Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa meidän mökille tulijat edes kysyisivät, mutta eka ilmoitus on se kun ajavat pihalle.
Mutta jos kysyisivät etukäteen, vastaisin että viikonloput on jo melkein täynnä vieraita, ja loppuaika menee remontteihin. Mutta jos tarvitaan remonttiapua, niin soitellaan.
Jälkiviisaus on tietysti jälkiviisautta, mutta virhe on tapahtunut jo siinä, että vieraat osaavat mökin pihaan ajaa. Se mahdollisuus pitäisi jo pelata pois alun alkaenkin. Mökistä ei pidä kertoa. Reittiä ei pidä paljastaa. Paras, jos mökki olisikin saaressa. Jos mökki ei ole saaressa ja jos sijainnin ja reitin joskus joutuu paljastamaan, niin siinä kohden pitää selvin sanoin ilmoittaa, että yllätysvierailut eivät sitten passaa.
Me emme kertoneet kenellekään, että ostimme mökin. Silti niitä yllärivieraita tupsahtelee pihaan. Jos tulevat ilman omia ruokia niin silloin meillä on jääkaappi "tyhjänä" ja juuri tänään ajattelimme mennä paikalliseen satamaravintolaan (=se kallein) syömään. Maksamme toki omat syömisemme, kuten vieraammekin omansa. Jos taas vieraat ovat fiksuja ja tuovat omat grillattavansa, niin sitten grillaillaan mökillä.
Halusimme mökin läheltä kotiamme, naapurikunnasta. Kyllähän se tieto aika nopeasti kiiri jollekin tutulle, joka sitten selvitti taas asian eteenpäin, joten jo ekana kesänä "kaikki" tiesivät.
Eli ei sitä aina tarvitse itse mainostaa, että missä mökki sijaitsee.
Onko nämä edes totta nämä jutut, että jotkut tuppaa toisten mökeille? Ilman tuliaisia? Ja kyselevät koska teille tulee perheenlisäystä? Ei kukaan VOI OLLA niin tollo! Tuntuu minusta ihan keksityiltä jutuilta.
Näytä minulle ystäväsi niin kerron millainen olet.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä edes totta nämä jutut, että jotkut tuppaa toisten mökeille? Ilman tuliaisia? Ja kyselevät koska teille tulee perheenlisäystä? Ei kukaan VOI OLLA niin tollo! Tuntuu minusta ihan keksityiltä jutuilta.
Alkaa jutun aiheet loppua niin pitää sitten alkaa lämmitellä näitä iänaikaisia kliseitä kuten ns "ikuisuusongelma" kutsumattomat mökkivieraat. .
Minusta rasittavampia ovat mökille pyytäjät. Vaikka sanon että en ole kiinnostunut mökkivierailusta niin kinuminen vaan jatkuu. Kun juuri se meidän mökki on kuitenkin niin kiva, ei ollenkaan niin kuin muiden mökit, viihtyisit varmasti. Ei ole kiva. En viihtyisi. Jättäkää meidät mökkejä inhoavat rauhaan!
"Kun siellä mökillä on vähän huonot ne ruoan säilytys olosuhteet, ja kauppaan on matkaa, niin haluamme, että jokainen mökille tulija tuo tullessaan päivän tai kahden ruoat koko porukalle, ketä siellä silloin on. Eli kun olette tulossa, ilmoita, millaisella porukalla tulette ja mihin aikaan, niin tiedän kertoa, mitä pitää tuoda ja kuinka paljon."
Ehkä kääntää pahimpien lokkien ajatukset muualle.
Vierailija kirjoitti:
Minusta rasittavampia ovat mökille pyytäjät. Vaikka sanon että en ole kiinnostunut mökkivierailusta niin kinuminen vaan jatkuu. Kun juuri se meidän mökki on kuitenkin niin kiva, ei ollenkaan niin kuin muiden mökit, viihtyisit varmasti. Ei ole kiva. En viihtyisi. Jättäkää meidät mökkejä inhoavat rauhaan!
