Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Ap sulla on liikaa kavereita. Jäne ne kesäpossut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kavereille ei siis enää ole soveliasta että tavattaisiinko kesällä 🤣
Onneksi mulla ei ole ap:n kaltaisia "kavereita". Homehtukaa rauhassa keskenänne sinne mökkiinne.
Miksi tämä tapaaminen ei koskaan voi tapahtua kaupungissa tai ujuttautujan kotona? Se joka haluaa tavata järjestää ja kutsuu.
Miksi se muuten ei mene usein näin? Ujuttautujat ovat aina tunkemassa muualle mutta koskaan ei itse järjestä kotonaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tiennyt että on tosi loukkaavaa kysyä kaverilta että sopisiko tulla kylään kesällä joku viikonloppu..
Yleensä se, joka haluaa tavata on se joka kutsuu. Mikset kutsu ystäviä luoksesi jos haluat tavata? Ei ole kohteliasta itse tupoaantua vieraaksi kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tiennyt että on tosi loukkaavaa kysyä kaverilta että sopisiko tulla kylään kesällä joku viikonloppu..
Ei kai se haittaisi, jos kävisit kahvittelun verran. Mutta useimmat ovat tunkemassa koko viikonlopuksi. Kesässä on ehkä 12 viikonloppua ja kaverillasi on varmaan muitakin kavereita ja sukulaisia, joita voisi haluta nähdä. Ja ehkä myös olla siellä ihan oman perheensä kanssa omassa rauhassaan.
Siis just tämä on meillä ongelma! Meillä vaan vaimo on tosi sosiaalinen ja itse en haluaisi nähdä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on päinvastainen ongelma. Miehen sukulaisten mökeille pitäisi mennä kesällä, mutta ei yhtään huvittais. Loukkaantuvat, jos ei mennä.
Ja mitä se haittaa, jos loukkaantuvat? Itselleni kesäloma on sen verran tärkeä elpymistauko rankan työvuoden jälkeen, että en todellakaan tuhlaa sitä vierailuihin, joista en pidä. Jos joku tästä loukkaantuu niin mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se haittaisi, jos kävisit kahvittelun verran. Mutta useimmat ovat tunkemassa koko viikonlopuksi. Kesässä on ehkä 12 viikonloppua ja kaverillasi on varmaan muitakin kavereita ja sukulaisia, joita voisi haluta nähdä. Ja ehkä myös olla siellä ihan oman perheensä kanssa omassa rauhassaan.
Aika harvalla on mökki sellaisen etäisyyden päässä että sinne viitsisi mennä vain kahville. Kyllä mä ainakin myönnän että toivon edes jonnekin mökille kutsua kesän aikana. Ihan sama vaikka olisi kuinka homeinen. Haluan ulos täältä pienestä betonikuutiosta missä yksin kökötän.
Joku kun sanoi että nykyään vieraat on tarkkoja siitä minkälaiselle mökille menee. Niin en kyllä ole.
Vierailija kirjoitti:
En vaan tule koskaan ymmärtämään tätä suomalaista mentaliteettia, että mitään ei voi sanoa eikä mistään voi keskustella suoraan vaan pitää kyräillä toisten selän takana ja keksiä "nasevia" opetuksia jotta toinen ymmärtäisi yskän ilman että sitä tarvitsee suoraan sanoa ja voi ikään kuin itse luistaa seisomasta toiveensa takana. Jos pelkää toisen loukkaamista, niin suurempi riski tuossa kyräilyssä kuitenkin on kuin suoraan asiasta keskustelussa. Omista toimista pitää kuitenkin kantaa vastuu. Jos jotain haluaa, siinä on aina riski että joku loukkaantuu. Mutta onko sillä väliä, jos sellaiset ihmiset loukkaantuvat, joita ap ei edes pidä ystävinään?
Tämä. Jaksan aina ihmetellä av:lla keskusteluja joissa puidaan tätä samaa ongelmaa jonka jotkut luovat itselleen sillä etteivät saa suutaan auki. Moititaan vieraita kun nämä viipyvät liian pitkään, moititaan vieraita kun nämä eivät tuo tarpeeksi ruokaa, moititaan vieraita kun nämä kehtaavat tulla käymään. En ymmärrä miten kukaan jaksaa stressata moisesta koko hiton kesän kun ongelma olisi ihan helposti vältettävissä sillä että sanoo suoraan mitä tahtoo.
"Nyt alkaa olla jo tosi myöhä, minun pitää mennä muihin asioihin / nukkumaan, oli tosi kiva kun kävitte"
"Meillä on nyt sellainen tilanne että halutaan viettää mökillä rauhassa aikaa oman perheen kesken"
"Meillä ei ole nyt varaa tarjota syömisiä kaikille, joten mennään nyyttärimeiningillä. Tuokaa te sitä ja tätä, me tuomme niitä ja noita."
"Eikö teillä ollut enempää ruokaa mukana. Meillä ei kyllä nyt riitä ruuat kaikille. Voisitteko käydä kaupassa?"
"Me voimme käydä kaupassa, mutta tarvitaan rahaa kauppalaskuun, laittakaa Mobilepaylla XX euroa numeroon se ja se."
Ihan saatanan helppoa. Ei ole ikinä ollut ongelmaa eikä kukaan ole koskaan loukkaantunut. Päinvastoin, vieraatkin arvostavat kun tietävät mitä heiltä odotetaan eikä tarvitse pelätä että selän takana moittiminen ja kyräily alkaa heti kun poistuvat paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis just tämä on meillä ongelma! Meillä vaan vaimo on tosi sosiaalinen ja itse en haluaisi nähdä ketään.
Tarviit jonkun oman piharakennuksen tai muun pakopaikan, jonne voit vetäytyä rauhassa.
Me mökkeiltiin kauan sitten appivanhempien mökillä ja hehän olivat siellä eläkeläisinä aina paikalla, enkä itsekään introverttinä jaksanut ihan yhtä mittaa seurustella. Minulla helpotti nuo mökkireissut huomattavasti, kun hoksasin, että voin mennä välillä yläkertaan omiin oloihini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia itselle oma mökki, jossa saa olla rauhassa yksin. Emäntä häärätköön omalla mökillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökkini on pieni, ahtaat nurkat, eipä juuri yöpymispaikkoja. Sauna on loistava ja ranta myös. Puolisoni kanssa oleilemme siellä melkein koko kesän. Puolison lapsenlapset käyvät siellä nyt vielä aikuisenakin mielellään saunomassa ja meitä moikkaamassa, pienemmät ovat olleet siellä yleensä joka kesä muutaman yön. Meillä on neljä aikuista lasta, joista kolme käy mielellään ja kävisi ehkä enemmänkin, haluavat juuri grillata ja saunoa jne. Yksi ei käy ikinä, häntä ei mökkeily ilmeisesti kiinnosta, tai sitten on kyse siitä, että työnsä on kesäsesonkipainotteista, eli ehkä ei edes ehdi.
Nämä "vieraat" ovat ok. Tulevat kun tulevat, ilmoittavat tulostaan. Olen kertonut, että en lainaa mökkiämme enkä myöskään vuokraa. Sen sijaan puolisoni sisarukset haluaisivat tulla jopa yökylään mökille. No, ei se oikein käy, kun aikuisille sopivaa yöpymispaikkaa ei kerta kaikkiaan ole. Joskus ovat paukanneet yhtäkkiä pihaan, tultiin yllätyskylään! Tervetuloa vaan, yllätyskyläilijät saavat meillä yllätyskohtelun, eli ruoaksi tarjotaan sitä mitä on, jos on. Koska asumme mökillä kesän, on meillä siellä pakastin, mutta koska itse en syö lihaa ja kumpikaan meistä ei juuri välitä mistään sokerisesta, ei meillä ole makeita tarjottavia.
Olen päättänyt, että talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan, ja lähtee myös. Kyllä ne lähtevät, jos ei niiden hyväksi juuri tee mitään. Saavat toki saunoa, jos kantavat puut ja vedet itse ja lämmittävät sen saunan, ja siivoavat jäljet. Mies touhottaa enemmän omien lastenlastensa kanssa, itse lähinnä katson, että kasvava väki saa sapuskaa, noudattaa siisteyssääntöjä ja näin päin pois. Jos tulee muita lapsivieraita, niin vanhemmat vahtivat lapsiaan itse, samoin näitä pienempiä lapsenlapsiakin vahtivat heidän vanhempansa, jos ovat yhtä aikaa paikalla. Aika hauskaa on kuulla, kun 8-vuotias toruu äitiään, joka tulee uikkareissa sisälle ja istahtaa sohvalle: äiti, täällä ei saa istua märissä uikkareissa sohvalla. Juu ei. Ja kuusivuotias huutaa isänsä perään kun tämä menee vessaan: muista laittaa kuiviketta.
Jo on hirvee härdelli, en itse tuollaista katselisi.
Milloin siellä mökillänne saatte itse rentoutua, kun se on kuin hollitupa? Ihmisiä menee ja tulee.
En itse tosiaan tuollaista sietäisi mistään hinnasta.
No, se on sun elämä.
Mun mökillä käy ihmisiä, joita rakastan. Osaan kyllä sanoa myös, että nyt väsyttää, älkää tulko tänä viikonloppuna/tällä viikolla. Mutta perhettäni rakastan yli kaiken, ja minusta koko porukka on hauskaa ja fiksua seuraa. Harmi, ettei kaikilla ole näin ihanaa perhettä.
Minä tein viime kesänä niin että luovutin ja sovin yhden yön mökkeilystä kivan, mutta ujuttautujaluonteisen kaverini kanssa. Tiesin ettei tyyppi malta lähteä lauantaina vielä kotiin vaan yrittää jäädä toiseksi yöksi. Olin kutsunut toiset vieraat la klo 15 ja ujuttautuja hämmentyi kun he sitten oikeasti saapuivat ja lähti kotiin. Kehui kyllä että oli tosi kivaa.
Eihän aikuisten ihmisten kanssa lähtökohtaisesti kuuluisi toimia näin, mutta niitä ihmisiä nyt vaan on jotka eivät lähde sovitusti pois ja venyttävät ja venyttävät lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia itselle oma mökki, jossa saa olla rauhassa yksin. Emäntä häärätköön omalla mökillään.
Loistava idea mutta ei oo varaa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä kuka haluaa mennä väkisin jollekin mökille.
Lähinnä tulisi mieleen, että jonkun aikaa saa elää lähes täysihoidossa ilmaiseksi. Ja juttuseuraakin siinä samalla
Vierailija kirjoitti:
Minä tein viime kesänä niin että luovutin ja sovin yhden yön mökkeilystä kivan, mutta ujuttautujaluonteisen kaverini kanssa. Tiesin ettei tyyppi malta lähteä lauantaina vielä kotiin vaan yrittää jäädä toiseksi yöksi. Olin kutsunut toiset vieraat la klo 15 ja ujuttautuja hämmentyi kun he sitten oikeasti saapuivat ja lähti kotiin. Kehui kyllä että oli tosi kivaa.
Eihän aikuisten ihmisten kanssa lähtökohtaisesti kuuluisi toimia näin, mutta niitä ihmisiä nyt vaan on jotka eivät lähde sovitusti pois ja venyttävät ja venyttävät lähtöä.
Lisään vielä että kyseessä on sellainen tyyppi jolle saa kotonakin ärähtää että nyt ulos. Ja sanon suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä kuka haluaa mennä väkisin jollekin mökille.
Lähinnä tulisi mieleen, että jonkun aikaa saa elää lähes täysihoidossa ilmaiseksi. Ja juttuseuraakin siinä samalla
Meidän ystäväpariskunta tulee selvästi aina vain saunomaan ja uimaan keskenään ja kaikki muu sosialisointi hoidetaan sitten tosi lyhyesti. Vanhat ystävät niin ei haittaa, mutta huvittaa. Kaupungissa eivät käyttäydy näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kavereille ei siis enää ole soveliasta että tavattaisiinko kesällä 🤣
Onneksi mulla ei ole ap:n kaltaisia "kavereita". Homehtukaa rauhassa keskenänne sinne mökkiinne.
Miksi tämä tapaaminen ei koskaan voi tapahtua kaupungissa tai ujuttautujan kotona? Se joka haluaa tavata järjestää ja kutsuu.
