suositelkaa mulle jotain kasveja uuteen kotiin, jotain helppohoitoisia, yleensa onnistun kaikki kokeiluruukkukukkani alta aika yksikon tappamaan. :(
Kommentit (54)
Miten rahapuuta hoidetaan? Olen tappanut sen joskus. Ostin juuri uuden yksilön jonka haluaisin pitää hengissä.
Mulla on pysyneet hengissä ainoastaan Ikeasta ostetut bambunoksat. Mikähän lienee oikea nimi niille, mutta kyllä te ne tiedätte.
Rahapuu ja orkidea mulla on ollut muutamaan kertaan, ja vaikka kuinka niitä yritän hoitaa niin aina ne kuolee. Mä niin tykkäisin kummastakin :/
Isoposliinikukka on helppo. Mulla sellainen suuri vanha ksvi on nostettu ristikkoon ikkunan eteen ja toimittaa ikkunaverhon virkaa.
Palmuvehka ja muratti, helpot ja hyvännäköiset.
Vuoripalmu. Se pärjää jopa melko valottomassa paikassa eikä vaadi kuin kastelua ja lannoitusta aika ajoin. Jos et sitä ihan täysin kuivuuteen kuoleta etkä ylenmääräisessä vedesäs uita niin se kyllä kasvaa ja näyttää jopa ihan hyvälle. Kasvin voi suihkuttaa pölystä aika ajoin.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 09:56"]
Miten rahapuuta hoidetaan? Olen tappanut sen joskus. Ostin juuri uuden yksilön jonka haluaisin pitää hengissä.
[/quote]
Minulla altakasteluruukussa, kastelen vain joskus harvoin. Mullan pitää välillä kuivahtaa.
Helppoja kasveja aasinkorvaköynnös, peikonlehti, saintpaulia.
Kunhan huoneen ilma on hiukan kosteaa, ei saa olla vetoa, eikä tupakansavua.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 09:56"]
Mulla on pysyneet hengissä ainoastaan Ikeasta ostetut bambunoksat. Mikähän lienee oikea nimi niille, mutta kyllä te ne tiedätte.
Rahapuu ja orkidea mulla on ollut muutamaan kertaan, ja vaikka kuinka niitä yritän hoitaa niin aina ne kuolee. Mä niin tykkäisin kummastakin :/
[/quote] Ehkä sä kastelet niitä liikaa? Rahapuuta ei saa paljon kastella kun se on mehikasvi ja se säilöö sitä vettä lehtiinsä.
Jukkapalmu on mulla. Vien sen kesäksi ulos puun alle elpymään, ja tuon sisälle ennen pakkasia. Sitten se talven taas tuossa kituu ja pudottelee alimpia lehtiään, mutta on pysynyt hengissä hoidostani huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2006 klo 08:56"]
rönsyliljat on ihanan helppoja, kun laittaa ne altakasteluruukkuun.
Ne on sitäpaitsi myös kauniita, toisin kuin esim. anopinkieli.
[/quote]
Ai, minusta rönsyliljat ovat siivottoman näköisiä. Anopinkielikään ei ole maailman kaunein kasvi, mutta se voi olla todella jännänkin näköinen, jos on hyväkuntoinen, monivärinen ja kauniissa ruukussa.
Sen sijaan täällä mainittu palmuvehka on paitsi todella kaunis, omasta mielestäni, myös helppohoitoinen. Jopa suorastaan tylsä, koska sitä ei todellakaan tarvi juuri kastella.
Myös kirjovehkat ovat mielestäni helppoja, tosin ne kasvavat hieman liian nopeasti. Sitten ne pitää katkaista, latvaa ei tietenkään raaski heittää pois, vaan se pitää juurruttaa, ja sit sulla on kaksi kasvia, ja kohta neljä, kahdeksan jne. :D Mutta jos haluaa jotain vähän isompaa kasvia, kirjovehka on hyvä valinta. Sille saa sentään joskus lorautella vettäkin, niin tuntee tekevänsä kasvien kanssa jotakin. :D Mutta voit myös lähteä viikon lomalle, ja se pärjää ilman kastelua sen aikaa.
Anopinkieli ja kultaköynnös on sitten muuten myrkyllisiä. Ihan vaan tiedoksi jos on pikkulapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta laitan tähän omat suosikkini. Olen tosiaan epäonnistunut kultaköynnöksessä, joulukaktuksessakin. Mutta onnistumisia ja vanhoja kasveja löytyy; iso rönsy - tekee kokoajan poikasia, palmuvehkat (helppoja, 2 vkon välein läpikastelua) , isoanopinkieli samoin n. 2vkon välein kohtuullisesti vettä. Nyt kokeilussa taskujuoru, amerikananoppi ja pääsiäiskaktus. Toistaiseksi ovat hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Up
Alapeukku vaan itsellesi ! pah
Samassa asunnossa kauan asuneena, vanhoista juuri Peikonlehti ja siitä otetut pistokkaat on pitkäikäisimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Kultaköynnös
AIkanaan työpaikalla se meni pitkin seiniä lähes 10v. ja väliin unohdettiin kastellakin. Nyt kotona ei menestynyt sukulaiselta saatu kasvi, lehdet kuoli yksitellen, ei ollutkaan helppo kasvi. Ei johtunut liikakastelusta ainakaan. Kasvit on herkkiä ympäristön vaihtelulle. siitä varmaan säikähti. Nyt leikkasin loput elossa olevat lehdet ja alotiin vesiviljelyn, eli leikataan sopivia pätkiä, missä juurimukulat näkyvät. Pidän vesiastiassa, kunnes juuret hyvän kokoiset ja sitten omaan multaan ennen kesää.
Laita viherkasvisi altakasteluruukkuun. Se on kaikkein helpoin ja vaivattomin. Ei tarvitse koko ajan kastella (jolloin helposti kastelee myös liikaa). Täytät vaan säiliön ja kasvi saa sieltä sopivasti pikkuhiljaa vettä ja esim. mun anopinkieli pärjää näin ainakin kuukauden ilman mitään hoitoa.