Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesämökille ujuttautujat

Mökkimörkö
20.05.2022 |

Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?

Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!

Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.

Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.

Kommentit (2108)

Vierailija
181/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta-Sanomien toimittaja kerää taas aineistoa näistä vanhoista ja väsyneitä Porvoosta. Joka vuosi sama juttu

Vierailija
182/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata luvata kutsua mökille, jos ei näitä vieraita toivo. 

On muutenkin turhaa tiedottaa ystäväpiirille mökkireissuista, eihän se kuulu kenellekään.

Yllätysvieraat kannattaa jättää ruokkimatta. Useinhan mökkiläisillä on mukanaan vain omaan tarpeeseen varatut sapuskat. 

Pahimpia mökkiläisvieraita kuitenkin ovat ne, jotka sanovat ehkä tulevansa käymään, kun loma alkaa heinäkuussa. Mökkiläinen varaa ruuat eikä uskalla lähteä mökistä minnekään, mutta vieraat eivät sitten tulekaan, olikin muuta menoa, mutta eivät ilmoita mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole montaakaan kuukautta kun tämä sama aihealue oli Vauva-palstoilla jatkuen keväälle 2022, mutta oli vuodelta 2021.  Samaa tympeää valitusta , miksi IS:n toimittaja ei vain kopioinut edellisen vuoden tyhjänpäiväisyydet tälle vuodelle ? Samaa roskaa kuten aina.

Vierailija
184/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on päinvastainen ongelma. Kaverit kutsuu innokkaasti mökille, yöpymäänkin. Mutta minua ei voisi vähemmän kiinnostaa olla siellä itikoiden syötävinä, käyttää ulkohuussia, nukkua epämukavilla vieraspatjoilla ja syödä sitä yhtä ja samaa grilliruokaa koko ajan. Minä olen urbaani tyyppi, joten kiitos vaan, mutta ei kiitos.

Jotta minut saisi mökille, pitää siellä olla erikseen vierashuone ilmastoinnilla, sisävessa, kunnollinen kylpyhuone, mieluiten vieraille oma ja muutenkin kaikki mukavuudet.

Vierailija
185/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mökkeily kiinnosta kuin kuusikymppisiä ja vanhempia.

On mökkejä ja mökkejä, harvempi missään vedettömällä homeisella mörskällä minkään rehevöityneen järven rannalla viihtyykään.

Meillä on ihana uudehko hirsimökki meren rannalla kauniilla paikalla. Autolla pääsee perille, sähköt, vesi, ilp, sisävessa ja -suihku. Netti toimii hyvin, voi tehdä vaikka etätöitä. Olemme kolmekymppisiä.

No voi hellanlettas sentään, kyllä te olette kovin hienoja ihmisiä ja niin rikkaita. Aivan ihanaa. Että ihan autolla pääsee ja on sisävessa. Ihan jopa netti. Voi  kun mahtavaa.

Vierailija
186/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä kuka haluaa mennä väkisin jollekin mökille. 

Minä en ymmärrä miksi joku haluaa oleilla toisen omistamalla mökillä ja vielä silloin kun omistajat on paikalla. Enkä ymmärrä että joku kehtaa oleilla toisten mökillä ilman lupaa.

Vierailija
187/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastaisin jotenkin näin: "Nyt on kuule valitettavasti semmonen tilanne, että olen sopinut jo muutamien ystävien kanssa vierailuista ja loput mökkipäivät on sovittu, että vietetään ihan perheen kesken rauhassa laatuaikaa ilman vieraita."

Onneksi ei ole noita murheita kun ei ole lokkikavereita. Ne harvat, jotka meillä käy, ovat ihan mieluisia vieraita.

Vierailija
188/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Don't call us, we call you :)

Vierailija
189/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän sinä seurasi valitset. Yleensä roska seurustelee roskan kanssa ja lokki lokin kanssa. Mulla on toisenlainen seurapiiri.

Vierailija
190/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudenkarhean rantamökin hankittuani sukulaiset alkoivat kysellä sijaintia , mutta kaikilla onneksi on omatkin mökit. Silti, myöhäisteini-ikäinen sukulaistyttö alkoikin kysellä tarkempia tietoja ja koska voi tulla kaverinsa ja koiransa kanssa kylään. Ihmettelin asiaa, sillä hänen perheellään on yhtä hyvä omakin mökki. Selvisi että tyttö oli saanut mökkibileittensä jälkeen porttikiellon oman perheensä mökille. Siivo oli ollut järkyttävä.

