Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökille ujuttautujat

Mökkimörkö
20.05.2022 |

Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?

Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!

Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.

Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.

Kommentit (2108)

Vierailija
601/2108 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea on huonommat säät kuin muualla?

Vierailija
602/2108 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en meinaa päästä edes omalle mökille. Sinne ei kukaan ole koskaan ollut tuppautumassa, vaikka ollaan yritetty maanitella. Joskus joku vanha sukulainen onneksi käy kahvilla ohi kulkiessaan. Vähän surullista. Olisi mukavaa olla isommalla porukalla, niin kuin lapsena. Ruuat laitettiin yhdessä, lapset nukkui saunakamarissa ja aitassa, joskus teltassa ja kivaa oli. Piti ihan kysyä äidiltä, että oliko se kamalaa, kun lapsella on usein vähän eri mielikuvat asioista, mutta äitikin sanoi, että hauskaa oli. Kysyin, että mites se metatyö, rasittiko se kovastikin? Mutta äiti sanoi, että ruoka laitettiin yhdessä ja kesäruokahan nyt on mitä on, eli makkaraa ja lettuja lähinnä. Ennen oli aika itsestään selvää, että jos joku tuli käymään, sille laitettiin peti ja tarjottiin ruokaa. Nyt saa sakot, jos menee kylään sukulaisen luokse sopimatta. Ja jos yrittää helsinkiläissukulaisen luokse, niin siitä saa jo linnaa.

Kyllähän toi idylliseltä kuulostaa. Saanko kysyä että miten ette ole saaneet luotua samanlaista käytäntöä omalle mökillenne? Etenkin kun teidän suvussa siitä on tykätty ja on hienoja muistoja.

Monille työelämä on sen verran hektistä, että mökillä halutaan vetää henkeä perheen kesken. Siskonpetejä, makkaraa ja lettuja - ruljanssi on vähänkään introvertille todella kuormittava.

Nykyään monilla on aika varustellut mökit, joissa halutaan hifistellä herkuilla. Mitä suuremmaksi porukka käy, sitä vaivalloisempaa tällaisen ylläpitäminen on. Isäntä saattaa huomata muuttuneensa täysipäiväiseksi hovimestariksi. Tai sitten syödään jotain kymmenen litran kalakeittoa. Ihan kivaa, mutta erilaista.

Kaikki eivät tykkää samanlaisista jutuista ja omalla mökillä jos missä saa jokainen olla ja rentoutua kuten haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/2108 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut, että appivanhemmat/äiti tai täti on pikkumökissä koko kesän ja toiseen mökkiin ei mahdu.

Joskus on kuitenkin joku tupsahtanut ja lähtenyt kahvien jälkeen kun ovat huomanneet, ettei tilaa löydy.

Laittakaa vaikka joku iso kassi hämäykseksi, että mumma on kylätansseissa ja palaa tuiterissa yömyöhään tms.

Vierailija
604/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahtoisin mökille, mutta ei minua koskaan kutsuta. Osallistuisin polttoaine ja ruokakuluihin tietenkin ja laittaisin vähän extraakin.

Tuntuu, ettei pariskunnille kelpaa sinkku seuraksi.

Vierailija
605/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole mökkiä, mutta toimii tämä kaupunkioloissakin, kun sattuu asumaan pääkaupunkiseudulla. Kun mieheni kanssa tänne muutimme, olin ihan äimänä, kun hänen kaverinsa vaimoineen ja lapsineen alkoivat tunkea tänne meille yöpymään, kun tulivat kesällä käymään Helsingissä. Mies ehti aina jo luvata, kun mitä sen nyt haittaa, jos meillä käyvät. Itse olisin ehkä halunnut käyttää vähäisiä lomapäiviä muuhun kuin toisten kanssa pakkoseurusteluun, hotellin pyörittämiseen ja ohjelmatoimistona olemiseen. Rahaakin siinä aina kului. Miehen ystäviä perheineen oli siis mukava nähdä, mutta minulle olisi riittänyt parituntinen, joku grillaus-tai kahvittelureissu, eikä niin, että olohuoneessa lattialla makaa rivissä puolituttuja ihmisiä useamman yön ajan. Ihan parasta oli, kun meillä oli rippijuhlat, ja mies oli luvannut puolelle sukua, että meille pääsee yöpymään. Siis edelliseksi yöksi, kun aamulla on oman perheen kesken kiire, ja koti on pitänyt järjestää juhlakuntoon ja kaikki jääkaappitila on juhlatarjottavien käytössä, ei kun patjoja ja kasseja ja pusseja vaan sinne pitkin huushollia. 

Miten ne sukulaiset  edes kehtasi noudattaa tuota rippijuhliin yöksi kutsua?! Miten tyhmiä ne oikein oli. (Yhtä tyhmiä kuin miehesi, näemmä)

Kai hakkasit aamulla 6:30 kattilankansia "Herätys! Herätys! Siivoustalkoot, siivoustalkoot!"

