Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa meidän mökille tulijat edes kysyisivät, mutta eka ilmoitus on se kun ajavat pihalle.
Mutta jos kysyisivät etukäteen, vastaisin että viikonloput on jo melkein täynnä vieraita, ja loppuaika menee remontteihin. Mutta jos tarvitaan remonttiapua, niin soitellaan.
Jälkiviisaus on tietysti jälkiviisautta, mutta virhe on tapahtunut jo siinä, että vieraat osaavat mökin pihaan ajaa. Se mahdollisuus pitäisi jo pelata pois alun alkaenkin. Mökistä ei pidä kertoa. Reittiä ei pidä paljastaa. Paras, jos mökki olisikin saaressa. Jos mökki ei ole saaressa ja jos sijainnin ja reitin joskus joutuu paljastamaan, niin siinä kohden pitää selvin sanoin ilmoittaa, että yllätysvierailut eivät sitten passaa.
Jos on perikunnan mökki, ja kaikille sukulaisille ja serkun kaimoille tuttu paikka, niin sijaintia on hankala piilottaa jälkeen päin.
Mutta voisihan mökin tietysti myydä, ja ostaa uuden korvesta.Tunnesyistä sitä ei haluaisi. On se perkelettä, että täysin asiaan kuulumattomat pitävät sitä omanaan.
Ai sinulla on mökki käytössäsi sen takia että olet sattunut olemaan jollekulle sukua ja sitten harmistut kun joku vastaavasti sinulle sukua oleva haluaisi mökillä käydä :D Ai jestas tämä ihmisten itseriittoisuus on huvittavaa.
Et ole koskaan kuullut, että jotkut lunastavat itselleen perikunnan mökin. Luulen, että tästä on tässäkin asiassa kyse eli rautalangasta vääntäen; henkilö ostaa muut osakkaat ulos perikunnan mökistä ja näin ollen saa itselleen omistusoikeuden. Sukulaiset kuitenkin olettavat, että voivat edelleen käyttää mökkiä, koska se koetaan oman suvun mökiksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi teillä on tuollaisia kavereita, jotka lähinnä ärsyttävät teitä?
Omassa kaveripiirissäni on ainakin vain rakkaita ihmisiä, ja olen iloinen jos haluavat tulla kanssani mökille.
Eihän ne kaverit pahimpia ole. Sitten, kun verisuku kutsuu itsensä eli kersat kesäksi maalle, niin siinä se riemu repeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä osaa neuvoa, kun ei meidän mökille ketkään satunnaiset tuttavat ole koskaan olleet edes tuppautumassa ja ystävien kanssa voi puhua ihan suoraan.
Mutta auttaisiko esimerkiksi sellainen, että sanot, ettet ala sopimaan tässä vaiheessa mitään ja lupaat olla heihin päin yhteydessä ja kutsua heidät itse, jos sopiva viikonloppu teille löytyy?
Jep kiitos! Sanonkin aina suoraan ettei tänä kesänä käy tai että ilmoitan jos pystymme järjestämään aikaa, mutta haluaisin keksiä jotain ovelampaa vastattavaa 😂
En mitenkään näpäyttää yhtään mistään tietenkään, vaan saada nämä kaverit ennemmin hieman reflektoimaan omaa touhuaan.
Ap
Viisivuotiasko olet, puhu suoraan jos haluat tulla ymmärretyksi. Tuommoiset opettajat on rasittavaa sakkia. Jumaliste, aikuinen ihminen roikkuu täällä muka pyytelemässä apuja kavereitten opettamiseen. Voi luoja, onneksi itsellä ei ole kaltaisiasi ääliöitä edes tuttavina.
Eihän tosta nyt ollut taas kyse. Suurin osa mölisee että sano suoraan niin kuin ap sanoo tekevänsä. Ja nimenomaan vielä sanoi ettei halua näpäyttää ketään.
Olisihan se kiva jos ihmiset joskus tajuaisivat jotain. Mulla ei onneksi ole noin negatiivisia henkilöitä edes tuttuina kuin sinä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi teillä on tuollaisia kavereita, jotka lähinnä ärsyttävät teitä?
Omassa kaveripiirissäni on ainakin vain rakkaita ihmisiä, ja olen iloinen jos haluavat tulla kanssani mökille.
Eihän ne kaverit pahimpia ole. Sitten, kun verisuku kutsuu itsensä eli kersat kesäksi maalle, niin siinä se riemu repeää.
Totta!! Me ollaan kielletty sukulaisia suoraan tulemasta mutta vanha äitini on sitten sanonut puhelimessa sukulaisille että siellä ne Maija ja Pekka ovat, menkää vaan käymään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa meidän mökille tulijat edes kysyisivät, mutta eka ilmoitus on se kun ajavat pihalle.
Mutta jos kysyisivät etukäteen, vastaisin että viikonloput on jo melkein täynnä vieraita, ja loppuaika menee remontteihin. Mutta jos tarvitaan remonttiapua, niin soitellaan.
Jälkiviisaus on tietysti jälkiviisautta, mutta virhe on tapahtunut jo siinä, että vieraat osaavat mökin pihaan ajaa. Se mahdollisuus pitäisi jo pelata pois alun alkaenkin. Mökistä ei pidä kertoa. Reittiä ei pidä paljastaa. Paras, jos mökki olisikin saaressa. Jos mökki ei ole saaressa ja jos sijainnin ja reitin joskus joutuu paljastamaan, niin siinä kohden pitää selvin sanoin ilmoittaa, että yllätysvierailut eivät sitten passaa.
Jos on perikunnan mökki, ja kaikille sukulaisille ja serkun kaimoille tuttu paikka, niin sijaintia on hankala piilottaa jälkeen päin.
Mutta voisihan mökin tietysti myydä, ja ostaa uuden korvesta.Tunnesyistä sitä ei haluaisi. On se perkelettä, että täysin asiaan kuulumattomat pitävät sitä omanaan.
Ai sinulla on mökki käytössäsi sen takia että olet sattunut olemaan jollekulle sukua ja sitten harmistut kun joku vastaavasti sinulle sukua oleva haluaisi mökillä käydä :D Ai jestas tämä ihmisten itseriittoisuus on huvittavaa.
Et selvästikään tajua, että omistan osan mökistä, ja nämä kutsumatta tulijat eivät omista siitä nurkkakiveäkään.
On siinä aikamoinen ero, mikä pitäisi ymmärtää, jos ei ole täysin uuno.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tiennyt että on tosi loukkaavaa kysyä kaverilta että sopisiko tulla kylään kesällä joku viikonloppu..
Ei se olekaan yleensä. Jos on yli-innokkaita tyyppejä jotka jatkavat samaa joka kesä vaikka on selkeästi sanottu että ei. On ihanaa kun oikeat kaverit tulee kylään!!! Tällaiset vähän etäisemmät ja kovin kesäpainotteisesti tapaamisia vinkuvat ovat asia erikseen.
Siis kuolen nauruun. Ap kuvailemasi kaltaiset ihmiset eivät osaa reflektoida yhtään mitään.
Jos ei huvita katkaista välejä (lukemattomia syitä miksi ei kannata vaikka monet kiljuu että sen kuin katkaiset) niin suosittelen että tylysti jättää vastaamatta kaikkeen ja ilmoittaa kesän jälkeen pitäneensä pitkän vapaan puhelimesta.
Itse olen introvertti ja inhoan kaveripiirin aktivoitumista kesäaikaan.
Ja siis kuolen nauruun sille miten kaikki vaan örisee että sulla on ap ruma paskainen mökki ja et osaa sanoa ei vaikkei siitä ollut kyse xd
"Milloin sopisi, että tullaan teidän mökille?" -kyselijöille voi vastata, että ei olla vielä suunniteltu mitään mökkiaikatauluja ja kesälomalla mennään fiiliksen mukaan. Etkä voi lyödä mitään suunnitelmia lukkoon kun kesällä tiedä missä sitä milloinkin on. Ja vaihdat sujuvasti puheenaihetta kertomalla, että aiotte käydä Savonlinnassa ja Powerparkissa ja siellä ja täällä ja niin paljon kaikkee, että ehtiikö sitä mökillekään kaikkien näiden suunnitelmien kanssa, ha-ha-haa! Sitten ette vaan ilmoittele mökkitunkijoille kun menette mökille ja olette siellä. Jos siitä tulee ihmettelyjä myöhemmin, että ette ilmoitelleet niin voi sanoa, että niin extemporee lähditte, ettei siinä halunnut sellaisella varoitusajalla ketään hälytellä mukaan. Ettekä te nyt oikeasti muutenkaan ole mökillä olemisestanne tai olemattomuudesta tilivelvollisia kenellekään. Menette kun menette, ettekä ilmoita kenellekään jos haluatte olla rauhassa.
Eli kavereille ei siis enää ole soveliasta että tavattaisiinko kesällä 🤣
Onneksi mulla ei ole ap:n kaltaisia "kavereita". Homehtukaa rauhassa keskenänne sinne mökkiinne.