Mulla on perintönä saatu siirtolapuutarhamökki, ja joskus kun joku kaveri haluaa tavata, saattaa hän sanoa että mentäiskö viettämään ilta sinne sun möksälle. No totta hemmetissä mennään, onhan se nyt kivempi siellä olla kuin jossain kaverin hikisessä kerrostaloyksiössä vain sen takia että on muka joku sääntö nähdä sen luona joka tekee tapaamisehdotuksen. Mieluummin mä siellä mökillä itsekin olen ja haluan että meillä on kiva ilta. En tajua tuota yhtään että miksi kaverin pitäisi hirveällä vaivalla järjestää joku paikka, kun tuo mun mökki on kerran olemassa ja voidaan hyvin siellä olla. Mulle saa siis ehdottaa näkemistä mun mökillä <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä KSI kukaan haluaisi ujuttautua jonkun toisen mökille. Itse vastaan kyläilypyyntöihin selkeästi kiitos ei. En halua tuhlata aikaani omallakaan mökillä, saatipa jonkun tuttavan mökillä.
Onhan tämä ilmiönä hauska, ellei ole raskaasti väritetty. Kesäisin käynnistyy joku kansallinen kuurupiiloleikki, missä puolet jengistä piilottelee ja toinen puoli yrittää saada kiinni.
Ketjun paras viesti! Kiitos piristit mun päivää. Naurattaa aidosti. Alan käyttää tätä ilmaisua kansallisesta kuurupiiloleikistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla on mökki sellaisen etäisyyden päässä että sinne viitsisi mennä vain kahville. Kyllä mä ainakin myönnän että toivon edes jonnekin mökille kutsua kesän aikana. Ihan sama vaikka olisi kuinka homeinen. Haluan ulos täältä pienestä betonikuutiosta missä yksin kökötän.
Joku kun sanoi että nykyään vieraat on tarkkoja siitä minkälaiselle mökille menee. Niin en kyllä ole.
No mikä on, ettei vuokramökki kelpaa? Eikö ole rahaa? Jos ei ole rahaa, niin onko aikaa ja työhaluja?
Meidän mökki on krooninen työleiri ja puuhasteltavaa riittää. Meidän mökille saisi milloin vain tulla sellainen ihminen, joka ilmoittaisi halukkuutensa tulla puuhastelemaan ja kyselisi, minkälaista hommaa siellä olisi tarjolla. Saisi tulla tyhjin käsin, kunhan olisi valmis osallistumaan mökkipuuhiin.
Eikä kyse ole siitä, etteikö me selvittäisi niistä hommista ilman orjatyövoimaa. Vaan enempi siitä, että ne hommat sitoo meitä, eikä me oikein voida heittäytyä siellä velttoilemaan ja seurustelemaan vieraiden kanssa. Ihan kävisi sellainenkin mökkivieras, joka lupaisi hoitaa ruuanlaiton! Sekin vie oman aikansa. Olisi iso apu, jos siellä kyökissä olisi joku häärimässä ja päästäisiin niistä mökkipuuhista valmiiseen pöytään.
Ei mekään kyllä ihan aamusta iltaan siellä aherreta. Mutta ei myöskään koskaan olla kokonaista päivää tekemättä yhtään mitään. Jos siellä pitäisi vain istuksia ja seurustella vieraiden kanssa, ei se olisi edes rentouttavaa, vaan pikemminkin ahdistavaa, kun ei ne työjonossa olevat hommat sieltä mihinkään katoa.
En ole yhtään mökki-ihminen. Olen kerran vuodessa myöntynyt vastentahtoisesti siihen, että voidaan käydä appivanhempien mökillä viikonloppu jotta näkevät lapsenlapsia ja lapset pääsevät uimaan. Moraali ei anna periksi olla osallistumatta kustannuksiin ja töitä mökillä riittää aamusta iltaan joten minulle se on maksullinen työleiri jossa paras hetki on se kun pääsee puusaunaan ja uimaan..Jokainen rentoutuu tavallaan, mutta mökkeily ei ole minulle se sopivin..
Tällä minäkin alottaisin. Sitten kun homma tehty alkaisi puiden pilkkominen. Jos sen vielä jaksaa, niin sitten ovat tervetulleita vieraita.