Miehen veljet ja sukulaiset eivät pidä yhtä, kukaan ei heidän perheessään auta
Olen kummissani seurannut miehen perheen (3 sisarusta) touhua. Kaikki ovat ihan hirmu itsekkäitä.
Missään elämän touhussa ja vaiheessa ei ole koskaan voinut luottaa miehen veljien apuun. On yritetty pyydellä sisarusten ja lasten myötä serkkujen yhteisiä juttuja, mutta ketään muuta ei kiinnosta mikään muu kuin oleminen.
Kertaakaan 15v aikana eivät ole tulleet edes yhdeksi päiväksi auttamaan lasten kanssa, rakentamaan taloa (huom, edes yhtenä päivänä avuksi!) tai mökkityömaalle talkoisiin. Siis huom. 3 tunnin talkoisiin. Ollaan kuin ei edes tiedettäisi että joku sisaruksista rakentaa taloa tai mökkiä 🤨 Ei kysytä viesteillä joko on valmis, tai miten on mennyt. Ollaan kuin oltaisiin ilmaa.
Kateellisena seurataan mm naapureita ja kaverien perheitä joissa serkut saa leikkiä yhdessä monta kertaa kuukaudessa, ja aikuiset auttavat toisiaan.
Jokin on mennyt tämän perheen jo aikuisten lasten kasvatuksessa pahasti pieleen. Itsekeskeisiä, omaan napaan tuijottajia. Minä minä minun elämä ja lomat. Miehen äiti sukurakas, mutta isän puoleltako peritty tälläinen EVVK-käytös.
Kokemuksia?
Joo, ja olemme tarjoutuneet auttamaan ja yhteisiin tekemisiin. Meissä ei ole vikaa. Tämä on laajasti koko perheen tapa että vanhemmat eivät auta, eivät edellytä että lapset auttavat toisiaan, ja se periytyy varmasti myös heidän lapsilleen
Kommentit (81)
En minäkään huomiois mitenkään ilmasia juoksutettavia kaipaavia ...
Itse olette kakaranne vääntäneet, samoin talo ym. projektinne on ihan yksinomaan teidän, joten koettakaa nyt vaan jotenkin pärjätä sillä käsimäärällä, mitä teillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis teitä pitää auttaa tämän tästä ja nyt ihmettelet, miten muut ilman apua kasvattavat lapsensa, rakentavat mökkinsä ja maksavat talonsa?
Aikuisille on myös ihan normaalia pärjätä ilman sukutalkoita. Mielenterveydeltään normaaleissa yläluokkaisissa suvuissa autetaan antamalla luottokirvesmiehen yhteystiedot, ei kanniskelemalla lautoja.
Tämän tästä? Joo kyllä, perheet ja suvut ovat tosiaan tämän tästä yhteyksissä ja nimenomaan auttavat toisiaan.
Kävin tällä viikolla Espoossa yläluokkaisen suvun maatilalla, ja siellä oli kyllä laudan varressa, ei koko perhe, vaan koko suku
Outoa, että maatilalla Espoossa rakennetaan juuri nyt, kun on kaikkein kiireisin aika peltotöissä. Olisin ymmärtänyt, jos olisit ollut äestämässä, mutta laudan varressa (mitä tuo ikinä tarkoittaakin, onko yhtä lautaa kantamassa 3?).
On tiettyjä sukulaisia, joiden apua olen mieluummin saamatta. Helpompi tehdä hommat ilman heidän sähläämistään tai "neuvojaan". Niillä neuvoilla menee kaikki varmuudella pieleen.
Epäilen, että ap. kuuluu tuohon kastiin.
Av mammat ovat nyt pistäneet ihan omiaan provomielessä
Provoamista ovat että koko ajan tarvitsisi auttaa, ei.
Provoamista on että Ap ei auttaisi, ei pidä paikkaansa
Provoamista on että perheet eivät pidä yhtä
Tossukoita miehiä ovat Ap:n miehen veljet. Ap kuulostaa ahkeralta. Ehkäpä heillä on melkoiset pirttihirmut vaimoina, sellaiset jotka haluavat vain katkaista välit kaikkiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi niiden pitäisi teitä auttaa?
Läheiset ihmiset auttavat toisiaan (mielenterveydeltään normaaleissa, keski- ja yläluokkaisissa suvuissa)
Ehkä sinä et sitten ole niin yläluokkainen kuin luulet, jos sinua ei auteta
Vierailija kirjoitti:
On tiettyjä sukulaisia, joiden apua olen mieluummin saamatta. Helpompi tehdä hommat ilman heidän sähläämistään tai "neuvojaan". Niillä neuvoilla menee kaikki varmuudella pieleen.