Oletko taas toimittaja, joka koettaa tehdä ihmisten rakastamia ja dramatisoituja kesäjuttuja mökkiin tunkevista vieraista?
Koronan jälkeen hyvin moni ei halua mökille. Kannattaa seurata erilaisia yksityisten mökin omistajien sivustoja somessa, jossa joka päivä joku tuputtaa mökkiään vuokralle edullisinkin hinnoin. Ei siis tarvitse mennä kavereiden mökille, kun kivan mökin voi saada noin 500 eurolla viikoksi. Jos on palju, niin hinta voi olla vähän enemmän.
Se sellainen 1970-luvun perinteinen tunkeminen toisten mökeille on mennyttä elämää.
Vieraatkin ovat tarkkoja, millaiseen mökkiin menevät.
Suomalaisilla ei ole riittävästi käytöstapoja osataksen kysyä tai kieltää, mutta jos meidän mökille joku todellakin on tulossa ja kyselisi siitä usein riittää tarina miten onkin pihatalkoot koko kesän.
Minulla on päinvastainen ongelma. Miehen sukulaisten mökeille pitäisi mennä kesällä, mutta ei yhtään huvittais. Loukkaantuvat, jos ei mennä.
En ymmärrä näitä KSI kukaan haluaisi ujuttautua jonkun toisen mökille. Itse vastaan kyläilypyyntöihin selkeästi kiitos ei. En halua tuhlata aikaani omallakaan mökillä, saatipa jonkun tuttavan mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on päinvastainen ongelma. Miehen sukulaisten mökeille pitäisi mennä kesällä, mutta ei yhtään huvittais. Loukkaantuvat, jos ei mennä.
"Kiitos kutsusta, katsotaan jos ehditään poikkeamaan" ja sitten joko unodatte koko asian tai käytte ohimennen kahvilla matkalla jonnekin muualle.
En vaan tule koskaan ymmärtämään tätä suomalaista mentaliteettia, että mitään ei voi sanoa eikä mistään voi keskustella suoraan vaan pitää kyräillä toisten selän takana ja keksiä "nasevia" opetuksia jotta toinen ymmärtäisi yskän ilman että sitä tarvitsee suoraan sanoa ja voi ikään kuin itse luistaa seisomasta toiveensa takana. Jos pelkää toisen loukkaamista, niin suurempi riski tuossa kyräilyssä kuitenkin on kuin suoraan asiasta keskustelussa. Omista toimista pitää kuitenkin kantaa vastuu. Jos jotain haluaa, siinä on aina riski että joku loukkaantuu. Mutta onko sillä väliä, jos sellaiset ihmiset loukkaantuvat, joita ap ei edes pidä ystävinään?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten, antaa loukkaantua. Vastaat vaan kiitos ei tällä kertaa. Mies voi halutessaan mennä sukulaisiinsa yksin. Kasvata viimeinkin selkäranka.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä KSI kukaan haluaisi ujuttautua jonkun toisen mökille. Itse vastaan kyläilypyyntöihin selkeästi kiitos ei. En halua tuhlata aikaani omallakaan mökillä, saatipa jonkun tuttavan mökillä.
Onhan tämä ilmiönä hauska, ellei ole raskaasti väritetty. Kesäisin käynnistyy joku kansallinen kuurupiiloleikki, missä puolet jengistä piilottelee ja toinen puoli yrittää saada kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Eli kavereille ei siis enää ole soveliasta että tavattaisiinko kesällä 🤣
Onneksi mulla ei ole ap:n kaltaisia "kavereita". Homehtukaa rauhassa keskenänne sinne mökkiinne.
Miksi tämä tapaaminen ei koskaan voi tapahtua kaupungissa tai ujuttautujan kotona? Se joka haluaa tavata järjestää ja kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tiennyt että on tosi loukkaavaa kysyä kaverilta että sopisiko tulla kylään kesällä joku viikonloppu..
Ei kai se haittaisi, jos kävisit kahvittelun verran. Mutta useimmat ovat tunkemassa koko viikonlopuksi. Kesässä on ehkä 12 viikonloppua ja kaverillasi on varmaan muitakin kavereita ja sukulaisia, joita voisi haluta nähdä. Ja ehkä myös olla siellä ihan oman perheensä kanssa omassa rauhassaan.
Mitä kauhua siinä on? Ilmoitat, että et tällä kertaa itse tule. Puolisosi menee, jos haluaa.