Vauva-arki: Miten saada mies ymmärtämään?
Mulla itselläni alkaa keinot loppua. En olisi uskonut, että fiksuna ja huolehtivana isänä pitämäni mies on näin kyvytön lapsen hoitamisen suhteen.
Ongelma 1: Rutiinit/päivärytmi.
Mies ei ymmärrä, miksi yöpuku pitää vaihtaa, ts. valmistella vauva nukkumiseen. Hän laittaisi 6kk vauvan päiväpuvussa vaipan vaihdon jälkeen vaan nukkumaan. Eli laskee hoitopöydältä vaan petiin.
Kun vauva sitten sätkii ja potkii levottomana valoisassa huoneessa (ei ymmärrä että nyt nukutaan), mies tunkee tuttia suuhun ja tuskastelee, kun ei nuku. Mies toimii näin, jos en huolehdi iltarutiineja. Myös kauppareissut iltaseiskalta vauvan kanssa ja vieraiden vastaanottaminen ilta-aikaan on miehelle ok, koska lapsen pitää tottua normielämään.
Hoidan pääosin aamut, joskus vknloppuna haluaisin nukkua.
Kun niin teen, niin
aamulla mies ei sitten vaihda sitä yöpukua pois, vaan tuo vauvan olkkariin leikkimään, eikä anna aamupalaa, vaan tarjoaa maitoa (vauva syönyt 4kk iästä asti soseita/nyt puuroa aamulla ja illalla).
Nukuttaa vauvan väkisin eri huoneessa olevaan sänkyyn tunnin hereillä olon jälkeen, väittää, ettei ole nälkä vauvalla, vaikka vauva herää pian itkemään. Ei ymmärrä, että vieras huone/nälkä herättää, sekä se, että ulkoilu jää pois.
Mies pilkkoo rakentamani rytmin näinä hoitovuoroinaan, eli me tehdään aina samoin: Herätys, aamuhöpöttelyt, vaipanvaihto, päiväasu, leikkihetki ja aamupuuro. Seurustelua ja vaunulenkille.
Tätä toistetaan, oli se aamuherätys sitten milloin vaan, yleensä 5.30. Vauva on onnellinen ja helppo tapaus, KUN pitää kiinni tästä!
Mies ei kuulemma jaksa aamusta lenkille, eikä jaksa noudattaa rutiineja. Ei se vauva kuole jos joskus, hän väittää.
Riitelemme asiasta aina, kun vauva nukkuu. Miehen mielestä valitan turhasta ja olen kiittämätön, kun mä annan sun nukkua sä vaan haukut.
Mies raivostuu ja uhriutuu, eikä kuuntele.
Tämä johtaa siihen, että mä en nuku tarpeeksi ja hoidan aamut yksin, muuten lapsen rutiini kärsii.
2. Hoitaminen. Sen harvan pakotetun kerran , kun pukee yöpuvun, pukee paksun haalarin ja peittelee täkillä. Vauva heräilee. Suuttuu, kun vaihdan kevyempään asuun.
Päivisin taas pukee liian vähän, palellutti vauvan vatsan huhtikuussa, kun lenkkeili vauvan kanssa ja tuli itse hikiseksi, RIISUI MYÖS VAUVAN HAALARIN, ja tuli pihaan poika kylmettyneenä. Kuulemma hiestä märkä oli vauva, no ei ollut, oli puklannut maidot päälleen.Märässä sisäasussa vaunuili kuomu auki, vauvan vatsa oli jääkylmä.
Syöttäminen. Katsoo itse telkkaria tai keskittyy muuhun, lapsi ei syö, joten ei sillä oo nälkä. Tarjoilee jäähtynyttä ruokaa tunnin mittaan sen sijaan, että aloittaa tai lopettaa systemaattisesti ruokailun.
Nämä kaikki siis tapahtuvat, jos en valita ja mäkätä. Mikään ei auta, ei puhuminen eikä neuvolan tai nettilinkkien lähetys, että voisi itse lukea vauvanhoitamisesta ja rutiinien tärkeydestä.
Rakastan vauvan kanssa oloa ja olenkin miettinyt, olisinko onnellisempi vauvan kanssa kaksin?
Mies voisi elää rajattomasti joka toinen vknloppu sitten myöhemmin, lapsi ei kärsisi, kun rutiinit olisivat sitten äidin luona?
Voitte vittuillakin vastaajat, mutta kestän sen, tää äitiys on parasta maailmassa, ainoa stressaava tekijä elämässäni on mies.
Lasta en kadu ikinä, vaikka mies osoittautuikin mieslapseksi.
Kommentit (516)
Relaa vähän, ap.
Jos haluat jatkaa parisuhdetta ja samalla antaa miehellesi mahdollisuuden oppia olemaan osallistuva isä, anna hänen olla isä äläkä jatkuvasti kritisoi jokaista pikkuasiaa.
Laita vaikka seinään lista, jossa on vauvanhoito-ohjeet, mutta vain ne, joilla on vauvan hyvinvoinnille oikeasti merkitystä, eli ruokailuajat suurinpiirtein, nukkuma-ajat suurinpiirtein ja ohjeita, mitä lapselle puetaan ulos. Unohda vauvan kanssa höpöttely ja seurustelu klo 5.30. On teidän vanhempien tehtävä opettaa lapsi heräämään hieman myöhemmin, jotta kumpi tahansa teistä pystyy olemaan lapsen kanssa aamuisin. Tästä hyödytte te kaikki kolme. Opeta lapselle myös hieman myöhäisempi nukkumaanmenoaika. Kotihoidossa olevalla vauvalla ei ole mitään syytä mennä nukkumaan joskus iltaseiskalta. Moni vauva valvoo klo 21-22 asti ja nukkuu sitten aamulla vastaavasti pidempään. Kun on aika aloittaa päivähoito, tilanne on eri, ja silloin opetellaan sitten sopiva nukkumaanmenoaika suhteutettuna siihen, monelta pitää herätä hoitoon.
Voit myös vaihtoehtoisesti valita sen, että pidäty kynsin hampain kiinni kaikista rutiinisäännöstäsi, ja eroat miehestäsi.
Ap tulee olemaan ihan lirissä, kun vauvasta tulee taapero. Sillon ei hänen minuuttiaikataulunsa tule pätemään. :D Vauvat on ihan helppoja verrattuna taaperoihin, joilla alkaa sitten olla omaa tahtoa, varsinkin niissä tilanteissa, kun on aikataulu :'D
Suvun nuoret äidit nykyään jättävät jo vauvan isälleen hoitoon, että suhde syntyy. Eli on lähdettävä ovesta ulos ja isän on otettava vastuu hoidosta, vaipan vaihdosta, syötämisestä ,seurustelusta, nukuttamisesta. Näköjään tepsii, isät kiintyvät ja oppivat tulkitsemaan lasta itsenäisesti. Äidit menneet myös aikaisin töihin ja isät jääneet alle yksivuotiaan kanssa kotiin kuka pariksi kuukaudeksi kuka pitempään. Itse olen vanhempaa vuosikertaa, ja isät olivat lähinnä apuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää laittaa vauva noin aikaisin nukkumaan?
Kun sitten herää noin aikaisin. Saisitte kaikki nukkua aamulla pitempään ja "pakollinen" vaunulenkkikin aamulla siirtyisi myöhempään ja järkevämpään aikaan.Minun järkeeni ei millään kyllä mene tuo, että 5.30 kukutaan ylhäällä.
Silloin voi antaa vauvalle vaikka juuri maitoa tai velliä, jos herää nälkään ja jatkaa sitten unia rauhassa. Miksi olette edes alkuun totuttaneet vauvan siihen, että silloin jo noustaan ylös puuhailemaan jotain.
Aivan järjetöntä. Miehellä ei ole ollut ilmeisesti mitään sananvaltaa mihinkään, nämä ovat kaikki aloittajan omia kotkotuksia, aikatauluja ja ns. rutiineja.
Järjen käyttö ja normaalielämä on sallittua myös vauvaperheessä.Joo minä ainakin ihan tietoisesti opetin vauvat siihen että aamu alkaa loikoilulla, en todellakaan noussut ylös 5.30 ikinä vaan torkuteltiin siinä sängyssä maidon voimalla jonnekin kahdeksaan jolloin aamupala (imetys tietysti helpotti tätä kun ei tarvinnut nousta lämmittämään pulloja ym). Kukin tietysti tavallaan, mutta kyllä nuo rutiinit kannattaisi miettiä niin että molemmat pystyy ja suostuu niitä noudattamaan, jos haluaa että molemmat vanhemmat lasta hoitaa.
Mielenkiintoinen kirjoitus. Imetyksen avulla nukutettiin vauva aamulla pidempään ja tärkeää tällaiset rutiinit joita molemmat pystyy ja suostuu noudattamaan. Hmm vielä mainita että nimenomaan imetyksellä, miten mies hoiti homman?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää laittaa vauva noin aikaisin nukkumaan?
Kun sitten herää noin aikaisin. Saisitte kaikki nukkua aamulla pitempään ja "pakollinen" vaunulenkkikin aamulla siirtyisi myöhempään ja järkevämpään aikaan.Minun järkeeni ei millään kyllä mene tuo, että 5.30 kukutaan ylhäällä.
Silloin voi antaa vauvalle vaikka juuri maitoa tai velliä, jos herää nälkään ja jatkaa sitten unia rauhassa. Miksi olette edes alkuun totuttaneet vauvan siihen, että silloin jo noustaan ylös puuhailemaan jotain.
Aivan järjetöntä. Miehellä ei ole ollut ilmeisesti mitään sananvaltaa mihinkään, nämä ovat kaikki aloittajan omia kotkotuksia, aikatauluja ja ns. rutiineja.
Järjen käyttö ja normaalielämä on sallittua myös vauvaperheessä.
Tämä! Yritin tätä sanoa muutama sivu sitten ja haukuttiin laiskaksi. Ihan miten vaan, mutta ainakin mulla on onnellinen ja toimiva perhe-elämä (jossa ei nousta ylös riehumaan keskellä yötä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella naisella on juuri tämä, että he yrittävät kontrolloida ja säätää joka halvatun asiaa ja sitten ihmettelevät, kun miehet eivät osallistu eikä osaa mitään.
Iltapalan syöminen täytyy aloittaa tasan kello 18.34 siniraitaisessa potkupuvussa ja iltapalaksi syödään aina 5 minuuttia ja 42 sekuntia keittiöntason vasemmalla reunalla jäähtynyttä kaurapuuroa, jossa on 0,25 desilitraa maitoa. Ja puuro täytyy tietenkin olla aina ja iankaikkisesti samalla lautasella ja se syödään juuri tietyllä lusikalla. Kaikki poikkeamat rutiineista ovat virheitä ja sitten tulee MAAILMANLOPPU ja ERO!!!!
Hellitä nyt vähän näistä säännöistäsi. Oletko ikinä miettynyt, että asioita voi tehdä toisin kuin sinä, ilman että se olisi väärin? Vauvaa on turha opettaa näihin iänikuisiin rutiineihin ja opettaa, että vain tietyillä rituaaleilla saa nukkua.
Hienoa jos sinulla on ollut hyvin nukkuvat lapset. Kaikilla ei ole. Meillä piti tehdä taikatemppuja jotta lapsi nukahti ja juuri npi neuvot mitä ap kirjoitti saimme uniklinikalta. Vauva ei ymmärrä vuorokauden rytmistä mitää ellei häntä opeteta ap kuvailemalla tavalla siihen että tietyt asiat tarkoittavat sitä että mennään yöunille jne. Jos vauva on jo 6 kk voi olla että menee päivähoitoon jo 6 kk päästä ja silloin on pulassa jos vuorokausirytmi on sekaisin. Tämä on juuri pielessä Suomessa. Vauvoille täytyy opettaa noi rutiinit jotta vanhemmatkin saavat levätä ja jaksavat taas eikä niin että vauva määrää vuorokausirytmin.
Suomessa ollaan just hirveän tarkkoja rutiineista. Esim Indonesiassa lapsia ei koskaan nukuteta vaan ne vaan nukahtaa jonnekin kun ovat väsyneitä. Suomiäidin kellontarkka iltapuuro-valojen himmennys-iltakylpy-yöpuku-hipsuttelu-iltasatu-iltalaulu- rutiini on ihan utopiaa siellä.
Ihan ei voi Indonesiaan verrata Suomea. Vertaa johonkin kehittyneeseen maahan mielummin.
Vertailkaa vaan. Kantsis.
Muuta sinne. Afrikassakin kannetaan lapset selässä kun haetaan vettä kaivosta. Ilman potkupukuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella naisella on juuri tämä, että he yrittävät kontrolloida ja säätää joka halvatun asiaa ja sitten ihmettelevät, kun miehet eivät osallistu eikä osaa mitään.
Iltapalan syöminen täytyy aloittaa tasan kello 18.34 siniraitaisessa potkupuvussa ja iltapalaksi syödään aina 5 minuuttia ja 42 sekuntia keittiöntason vasemmalla reunalla jäähtynyttä kaurapuuroa, jossa on 0,25 desilitraa maitoa. Ja puuro täytyy tietenkin olla aina ja iankaikkisesti samalla lautasella ja se syödään juuri tietyllä lusikalla. Kaikki poikkeamat rutiineista ovat virheitä ja sitten tulee MAAILMANLOPPU ja ERO!!!!
Hellitä nyt vähän näistä säännöistäsi. Oletko ikinä miettynyt, että asioita voi tehdä toisin kuin sinä, ilman että se olisi väärin? Vauvaa on turha opettaa näihin iänikuisiin rutiineihin ja opettaa, että vain tietyillä rituaaleilla saa nukkua.
Hienoa jos sinulla on ollut hyvin nukkuvat lapset. Kaikilla ei ole. Meillä piti tehdä taikatemppuja jotta lapsi nukahti ja juuri npi neuvot mitä ap kirjoitti saimme uniklinikalta. Vauva ei ymmärrä vuorokauden rytmistä mitää ellei häntä opeteta ap kuvailemalla tavalla siihen että tietyt asiat tarkoittavat sitä että mennään yöunille jne. Jos vauva on jo 6 kk voi olla että menee päivähoitoon jo 6 kk päästä ja silloin on pulassa jos vuorokausirytmi on sekaisin. Tämä on juuri pielessä Suomessa. Vauvoille täytyy opettaa noi rutiinit jotta vanhemmatkin saavat levätä ja jaksavat taas eikä niin että vauva määrää vuorokausirytmin.
Suomessa ollaan just hirveän tarkkoja rutiineista. Esim Indonesiassa lapsia ei koskaan nukuteta vaan ne vaan nukahtaa jonnekin kun ovat väsyneitä. Suomiäidin kellontarkka iltapuuro-valojen himmennys-iltakylpy-yöpuku-hipsuttelu-iltasatu-iltalaulu- rutiini on ihan utopiaa siellä.
Ja tuoko on sinusta jotenkin hyvä asia? Järkyttävää. Eihän siellä näköjään lapsireppanoilla ole omia sänkyjä, ties missä ulkoportailla yönsä viettävät.
Minulla on jo parikymppiset lapset ja luin ap:n kirjoitusta aika kauhuissani. Ap-hyvä, moneen kertaan on jo sanottu, että relaa vähän. Perhe-elämä ei ole täydellistä eikä mene minuutilleen. Muutenkin vauvanhoito kannattaa sopeuttaa perheen normaaleihin aikatauluihin, ei siten että vauvan "rytmit" tahdittavat koko perhettä ja aamulla heräillään jo 5.30 höpöttelemään.
Tietysti mieskin pitää saada ymmärtämään, että vauvan pitää syödä ja perustarpeet hoitaa. Luulenkin, ettei mies pysty nyt ottamaan mitään tietoa vastaan, koska on ihan paniikissa, puolustuskannalla ja pelkää tekevänsä taas virheen, jonka sinä tulet hänelle totta tosiaankin osoittamaan.
Tehkää yhdessä suurpiirteinen aikataulu vaikka puolen tunnin tarkkuudella ja kirjatkaa siihen, milloin on ruoka ja milloin leikitään. Se auttaa miestäkin hahmottamaan päivän kulun paremmin, kun epämääräiset puheet vauvan rytmeistä, jotka ovat miehelle varmaan ihan hepreaa.
Unohda nipotus yöpaidoista, heitä sopimattomat vaatteet pois ja ennenkaikkea hellitä kontrolloimasta kaikkea. Tuo valitsemasi linja johtaa siihen, että kohta hoidat vauvaa ypöyksin eikä se ole kenenkään etu. Tapat vaatimuksillasi miehen mielenkiinnon osallistua vauvanhoitoon kokonaan ellet ole jo tappanutkin.
Jäin miettimään, miten AP:n mies suhtautuu kun huomaa tehneensä jonkin virhearvion, kuten pukeneensa vauvalle liian vähän vaatteita ulos? Harmittaako häntä se, että vauvalla on ollut kurja olo ja hän yrittää jatkossa pukea vauvan sään mukaisemmin?
Virheitä sattuu kaikille vanhemmille, mutta olennaista on se, yrittääkö niitä välttää jatkossa. Luulisi että kaikki lapsestaan välittävät haluavat, että lapsella on hyvä olla. Jos mies on enemmän vain vihainen, kun lapsi ei ole koko ajan hiljaa ja tyytyväinen, niin hänen kykynsä ajatella lapsen tunteita ja tarpeita on aika heikko.
Pidä makuuhuoneen kaapissa VAIN niitä vaatteita joita vauvalle "saa" pukea päivällä sisällä ollessa ja yöksi. Aina ei tarvitse alkaa vain rutiinin vuoksi illalla vauvan vaatetusta vaihtamaan.
Lastenhoitoa kannattaa järkeistää ja tehdä yksinkertaiseksi ja itselle helpoksi niin pitkälle kuin mahdollisti ja välttää rutiinia vain rutiinin itsensä takia.
Paksumpia vaatteita, fleecehaalareita tms., niin niille oma kaappi.
Ulkovaatteille omansa jne.
Mitä nopeammin kuin mahdollista niin totutelkaa vauva pois tuosta 5.30 höpöttelystä. Se on aloittajan ihan omaa höpsötystä. Vauva ei sitä höpöttelyä kaipaa kun huomaa ettei sitä siihen aikaan saa.
Myös iltaa ja nukkuma-aikaa pitää venyttää myöhaisemmäksi.
Joku jo sanoikin: mies on ihan sekaisin ja paniikissa peläten kaiken aikas mitä vikaa aloittaja taas löytää. Itse miehenä (olen siis nainen ja äitikin) olisin jo sanonut aloittajalle suorat sanat.
Mies on varmaan tosi kiltti ja aloittaja tosi määräileväinen ja neuroottisen pedantti. Vauva oppii tosi ihmeellisen perhemallin kaikkine ihme sääntöviidakkoineen. Huh huh.
En jaksa lukea koko ketjua mutta näin kahden, nyt jo teini-ikäisen, lapsen vanhempana ilmettelen aina näitä äitejä, jotka valittavat, että vauva herää 5.20 aamulla. Sitten kun vähän aikaa kuuntelee lisätietoja, niin kappas, lapsi nukkuu kahdet päiväunet ja menee nukkumaan seitsemältä.
Onko mikään ihme, että herää viideltä?? No ei ole, kun ei vauva enää vähän kasvettuaan nuku 20 tuntia vuorokaudesta, kuten vastasyntyneenä. Alun jutusta ei selviä, minkä ikäinen vauva on kyseessä, mutta oletettavasti ei enää vastasyntynyt. Lapsen kasvaessa unen tarve vähenee, valveillaolo lisääntyy.
Kannattaa nyt heti lähteä siirtämäään sitä rytmiä eteenpäin, pikkuhiljaa vaikka vartin kerrallaan siirrätte yöunet alkamaan 20:30. Jos edelleen herää viideltä aamulla, niin lyhennätte päiväunia tai jätätte toiset pois.
Ei se lapsi siitä rikki mene. Mun lapsilla on 1,5 vuotta ikäeroa ja aika nopeasti siirrettiin lapset samaan rytmiin, koska muuten jompi kumpi olisi ollut koko aika nukkumassa päikkäreitä eikä oltaisi ikinä päästy minnekään, saati että olisin itse saanut hetken lepoaikaa.
Jos yhtään lohduttaa, niin sitten jos/kun saatte toisen lapsen, niin vaan ihmettelet miten helppoa sen yhden vauvan kanssa olikaan.
Miten lapsen isä suhtautuu tähän ongelmaan?
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsen isä suhtautuu tähän ongelmaan?
Anteeksi kuka?
Siinä mielessä mies on oikessa, että lapsen pitää tottua jo pienenä arkielämään. Klo 19 on ihan oiva aika vielä käydä kaupassa, tai seurustella vieraiden kanssa. Jos vauvaa nukuttaa jo silloin, laita nukkumaan, ei tarvitse opettaa täydelliseen hiljaisuuteen . Näin olen 3 lasta kasvattanut aikuiseksi
Relaa ap.
Onkohan äitiyshormonit sellaiset että ne tekee tuollaista?
Mä antaisin isän kyllä hoitaa aika vapaasti, ei vauva siitä mene rikki.
Ainut mikä mua ärsytti lapsen vauva-aikana oli se, että mies ei jaksanut yhtään vuorovaikuttaa vauvan kanssa vaan oli kokoajan puhelimella.
sitä se on kun vulva ohjaa ajattelua on on pakko päästä porsimaan
"sinä päätät ja miehen pitää tehdä.." 🤣🤣🤣 en kestä! Yhteinen lapsi kuitenkin taitaa olla kyseessä.
Huomaa kilometrienkin päähän, että kyseessä ensimmäinen lapsi.
Vertailkaa vaan. Kantsis.