Vierailija
606/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua käy sääliksi äitini sisko, kenellä on miehineen upea mökki saaristossa. Pari on jo pitkällä eläkeiässä ja viettää kaikki kesät mökillään. Heidän poikansa neljän lapsen pesueineen rasittaa vanhempiaan saapumalla aina kesäisin pitkiksi ajoiksi mökille loisimaan. Lapset kiljuu ja riehuu ja vanhemmat makoilee täysihoidossa voivotellen, että nyt täytyy lomalla levätä ja palautua. Isovanhemmat passaa, ostaa ruokaa, kokkaa, tiskaa.. Ja uupuu ihan täysin. Joskus kun vanha rouva on vähän ärähtänyt väsymyksissään, oli miniä kehdannut sanoa:"tä on meidän ennakkoperintöä!".

Toki meitäkin paikka kerran kesässä houkuttaa, mut silloin aina tuodaan ruuat, mansikat mukana ja passataan itse kun saadaan siellä sen viikonlopun olla ilmaiseksi. Senhän pitäis olla itsestäänselvyys!

Vierailija
607/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahtoisin mökille, mutta ei minua koskaan kutsuta. Osallistuisin polttoaine ja ruokakuluihin tietenkin ja laittaisin vähän extraakin.

Vuokraa mökki. Paljon kivempaakin kuin toisten nurkissa pyöriminen.

Vierailija
608/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käänteinen ongelma. Jatkuvasti pyydellään mökille sinne sun tänne ja pitää yrittää keksiä uskottavia ja kohteliaita tekosyitä miksi en pääse. Todellinen syy kun on "ei, en tuhlaa päivääkään kallisarvoista lomaani siinä ankeassa korpimökissä hyttysten syötävänä jurottaen".

Vierailija
609/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annat lapion ja sanot, että meillä vieraat aloittavat auttamisen pa**ahuussin tyhjentämisellä, ensin kuopan kaivua jne

En kyllä ymmärrä, miten jollakin voisi vielä olla tuollainen huussi, joka ei kompostoi jätettä ole täysin hajuton ja  helppo huoltaa.

Tuollaisia huuseja oli joskus 50 vuotta sitten, joissain käytettiin kalkkiakin, että haisisi mahsollisimman kauas.

Tuo ehdotus on niin aikansa elänyt.

Meidän mökkivieraat (kutsutut tottakai) osallistuvat ihan vapaaehtoisesti kaikenlaisiin mökkitöihin, kuten puiden kantoon saunaan, ruuanlaittoon jne, sitten päästään viettämään vapaata hauskaa kaikki yhdessä..

Vierailija
610/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla toimittajien joka kesä uudelleenlämmittämä juttu. Ei kukaan enää kännyaikana tunge tuolla tavalla, ei ole enää normaalia piipahtaa kylään kutsumatta. 

Vierailija
611/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko näihin "kutsumattomat vieraat mökille" juttuihin enää ollenkaan. Joskus 80 90 luvulla on saattanut tämmöistä ollakin, mutta tuskin enää tänään. Eihän tuota yllätysvieraita tule enää edes kotiin! Joten miten joku puolituttua autolastillista perhekuntaa yhtäkkiä ilman mitään yöpymisvälineitä, ruokaa ym karauttaisi jonkun mökille tyyliin pariksi viikoksi loisimaan? Enpä usko.

Vierailija
612/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa mökki. Paljon kivempaakin kuin toisten nurkissa pyöriminen.

Hyönteishotelli mökin nurkalla olevassa puussa, ja mehiläispesä tontin rajalla saa kaupunkilaisvierailijat jostain syystä lähtemään huvilalta alle tunnissa. Mainittakoon, että siinä mehiläispesässä ei ole mehiläisiä eikä niitä vahakennoja, joihin hunajaa kerätään.

Vierailija
613/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on kyllä hämmentäviä ja tympäseviä keskusteluja, kyllä ihmiset tuntuu kaikenlaisia ongelmia keksivän

Lisään vielä, että en ole itse keskustelussa nimetty mökkilokki. Asumme Helsingissä omakotitalossa ja meillä on mökki myös. Itse en haluaisi toisten mökille kyläilemään. Mökille ei ole ollut tunkua vieraista, kodissamme on ollut kyläilijöitä, jonne otamme sukulaisia ja ystäviä mielellämme vastaan. Mikäli kyläily ei jostain syystä kävisi, onhan meillä suu sanoa.

Vierailija
614/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oma rantamökki Saimaalla. Emme ole kertoneet osoitetta kuin muutamalle sellaiselle perheenjäsenelle/ystävälle, joiden tiedämme tulevan vain kutsuttaessa.

En jaksa sitä vinkumista mökille, haluamme nauttia perheen kesken 90% mökkiajasta. Sinnehän mennään viettämään laatuaikaa rauhassa luonnon keskelle siitä nauttien eikä jatkamaan kaupunkielämää työkavereineen jne.. 

Tästä huolimatta aina välillä joku yrittää itseään änkeä mökillemme, ohjaan sitten keskustelut toiseen aiheeseen ja varon tosiaan antamasta osoitetta mökille. Mökittömät ja silti mökille kaipaavat; Kannattaa katsella noita mökin vuokraus-paikkoja netistä ja olla ajoissa liikkeellä niin saatte mökkeillä tekin.

