista.

Ja tosiaan, syrjäseuduilla asuvat ovat yksi ryhmä. Toinen on lapset, joilla on jossain mielessä ongelmakoti, eivätkä vanhemmat halua tai pysty tarjoamaan lapselle hyvää ja turvallista kotia.

Mitään järkevää syytä en keksi sille, että lapsi, joka on hyvästä kodista, ja koulu on samalla paikkakunnalla, muuttaisi 15-16-vuotiaana omilleen.

Vierailija
24/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen nuori muuttaa pois joka haluaa itsenäistyä eikä roikkua äidin helmassa aikuisiällä

Ei puhuttu aikuisista, jotka muuttavat omilleen, vaan lapsista.

Ja tosiaan, syrjäseuduilla asuvat ovat yksi ryhmä. Toinen on lapset, joilla on jossain mielessä ongelmakoti, eivätkä vanhemmat halua tai pysty tarjoamaan lapselle hyvää ja turvallista kotia.

Mitään järkevää syytä en keksi sille, että lapsi, joka on hyvästä kodista, ja koulu on samalla paikkakunnalla, muuttaisi 15-16-vuotiaana omilleen.

Tytöt aikuistuvat poikia aiemmin, ainakin osa. Kohdallani ainakin oli hyvä ratkaisu tuo asunnon ostaminen, välit varmasti säilyivät sen takia parempina. Olin 15-vuotias ja hyvinkin streetwise, neuvokas, koska olen asunut huomattavasti vaarallisimmissa maissa kuin Suomi ja tottunut hoitamaan asiani itsenäisesti. Esimerkiksi koulunkäynti on aina sujunut ilman kenenkään apua loistavasti. 

Vierailija
25/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava harrastus, jossa on edistynyt ja ja haluaa edistyä, mutta se ei enää onnistu pitkän välimatkan takia. Vaikkapa urheilu, kaikkea baletista jalkapalloon, puhumattakaan harvinaisemmista lajeista.

On myös erikoislukioita ja erityisammattioppilaitoksia, kenties kaukanakin kotoa.

Toisinkin päin voi olla: nuori jää paikkakunnalle, kun muu perhe muuttaa pois.

Vierailija
26/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee Helsinkiin huippulukioon tai taidelukioon tms

Vierailija
27/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisista. 

Vierailija
28/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen nuori muuttaa pois joka haluaa itsenäistyä

Halutaan "itsenäistyä" ja sitten eletään Kelan rahoilla.

Vanhemmat tienasivat liikaa eikä kelalta tippunut mitään. Vanhemmat maksoivat vuokran ja antoivat taskurahaa, jolla maksoin ruokaostokset sun muut. Kyllä siinä itsenäistyi, vaikka vanhemmat sen maksoivatkin.

Vierailija
29/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen Kelan rahoilla? Meillä kyllä vanhemmat elättää teiniä edelleen ihan 100 %.

Vierailija
30/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisista, jotka asuvat paikkakunnalla, jossa ei ole nuoren haluamaa koulutusvaihtoehtoa.

Tämähän se olisi.

T. 15-vuotiaana 800km päähän asuntolaan muuttanut.

Vierailija
31/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä kylässä ei muita kouluja ollut kuin ala aste.

Yläaste oli bussimatkan päässä, amis/lukio olivat sitten niin kaukana että kannatti muuttaa kotoa opiskelupaikkakunnalle.

Vierailija
32/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisesta kotoisin ja Etelä-Suomeen erikoislukioon halusin. Yli 9 keskiarvo ja melko varakas perhe niin oli mahdollisuus lähteä.

Vierailija
33/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) Koulumatka on liian pitkä kotoa käsin käytäväksi, esim. lukio tai ammattikoulu

B) Nuori haluaa ottaa hatkat eikä tulee toimeen vanhempiensa kanssa, tähän onkin sitten miljoona syytä, osa johtuu nuoresta, osa vanhemmista ja osa molemmista

C) Ei mitään vikaa kotioloissa, tai nuoressakaan, mutta jännityksen haku ja/tai halu irtaantua vanhemmista

Vierailija
34/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntäen: Minkälaisesta perheestä tulevat yli 30- vuotiaat miehet, joita äiti asuttaa luonaan eikä päästä irti.

Kyse ei ole vammaisista, mutta vuosi vuodelta aremmiksi muuttuvista aikamiehistä. ;(

Vierailija
35/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisista, jotka asuvat paikkakunnalla, jossa ei ole nuoren haluamaa koulutusvaihtoehtoa.

Tämä. Ap näyttää oman rajoittuneen ymmärryksensä tehtailemalla näitä millainen - aloituksia.

Vierailija
36/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat tienasivat liikaa eikä kelalta tippunut mitään. Vanhemmat maksoivat vuokran ja antoivat taskurahaa, jolla maksoin ruokaostokset sun muut. Kyllä siinä itsenäistyi, vaikka vanhemmat sen maksoivatkin.

Sama. Mulla oli Stokkan rinnakkaiskortti ja ostin sillä safkat ym, mutta kävin myös töissä saadakseni taskurahaa. Yhtiövastikkeen maksoivat vanhemmat.

Aika pienestä pitäen olen tehnyt töitä ja ansainnut rahaa, vaikka kotoakin olisi rahaa saanut. Itse ansaittu raha on kuitenkin aina itse ansaittua. Monenlaista duunia on tullut tehtyä 15-vuotiaasta alkaen enkä oikeastaan ymmärrä miksi vanhemmat eivät laske menemään, jos nuori kerran on pärjäävä.

Kaikki eivät tietenkään ole, mutta kyllä suurin osa pystyy asumaan yksin jo 15-vuotiaana. Edelliset sukupolvet ovat pystyneet myös eikä sitä pidetä ihmeellisenä. Esimerkiksi oma isäni lähti sisäoppilaitokseen paljon nuorempana ja monissa muissa maissa se on tapana. Myös Suomessa on paljon pikkupaikkakuntia, mistä on pakkokin lähteä muualle opiskelemaan jo nuorena. 

Enemmän huolissani olen niistä, jotka pysyttelevät kotona eivätkä osoita oma-aloitteisuutta ja joita paapotaan liikaa. 

Vierailija
37/37 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kaverini muutti itse teininä muualle opiskelujen perässä, mutta myös siksi ettei enää kestänyt asua vanhempiensa kanssa(aika hermoille käyvää porukkaa, olen tavannut).

-Ylä-asteella luokkatoverin kaveri potkittiin 15 vuoden ikäisenä pois kotoaan isäpuolensa toimesta.

Jos opiskelu ei saa lintua pesästä, niin pesän pitäjät kyllä saavat lähtemään pois.