¤¤¤¤MARRASKUISET TORSTAIHIN¤¤¤¤
Kommentit (41)
En voi kuvitellakkaan miten rankkaa sulla on :( Tuntuu jo aika kummalliselta tuo sairaalan menettely!!
Minulla on kokemusta sekä kättäristä, että naikkarista! Molemmat ovat musta ihan kivoja! Tosin kättärillä synnytin -99, joten siitä on jo aikaa. Naistenklinikalla olen synnyttänyt 03 ja 04 ja olen ollut tyytyväinen, sinne siis suuntaan taas!! Hitsi kun en nimimerkkiä muista anarya? Jos soittelisit neuvolaan, niin ehtisitköhän vielä käymään pelkopolilla? Se vois auttaa!!
Itselläni oli tänään neuvola: rv 33+4, paino +560g/vko, rr 110/62, pissa puhdas, hb 137 (syön rautaa), sf 30cm, vauva pää alaspäin, aika alhaalla jo, muttei kuitenkaan kiinnittynyt. syke ja liikkeet +.... eli kaikki hyvin siis! Pelkäsin, että verenpaine olis noussut kun päätä on särkenyt, mutta menee siis flunssan piikkiin pääkipu :) Parempi niin! seuraavaksi on sitten lääkäri-neuvola 3.11 rv36+5.
Mä en ole vielä mitään laittanut vauvalle valmiiksi, taidan olla ihan mattimyöhäinen. Hiljaa hyvä tulee =)
Hyviä vointeja kaikille!! Ja eriyisesti Swehina! Vai musitanko väärin, että sulla kanssa supisteli, eikä neuvolassa oikein noteerata!?
äitikki rv33+4
mä oon muutaman kerran kaupassa kattellu niitä korvikkeita, niitä on niin montaa erilaatua.. jos sitä korviketta ostais nyt valmiiksi törpön tai pari niin mitä merkkiä? osaako joku suositella? mulla on vakaa aikomus imettää :D, mutta jos se ei onnistu..
ostetaanko halvinta vai suosituinta? onko niissä korvikkeissa eroja? mitä jos vauva on sit allerginen tms? jelppausta??
ootellaan :)
Meillä kävi niin, että aloitettiin Tuttelilla joka ei sitten sopinut ollenkaan. Vauva sai vatsakipuja ja sitten huudettiin pää punaisena. ..Vaihdoin sitten NAN-vastikkeeseen jonka koostumus on erilainen (en muista enää miten) ja tämä sitten kävi neidille oikein hyvin. Toisilla sitten NAN on aiheuttanut vatsankipristelyitä ja Tutteli ollut ok. Eli kokeilemalla löytyy sopiva. Niin ja muuten Cuplaton (saa apteekista) on myös hyvä lisä " apu-arsenaaliin" jos pierut myllertävät vatsassa ja aiheuttavat vatsanväänteitä pienille.
Masuapina
Lienee ihan makuasia, mitä korviketta ostaa. Sillä kuten tuossa sanottiin, toiselle sopii toinen ja toiselle toinen ja vain kokeilemalla tietää. Ja on niissä jotain pientä eroa koostumukselta, mutten muista mitä. Varmaan selviää, kun lukee sen litanian purnukan kyljestä tarkasti =)
Tuo Cuplaton on ihan hyvä myös hommata, sillä voipi auttaa niihin masupuruihin. Mutta vauvalla niitä on aina jonkinverran, että ihan *kuplattomaksi* ei niitä pikkuisia saa, ikävä kyllä. Kokemus tässäkin jokaisen kohdalla auttaa. Siis kunkin vauvan kohdalla, jotta mikä imetystapa, röyhtäytystapa, syöttötapa jne. kullekin paras.
Mitä sitten allergiaan tulee, niin sitä ei voi itse tietää eikä pidäkään arvuutella. Jos on epäilystä, niin neuvolaan ja lääkärille tutkimuksiin. Vaikka allergiat ovatkin yleisiä ei se silti kaikki pulautukset, masupurut, näppylät tms. ole lainkaan allergiaa. Ja muutenkin, vauvat (monesti) reagoivat kaikkeen uuteen ruokaan aluksi *ihan kuin se ei sopisi*.
Omasta kokemuksestani voin sanoa vain sen, että epäilin molemmilla maitoa-allergiaa noin kolmikuisesta ja toisella se todettiin viisikuisena ja toisella hiukan myöhemmin *vain* todennäköisesti. Olin siis imettäessä maidottomalla dieetillä. Pitää muistaa, että sellaista ei saa testata tai kokeilla itse, vaan aina lääkärin seurannassa.
Älä huoli OOTELLAAN, kyllä se oma vaisto aika hyvin sitten vauvan kanssa neuvoo =) Meidät äidit kun on kuitenkin rakennettu siten, että osaamme vaistomaisesti vauvamme hoitaa. Vaikka joskus muulta tuntuisikin. Ja mitä kaikkiin ohjeisiin ja neuvoihin tulee, niin niitä kannattaa kuunnella, jotta saa mahdollisimman laajan *otannan* ja kokemustiedon kaikesta ja sitten vain suodattaa sieltä itselleen sopivat. Yksilöitä kun olemme, ei meitä voi suoraan toistaa tai kopioida... =)
TalviSalama
Jaksuja Momentille! Huomenna on taas yksi viikkoa täynnä ja vauva valmiimpi maailmaan.
Anyaralle: Itse kävimme tutustumassa synnäriin, vaikkakin uudelleensynnyttäjinä. Jäi ihan hyvä fiilis (Jorviin mennään), sain visiitistä paljon enemmän irti kuin ensimmäisellä kerralla. Yksi Naisteklinikalla synnyttänyt tuttu äiti totesi, että siellä ns. " normaalisynnyttäjät" jäävät aika pitkälti oman onnensa nojaan, koska naistenklinikalla synnyttävät kaikki pk-seudun erityisempää huomiota tarvitsevat. Niinpä hoitajien aika meneekin sitä suuremmin tarvitseville. Tuttavani tosin ei ollut ensimmäistä kertaa synnyttämässä ja hän saa suunsa auki, jos tarvitsee jotain. Pohdimmekin yhdessä, että olisi varmaan kurjaa hiljaisena ensisynnyttäjänä olla naistenklinikalla... Toisaalta taas siellä varmasti on asiantuntemusta jos jonkinlaisiin komplikaatioihin. Tsemppiä sinulle joka tapauksessa! Tavallisestihan sairaalassa vietetään vain muutama päivä. Tietysti toivoisi kaiken sujuvan myös hankistä puolta ajatellen miellyttävästi.
Itselle ei uutta. Eilen aika tavalla supisteli aamuyöstä lähtien, muttei mitään sairaalaan asti kivuliasta kuitenkaan. Pari parasetamolia auttoi vähän, samoin lämpötyyny.
Vauvatarvikkeet alkavat olla valmiina pestyinä ja paikoillaan. Turvakaukaloon tahtoisin vielä lämpöpussin. Onko kellään kokemusta " Pikkujääkarhusta" ? Tuohon vauvatarvikehankintalistaan lisäisin Septidinin tms. puhdistusaineen (napaa varten), mutta varmaan jokaisesta kodista sellaista löytyy muutenkin. Ehkä näin nuhaisena aikana (ja pessimistinä) hankin myös suolaliuostippoja mahdollista tukkoisuutta helpottamaan. Itselleni taitaa jo kaapista löytyä särkylääkettä, jos sellaista sattuu synnytyksen jälkeen esim. epparihaavan takia tarvitsemaan.
Ingefära 36+2
Anyaralle: Olen kaksi lasta synnyttänyt naistenklinikalla vuosina 98 ja 2000 ja minulla ei ole kyseisestä sairaalasta ainakaan mitään huonoa kokemusta. Päinvastoin synnytysosastosta varsinkin pelkkää positiivista. Kaikki toimi loistavasti vastaanotosta saliin ja jne. Kivunlievitys meni kohdalleen molemilla kerroilla, sain epidruaalin heti kun koin sen tarvitsevani myös muita kivunlievityksiä kokeiltiin mm. ilokaasua ja kätilot kertoivat vaihtoehdoista. Synnytykseni kestivät kauan ja molemilla kerroilla ehdin tavata monta eri kätilöä, kaikki mukavia ja ammattitaitoisia. Ponnistus asentoja kokeiltiin ja myös siihen sain ohjausta kätilöiltä.
Synnättäineden osastoista olen ollut sekä 51 että 52:lla ne eivät ole kamalan kodikkaita ja usean hengen huoneita on ( neuvolasta kerrottiin että perhehuoneiden määrää on nykyään lisättyy ) Myös imetyksen tukemiseen kiinnitetään enemmän huomiota ja lisämaitoa ei niin herkästi vauvoille anneta nykyään (kuulemma) Ainakin osastoilla 51 ja 52 oli tuolloin vielä vauvalat, en tiedä onko enään itse pidin kyllä vauvan koko ajan vierihoidossa. Osastolla ollessaan kannattaa itse aktiivisesti kysyä neuvoa ja ohjausta. Vierailuajat isälle ja sisaruksille vapaat osastoilla muille vieraille rajatut. Perhehuonetta kannattaa toivoa heti kun menee synnyttämään, luulisi ettei marraskuu ole kaikkein ruuhkaisin. Veljeni sai vuonna 2004 tytön naistenklinikalla ja olivat synnytyksen jälkeen osastolla 61 (myös synnyttäneiden osasto) useita vuorokausia tytön pienen syntymäpainon takia koko perhe perhehuoneessa ja he olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa hoitoon. Yksi asia vielä mikä naistenklinikan puolesta puhuu on sekin että jos jotain sattuisi menemään pieleen on vauvalle paras mahdollinen hoito ihan vieressä. Ole ihan rauhassa olet valinnut ihan hyvän sairaalan synnyttää, on totta että naistenklinikka on enemmän sairaalamainen kun ehkä jotkut muut mutta minulle se merkitsi myös turvallisuutta. Jos synnytys muuten pelottaa kannattaa siitä puhua neuvolassa, sairaalaa ei tarvitse vaihtaa.
Voi Momenttia en voi edes kuvitella jaksaisinko itse. Tuohan on kun synnyttäisi monta viikkoa kun jatkuvasti supistaa, toivottavasti voimia on vielä jäljellä kun tositoimiin sitten aletaan ja vauvaakin pitäisi jaksaa hoitaa vaikka olisi ihan loppu. Kovasti tsemppiä!
Hei!
Eilen valittelin oloa, kun on jo viikon puskenut sitä verilimaa ja yöt alkaa olla yhtä h....tiä, kun voisin vain istua vessanpöntöllä ja supistella ja menettää hermoni sen paineen tunteen kanssa joka tuolla alapäässä on. Tänään sitten neuvolassa mukava terkkari itse ehdotti, että voisi kokeilla mikä tilanne, ja lohdutti tietää, että ihan turhaan en ole kipuillut, sillä kohdunkaulasta oli jäljellä enää aavistus hötöistä mössöä, kuten terkkari asian ilmaisi, ja paikat jo 3 cm. auki!!!!! Eli kiireesti mennään sitten synnäriä kohti kun tulee ensimmäinen kunnolla repäisevä supistuskipu. Onneksi matkaa ei ole kun 15 km. (ja lastenhoitajan hakeminen tuosta läheltä ennen sitä!)
Mullakin siis synnytys tavallaan hiljalleen käynnissä ollut jo luultavasti viikon päivät ja olo sen mukainen. Vauvan pää tuntui kuulema tosi alhaalla, terkka sanoi, että sitä voi vaikka silitellä alakautta. No sen olen kyllä huomannut itsekin, kun käveleminenkin näyttää siltä kuin olisi vähintään halko haarojen välissä :(
Painoa ei ollut enää tullut lisää. Sf-mitta oli 31, eli ei ollut enää kasvanut, johtunee kai siitä, että vauva painunut jo niin alas. hemppa oli 125 ja paineet 127/73. Pissa puhdas ja sydänäänet ok. Ensi viikolla vielä ultra koon varmistamiseksi, jos en ole poksinut siihen mennessä, mutta ei tämän pitäisi kuulema niin iso olla, etteikö mahtuisi tulemaan. Keskikäyrän alla mennään kuitenkin.
Voimia momentille ja kaikille muille tuskailijoille! Toivokaa, ettei minunkaan tarvitsisi enää kovin monta viikkoa synnyttää!
-Sisel 37+2
ootellaan... sinä taisit kysyä korvikkeista. Meillä kaksi aiempaa saaneet jonkin verran korvikkeista lisämaitoa, ja NAN- maito oli ainoa josta ei itku tullut. Myöskin pulloissa on eroja ja jos joudut paljon antamaan lisämaitoa, niin kannattaa satsata koliikkipulloihin (esim. Avent-merkkisiin), niistä ei vauvalle mene niin paljoa ilmaa mahaan, ja imuote muutekin luomumpi, eli aika sama kuin rinnasta!
-Sisel
Ihana-anoppini soitti illalla josko voisi TAAS ottaa tytöt leikkimään että saa äiti levätä. Himen huonon omantunnon saattelemana sanoin kuitenkin kiitos kyllÄ! Oli ajatus että menen kaupungille ja kaupoille. No syömässä käytiin miehen kanssa lounaalla ja sitten ajoin kotia hakemaan lompakkoa ja totesin että olo on niin heittävä, että jospa koitan nukkua...Ja pari tuntiahan tuossa meni niin että hups vaan! Parempi kai tuo nukkua ja kerätä edes vähän voiman rippeitä. Olishan sitä muutakin tekemistä ollut, mutta jos joskus antaisi itselle luvan nauttia näistä hiljaisista ja mahdollisista unihetkistä! Aamen =)
Momentilla kyllä riittää tuota odotusta ja melkein valmista odotusta. Tuo on kyllä jännä tuo lääkärien erisuhtautuminen. Onhan se totta kai totta, että mitä pidemmälle mennään sen varmemmilla vesillä ollaan. Mulle on aina sanottu että vko 38 olisi parasta saavuttaa, että sitten on keuhkot (jotka kypysi viimeisenä) valmiit. Nyt sitten lääkäri sanoi kun kyselin että mitenkä ne keuhkot, kun leikkaus viikolla 37, että elä huoli, kyllä se valmispakkaus jo on....Jaa-a...tiedänpä että Helsingin suunnalla otetaan diabeetikoilta lapsivesipunktiot sen selvittämiseen että onko kypsät, mutta ei täällä moista tehdä. Mutta luotan lääkääriin...pakkohan se on :p
Mietin myös tuota vauvakassia---että täytyykö sitä nyt sitten kuitenkin pistää se fleece-asu haalarin tilalle, kun ei tuolla kyllä vielä kovin kylmä ole. Ja alle toki normaalivarustus, body,sukkikset ja housut ja ehkä toinen paita. Ja pipot ja myssykät. Itselle ajattelin pakata matkaan oikein olkkarihousut, kun siellä sairaalassa ollaan oikein huolella, niin voisi olla mukavampi oleilla!. Joku kirjoitti siitä että mies voi pakata vaikka esikon vaatteet- sepä...Ihan hymyilytti ja tuo mieleen oman miehen vaatevalintoja. Välillä on kuopuksella esikon capri-housut jalassa ja löytyy varmasti kaikkea kuosia, on ruutua, raitaa ja palloa totta kai! =)
Anniina81...menikö oikein. Kirjoittelit tuossa näistä ruokajutuista..Pakko mun on kommentoida siihenkin...eli kohtaan:
" Kiellettyjen listalta löytyy jopa kuumentamattomat pakastevihannekset, pellavan siemenet, noutopöytien porkkanaraaste (on kyllä ihan älytön bakteeripesä, töissä usein todettu) ym, mutta sitte siellä ei puhuta vaikka yleisimmästä makeutusaineesta, aspartaamista mitään. Välillä naurattaa oikein, juonpa tässä ruoan kanssa pullollisen light-colaa, mut jätän ton porkkanaraasteen syömättä =o) "
Eli aspataamihan ei ole kielletty makeutusaine, eikä suinkaan mitenkään vaarallinen, ei itselle, saati sikiölle/vauvalle. Se on yksi niistä aineista joita suositellaan käytettävän. Syklamaatti ja sakkariini ovat ne joita ei suosita käytettäväksi raskaana. Aspartaamin käytöstä ollaan toki montaa mieltä, mutta toki tuo jatkuva vastustaminen on saanut aikaan, että se on myös yksi tutkituimmista.. Ja kohtuullisella käytöllä sillä ei kyllä vaaraa aikaan saa. Saa kyllä syödä oikein kauhalla että voisi vaikuttaa..ehkä näin syötynä mikä tahansa saa aikaan huonomman lopputuloksen :) Eli siksi sitä ei neuvolan listalta löydy..
Olen puhunut..nyt pitäisi lähteä hakemaan tyttösiä kotia kohti, sen kaupan kautta. Illalla vielä yhdelle luennolle, selkä kyllä oli viime yönä niin kipiä istumisesta, mutta tämä on viimeinen luento..joten jos yrittäisi kestää. Palataan taas! Ja odotuksen iloa kaikille!
Niin korvikeasiaa vielä piti ennen lähtemistä kommentoida. Itse tai meidän vauvoille on sopinut Tutteli. Onneksi. Kokeilemalla paras. Kuten kaikessa muussakin lastenhoidossa! Ja allergiat tosiaan kannattaa tutkia jos on aihetta, mutta niitä ei kannata odottaa. Meillä onneksi selvitty täysin ilman mitään. (korvike-ja imetysvauvoja molemmat). Hyvä kun tuli mieleen, pitää ostaa uusia pulloja varastoon parit, ja niitä tutteja. Jos vauvalle kelpaisi. Ja imetyssuojia- ne on ehdottomia! Ja ja ja...lista siis jatkuu vielä =)
Vaavaa: ostin Eurokankaasta harsoa metrihintaan, 1,70/metri joten halpaa on.
Anyara: olen synnyttänyt Nkl:ssa neljästi ja erilaisia kokemuksia. Asiantuntevaa porukkaa,mutta ei välttämättä kamalan ' pehmeätä' hoitoa.Riippuu todella paljon kuka sattuu olemaan kätilönä!!
Momentti: siskoni synnytti neljännen lapsensa vuosi sitten ja hänet käännytettiin myös monta kertaa jopa viikolla 38 koska vauva ei ehkä ole vielä valmis!Hänellä verenpaine silloin usean viikon ajan päätä huimaava.
Ootellaan: ollaan käytetty korvikkeita vain ensimmäiset pari päivää ja silloin Semperiä. Jos vauva on kova puklaamaan niin ainakin Muksu haisee kamalalta. Jas ja pikkuneiti 35+6
No niin nyt on neuvolassa käyty =o) kaikki siellä ok painoa tullut 800g RR 110/65 Hb:tä ei nyt otettu on varmasti siinä 100 hujakoilla kuten tähänkin asti Sf-mitta 31 vahvat sykkeet vauvalla Kohdunsuu pehmeä ja kiinni pituutta 2cm, Joten sunnuntaina starttaan mökille lasten ja isovanhempien kanssa =o) ´
Jotain galluppiakin taas oli kun muistais vaan mitä =o) no ainakin joululahjoista oli puhetta täällä ei vielä mitään hankittu, menen sitte synnytyksen jälkeen. Vauvan vien siksi aikaa veljeni luo hoitoon, saavat hyvää harjoitusta kun sinne on helmikuussa tulossa pienokainen. Korvikkeista tuttelia on täällä pojat saaneet ja myös tälle sitä koitetaan ja muutama purkki varmuudeksi jo kaappiin. Sairaalakasseja en ole vielä pakannut. Vauvalla on valmiina kaikki muut paitsi vaipat ne käydään hakemassa sitten kun kotiin tullaan.
Nyt ruuan laittoon ja pojat harjoituksiin...
Momentille suuren suuri voima hali....
ilta_tähti rv 35+4
Kiitoksia kaikille jotka kommentoitte - tämä keskustelupalsta on tullut sitä tärkeämmäksi mitä lähemmäs synnytystä mennään :-)
Täytynee ottaa pelot neuvolassa tosiaan vielä puheeksi, ja yrittää sovitella omia ajatuksia tilanteeseen. Ja yrittää unohtaa kolkko synnytyssali ja sairaalan haju toistaiseksi...
Anyara
Naistenklinikasta: Olen siellä synnyttänyt molemmat pojat, ja ollut oikein tyytyväinen. Tosin jos synnyttäjät jaotellaan tekno- ja luomu-synnyttäjiin niin minä taidan olla sitä tekno-sorttia... mitä enemmän laitetta ja härveliä sen turvallisempi olo.... Oli ihana olla kokoajan kytkettynä KTG-piuhoihin niin näki koko ajan paljonko vauvan sydämen syke oli.....
Kyllä varmaan synnytyssalin seinät olivat vihreää kaakelia vaikka ei sitä seinien väriä tullut tosiaankaan siinä katseltua.... Pitsiverhoja tärkeämpää minulle oli tietää että paras mahdollinen hoito on lähellä, myös tarvittaessa vastasyntyneen teho-hoito ym
Synnyttäneiden osastolla sain juuri sen verran apua kun tarvitsin, esikoisen kanssa sain hyvää apua imetyksen kanssa. Toki olin 4. hengen huoneessa missä aina jkv muiden vieraat ym häiritsevät.
Ja Anyarako se huolehti siitä Naistenklinikalle menosta, ja kirjoitti että tutustumiskäynnillä oli sanottu että on tuurista kiinni saako epiduraalia, niin sanoisin vain että Naistenklinikalla sen epiduraalin saa kuitenkin varmemmin kuin missään muualla (tai ehkä muissa yliopistosairaaloissa varmaan yhtä helposti), toki joskus nukutuslääkäri voi sattua olemaan kiinni jossakin hätäsektiossa tms, mutta useimmiten tulee pyydettäessa. Pienemmissä sairaaloissa nukutuslääkäri voi joko olla kiinni ihan muiden erikoisalojen leikkauksissa (sama lääkäri nukuttaa umpisuolet ja luunsa murtaneet ym), tai sitten nukutuslääkäri päivystää kotoa käsin jolloin hoitohenkilökunta ei mielellään vaivaa ja pyydä häntä paikalle pelkän puudutuksen takia, vaan tarjotaan muita puudutuksia (paraservikaali esim) jotka kätilö voi laittaa.
Allergioista sanoisin, että tuntuu että nykyään monet vanhemmat helposti epäilevät kaikenlaisen vauvan normaalin " vaikeahoitoisuuden" (kitisee, nukkuu huonosti tms) tai jokaisen pienen hormoni- tai hikinäpyn johtuvan allergiasta. Toki tiedän että allergioita on ja ihan paljonkin, mutta kuitenkin murto-osa siitä mitä vanhemmat epäilevät. Kaikki vauvat vaan eivät ole koko ajan tyytyväisiä ja kitisemättömiä ja hienosti nukkuvia, ja erilaisia pieniä ihottumiakin voi olla ilman että kyseessä on ruoka-allergia.
Mari 35+6
Voi momentti, mitä tässä nyt enää sanoisi... voimia lisää, unta, lepoa... kyllä tuollaisella koetellaan odottavan voimia jo niin paljon.
Tänään käytiin uuden ostoskeskuksen avajaisissa ja reissu oli mulle ihan floppi. Oman tyttöni kanssa pärjäsin ihan hyvin, mutta seuralaistemme kanssa emme ennen olleet olleet ostoksilla... eikä varmaan toiste mennäkään. Pitänee mennä tekemään huomenna uusintakierros. Nyt oon ihan rikki ja väsyny, kipee ja raihnanen... viime yökin meni persiilleen.
Laitanpa tähän vielä pari tarviketta... olikohan näitä: mulle maidonkerääjä oli viimeksi heti alusta tosi tarpeellinen ja sitten se apteekista saatava keittosuolaliuos vauvalle. Siellä nenussa kun alusta asti on kaiken näköistä tuhisevaa tavaraa.
Nyt ei muuta jaksa!
Sarafan rv 35, hei mullahan on vaihtunu viikot!
sain nukuttua tuossa tunnin (pari panadolia nassuun) ja olen hiihdellyt koko päivän sisällä. supistelee vielä vaan. verisiä limamöykkyjä on tullut, mutta tulee lähinnä epätoivonen olo kun limatulpista sun muista puhutaan- kun tota on ollut aemminkin.
siitä vauvan kypsyydestä: tuo eilinen lääkäri oli itsekin hieman ristiriitaisin meiningein. meillähän ne kortisonit on saatu viikkoja sitten- ei pitäisi siis olla keuhkojen kanssa mitään ongelmaa. ja keskolan lääkärin kanssa tuli jossain vaiheessa pari sanaa vaihdettua- rv34 on se raja. taysissa tuo rv34 on ihan se virallinen raja, joten en sitten tiedä että miksi tämä lääkäri halusi näin. vauvalla alkaa painoakin kuulemma ultran mukaan olla lähempänä 3kg. eli eilisen lääkärin mukaan kaikki on varsin ok ja vauvalle vain lisää painoa pelataan. aikaisemmat olen synnyttänyt rv36, joten mietiskeli että mulla kroppa taitaa pitää sitä normaalina raskausaikana. mutta sitten toisaalta taas vauva ei olis vielä täysin valmis jne. tämä homma on ihan lääkäristä kiinni. miehen sisko on ollut samassa puljussa (tays) synnytyslääkärinä useita vuosia ja eli kuulemma eilen kovasti ihmetellyt että kuka siellä nyt lääkärinä on kun aina vaan bricanyliä. noh, miuehen sisko on nyt yksityiselle sektorille siirtynyt että enää sillä ei paljon kytkyjä ole taysiin.
sekin ihmetyttää kun koko raskaus on paasattu siitä rv34 täyteen tulemisesta ja sanottu kymmeniä kertoja että sitten annetaan syntyä ja sitten ei ole mitään hätää- ja useiden lääkäreiden toimesta. eivät vaan ole sattuneet nuo sitten just mun vuoroon. kävi ihan mielessä että oliko tolla eilisellä lääkärillä vaan se mielessä että ei viitsis alkaa mua saliin laittaa sun muuta- että jääköön jonkun muun vuorolle jos vielä bricanylillä menis ohi.
mutta katellaan nyt. supistuksia tulee, on varsin romu olo ja päätä särkee, mutta josko tässä vaan taaplataan päivä kerrallaan. sen olen kyllä päättänyt että bricanyliä en enää halua. se pumpun sekoilu on todella pelottavaa- varsinkin kun ei ole siihen tasottavia jotka sopis vaan jos niitä pistetään niin sydänkohtaus on kuulemma ihan todellinen riski. pidin miehelle rippiä siitä että seuraavalla kerralla sen pitää tulla mukaan ja puhua noista lääkkeistä, jos olen itse puhumattomassa kunnossa. antakoot mitä muuyta tahansa- vaikka nuijanukutuksen, mutta tuota en uskalla enää ottaa. en sitten tiedä onko niillä muuta antaa.
vauvan varusteista: meille hankitaan varmaan korvikkeet varuilta etukäteen. maidonkerääjiä ja nenätippoja on varastossa on ihan vakiona lapsiperhe kun ollaan. meillä ei muuten cuplaton aikoinaan ole tehnyt kuin lisängelmia. parhaiten on auttanut vatsavaivoihin maitohappobakteerit.
kiitokset teille tsempeistä. tulee todella tarpeeseen. ihan pirun yksinäinen olo tämän homman kanssa ja tuntuu että ihan arpapeliä on tämä kaikki lääkärissä käyminen. mä olen niin väsynyt ja suututtaa edes jutella kenenkään kanssa, kun anoppikin vaan tänään jotain höpis että teidän pitää sitten neljäskin lapsi hankkia. siis häh? tuntuu ettei kukaan tajua tätä olotilaa- paitsi te. ja mies väkipakolla kun itken väsymyksestä.
mutta nyt lapsille ruokaa.
Supisteli n. 2,5h putkeen, välillä jopa parin minuutin(?) välein. Oli pakko ruveta jo miettimään synnärille lähtemistä mutta sitten kun meinasin herättää miehen niin NAPS! loppuivat yhtä nopeasti kun olivat alkaneet ja sain vihdoin ja viimein ruveta nukkumaan.
Tänään tuli sitten käytyä " nopeasti" kaupoilla, ostin noita viimeisiä tarvikkeita. Lähinnä hygieniatuotteita vauvalle ja itselleni. Rintakumitkin ostin kun esikoisen aikaan niitä tarvitsin jo heti synnärillä. Oli vain aika suolainen hinta, kahdesta rintakumista yli 8 ¿uroa. Sitten kun niitä tarvitsee varmasti enemmän kuin nuo yhdet parit. Mutta noilla pääsee alkuun, se on tärkeintä. Rintaliivien suojukset unohdin ostaa, ne pitää vielä käydä hakemassa jossain välissä. Kaikki alkaa kuitenkin olemaan valmista...
" Momentille haleja ja voimia"
Swehina rv 35+4
pitäiskö sit ostaa tuttipullo myös? vai pitäiskö sit olla antamatta pulloa ja juottaa vauvaa siitä mukista ? siis jos korvikkeita joutuisi käyttämään..?
sit jos joku kertois kun äippäpaketissa oli sellanen valkonen palanen kangasta toiselta puolelta muovia? ja toiselta jotain froteeta? mikä sen tarkotus on ja mihin sitä käytetään?
ootellaan..
Mä tällä kertaa hankin yhen hörpytysmukin, varmaan pesen pari pullookin, mutta ensin kokeilen hörpytysmukia. Mä aion joka tapauksessa kerätä omaa maitoa pakkaseen, jotta mies voi tarvittaessa sitä sitten vauvalle antaa. Eli voihan noita pulloja tai mukeja tarvita, vaikka imetyskin onnistuisi hyvin.
Sen muovifroteen voi laittaa vaikka vauvan sänkyyn lakanan tai petarin alle, vahinkojen varalta. Meillä oli se välillä siellä ja joskus alustana meidän sängyn päällä, kun otettiin ilmakylpyjä.
Pulloista ja korvikkeista: Mulla on yksi tuttipullo valmiina, korvikkeita en meinaa ostaa etukäteen. ABC on 24h auki jos tulee hätä ;) Esikoisen kanssa oli ihan siis päinvastainen ongelma, maitoa tuli rinnoista ihan liikaa omiksi tarpeiksi. Luulenpa että nytkin (jos siis kaikki hyvin menee!) tuosta pullosta juotetaan vain omia maitoja silloin kun minä oon jossain käymässä. Ostin ihan tavallisen Ainun tuttipullon, en meinaa kuitenkaan kovin paljoa pulloa antaa, vain tosiaan jos oon ite jossain menossa niin saa mies syöttää siitä.
Omaa napaa: en oikeastaan mitään uutta. Flunssa alkaa vähän helpottaa. Tänään juostiin esikoisen 3v. kanssa kaupungilla 3 tuntia ja se vähän pisti väsyttämään... Piti ostaa viikonlopun synttäreille rekvisiittaa! Suppareita ei tänään oo tullut juuri lainkaan, minä voisin tosiaan ottaa vaikka kummankin, Momentin ja Swehinan supparit tooosi mielelläni!
Huomenna pitää siivota ja illalla tulee appivanhemmat esikoista juhlimaan... jee... aina yhtä kiva kun anoppi tulee...
Synnäristä vielä, te ootte aika onnekkaita ketkä saatte valita, minne menette synnyttämään! Meillä ei täällä ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin rempan keskelle... Oikein " innolla" odotan ja toivon mahdollisimman pikaista kotiutusta!
Vielä on hankkimatta vauvalle tutit, maidonkerääjä (sisko hukannut lainaamansa...), jälkivuotositeitä kotiin, harsoja... ja onkohan muuta? Päivät vaan kuluu ja mitään en ikinä muista!
Ja OOTELLAAN: se mitä sä kysyit, se on muovitettua froteeta. Tarkoitettu esim. pinnasängyn suojaksi, ettei pissa kastele patjaa!
Marrastoive rv 37+4 (ja missä ne mun supparit on?)
Ihme sissi kyllä olet, kun jaksat! Minä olisin varmaan samassa tilanteessa jo saanut kaikki lähipiirissäkin parantolaan... Itse olen aina ajatellut, että se 34 viikkoa on *rajapyykki*; jotta sitten saapi tulla jos on tullakseen. Tottahan toki vauvan olisi parempi olla masussa varmaan viikoille 37, mutta en voi uskoa, että tuollainen pompottaminen voi olla enää hyväksi sinulle!!! Onhan se vauvankin edun mukaista, että äiti voi hyvin. HÖH!!! Sapettaa todella puolestasi ja ottaisin mielelläni niitä suppareita sinulta oloasi helpottamaan. Täällä kun mennään melko kivuttomasti. En ymmärrä, miten ihmeessä jaksat noiden kipujen kanssa! Seuraavalla kerralla pidä reilusti meteliä, että antavat vauvan tulla(vaikka ymmärrän kyllä sinunkin huolesi siitä, että saisi hiukan vielä masussa kasvaa). Ei ihminen voi loputtomiin kestää.
Sitten kun tähän mammaan iskee oikeasti kipeät supparit, niin sitten kyllä mennään. Ainakin edellisten kokemusten perusteella uskon, että sitten on tosi kyseessä. Siksipä on vaikea ymmärtää, miten kauan te jotkut olette joutuneet kipeiden supistusten kanssa painimaan =( Siis, että miten ihmeessä te kestätte! Voimia kaikille!!!
Sitä mitä vauvalle on hyvä olla kotona, niin onkin jo tullut asiaa. Äitiyspakkauksessa on aihan kivasti juttuja. Sen lisäksi ei paljoa tarvitse ja nekin on jo kerrottu. Kyllä se arki sitten opastaa, mitä kukin tarvitsee! Ehkäpä muutama purkki korviketta voisi olla varuilta, vaikka imettää aikoisikin. Aina kun ei voi olla varma siitä maidon noususta sun muusta. Henkinen puolikin voi vaikuttaa niin, että tulee *maitolakko*... Eipä sitten tarvitse stressata, mitä vauvalle antaa =) Meillä oli molemmille, muttei tarvittu. Onneksi, sillä maitoallergisia olivat molemmat...
Sairaalakassi on vauvalle valmiina. Kuten olen joskus todennutkin täällä, ei meillä mies sitä saisi kasattua. Tiedä vaikka toisi esikoisen vaatteita =P Kunhan sitten jotenkin saa nuo kaksi huollettua, kun olen sairaalassa. Yritän muistaa olla välittämättä, onko huomannut pukea oikeat vaatteet kumpaisellekin. Kunhan on jotain päällä =) Itselle en kassia varsinaisesti ole vielä pakannut, mutta aika lailla laittanut jo tavaroita kaappiin sitä odottamaan. Ne kotiinpaluvaatteet nappaan sitten lähtiessä. Vaikea tosiaan tietää, mitä mahtuu, mutta kokemuksesta voisin olettaa, että ihan mammavaatteilla on tultava. Meikäläisellä kilot lähtee niin hitaasti ja mahaakin on vielä pitkälti synnytyksen jälkeen. Mukaan siis sitten jotain, mikä puhtaana on. Ja mahdollisimman löysät versiot, etenkin sukat, kun itselle pukkaa se valtava turvotus heti synnytyksen jälkeen =(
Nyt on muuten sitten tukka kunnossa, joten voipi hyvin lähteä nyyttiä noutamaan =D Tosin miehelle juuri naljailin, että kertoo nyt sitten päivät, jolloin *saan* synnyttää. Tuolla kun on koko ajan jotain suunnitelmia... Totesi vain, että perjantaina töiden jälkeen ja sitten taas saa työviikon *pitää sisällä*, jos ei viikonloppuisin tule! Justiinsa... =D
Nyt on jo jonkin päivää tuntunut ikävää painetta peräsuolessa. Siis kuin olisi alituiseen hätä, mutta eipä paljoa tule. Uskon, että kun maha menee kuralle, niin sitten voisi jotain tapahtuakin. Ainakin sellaiset ensioireet on aikaisemmin ollut. Muutenkin tuo Tiitiäinen painaa tosi ikävästi alapäätä ja liikkeet (möyriminen) ihan sattuu. Alamasuun kivistää myös aina ylösnoustessa ja liikkeellelähtiessä. *Kivuttomia* suppareita alkaa siis olla jo kohtalaisesti pitkin päivää... ja jomotusta... Vaan NIIN PIENTÄ moneen muuhun muruun verrattuna, jotta tuskin kehtaan edes mainita.
Nyt kahville, ennen kuin lapset taas aloittavat möykkäämisen!
TalviSalama + Tiitiäinen 37+0 (ohops, jotta aika lentää!)