Neuvolatyöntekijät ja kätilöt utelevat
Onko heillä joku velvollisuus kartoittaa lapsen sosiaalista tilannetta vai miksi kyselevät työtilanteestani, parisuhdetilanteesta ynnä muusta vastaavasta raskauden seurannan yhteydessä? Minä olen mennyt neuvolaan tarkistamaan, että vauvalla on kaikki hyvin, en holhottavaksi.
Isä ei ollut mukana viimeisellä käynnillä ja kätilö kyseli, että pääseehänhän hän seuraavaan ja onhan hän tukenani raskaudessa. Mitä tähän pitäisi vastata? Mies on koko ajan töissä, asumme eri paikkakunnalla, enkä halunnut häntä seurantaan esittämään osallistuvansa raskauteen, kun ei kerran osallistu.
Miksi he kyselevät tällaista? Jos he haluaisivat kutsua isän paikalle eikä kyseessä olisi minun ja vauvan kehon seuranta, kyllähän heillä on hänen puhelinnumeronsa.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisystä kysyminen on kyllä typerää raskauden yhteydessä. En itse vastaisi siihen ollenkaan. Eihän se terkalle kuulu, mitä ehkäisyä käytän tai käytänkö ollenkaan.
Itse totesin, että jos osasit käydä lukemassa perussairauksistani ja niihin liittyvistä lääkityksistä tiedoistani, löydät varmaan ne ehkäisyyn liittyvät kirjaukset ja reseptitkin.
Mutta vaikka olisi määrätty joku ehkäisy niin eihän sitä välttämättä käytetä. Osa voi käyttää myös kondomia, eikä se kuulu terveydenhuollolle ollenkaan.
Eiköhän tälläkin kyselyllä koiteta välttää uudet Eerikat.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisystä kysyminen on kyllä typerää raskauden yhteydessä. En itse vastaisi siihen ollenkaan. Eihän se terkalle kuulu, mitä ehkäisyä käytän tai käytänkö ollenkaan.
No kyllä kuuluu siinä mielessä, oliko raskaus suunniteltu vai pettikö ehkäisy. Jos petti, niin kyseinen ehkäisymenetelmä ei ehkä ole suositeltava tulevaisuudessa. Lisäksi raskauden jälkeen on ihan mahdollista joillekin tulla uudelleen raskaaksi kuukauden tai parin päästä synnytyksestä, tämä ei välttämättä ole kaikille selvää. Naiselta on myös syytä kysyä, millaisen ehkäisymenetelmän haluaa raskauden jälkeen, jos on suunniteltu että seuraavaa lasta yritetään vaikka vuoden päästä niin ei kannata mitään pitkäaikaista menetelmää valita.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tälläkin kyselyllä koiteta välttää uudet Eerikat.
Päinvastoin. Kun takerrutaan olemattomiin yksityiskohtiin, jäävät suuremmat asiat huomaamatta. Eerikastahan oli tehty useita ilmoituksia joten siitä ei asia ollut kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut terveydenhoitajat on naiveja. Mut otettiin lukiossa silmätikuksi kun kerroin miten kuormittava elämäntilanteeni on kun riitelen usein äitini kanssa. Helpommalla pääsee kun vastailee lyhyesti ja neutraalisti.
Terveydenhoitaja teki oikein, koska on perheitä missä tuollaiset riidat kertovat isoista ongelmista. Ongelmien peittely ei ole mikään ratkaisu tai auta nuorta raskaan elämäntilanteen yli, vaikka sillä pääseekin helpommalla. Mä riitelin myös äitini kanssa kun olin teini ja se nimenomaan ei ollut mitään ohimenevää murkkukapinaa, vaan tarvittiin ulkopuolista apua jota en olisi saanut, jos terveydenhoitaja ei olisi asiaa ottanut vakavasti ja ryhtynyt apua järjestämään. Olen siitä kiitollinen nyt aikuisena, vaikka silloin se tuotti vaivaa ja ärsytystä kaikille.
Toisaalta jonkun tädin sotkeutuminen perheen asioihin voi myös mutkistaa niitä entisestään ja pilata lopulta kaikkien välit.
Olen tuo jolle vastasit. Omassa tapauksessani terveydenhoitajan puuttuminen tilanteeseen turvasi minun, siis sen lapsen, selviytymiskykyä hankalassa perhetilanteessa. Toki se tädin sotkeutuminen voi mutkistaa perhetilannetta entisestään, mutta jos näin käy niin ei siellä perheessä ole asiat sellaisessa kunnossa että nuorella olisi hyvä olla. Asiat joko ratkeaa parhain päin, kuten itselleni kävi, tai sitten mutkistuu mutta lapsen etu ei ole, että hänet jätetään selviytymään ja katsellaan vierestä. Välirikkoa voi yrittää korjailla aikuisena, mutta jos äidin kanssa riitely jatkuu aikuisuuteen niin eiköhän se lapsi ihan itse riko ne välit heti kun pystyy.
Eniten ahdistaa seksielämän yksityiskohtien utelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kuuluu siinä mielessä, oliko raskaus suunniteltu vai pettikö ehkäisy. Jos petti, niin kyseinen ehkäisymenetelmä ei ehkä ole suositeltava tulevaisuudessa. Lisäksi raskauden jälkeen on ihan mahdollista joillekin tulla uudelleen raskaaksi kuukauden tai parin päästä synnytyksestä, tämä ei välttämättä ole kaikille selvää. Naiselta on myös syytä kysyä, millaisen ehkäisymenetelmän haluaa raskauden jälkeen, jos on suunniteltu että seuraavaa lasta yritetään vaikka vuoden päästä niin ei kannata mitään pitkäaikaista menetelmää valita.
Mitä väliä sillä on, oliko raskaus suunniteltu vai pettikö ehkäisy? En ikimaailmassa vastaisi tuollaiseen kysymykseen. En myöskään kerro, mitä ehkäisyä käytän, jos edes käytän. Raskauden jälkeinen ehkäisy ei kuulu terkalle. Esim parisuhteessakin voidaan käyttää kondomia ihan jatkuvasti ehkäisynä, joten kondomikin käy pitkäaikaiseksi ehkäisyksi. Toisaalta jotkut eivät käytä ehkäisyä ollenkaan. En minä aio kertoa, vetääkö miehen kumin peniksensä päälle vai iltaisin. Yksityisasia.
Vierailija kirjoitti:
mitä sinulta on udeltu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän faktan voi kertoa ihan utelematta ehkäisystä.
Ei pidä pitää itsestäänselvänä, että kaikki haluavat ehkäistä.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolantäti kirjaa Kantaan silmät kiiluen yksityiskohdat kahden aikuisen ihmisen seksielämästä.
Hyi hitto
Outoa vetää tuosta herne nenään. Lapsen kehitykseen vaikuttavat muukin kuin äidin ruokavalio raskauden aikana. Totta hitossa on merkitystä, millaisissa olosuhteissa kasvaa. Ja totta kai esimerkiksi vanhempien parisuhteen tila ja elatuskyky on tällöin merkityksellisiä. Ei lapsia ole sinun omaisuuttasi ja lelu, vaan hänestä pitäisi kasvaa oma yksilönsä, joka saa parhaat mahdolliset eväät elämään.
Neuvolassa voitaisiin hoitaa niitä oikeita asioita, esim auttaa synnytysvaurioista kärsiviä naisia saamaan korjausleikkaukset yms eikä jauhaa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Outoa vetää tuosta herne nenään. Lapsen kehitykseen vaikuttavat muukin kuin äidin ruokavalio raskauden aikana. Totta hitossa on merkitystä, millaisissa olosuhteissa kasvaa. Ja totta kai esimerkiksi vanhempien parisuhteen tila ja elatuskyky on tällöin merkityksellisiä. Ei lapsia ole sinun omaisuuttasi ja lelu, vaan hänestä pitäisi kasvaa oma yksilönsä, joka saa parhaat mahdolliset eväät elämään.
Kuka pystyy antamaan lapselleen parhaat mahdolliset eväät elämään? Mieti nyt. Tuohan on aivan epärealistista.
Vierailija kirjoitti:
Elatuskyvyn voi kysyä, että onko rahaa elättää, ei siihen ammattia tarvita.
Sinun ja sen vielä syntymättömän vauvasi parhaaksi ne kysymykset esitetään. Ja jos ilmenee jotain huolestuttavaa, niin siihen voi puuttua hyvissä ajoin. Eivät ne hoitajat uteliaisuuttaan kysele, vaan se kuuluu heidän työhönsä. He osaavat myös neuvoa, mistä apua saa, jos on tarvis.
Vierailija kirjoitti:
Sinun ja sen vielä syntymättömän vauvasi parhaaksi ne kysymykset esitetään. Ja jos ilmenee jotain huolestuttavaa, niin siihen voi puuttua hyvissä ajoin. Eivät ne hoitajat uteliaisuuttaan kysele, vaan se kuuluu heidän työhönsä. He osaavat myös neuvoa, mistä apua saa, jos on tarvis.
Ja jos avusta kieltäytyy koska ei koe tarvitsevansa sitä, alkaa kyttäys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, oliko raskaus suunniteltu vai pettikö ehkäisy? En ikimaailmassa vastaisi tuollaiseen kysymykseen. En myöskään kerro, mitä ehkäisyä käytän, jos edes käytän. Raskauden jälkeinen ehkäisy ei kuulu terkalle. Esim parisuhteessakin voidaan käyttää kondomia ihan jatkuvasti ehkäisynä, joten kondomikin käy pitkäaikaiseksi ehkäisyksi. Toisaalta jotkut eivät käytä ehkäisyä ollenkaan. En minä aio kertoa, vetääkö miehen kumin peniksensä päälle vai iltaisin. Yksityisasia.
No minulta kysyttiin, kun soitin ekaa neuvola aikaa jotain viikolla 8+ oliko suunniteltu raskaus, vähän ihmettelin asiaa , käytäntö vissiin muuttunut kuin viimeksi 8 v sitten oli. Siis ihan soittelin äitiysneuvola aikaa, enkä mitään raskaudenkeskeytystä. Sen jälkeen vasta onnittelikin kun sanoin että toivottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu duuniin ja kyselevät kaikilta.
En sitä epäile, mutta miksi ihmeessä? Mitä miehen ja minun parisuhteeni heille kuuluu?
No eihän se kuulukaan, mutta varmaan on ajateltu, että kun esittää tuollaisen kysymyksen, asianomaisen olisi helpompi pyytää neuvoja ja apua vaikeissa tilanteissa. Välttämättä joku ei vaikka tajua kysyä apua neuvolasta vaikka parisuhdeväkivaltaan, rahanpuutteeseen jne. ja neuvola osaa neuvoa minne kääntyä ja mistä hakea apua erilaisissa ongelmatilanteissa.
Nykyisin työtä kuin työtä et voi tehdä oikein.
Joko et ole riittävän kiinnostunut, tai olet liian kiinnostunut.
Ei kerrota riittävästi asioista, tai kerrotaan liikaa asioista.
Itse aikoinaan ihan kohteliaasti pyysin tietoa, että mitä neuvolan tehtäviin kuuluu, että tarvittaessa osaan kääntyä heidän puoleensa, ja pyysin yksityisyyttä muissa asioissa. Kerroin myös, että kanssani voi keskustella mielellään vauvan kehitykseen liittyvistä asioista sekä ennakoida tulevia viikkoja. Meillä kyllä löytyi neuvolatädin kanssa aiheesta keskusteltavaa ilman asiakaspalveluun liittyvää pakollista small talkin ylläpitoa, kun pyysin sitä itse. Oli sen verran poikkeuksellista, joten muisti kyllä asian kaikkien käyntieni ajan. Oli oikein ihana ammattilainen ja muistin häntä viimeisellä käynnillämme.
Vierailija kirjoitti:
no voihan nuo selvittää itsekin ja ostaa tarvitsemansa palvelut.
Toisaalta jonkun tädin sotkeutuminen perheen asioihin voi myös mutkistaa niitä entisestään ja pilata lopulta kaikkien välit.