Nuoren opiskelukavereista kome on tänä keväänä tehnyt itsemurhan
Nuorten pahoinvointi on ilmeisesti nyt huipussaan. Meidän nuori päätti ottaa välivuoden nyt opinnoista. Etäopiskelu uuvuutti hänet syvästi, eikä he ryhmäytyneet koronan vuoksi ollenkaan. Hän syö nyt masennuslääkkeitä ja lepää täällä kotona. Surettaa tytäreni puolesta niin kovasti. Lisäksi hänen kolme tuttavaa etäopiskelivat yksin vieraalla paikkakunnalla ja opiskelupaineet ja yksinäisyys ajoivat umpikujaan ja itsemurhaan.
Tuntuu, että tänä keväänä on tapahtunut niin paljon surullisia juttuja noiden etäopintoihin unohdettujen korkeakouluopiskelijoiden kohdalla. Äitinä kannan suurta huolta noista nuorista.
Kommentit (198)
Todella surullista. Nyt taidetaan niittää parin viime vuoden satoa.
Meitä on vain 5,5 miljoonaa (ja siitäkin vain 5 miljoonaa oikeita suomalaisia), meillä ei olisi varaa menettää yhtäkään nuorta ennenaikaisesti. :(
Kiitos kaikille koronarajoitusten vaatijoille ja laatijoille. Tämä on vasta alkua.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en pysty löytämään itsestäni myötätuntoa näitä nuoria kohtaan, lähinnä suuttumusta siitä, että nuoret elävät elämänsä parasta aikaa ja päättävät tappaa itsensä tässä hyvinvointivaltiossa, jossa apua on aina, aina, saatavilla. Eri asia jos ihmisellä on raastava avioero, uhkapeliongelma, syöpä tai jokin muu musertava elämäntilanne mutta että pelkkä liika vapaa-aika (jonkun mielestä se voisi olla kivaakin) saa jonkun päätymään tuollaiseen ratkaisuun, on kyllä totaalista tyhmyyttä.
Nuoret ovat vasta harjoittelemassa itsenäistymistä ja sosiaalinen verkosto on heidän hyvinvoinninkannalta äärimmäisen tärkeää.
Ahdistunut ja uupunut ihminen ei muutenkaan pysty ajattelemaan rationaalisesti.
Nuoret voivat todella huonosti ja apua ei ole tarjolla. Eikä kaikki aikuisetkaan osaa hädässä apua edes hakea, kuinka sitten nuoret.
Mun nuoreni taas opiskelee AMK:n monimuodossa ja on mun seuranani täällä etäkonttorissa päivät pitkät. Toisinaan hän kysyy minulta apua johonkin ja monesti syödään yhteinen lounas, ihan aina ei aikataulut mene yksiin.
Toisenlaisiakin tarinoita on.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en pysty löytämään itsestäni myötätuntoa näitä nuoria kohtaan, lähinnä suuttumusta siitä, että nuoret elävät elämänsä parasta aikaa ja päättävät tappaa itsensä tässä hyvinvointivaltiossa, jossa apua on aina, aina, saatavilla. Eri asia jos ihmisellä on raastava avioero, uhkapeliongelma, syöpä tai jokin muu musertava elämäntilanne mutta että pelkkä liika vapaa-aika (jonkun mielestä se voisi olla kivaakin) saa jonkun päätymään tuollaiseen ratkaisuun, on kyllä totaalista tyhmyyttä.
Voiko ihminen olla näin tyhmä? 🤦🏻
Mun molemmilta nuorilta on kaveri tehnyt itsem*rhan. 2 menetettyä elämää, omaisten ja ystävien loputon suru.
Kuka pitäisi huolta suomalaisista nuorista? Tavallinen teini-ikäinen ongelmineen näyttää jäävän johonkin välimaastoon, jossa kukaan päättäjä ei kiinnostu auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun nuoreni taas opiskelee AMK:n monimuodossa ja on mun seuranani täällä etäkonttorissa päivät pitkät. Toisinaan hän kysyy minulta apua johonkin ja monesti syödään yhteinen lounas, ihan aina ei aikataulut mene yksiin.