Vierailija
615/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hemmetti kaipaa toisten mökeille kesälomaa viettämään!,

Vierailija
616/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi, ette kerro, jos ei-toivottuja tulijoita on, ei luulis olevaan ongelma!

Vierailija
617/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70+ ikäluokka tässä ketjussa haaveilee että heidän korven keskelle kyhätty lautamaja olisi jotain niin hienoa, että se houkuttelisi vieraita - ja vieläpä kutsumattomia. Kai se oli sellaista joskus viime vuosituhannella.

Tällä 70+:laisella on merenrantatalo mökkinä ja erikseen hirsisauna takkahuoneella. On sähköt, sisävesi, suihkut, netti laulaa ja muut mukavuudet. Tuppautujille sanon, että ajakaa ohi vaan. Kutsutut kestitään viimeisen päälle.

Vierailija
618/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua käy sääliksi äitini sisko, kenellä on miehineen upea mökki saaristossa. Pari on jo pitkällä eläkeiässä ja viettää kaikki kesät mökillään. Heidän poikansa neljän lapsen pesueineen rasittaa vanhempiaan saapumalla aina kesäisin pitkiksi ajoiksi mökille loisimaan. Lapset kiljuu ja riehuu ja vanhemmat makoilee täysihoidossa voivotellen, että nyt täytyy lomalla levätä ja palautua. Isovanhemmat passaa, ostaa ruokaa, kokkaa, tiskaa.. Ja uupuu ihan täysin. Joskus kun vanha rouva on vähän ärähtänyt väsymyksissään, oli miniä kehdannut sanoa:"tä on meidän ennakkoperintöä!".

Toki meitäkin paikka kerran kesässä houkuttaa, mut silloin aina tuodaan ruuat, mansikat mukana ja passataan itse kun saadaan siellä sen viikonlopun olla ilmaiseksi. Senhän pitäis olla itsestäänselvyys!

Miks isovanhemmat eivät sano "ei käy". He ovat mökin omistajia

Ja miniälle tiedoksi, että "ennakkoperintöähän" ei ole pakko antaa, vaan perinnönjättäjä saa ihan itse vaikka tuhlata kaiken.

Ja jos ihan oikeasti isovanhemmat sanoisivat "kyllä, tämä on ennakkoperintöänne' muutaman kuulijan läsnäollessa, niin loisijamiehen sisarukset voisivat ihan oikeasti vedota vastikkeettoman mökkioleilun käypään arvoon esim vuokramökkihintoihin verraten ja vähentää näin loisijamiehen perintöosuutta

Mutta mökin omistajana sanoisin kyllä yksinkertaisesti "ei käy". Ja tarvittaessa vaikka virkavalta paikalle, jos kiellosta huolimatta tunkeudutaan.

Vierailija
619/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole mökkiä, mutta toimii tämä kaupunkioloissakin, kun sattuu asumaan pääkaupunkiseudulla. Kun mieheni kanssa tänne muutimme, olin ihan äimänä, kun hänen kaverinsa vaimoineen ja lapsineen alkoivat tunkea tänne meille yöpymään, kun tulivat kesällä käymään Helsingissä. Mies ehti aina jo luvata, kun mitä sen nyt haittaa, jos meillä käyvät. Itse olisin ehkä halunnut käyttää vähäisiä lomapäiviä muuhun kuin toisten kanssa pakkoseurusteluun, hotellin pyörittämiseen ja ohjelmatoimistona olemiseen. Rahaakin siinä aina kului. Miehen ystäviä perheineen oli siis mukava nähdä, mutta minulle olisi riittänyt parituntinen, joku grillaus-tai kahvittelureissu, eikä niin, että olohuoneessa lattialla makaa rivissä puolituttuja ihmisiä useamman yön ajan. Ihan parasta oli, kun meillä oli rippijuhlat, ja mies oli luvannut puolelle sukua, että meille pääsee yöpymään. Siis edelliseksi yöksi, kun aamulla on oman perheen kesken kiire, ja koti on pitänyt järjestää juhlakuntoon ja kaikki jääkaappitila on juhlatarjottavien käytössä, ei kun patjoja ja kasseja ja pusseja vaan sinne pitkin huushollia. 

Miten ne sukulaiset  edes kehtasi noudattaa tuota rippijuhliin yöksi kutsua?! Miten tyhmiä ne oikein oli. (Yhtä tyhmiä kuin miehesi, näemmä)

Kai hakkasit aamulla 6:30 kattilankansia "Herätys! Herätys! Siivoustalkoot, siivoustalkoot!"

Kiinnostaisi myös, miten et saa suutasi auki. Jos puolisollasi on tapana tarjota kotianne yöpymiseen, etkö pysty keskustelemaan asiasta hänen kanssaan. Ylipäätään ihmetyttää nämä toisten nurkkiin täysihoitoon tunkeilevat ihmiset, mutta vielä enemmän ne, jotka eivät osaa sanoa nyt ei sovi.

Vierailija
620/2108 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin oma syyy ja ommoo tyhmyyttä. Varsin vanha sanonta: Tyhmyydestä Sakotetaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän