Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkokaton mollaaminen

Vierailija
22.05.2022 |

Kun lukee asiantuntijoiden kommentteja kysymykseen "kannattaako korkokatto" (tai korkosuojaus) niin vastauksena aina suurinpiirtein, että se on hyvä siinä tapauksessa, jos menettää muuten yöunet. Muuten ei ole väliä ottaako. Meillä korkokatto muuttuu kannattavaksi sillä hetkellä, jos 12 kk Euribor menee yli 1,17%. Nyt ennustetaan, että ensi vuonna ylittyy 1,5% Siis erittäin kannattava suoja, eikä olla vielä sitä maksettu näillä koroillakaan kuin muutama kuukausi, joten takkiin ei ole paljoa vielä tullut. Jos korot nousevat 2% tai yli niin sitten ollaan jo tosi iloisia suojasta. Miksi näitä aina mollataan?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhoijjaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä koron nousua odotellessa säästän monen vuoden korkokattomaksut.

Vierailija
4/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti miksi pankit niitä kovin innokkaasti myyvät? Kuka hyötyy todellisuudessa? Korkojen nousuun voi varautua muutenkin.

Vierailija
5/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti miksi pankit niitä kovin innokkaasti myyvät? Kuka hyötyy todellisuudessa? Korkojen nousuun voi varautua muutenkin.

Korkojen nousuun voi varautua säästämällä, kyllä. Mutta inflaatio nakertaa säästöjä?

ap

Vierailija
6/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä koron nousua odotellessa säästän monen vuoden korkokattomaksut.

No jos se ohjauskorko on jo ekan 12 kk aikana noussut yli 1,17%, niin 12 kk on maksettu "turhaan" mutta siitä lähtien on pelkkää voittoa.

ap

Vierailija
7/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkojen nousuun voi varautua säästämällä, kyllä. Mutta inflaatio nakertaa säästöjä?

ap

Kuinka paljon maksatte kuussa korkokattoa?

Vierailija
8/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mikä maksaa on aina tyhmää kunnes se maksaa itsensä takaisin. Sitten siitä ei vaan puhuta.

Vierailija
9/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja kun aina sanotaan että pankit myyvät innokkaasti. Minä kyllä ihan itse selvitin ensin, mitä on tarjolla ja sitten kysyin lainaneuvotteluissa vielä vaihtoehtoja ennen kuin kukaan mitään yritti myydä. Piti siis itse erikseen kysellä. Näin ainakin OPlla ja Nordealla. Neuvottelijat suhtautuivat jopa hieman nihkeillen katon tarjoamiseen.

ap

Vierailija
10/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Me ollaan maksettu ylimääräisiä lainanlyhennyksiä ja laitettu rahaa osakkeisiin ja rahastoihin, hyvällä tuotolla. Säästötilillä ei ole kannattanut rahoja makuuttaa.

Vierailija
11/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Noin 37 euroa kuussa tällä hetkellä.

ap

Vierailija
12/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen AP:n laskelmaa. Meillekin tarjottiin korkokattoa, mutta hinnoittelu oli niin pielessä että ei tullut mieleenkään sitä ottaa. Enkä ole katunut päivääkään. Vastaavasti olen sijoittanut senkin säästetyn summan hyviin osakkeisiin. Näin olen rakentanu itse itselleni ilmaisen korkokaton ja nekin rahat ovat pääomana tallessa pahan päivän varalle.

Sijoitukseni tuottaa tällä hetkellä kuussa rahaa enemmän kuin menee korkoihin. Itseasiassa maksavat leijonan osan itse lyhennyksestäkin.

Vierailija
13/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Me ollaan maksettu ylimääräisiä lainanlyhennyksiä ja laitettu rahaa osakkeisiin ja rahastoihin, hyvällä tuotolla. Säästötilillä ei ole kannattanut rahoja makuuttaa.

Mietin kanssa osakkeita, mutta nyt tilanne niin volatiili, etten edes tiedä, mistä aloittaisin. Jätän tällä hetkellä osakkeilla peluun suosiolla fiksummille pelaajille.

ap

Vierailija
14/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Ei teillä sitten lainaa taida paljon ollakaan. Kyllä meille tehty tarjous oli hinnaltaan ihan jotain muuta.

Vierailija
15/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen AP:n laskelmaa. Meillekin tarjottiin korkokattoa, mutta hinnoittelu oli niin pielessä että ei tullut mieleenkään sitä ottaa. Enkä ole katunut päivääkään. Vastaavasti olen sijoittanut senkin säästetyn summan hyviin osakkeisiin. Näin olen rakentanu itse itselleni ilmaisen korkokaton ja nekin rahat ovat pääomana tallessa pahan päivän varalle.

Sijoitukseni tuottaa tällä hetkellä kuussa rahaa enemmän kuin menee korkoihin. Itseasiassa maksavat leijonan osan itse lyhennyksestäkin.

Laskin vielä uudelleen, ja kyllä se oikein on. Otettiin siis juuri ennen kuin napsahti tämä epävarma taloustilanne päälle.

ap

Vierailija
16/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Ei teillä sitten lainaa taida paljon ollakaan. Kyllä meille tehty tarjous oli hinnaltaan ihan jotain muuta.

Kokonaislaina noin 150 tonttua.

ap

Vierailija
17/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskin vielä uudelleen, ja kyllä se oikein on. Otettiin siis juuri ennen kuin napsahti tämä epävarma taloustilanne päälle.

ap

paljonko extraa tuon 37 päälle maksatta marginaalissa? Yleensä se marginaalikin, tai ainakin minimikorko, on heikompi kuin muuten. eli käytännössä on korkoputki (korko välillä x-y, jossa X minimikorko ja Y se korkokatto).

Vierailija
18/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laskee puhtaasti numeroilla, ilman tunnetta pelissä, ei ainakaan meidän perheen kohdalla ole ikinä ollut sellaista tilannetta että korkokatto olisi kannattanut.

(Ei ole minulta pois jos joku saa sen omalla kohdallaan kannattamaan mutta älkää ottaako fiilispohjalta näitä. Pankissa ainakin osataan matikkaa.)

Vierailija
19/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkokattoon voi suhtautua aivan kuten itse haluaa, mutta on jo lähtökohtaisestikin täysin loogista se, että korkokattoa ei yksikään pankki asiakkailleen tarjoaisi, mikäli ei näkisi sen olevan pankille hyvä bisnes.

Jos pankki pitäisi erittäin todennäköisenä että korot laajasti nousisi ja paljon, se tuskin tarjoaisi korkokattoja kenellekään asiakkaalleen, tai ainakin sen hinta olisi erittäin korkea.

Korot voi nousta hetkellisesti, mutta jokainen joka tajuaa talouden dynamiikkaa, tajuaa myös sen, että korkojen nosto johtaa kustannusten nostoon, ja kustannusten nousu puolestaan tuhoaa kannattavuuden, ja kun kannattavuus menee alaspäin, se johtaa mm. yritystoiminnan alasajoon ja työttömyyden kasvuun.

Eiköhän korkokattojen myymisessä ole kyse pikemminkin siitä että pankki jo tietää että korkojen nousu on korkeintaan lyhytaikaista, ja sen varjolla on hyvä myydä asiakkaille kalliiseen hintaan korkokattoja, joihin on varmasti ehdot tehty siten että pankki ei tule tappioita tekemään vaan tappion maksaa aina asiakas.

Suomen (ja muidenkaan länsimaiden) ongelmissa ei ole kyse edes korkotasosta, vaan siitä, että markkinoilla olevaa rahaa ei haluta ohjata oikeaan suuntaan - eli uusia investointeja ja työpaikkoja tekemään - vaan JOKAINEN valtaryhmä (mm. ay-liike, elinkeinoelämä, kaikki hallitukset) suhtautuu markkinoilla jaossa olevaan rahaan siten että se pitää saada markkinoilta pois heidän omiin taskuihinsa.

Vierailija
20/30 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

paljonko extraa tuon 37 päälle maksatta marginaalissa? Yleensä se marginaalikin, tai ainakin minimikorko, on heikompi kuin muuten. eli käytännössä on korkoputki (korko välillä x-y, jossa X minimikorko ja Y se korkokatto).

Marginaali 0,447 plus toi 37 e plus Euribor 12kk (kattoon saakka)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan