Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs ne ujuttautujat jotka saapuvat mökille kun et ole siellä? Asensin riistakameran viime kesänä ja selvästi jotkut pösilöt tietävät ettei olla elokuussa enää mökillä kun ajavat pihaan ja käyvät uimassa! Olen ollut tosi sinisilmäinen ja luullut ettei tällaista tapahdu.
Ja ihan eläimiä oli tarkoitus toljottaa kamerasta mutta niin siellä vain näkyikin tavallinen keski-ikäinen homo sapiens-pariskunta.
Miten kukaan on voinut alapeukuttaa tätä 😮💨
Mä en alapeukuttanut, mutta mulla on mökki ja mulle on täysin ok jos joku tuttavani kävisi mökkini rannassa uimassa kun en ole paikalla. En vaan keksi mitään syytä mikä siinä olisi ongelmana.
Tutut täysin ok jos on lupa kysytty. Mä ymmärsin ton viestin niin että ne oli jotain tuntemattomia.
Ap sä olet tehnyt sen virheen että olet kertonut omistavasi mökin. Niin ei koskaan kannata tehdä ellei mökki ole saaressa jonne pääsee vain veneellä.
Sanot että rahanpuutteessa vuokrasit sen ulkopuoliselle koko kesäksi joten vierailu ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mökki saaressa, ihanaa. Sinne ei kukaan tule ja puhelin aina ilman ääntä.
Kuulostaa todella ankealta kesältä
Me ei olla kierrelty eikä kaarreltu vaan sanottu suoraan, että tahdomme olla mökillä kahdestaan. Lapset perheineen asuvat eri puolilla Suomea joten he eivät ole tunkemassa.
Ennen tätä suoraa puhetta kyselijöitä ja tulijoita oli kyllä, mutta mies halusi että sanotaan selvällä suomenkielellä, että mökki on meidän kahden rentoutumispaikka. Tämän kummempia kommervenkkejä ei olla tarvittu.
Pari kertaa kesässä saatamme pyytää ystäviä mökille, mutta ei yökylään silloinkaan. Meillä on pieni kesämökki 20km kaupungista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annat lapion ja sanot, että meillä vieraat aloittavat auttamisen pa**ahuussin tyhjentämisellä, ensin kuopan kaivua jne
Tällä minäkin alottaisin. Sitten kun homma tehty alkaisi puiden pilkkominen. Jos sen vielä jaksaa, niin sitten ovat tervetulleita vieraita.
Nämä on näitä ohjeita, mitä tuputetaan joka paikassa. Jos oikeasti mökki-isäntä/emäntä toimisi noin, niin mielikuvia heti 3 kpl.
- oppinut hyvän "kikan" netistä
- ei saa suutaan auki puhuakseen suoraan
- junttimainen kiusaaja
Vierailija kirjoitti:
Musta on kiva, että saadaan olla kavereiden kanssa mökillä. En ymmärrä näitä, jotka haluavat eristäytyä kaksistaan mökille sen saman naaman kanssa, jonka kanssa koko talvi istutaan rivitalossa.
Tulkaat ystävät meidän mökille ja saunotaan ja vieteään iltaa yhdessä
Sä et ymmärrä, että nää kitisijät on erakkoluonteita. Eivät mitään karjalaisia ilopillereitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs ne ujuttautujat jotka saapuvat mökille kun et ole siellä? Asensin riistakameran viime kesänä ja selvästi jotkut pösilöt tietävät ettei olla elokuussa enää mökillä kun ajavat pihaan ja käyvät uimassa! Olen ollut tosi sinisilmäinen ja luullut ettei tällaista tapahdu.
Ja ihan eläimiä oli tarkoitus toljottaa kamerasta mutta niin siellä vain näkyikin tavallinen keski-ikäinen homo sapiens-pariskunta.
Miten kukaan on voinut alapeukuttaa tätä 😮💨
Mä en alapeukuttanut, mutta mulla on mökki ja mulle on täysin ok jos joku tuttavani kävisi mökkini rannassa uimassa kun en ole paikalla. En vaan keksi mitään syytä mikä siinä olisi ongelmana.
Tutut täysin ok jos on lupa kysytty. Mä ymmärsin ton viestin niin että ne oli jotain tuntemattomia.
Ei kai ne tuntemattomia voi olla kun tietävät ettei tuo kommentoija ole mökillään enää elokuussa.