Eli ei itsenäisty.
Sitä ikävää elämää pitäisi sietää useampi vuosi putkeen. Tervetuloa aikuisten maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun molemmilta nuorilta on kaveri tehnyt itsem*rhan. 2 menetettyä elämää, omaisten ja ystävien loputon suru.
Kuka pitäisi huolta suomalaisista nuorista? Tavallinen teini-ikäinen ongelmineen näyttää jäävän johonkin välimaastoon, jossa kukaan päättäjä ei kiinnostu auttamaan.
On järkyttävää, että poliitikot eivät puhu heistä ollenkaan. Ihan ansaitusti puhutaan lapsista, mutta entä nuoret ja nuoret aikuiset?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se surullista mutta luonto korjaa heikot yksilöt pois. Tuskin olisivat kestäneet työelämääkään
Onhan tää sosiaalisesti vaikeaa aikaa. Me vanhemmat olemme kokeneet 90-luvun laman, mutta silloin oli puutetta vain rahasta. Tehtiin tosi paljon kaikkea kivaa yhdessä, tosin pienellä budjetilla, mutta tehtiin kuitenkin yhdessä.
Yksittäistapaus. Yksi kavereista keksi päättää elämänsä ja kaksi muuta apinoi perässä. Mutta mitään tilastollista kasvua tapauksissa ei ole havaittu.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Että ollaan kotona äidin kanssa. Millä tavoin tämä auttaa niitä, jotka opiskelevat lähiopetuksessa toisella paikkakunnalla? Kuten suurin osa tekeekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei itsenäisty.
Miksi pitäisi? Hän on vasta 19 v ja ehtii kyllä muuttaa pois kotoa myöhemminkin. Päinvastoin, yksinään jossain yksiössä nököttäminen voisi tuoda niitä mielenterveysongelmia. Asia olisi eri, jos hän opiskelisi toisella puolella Suomea, mutta hän sai sopivan opiskelupaikan verkosta ja säästää rahaa tulevaisuutta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se surullista mutta luonto korjaa heikot yksilöt pois. Tuskin olisivat kestäneet työelämääkään
Onhan tää sosiaalisesti vaikeaa aikaa. Me vanhemmat olemme kokeneet 90-luvun laman, mutta silloin oli puutetta vain rahasta. Tehtiin tosi paljon kaikkea kivaa yhdessä, tosin pienellä budjetilla, mutta tehtiin kuitenkin yhdessä.
Mikään ei estä tekemästä nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille koronarajoitusten vaatijoille ja laatijoille. Tämä on vasta alkua.
Miten nämä kermaperseet pärjäävät sodassa jos eivät kestä edes koronarajoituksia?
Koskee nuorempiakin. Teini-iässä on harrastukset monelle olleet henkireikä, mutta nyt kun ne ovat olleet pannassa niin pahaa oloa ei pääse purkamaan. Tunnen itsekkin yhden nuoren joka lähti nyt keväällä.
Yksi iso vitsi tuolla aikaisemmassa kommentissa, että kunhan apua hakee niin se on sillä selvä. Ei taida ollan mitään käsitystä hoidon alennustilasta Suomessa? On paljon poiskäännyttämisiä, odottelet jonoissa monta kuukautta ja palkinnoksi saat 15 minuutin keskusteluajan jostakin. Ei ihan auta jos on päivittäin itsetuhoiset ajatukset mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aina on ollut syrjäytyneitä nuoria jotka voivat huonosti. He ovat vaan olleet hiljainen ihmisryhmä joka ei ole pitänyt itsestään meteliä. Nyt kun korona on pakottanut myös luonnostaan sosiaalisempia ja menevämpiä nuoria eristäytymään on havaittavissa samanlaisia ongelmia kuin mitä jo aikaisemmin syrjäytyneet nuoret ovat kokeneet. Nyt vain nämä verkostoituneemmat nuoret tekevät näkyväksi ilmiön joka on ollut aina olemassa.