Korkokaton mollaaminen
Kun lukee asiantuntijoiden kommentteja kysymykseen "kannattaako korkokatto" (tai korkosuojaus) niin vastauksena aina suurinpiirtein, että se on hyvä siinä tapauksessa, jos menettää muuten yöunet. Muuten ei ole väliä ottaako. Meillä korkokatto muuttuu kannattavaksi sillä hetkellä, jos 12 kk Euribor menee yli 1,17%. Nyt ennustetaan, että ensi vuonna ylittyy 1,5% Siis erittäin kannattava suoja, eikä olla vielä sitä maksettu näillä koroillakaan kuin muutama kuukausi, joten takkiin ei ole paljoa vielä tullut. Jos korot nousevat 2% tai yli niin sitten ollaan jo tosi iloisia suojasta. Miksi näitä aina mollataan?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Osaan kyllä matematiikkaa pitkän matikan verran ja olen opiskellut kauppatieteitä. Mistä tulee ennakkoluulo, että korkokaton ottava henkilö on vietävissä oleva hölmö, joka ei osaa laskea 1+1?
ap
Kyse ei varmasti olekaan matematiikasta, vaan pikemminkin tulevaisuuden ennustamisesta.
Se nyt ei kovinkaan pitkää matematiikkaa vaadi jotta ymmärtää, että hintatason ja volyymin välillä on yhteys, ja varsinkin kuplahuipulla jossa volyymin sakkaaminen on jo nähtävissä, on varsin hyvin odotettavissa että hintojen nostelu entisestään johtaa vain volyymin kohti nollaa. Sitten on hinnat korkeat, mutta kauppa ei käy, ja on täysin väistämätöntä että jossakin laitetaan kauppoja käyntiin sitten vaikka väkipakolla esim. ulosoton kautta, toki melko monet alkaa tekemään kauppaa jo ennen sitäkin, selvästi alhaisemmalla hintatasolla, syynä se että tulotaso romahtanut ja ei ole enää varaa ylläpitää asuntokuplaa.
Viimekädessä kyse on matematiikan sijasta ennemminkin poliittisesta tahtotilasta, eli niin kauan kun on hallituksia jotka haluaa halpaa lainarahaa jaellakseen ne rahat omille eturyhmilleen ilman minkäänlaista volyymin tmv. lisäämistä, tilanne menee vain entistä surkeammaksi.
On sinällään ikävää, että korjausliikkeen tapahtuminen tulee jakamaan kansaa hyvin voimakkaasti, koska mitään yhteistä tahtotilaa vahingon tasaamiseksi maksukyvyn mukaan ei ole, mutta sehän lopulta vain pitkittää ongelmaa, syytkin sille on jo tiedossa.
On sentään hyvä asia että maata johtaa nyt keskusta-vasemmistolainen koalitio, kas kun ongelmien kasvattaminenkin on lähtöisin oikeistohallitusten täysin järjettömästä kuplankasvattelutoiminnasta, sama ilmiö myös Yhdysvalloissa ja monissa muissakin maissa, kansaa laitetaan käytännössä hautaan ennenaikaisesti täysin tarpeettomasti vain siksi että joidenkin rikkaiden edut ajetaan maan johdossa aivan järjettömälle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Osaan kyllä matematiikkaa pitkän matikan verran ja olen opiskellut kauppatieteitä. Mistä tulee ennakkoluulo, että korkokaton ottava henkilö on vietävissä oleva hölmö, joka ei osaa laskea 1+1?
ap
Siitä että sellaisen ottaminen ei kannata?
Korot ei useinkaa ole korkealla vuosia, ja noissa suojauksissa on yleensä pitkä sitoutumisaika. Eka ootat vuoden pari että siitä on hyötyä ja sitten korot tulee muutaman vuoden päästä taas alas ja taas maksat liikaa..
Vierailija kirjoitti:
Epäilen AP:n laskelmaa. Meillekin tarjottiin korkokattoa, mutta hinnoittelu oli niin pielessä että ei tullut mieleenkään sitä ottaa. Enkä ole katunut päivääkään. Vastaavasti olen sijoittanut senkin säästetyn summan hyviin osakkeisiin. Näin olen rakentanu itse itselleni ilmaisen korkokaton ja nekin rahat ovat pääomana tallessa pahan päivän varalle.
Sijoitukseni tuottaa tällä hetkellä kuussa rahaa enemmän kuin menee korkoihin. Itseasiassa maksavat leijonan osan itse lyhennyksestäkin.
Mitäs jos niiden osakkeiden arvo laskee ja koko korkokatto katoaa saman tien?
Kysytäänpä näin, jos korkosuoja olisi tappiollinen pankille todennäköisesti niin myisivätkö sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen AP:n laskelmaa. Meillekin tarjottiin korkokattoa, mutta hinnoittelu oli niin pielessä että ei tullut mieleenkään sitä ottaa. Enkä ole katunut päivääkään. Vastaavasti olen sijoittanut senkin säästetyn summan hyviin osakkeisiin. Näin olen rakentanu itse itselleni ilmaisen korkokaton ja nekin rahat ovat pääomana tallessa pahan päivän varalle.
Sijoitukseni tuottaa tällä hetkellä kuussa rahaa enemmän kuin menee korkoihin. Itseasiassa maksavat leijonan osan itse lyhennyksestäkin.
Mitäs jos niiden osakkeiden arvo laskee ja koko korkokatto katoaa saman tien?
mitä väliä sillä osakkeiden arvolla on, kun osakkeiden tuoma kassavirta osinkoina kattaa ne korot ja lyhennykset? olkoon vaikka euron arvoset, kunhan tuottavat uutta rahaa tililleni enemmän kuin korot ja lyhennys...
Kaikki on vaan niin tottuneita siihen että korot pysyy matalina. Ei uskota muutokseen ennenkuin se tapahtuu.
No niin, perustin ketjun korkokaton mollaamisesta, jossa vaan mollataan korkokattoa. Touché! Menenpä saunaan...
ap
Vieläkö kehutte niin kovasti, ettette ottaneet korkokattoa 2021?
ap