Multa ei tartte kysyä edes lupaa, läheiset tietää milloin oon itse mökillä ja milloin en niin ihan hyvin saavat mennä omia aikojaan uimaan jos siltä tuntuu.
Mullakin on mökki enkä tykkäisi yhtään, jos joku kävisi omin lupineen siellä uimassa, kun emme ole paikalla. Vaikka olisi kuinka rakas ja läheinen henkilö, ihan sama, sopivaisuuden raja siinä ylitettäisiin. En minäkään menisi kenenkään kotipihalle vaikka grillailemaan ja hengailemaan kun siellä ei ole ketään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ei mökkeily kiinnosta kuin kuusikymppisiä ja vanhempia.
On mökkejä ja mökkejä, harvempi missään vedettömällä homeisella mörskällä minkään rehevöityneen järven rannalla viihtyykään.
Meillä on ihana uudehko hirsimökki meren rannalla kauniilla paikalla. Autolla pääsee perille, sähköt, vesi, ilp, sisävessa ja -suihku. Netti toimii hyvin, voi tehdä vaikka etätöitä. Olemme kolmekymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kesämökillemme ujuttautui miniä prheineen vuosikausia ja sai raivarit kun varsinaiset omistajasuvun jäsenet tulivat uimaan. Eivät maksaneet mitään mökin käytöstä vuosikymmeniin!
Miniän perhe on sinun oma poikasi/tyttäresi ja sinun lapsenlapsesi? Eivätkö he kuulu sinun "omistajasukuun"?
Mun vanhemmillani oli mökki saaressa ; samoin vanhempieni ystävillä oli kaikilla oli omat mökkinsä/ veneensä. Kesäisin joka viikonloppu kokoonnuttiin porukalla, vuorotellen jonkun mökille, Vanhemmat lapset, mummot, papat....Jokainen vei aina jotakin purtavaa; porukalla touhuttiin, kalastettiin, laitettiin ruokaa , tanssittiin jne. Alkoholin kanssa ei läträilty; ehkä joskus jollakin oli saunakalja. Työkavereita, hyviä naapuriystäviä, harrastuskavereita....Vanhempani sosiaalisina ihmisinä tykkäsivät kovasti. Eivät olisi viihtyneet vain kahdestaan.
Aloitus on ihan trolo. Tosiasiassa kukaan ei ole ujuttautumassa mökillesi. Kukaan ei oikeasti halua tulla sinne.
Minua ottaa päähän, että heti näin keväästä kaikki mökkien omistajat alkavat vinkua minua ja miestäni mökeilleen. Me asumme järven rannalla omakotitalossa, eikä ole siksi ole mitään tarvetta lähteä kenenkään pieniin nurkkiin viikonlopuksi. Suomen kesä on lyhyt, enkä haluaisi viettää sitä alkeellisella mökillä hyttysten syötävänä ja haisevassa huussissa asioiden. Monet eivät huomaa, että heidän mökkinsä haisee ummehtuneelta ja pahimmassa tapauksessa maakellarilta. Yhden kaverini mökkikeittiön kaapeissa oli hiiren jätöksiä talven jäljiltä. Sinne en ole sen kerran jälkeen suostunut menemään.
Kun joku tinkaa meitä mökilleen ja lopulta mennään, niin kutsujat olettaa, että se on jokakesäinen perinne ja sitten loukkaannutaan kun ei enää mennä. Jos joskus harvoin mennään kovan painostuksen jälkeen, niin vaadin aina, että käydään yhdessä kaupassa ja ostetaan ruoat yhdessä ja minä maksan niistä puolet. Kumma kyllä siihen on aina suostuttu iloiten. Sitten isäntäväki ostaa koko kesän talous- ja vessapaperit, kertakäyttöastiat ym. Ruokaa haalitaan noin viikon tarpeiksi, vaikka emme koskaan suostu tulemaan kuin yhdeksi yöksi. Ilmankos olemme niin haluttuja mökkivieraita.
Kun te mökilliset pyydätte kavereitanne mökillenne, niin uskokaa heti, jos teille sanotaan, että ei taida mahtua tämän kesän ohjelmaan. Tulee vain noloja tilanteita, jos kaverinne ovat pakotettuja sanomaan, että ei yksinkertaisesti kiinnosta.
Kyllä minä parhaimmillaan olen viettänyt koko viiden viikon kesälomani kierrellen sukulaisten ja tuttujen mökeillä. Onhan se mukavaa nähdä eri paikkoja Suomessa ja viettää kesäpäiviä järvien rannoilla!
Yöpyminen kun ei mitään maksa verratuuna normimatkusteluun niin olen aina yrittänyt tarjota korvausta ruuasta ja juomista. Useimmiten se on torjuttu, ei kai se minun vikani ole jos ihmiset ovat ystävällisiä.
Halvaksi nämä lomat tosiaan on tulleet, mitä nyt bensoihin menee rahaa.
On minulla telttakin mukana ja joskus olen siinäkin yötä ollut kauniina päivinä mökin pihalla, mikäs sen mukavampaa.
Useimmiten porukat oikein virkistyvät kun saavat vieraan!
t. ujuttautuja
Onpa käynyt niinkin, että isäntäperhe on lähtenyt välillä kaupunkiin. Minä siinä harmittelen aikani ja ennen pitkää olen saanut luvan jäädä mökille siksi aikaa!
-ujuttautuja
Minulla on vanha maatalon rantapiha mökkinä. Talossa ei voi asua, navettaan ja riiheen on tehty näpertely- ja varastotilaa. Rannassa on sauna, pesuhuone ja pukuhuone. Vanhassa piianaitassa voi olla kylmällä mutta yleensä nukun teltassa.
Joku sukulainen oli udellut sisaruksilta missä mahtaa olla. Eivät tienneet.
Siis meidän mökille ei ole ikinä kukaan yrittänyt ujuttautua? Minkälaisia kavereita teillä oikein on? Kutsuttu on ystäviä ja jos aikataulut käyvät yksiin niin käyvät. Mökkejä saa vuokrattua, hirmuisella määrällä suomalaisia on mökki. Miksi ihmeessä kukaan ujuttaisi itseään kenenkään toisen mökille.
Itse nautin kutsusta mökeille, kun itsellä ei ole mahdollisuutta sellaista hankkia. Kutsuja tulee vain aniharvoin ja kutsumatta ei koskaan mennä.
Vähän harmitti viime syksynä, kun kutsuimme yhden kaveripariskunnan syyskuun loppupuolella meille syömään ja saunomaan ja he alkoivat silloin kehua, että kun oli niin kuuma kesä, että kyllä oli niin kiva olla vaan mökillä ja olla siellä kaveriseurassa joka viikonloppu. "Ja miksi te ette tulleet sinne ollenkaan?" Sanoin, että eipä tainnut kutsua tulla perille, kun sitä ilman ei kyllä olla koskaan ennenkään tultu.
"Ai eikö me huomattu teitä kutsua lainkaan?"
Vähän väkinäisessä tunnelmassa jatkettiin iltaa ja heidän lähtiessään nainen totesi "nyt kyllä me tarjoamme teille illan mahdollisimman pian, syödään ja juodaan hyvin!"
Ei olla tuon jälkeen nähty kuin pari hassua kertaa ja kutsua ei ole kuulunut.
Myytiin mökki pois pari vuotta sitten, kun kyllästyttiin " yllätysvieraisiin". Ei kerrottu kenellekkään. Viime kesänä sukulaisperhe oli tupsahtanut yllättäen meidän entiselle mökille ja uusi omistaja oli antanut heille lentävän lähdön. Saatiin huudot ja haukut, että missäs HE nyt viettää lomaansa. No, ei kuulu meille enää. Siihen loppui yhteydenpito, onneksi. Neuvo: jos hankit mökin, älä missään nimessä kerro missä mökki sijaitsee ja varsinkaan kehuskele sillä. Muuten noista "loisijoista" ei pääse eroon.
Joo ymmärrän ettei mökillä ole välttämättä kivaa sateella, mutta on se vähän harmi kun on varautunut ruokien ja kaiken muun kanssa isompaan porukkaan ja sitten kyseiset ihmiset yrittää vielä sopia uutta aikaa ja loukkaantuvat kun ei onnistu :D
Ts mun mielestä on ikävää että perutaan samana päivänä kun pitäisi tulla jos se on jo sovittu kauan sitten ja oletetaan että voidaan vaan tulla joku muu aurinkoinen vkl.