Epäilen, että ap. kuuluu tuohon kastiin.
Tuskinpa kuuluu. Taidat olla pirttihirmu
Ilmeisesti sukumme on alaluokkaista, kun emme järjestä talkoita, vaan tarvittaessa palkkaamme ammattilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis teitä pitää auttaa tämän tästä ja nyt ihmettelet, miten muut ilman apua kasvattavat lapsensa, rakentavat mökkinsä ja maksavat talonsa?
Aikuisille on myös ihan normaalia pärjätä ilman sukutalkoita. Mielenterveydeltään normaaleissa yläluokkaisissa suvuissa autetaan antamalla luottokirvesmiehen yhteystiedot, ei kanniskelemalla lautoja.
Tämän tästä? Joo kyllä, perheet ja suvut ovat tosiaan tämän tästä yhteyksissä ja nimenomaan auttavat toisiaan.
Kävin tällä viikolla Espoossa yläluokkaisen suvun maatilalla, ja siellä oli kyllä laudan varressa, ei koko perhe, vaan koko suku
Outoa, että maatilalla Espoossa rakennetaan juuri nyt, kun on kaikkein kiireisin aika peltotöissä. Olisin ymmärtänyt, jos olisit ollut äestämässä, mutta laudan varressa (mitä tuo ikinä tarkoittaakin, onko yhtä lautaa kantamassa 3?).
Provo. Et ilmeisesti tiedä koska on kiireisin aika pellolla.. Isoilla tiloilla on kuule monta rautaa tulessa jatkuvasti, rakennetaan, remontoidaan, hoidetaan metsiä. Lue vielä vähän lisää kevätmuokkauksesta *äestys* reps
No, itse tulen perheestä ja suvusta, jossa ei pidetä yhtä, eikä edes yhteyttä. Minulla on viisi sisarusta ja olen viimeksi keskustellut heidän kanssaan vissiin joskus 2004. Ei lähetellä pahemmin edes synttärikortteja tai muuta vastaavaa. En tiedä mistä tällainen on tullut meille. Ehkä taustalla vaikuttaa vanhempieni jonkinlainen trauma ja katkeruus, joka on sitten jalostunut meihin lapsiin yltiöindividualismina. (äitini oli sukukeskeisestä, vauraasta yläluokasta, isäni sukukeskeisestä köyhästä duunariperheestä, kumpikaan suku ei ilmeisesti hyväksynyt liittoa).
Se minua huvittaa, että vuosikaudet toitotetaan verkostojen luomisen tärkeydestä - suurin piirtein että kaikki kontaktit ovat verkoston luomista. Mutta sitten samat tyypit hylkäävät sen kaikkien luonnollisimman verkoston - oman perheen ja suvun. Se on ällistyttävän typerää. Tietysti jos suku on täynnä esim. narkkareita ja rikollisia tai väkivaltaisia tyyppejä, on ymmärrettävää siteiden katkaisu.
Mutta kyllä tuollainen siteiden katkeaminen juuriin ja sukuun aiheuttaa irrallisuuden tunnetta. Se voi olla vapauttavaa, varsinkin nuorena, mutta vanhemmiten voi käydä hyvin raskaaksikin. Onhan sitä itsekin monta kertaa kaihoisasti katsellut ja kuunnellut, kun ikätoverit ovat pistäytyneet opiskeluaikana eri puolilla Suomea isovanhempiensa luona (ja siinä samalla luontevasti tutustuneet paikalliseen väestöön ja ilmapiiriin, minullakin olisi ollut isovanhemmat eri puolilla Suomea, eri yhteiskuntaluokissa, molemmat sangen mielenkiintoisissa paikoissa), perineet tai saaneet lahjaksi vanhoja tavaroita, reseptejä tm perinteitä suvultaan, yhteisistä tilaisuuksista, joista sitten kertovat kauhutarinoita ja että kuinka ne ovat pakkopullaa ja ihan kauheeta, kyllä suku on pahin. Noh, itse olen jäänyt kokonaan paitsi niin kauheuksista kuin eduistakin.
Miehen suku on kovia auttamaan toisiaan, heillä se taitaa perustua maalaisiin arvoihin ja tiettyyn oikeistolaisuuteen.
Äitini suvussa taas oltiin kovastikin vasemmalla ja ensimmäisen-toisen polven työväenluokkaa, mutta kyllä hekin olivat kovia auttamaan toisiaan.
Minusta tuntuu, että avunantohaluttomuus on niiden ongelma, jotka ovat lumoutuneet yhteiskunnan kovenevista arvoista ja nousukkuuteen rakastuneet. Näitähän on aina enemmän. Maalaiskonservatiivisuuden vastakohta ja henkisesti osattomia suorittajaihmisiä kasvattava kone.