Ei auttanut, että kerroin uuden mökkini olevan lähinnä rentoutumispaikka itselleni ja omille tutuilleni, vastuullisen, mutta rankan työjakson jälkeen. Tyttö intti inttämistään, olisi pitänyt muka jättää uuden mökin avain jonnekin maton tai ruukun alle, että hänkin pääsee sinne rentoutumaan kaveriensa ja koiransa kanssa.

Ei päässyt eikä avainta tipu. Ehkä oppii joskus vanhempana jotain...tai sitten ei.

Vierailija
191/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 m3 propsipuuta pinossa aina saunan taakana. Siis varuilta. Niistä sitten tehden polttopuita oman jaksamisesi mukaan,  ressaamatta, vähän kerrallaan. Keväällä tilaatte pinon paikalliselta polttopuuyrittäjältä.

Mutta sitten, kun näitä siipeilijöitä on tulossa / ilmaantuu, rojekti yllättäin "räjähtää" täysimittakaavaiseen muotoonsa ja vetoat siihen / nakitat porukan sitä puuhaamaan. Ette ehdi nyt palvelemaan, kun "se homma pahasti kesken". Luulen, että vähenee kiinnostus.

Vierailija
192/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on päinvastainen ongelma: useampi tuttavaperhe innostui korona-aikaan hankkimaan mökin, ja ovat nyt todenneet että siellä onkin tylsää. Joten kutsutaanpa *Raimo* kylään kun se on niin hauskaa seuraa ja on kätevä käsistään. Itseäni vaan ei voisi vähempää kiinnostaa tuhlata viikonloppujani jossain hikisessä hökkelissä itikoiden syötävänä ja varsinkaan ajaa paria tuntia suuntaansa tätä ihanuutta varten. 

Vierailija
193/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ciionert kirjoitti:

Ei kerro et on mökillä.Sama meil tulee lisääkin väkeä autolasti.Eräs nainen sanoi kerran kutsutaan syömään * ja* ,onhan tässä ruokaa.No sanoin ei taijeta,on niil ruokaa varmaan omasta takaa.Syömäänkö ne meille tulee,oikeesti??kyllä me grillataan on pöperöt,juomat,tarjotaan kahvii nisuu...Nyt oikeesti riitti.Itse kun mentiin kylään oli niin tarkkaan laskettu perunat,pihvit..tarjoilut.Vietiin vielä dyömisii mennessä,ne pistettiin kerrankin komeroon eikä tarjottu.Nyt tein saman,ruoka kun oli tehty kun vieraat saapui.Jäi tuomiset kana,jne itelle.

Et ole sitten ollut läsnä äidinkielen tunneilla? Vaikea lukea huonoa kieltäsi. Opettele kirjoittamaan.

Vierailija
194/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Milloin sopisi, että tullaan teidän mökille?" -kyselijöille voi vastata, että ei olla vielä suunniteltu mitään mökkiaikatauluja ja kesälomalla mennään fiiliksen mukaan. Etkä voi lyödä mitään suunnitelmia lukkoon kun kesällä tiedä missä sitä milloinkin on. Ja vaihdat sujuvasti puheenaihetta kertomalla, että aiotte käydä Savonlinnassa ja Powerparkissa ja siellä ja täällä ja niin paljon kaikkee, että ehtiikö sitä mökillekään kaikkien näiden suunnitelmien kanssa, ha-ha-haa! Sitten ette vaan ilmoittele mökkitunkijoille kun menette mökille ja olette siellä. Jos siitä tulee ihmettelyjä myöhemmin, että ette ilmoitelleet niin voi sanoa, että niin extemporee lähditte, ettei siinä halunnut sellaisella varoitusajalla ketään hälytellä mukaan. Ettekä te nyt oikeasti muutenkaan ole mökillä olemisestanne tai olemattomuudesta tilivelvollisia kenellekään. Menette kun menette, ettekä ilmoita kenellekään jos haluatte olla rauhassa.

Minä sanoisin että mökki on kuin koti ja että sinne kutsutaan kun kutsutaan eikä käskystä tai itse kutsutaan itsensä. Piste. Ei kiinnosta vaivautua keksimään valheita hävyttömille tuppaitujille.

Vierailija
195/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mökkeily kiinnosta kuin kuusikymppisiä ja vanhempia.

On mökkejä ja mökkejä, harvempi missään vedettömällä homeisella mörskällä minkään rehevöityneen järven rannalla viihtyykään.

Meillä on ihana uudehko hirsimökki meren rannalla kauniilla paikalla. Autolla pääsee perille, sähköt, vesi, ilp, sisävessa ja -suihku. Netti toimii hyvin, voi tehdä vaikka etätöitä. Olemme kolmekymppisiä.

No voi hellanlettas sentään, kyllä te olette kovin hienoja ihmisiä ja niin rikkaita. Aivan ihanaa. Että ihan autolla pääsee ja on sisävessa. Ihan jopa netti. Voi  kun mahtavaa.

Kateutesi loistaa kotoa kirkolle:D.t.eri

Vierailija
196/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaan tule koskaan ymmärtämään tätä suomalaista mentaliteettia, että mitään ei voi sanoa eikä mistään voi keskustella suoraan vaan pitää kyräillä toisten selän takana ja keksiä "nasevia" opetuksia jotta toinen ymmärtäisi yskän ilman että sitä tarvitsee suoraan sanoa ja voi ikään kuin itse luistaa seisomasta toiveensa takana. Jos pelkää toisen loukkaamista, niin suurempi riski tuossa kyräilyssä kuitenkin on kuin suoraan asiasta keskustelussa. Omista toimista pitää kuitenkin kantaa vastuu. Jos jotain haluaa, siinä on aina riski että joku loukkaantuu. Mutta onko sillä väliä, jos sellaiset ihmiset loukkaantuvat, joita ap ei edes pidä ystävinään?

Tämä. Jaksan aina ihmetellä av:lla keskusteluja joissa puidaan tätä samaa ongelmaa jonka jotkut luovat itselleen sillä etteivät saa suutaan auki. Moititaan vieraita kun nämä viipyvät liian pitkään, moititaan vieraita kun nämä eivät tuo tarpeeksi ruokaa, moititaan vieraita kun nämä kehtaavat tulla käymään. En ymmärrä miten kukaan jaksaa stressata moisesta koko hiton kesän kun ongelma olisi ihan helposti vältettävissä sillä että sanoo suoraan mitä tahtoo. 

"Nyt alkaa olla jo tosi myöhä, minun pitää mennä muihin asioihin / nukkumaan, oli tosi kiva kun kävitte"

"Meillä on nyt sellainen tilanne että halutaan viettää mökillä rauhassa aikaa oman perheen kesken"

"Meillä ei ole nyt varaa tarjota syömisiä kaikille, joten mennään nyyttärimeiningillä. Tuokaa te sitä ja tätä, me tuomme niitä ja noita."

"Eikö teillä ollut enempää ruokaa mukana. Meillä ei kyllä nyt riitä ruuat kaikille. Voisitteko käydä kaupassa?"

"Me voimme käydä kaupassa, mutta tarvitaan rahaa kauppalaskuun, laittakaa Mobilepaylla XX euroa numeroon se ja se."

Ihan saatanan helppoa. Ei ole ikinä ollut ongelmaa eikä kukaan ole koskaan loukkaantunut. Päinvastoin, vieraatkin arvostavat kun tietävät mitä heiltä odotetaan eikä tarvitse pelätä että selän takana moittiminen ja kyräily alkaa heti kun poistuvat paikalta. 

Ai jos itse menisit pyytämättä ja ilmoittamatta sukulaisen mökille, ja he eivät laskisi sisälle, vaan sanoisivat "me halutaan olla rauhassa, menkää pois", niin sinä ottaisit sen kiltisti ja ymmärtäväisesti vastaan? Et levittäisi ympäri kyliä ja seutukuntaa, että miten törkeästi sinua kohdeltiin?

Itse et varmaan menisi pyytämättä, mutta tämä ihmislaji joka sitä tekee on sellainen, mikä kostaa kaiken kymmenkertaisesti. Koska ovat typeriä ja pitkävihaisia.

Olen eri, mutta vastaan että vaikea edes yrittää samaistua johonkin puolituttuun mökille kysymättä tunkeutujaan koska ei tulisi pieneen mieleenkään tehdä sitä. Ja jos tekisin, en todellaankaan kertoisi että hei, yritettiin tunkea kysymättä jonkun kotiin ja saatiin lähdöt, kauheaa! Missä ihmeen porukoissa liikut?

Vierailija
197/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kokontuu ihmiset, joiden kannattaisi myydä mökki pois, koska se aiheuttaa kaikille niin paljon mielipahaa. 

Vierailija
198/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä kuka haluaa mennä väkisin jollekin mökille. 

Lokit !

Vierailija
199/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä millaiset ihmiset muka yhtäkkiä yllätyksenä ilmestyvät toisten mökille kutsumatta. Ja jos näin käy niin eikö näille voi todella sanoa suoraan että ei kiitos mitään yllätysvierailuja, kutsutaan sitten käymään jos/kun sopii.

Vierailija
200/2108 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäripyöreästi Pitää katsoa eikä ilmoita ikinä. En se nyt niin vaikeaa ole.