Pahoittelut niille, jotka auttaisivat mutta eivät pysty. En tarkoita teitä, paitsi tietysti sama kritiikki suuntautuu niihinkin, jotka ovat pakanneet oman elämänsä niin piukkaan, ettei siihen mahdu ystävien ja sukulaisten auttaminen ja yhdessä tekeminen lainkaan.
Mun mielestä on hieman eri asia pyytää apua vaikka muuttoon tai lapsenvahdiksi joskus, kuin rakentamaan taloa ja mökkitalkoisiin. Mökkien kunnossapito ja talonrakentaminen on teidän projekti, veljillä on varmasti paljon muutakin ohjelmaa. Ehkä jos olisi hyvin läheiset välit niin tällainenkin olisi ok, mutta näin ei taida olla.
On kyllä ihanaa kun vuorotellen siskon kanssa autellaan vaikka välimatka on pitkä. Ristiäisiä, rippijuhlia tai yojuhlia on paljon helpompi ja kivempi järjestää kun tietää että saa apua.
Olen myös auttanut naapureita kun olen pystynyt. Toisaalta en auttaisi jos en tietäisi että se on molemminpuoleista. Itsekkäät ihmiset selvikköön itsekseen.
Veljeni ja vanhempani ovat kyllä auttaneet sovittaessa, mutta eivät hekään vislaamalla tule silloin kuin minä tahtoisin
.Arvostan myös sitä, miten vanhempani ovat pitäneet tärkeänä kannustaa itsenäisyyteen, luottamaan omiin taitoihini ja selviämään omin voimin. En pitäisi siitäkään, että lähisukuni hyörisi nurkilla neuvomassa ja auttamassa harva se päivä.
Mieskaverin lähiomaiset ovat r a s i t t a v a n auttavaisia. Tätä nykyä menen taloon sisälle ja annan miehen vanhempineen häärätä pihamaalla, sillä ääneni olisi heidän korvissaan pelkkää tuulen suhinaa. Mieskaveri 35 vuotta ei ole erityisen oma-aloitteinen ja on usein epävarma osaako hän. Kaikki ihan siitä, että vanhemmat eivät ole alun alkaenkaan kannustaneet mieskaveriani itsenäiseksi ja omatoimiseksi. "Äiti ja isä auttaa"!
Ole, ap, varovainen toiveissasi ja odotuksissasi. Omitushaluiset ja yliauttavaiset vanhemmat ovat pahinta, millä parisuhteen saa pilalle.
Meidän lähisuvussa on aina korostettu kuinka aina autetaan sitä kuka tarvitsee. Ollaankin mukana muutoissa jne.
Nyt itsellö ollut vaikea kausi, ero, lastenhoito-ongelmat, sairastelua. Olen siis aivan loppu ja he tietää sen. Ja apua mahdoton saada. Yksi läheinen välillä auttanut, mutta senkin tekee niin että tunnen todellakin olevani vaivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi niiden pitäisi teitä auttaa?
Läheiset ihmiset auttavat toisiaan (mielenterveydeltään normaaleissa, keski- ja yläluokkaisissa suvuissa)
Talon ja mökin rakentaminen vaatii ammattitaitoa ja osaamista ja pieni osa pystyy siihen. Viranomaiset valvovat rakentamista ja tekijällä tulee olla erilaiset sertifikaatit ja ammattitutkinnot, jotta tarkastukset menevät läpi ja vakuutukset korvaavat.
Ammattitaidottomien talkootyöstä voi tullat kymmenkertaiset vahingot, mitä hyöty ja kalliit tarvikkeet menevät pilalle.
Itse alan ammattilaisena ei ikipäivänä tulisi mieleen laskea näitä tumpeloita rakennustyömaalle tai remppoihin tai pyytää apua, kun vaarana on tulla sutta ja sekundaa ja kalliit tarvikkeet menevät pilalle.
Vai annatteko kalliin autonne korjata myös jonkun ei-ammattilaisen tai leikata vaikka hiuksenne, sillä myös rakentaminen vaatii osaamista ja ammattitaitoa.
Ja jos henkilö on ammattilainen, ymmärrän ettei halua olla jatkuvasti talkoissa, kun muuta ei ehtisi tehdäkään, kun ihmiset käyttävät hyväksi häikäilemättömästi, eikä mikään ole riittävästi ja kylliksi.
Ja miksi muuten ap. oma suku tai ystävät ei auta, vaan syyttävä sormi osoittaa miehen sukuun? Se paha anoppi vain puuttuu.
Varmaan veljenvaimo kuvittelee näin meidän suvusta. Mutta niin monta kertaa veli on kohdellut mua paskasti, että ei jaksa kiinnostaa. Tavataan kerran vuodessa jossain hautajaisissa ja olkoon siinä, minä en enää laita itseäni likoon tullakseni taas kerran jätetyksi kuin nalli kalliolle. Kohta ne haudatavatkin loppuu, niin ehkä tää sisarussuhde oli sitten siinä.
Mies taas on ottanut etäisyyttä omaan sukuunsa huomattuaan tulleensa lähinnä hyväksikäytetyksi, ottavat, vaan eivät anna. Siihen sivuun sitten siskonmiehen junailema perinnönjako niin soppa oli valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo. Et ilmeisesti tiedä koska on kiireisin aika pellolla.. Isoilla tiloilla on kuule monta rautaa tulessa jatkuvasti, rakennetaan, remontoidaan, hoidetaan metsiä. Lue vielä vähän lisää kevätmuokkauksesta *äestys* reps
Asun sellaisella isolla tilalla ja todellakin tiedän, että juuri nyt (tai oikeastaan eiliseen asti) oli kiireisin aika pellolla, kaikki muut tekemiset oli käytännössä seis. Äestämässä olen ollut kolmisen viikkoa, joten en nyt ennättäisi siitä isommin enää lukemaan.
Rakentaminen ja remontointi saavat luvan sujua omillaan eli palkatun väen voimin, ei käy edes mielessä, että oma väki kantaisi lautoja, kun paras tuotos-panos -suhde syntyy pellolla. Sukulaisiakaan ei pyydetä laudanjatkeeksi keskellä viikkoa, viikonloppuna taas raksamiehet ovat vapaalla. Metsänhoito - niin, mitä hoitotöitä siellä tehdään tällä hetkellä istutuksen lisäksi? Tai mitä siis kannattaa tehdä näin parhaaseen homeitiöaikaan?
Millainen myynti- tai vakuutusarvo on okt ja mökillä, joka on tehty talkootyönä?
Viranomaiset haluavat tietoonsa jokaisen nimen joka on "talkoillut" rakennuksilla ja näin varmistetaan laatu ja vastuu kysymyksen, vielä vuosien päästä. Ja verottaja taas varmistaa yhteiskunnalliset velvoitteet eli ettei pimeetä työtä ole.
Ja miten ap. tapauksessa on varauduttu tapaturma riskiin tai väärään rakentamiseen, kun se kuitenkin on rakennuslaissa määrätty?
Joku korkealta putoaminen voi maksaa rakentajalle kymmeniätuhansia euroja, jos talkoolainen saa vamman.
Ja juuri näistä syistä, kukaan ei enää halua talkoisiin, kun henkilökohtaiset vastuut suuret.
Esim. rakennuksissa vastuut 10v ja joissakin tapauksissa elinikäinen.
Me ollaan oltu suht läheinen suku ja paljon tekemisissä. Jos on pitänyt rempata jotain jollain ollaan mielellään auttamassa... Kun sitten kävi niin, että veljeni alkoi temppuilla. Hänelle omat huvit tuli tärkeemmäksi kuin perheen auttaminen. Ok.
Hän sitten meni menojaan vuosia ja harvoin piipahti kylässä edes kahvilla. Kirsikkana kakun päälle, vaimoksi valikoitui viheliäinen nainen, joka tykkää puuttua kaikkeen. Lisäksi siitä parissa vuodessa kuoriutui ite piru. Soittelee äidille, että tappaa tuon pojan vielä, jos se ei opi laittamaan sukkia pyykkiin yms.
Jännä ettei heillä viitti oikein käydä tai sitten kutsua heitä käymään. Onneksi taloa eivät ole alkaneet rakentaa ja remontitkin ovat pintaremppoja olleet... mökille ovat kutsuneet kattotalkoisiin. Ajattelin, että mennään sellaisena käden ojennuksena.
Oli tarkoitus olla koko viikonloppu. Lähdettiin perheenä, että ne serkutkin sitten näkee ja kokee toisinaan. Päästiin perille, niin siellähän oli vastassa pari suttasta ja nälkiintynyttä taaperoa ja pariskunta aivan ympäripäissään.
Seuraavaksi päiväksi ripitin, että ovat sitten selvinpäin, kun hommia aletaan tekemään. Paskan marjat. Aamusta alkoi dokaaminen ja järjetön tappelu kaikesta.
Joten kaikki muksut autoon ja se on moro. Olipa viimeinen kerta, kun veljeä lähdetään auttamaan yhtään missään. Tein vielä lastensuojeluilmoituksetkin ja näin sain kälyn ikuiset vihat niskaani.
Tämän takia suku ei ole veljen perheen kanssa tekemisissä. Ihan omilla tempuillaan ovat tilanteen aiheuttaneet.