Hehe tän on pakko olla läppä :D Jokainen aikuinen ihminen voi sanoa ettei mökkeily oo meiän juttu, nähdään myöhemmin kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe tän on pakko olla läppä :D Jokainen aikuinen ihminen voi sanoa ettei mökkeily oo meiän juttu, nähdään myöhemmin kaupungissa.
Paitsi kun on kyse sukulaisten mökistä, jotka haluavat ao mökistä suvun kokoontumispaikan. Minulla oli tällaiset appivanhemmat. He siis halusivat sukua ja seuraa mökilleen sekä siinä sivussa kaikki osallistuisivat mökin töihin, kun 'yhdessähän mökkiä käytetään'. Tietenkin työt jaetaan, jos mökkiä yhdessä käytetään, mutta kun ei haluta käyttää. Ja lisäksi siellä piti juhlia juhannuksena erään syntymäpäiviä. Siis juhannuksena, mikä on paras aika viettää ihan muualla omaa jussia (viihdyn kaupungin juhannuksesta). Juu ja sanoin ettei ole meidän juttu ja sain tympeän maineen, eikä painostus siihen loppunut.
Hyvin harvassa mökissä olen viihtynyt ja ylipäätään teinivuosien jälkeen en ole viihtynyt yhteismajoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Rasittavia ovat ihmiset, jotka ajattelevat, että se oma elämäntapa on ainut oikea, tai vähintäänkin maailman paras. Jos tällaisella ihmisellä on kesämökki, hän saattaa ajatella, että pitää nyt säälistä tarjota mökittömälle tuttavalle edes kerran kesässä mahdollisuus nauttia mökkeilystä, edes pari päivää.
Itse en ole mökkeilijätyyppiä, mutta voin vierailla anopin mökillä päiväseltään. Eikä hyvin suunniteltu pari päivää hyvin varustetulla vuokramökillä ole hyvässä seurassa paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasittavia ovat ihmiset, jotka ajattelevat, että se oma elämäntapa on ainut oikea, tai vähintäänkin maailman paras. Jos tällaisella ihmisellä on kesämökki, hän saattaa ajatella, että pitää nyt säälistä tarjota mökittömälle tuttavalle edes kerran kesässä mahdollisuus nauttia mökkeilystä, edes pari päivää.
Itse en ole mökkeilijätyyppiä, mutta voin vierailla anopin mökillä päiväseltään. Eikä hyvin suunniteltu pari päivää hyvin varustetulla vuokramökillä ole hyvässä seurassa paha.
Eikö se ole aika luonnollista, että jokainen pitää omaa elämäntapaansa parhaana. Muuten hän varmasti eläisi toisin, jolloin se olisi se paras elämäntapa. Tällainen omaa parasta elämäänsä viettävä ihminen yleensä myös ymmärtää, että toiselle joku toinen tapa on paras.
On todella vaikea uskoa että jos aina kieltäytyy kutsusta, niin toinen sitä vuodesta toiseen inttämällä inttäisi. Kyseessä voi olla tapa sanoa että "olisi kiva viettää aikaa kanssasi, olet tervetullut minulle tärkeään paikkaan" tai kysytään kohteliaisuudesta tai kysyjä on unohtanut mitä viimeksi vastasit. Eihän kukaan voi arvata että asia on sinulle niin tulehtunut, että loukkaannut pelkästä kysymyksestä. Että kerrasta pitää oppia!
Ciionert kirjoitti:
Ei kerro et on mökillä.Sama meil tulee lisääkin väkeä autolasti.Eräs nainen sanoi kerran kutsutaan syömään * ja* ,onhan tässä ruokaa.No sanoin ei taijeta,on niil ruokaa varmaan omasta takaa.Syömäänkö ne meille tulee,oikeesti??kyllä me grillataan on pöperöt,juomat,tarjotaan kahvii nisuu...Nyt oikeesti riitti.Itse kun mentiin kylään oli niin tarkkaan laskettu perunat,pihvit..tarjoilut.Vietiin vielä dyömisii mennessä,ne pistettiin kerrankin komeroon eikä tarjottu.Nyt tein saman,ruoka kun oli tehty kun vieraat saapui.Jäi tuomiset kana,jne itelle.
Sitten vielä sanotaan, että on sopimatonta huomauttaa oikeinkirjoituksesta.
Tämä viesti on kurjaa luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko näihin "kutsumattomat vieraat mökille" juttuihin enää ollenkaan. Joskus 80 90 luvulla on saattanut tämmöistä ollakin, mutta tuskin enää tänään. Eihän tuota yllätysvieraita tule enää edes kotiin! Joten miten joku puolituttua autolastillista perhekuntaa yhtäkkiä ilman mitään yöpymisvälineitä, ruokaa ym karauttaisi jonkun mökille tyyliin pariksi viikoksi loisimaan? Enpä usko.
Minulla ja sisaruksillani oli perintömöökki jota kukaan ei käyttänyt. Oli niin v*un korvessa. Vuokrattiin se pois.
Sana kiiri ja joku tätiläinen soitteli vaativasti milloin sinne mökille pääsee. Kun kuuluu hänellekin. Hänhän oli joskus 50-luvulla ollut pari päivää äidilläni lapsenlikkana. Oli kuulema lapset ja lastenlapset valmiina hönkimään paikalle koska käsky käy.
Että kyllä näitä riittää.
Appivanhemmat suohon kirjoitti:
Onko pakko sietää appivanhempien tuloa meidän mökille joka ikinen kesä, minun mielestä ei.
Kesässä on niin vähän viikonloppuja ja lomaa, haluan viettää sen omalla perheellä ja haluan myös, että oma mökki on vapaa silloin, kun sinne haluan mennä. Miehen mielestä tämä ei tietenkään ole ongelma, mutta minua ei huvita kulkea hellevaatteissa tai saunan jälkeen kylpytakissa ällöttävän appiukon silmien edessä. Olen aivan raivona tästä ja tiedän, että hyvällä tätä ei voi sanoa, joku vetää taatusti herneen nenään.
Heillä on olettama, että voivat mennä mökille - ei siis MEIDÄN mökille - milloin vaan. Sinne voi kantaa kippoa ja kuppia, viedä petivaatteita jne ja jättää ne sinne seuraavaa kertaa varten. Olen alkanut kantaa niitä pois ja vien kysymättä kierrätykseen.
Minun mielestä jokainen hankkii oman mökkinsä ja toisinpäin sen ymmärrän, että aikuiset lapset tulee vanhempiensa mökille, mutta tämä appivanhempien lokkeilu närästää ja pahasti! Jos minä maksan joka kuukausi mökkilainaa omasta pussista, niin silloin oletan saavani rahoilleni vastinetta, kun on paras mökkeilyaika. Nämä ei vaan sitä tajua, onko ainoa toivoni odottaa heidän terveyden pettämistä, jolloin he pysyisivät siellä toisella paikkakunnalla pysyvästi. Jos he edes maksaisivat käytöstä jotain, niin se olisi eri asia, mutta jos siellä vaan eletään viikkoja ja ainoa mitä on tehty on nurmikonleikkuu, niin kyllä tämä on hyväksikäyttöä piheiltä ihmisiltä!
Kannattaa puhua sen sun miehen kanssa, onko hän sanonut vanhemmilleen, että nämä ovat aina tervetulleita mökille. Kerroitkin jo, ettei miestä vaivaa, vaikka hänen vanhemansa mökillä ovatkin.
Tämä on jokaikinen kesä niin uskomatonta.
Eihän herrantähen kukaan tunkeudu kenenkään mökille kutsumatta!?
On kyllä outoa porukkaa. Itse en kehtaisi ja vaikka olisinkin mökki-ihminen niin en mitenkään voisi toimia noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole aika luonnollista, että jokainen pitää omaa elämäntapaansa parhaana. Muuten hän varmasti eläisi toisin, jolloin se olisi se paras elämäntapa. Tällainen omaa parasta elämäänsä viettävä ihminen yleensä myös ymmärtää, että toiselle joku toinen tapa on paras.
On todella vaikea uskoa että jos aina kieltäytyy kutsusta, niin toinen sitä vuodesta toiseen inttämällä inttäisi. Kyseessä voi olla tapa sanoa että "olisi kiva viettää aikaa kanssasi, olet tervetullut minulle tärkeään paikkaan" tai kysytään kohteliaisuudesta tai kysyjä on unohtanut mitä viimeksi vastasit. Eihän kukaan voi arvata että asia on sinulle niin tulehtunut, että loukkaannut pelkästä kysymyksestä. Että kerrasta pitää oppia!
Totta kai on luonnollista, että pitää omaa elämäntapaa parhaana itselleen. Mutta vain idiootti kuvittelee, että se oma elämäntapa on universaalisti paras kaikille maailman ihmisille.
~ mummo ~ kirjoitti:
Tämä on jokaikinen kesä niin uskomatonta.
Eihän herrantähen kukaan tunkeudu kenenkään mökille kutsumatta!?
On kyllä outoa porukkaa. Itse en kehtaisi ja vaikka olisinkin mökki-ihminen niin en mitenkään voisi toimia noin.
Outoa porukkaa, kyllä. Ja sitä on ihan oikeasti olemassa. Siksi en ostanut isäni lapsuudenkotia. Liian moni perusteli sen, miksi talon pitää pysyä suvussa, että jos se menee vieraalle, siellä ei enää voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole aika luonnollista, että pitää omaa elämäntapaansa parhaana. Muuten hän varmasti eläisi toisin, jolloin se olisi se paras elämäntapa. Tällainen omaa parasta elämäänsä viettävä ihminen yleensä myös ymmärtää, että toiselle joku toinen tapa on paras.
Totta kai on luonnollista, että pitää omaa elämäntapaa parhaana itselleen. Mutta vain idiootti kuvittelee, että se oma elämäntapa on universaalisti paras kaikille maailman ihmisille.
Näin se on ja siksi niinhän tuossa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä millaiset ihmiset muka yhtäkkiä yllätyksenä ilmestyvät toisten mökille kutsumatta. Ja jos näin käy niin eikö näille voi todella sanoa suoraan että ei kiitos mitään yllätysvierailuja, kutsutaan sitten käymään jos/kun sopii.
Kokemuksesta voin sanoa että niitä kyllä löytyy.
Valitettavasti näin on. Valtaosa (todennäköisesti yli 90 prosenttia) suomalaisista osaa ja toteuttaa sosiaalisen kanssakäymisen periaatteet. Sitten on tämä pieni vähemmistö röhnäkkeitä jotka onnistuvat tallomaan jatkuvasti muiden varpaille tai kohtelevat muita ihmisiä kuin flipperin kuulia pelipöydällä. Toisessa palstan ketjussa on esimerkkejä riittävästi.
Kirjoitan tätä mökiltäni, minulla ei ole ollut ongelmia tuttujen kanssa aiheessa kerrotujen kauhutarinoiden mukaisesti. Vierailut sujuvat hyvien tapojen ja hienotunteisuuden periaatteiden mukaisesti. Mutta tiedän kyllä muutamia tapauksia joista saisi helposti riesan monelle mökin omistajalle hyvinkin nopeasti. Sanottakoon myös että suku- ja perintömökit ovat usein varsinainen ongelma, kun joku kognitiivisesti rajoittunut henkilö tai perhe ei ymmärrä tai ole ymmärtävinään yhteisiä pelisääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mökki pyörillä, jotta sen saa ajettua Jäämeren rannoille, joten ei ole kokemusta perinteisestä mökkeilystä. Kuulostaa hauskalta tuo, että maa on täynnä salassapidettäviä mökkejä ja niille väkisinänkeäviä puolituttuja.
Kyllä kumipyöräsokkelilla varustettu mökki on paras. Itse kyllästyisin alle viikossa samaan maisemaan, ja mikä parasta; voi valita, onko naapureita vai ei, eikä tarvitse olla varuillaan ilmoittamatta kyläilemään aka loisimaan tuppaavista tuttavista.
Samaa mieltä! Tosi kiva jutustella toisten kanssa niitä näitä. Vuokrasimme muutaman kerran mökin ja tajusin ettei tämmöinen tyyli sovi meille.
Nyt ollut vaunu jo monia vuosia ja kyllä vaan on Eurooppaa nähty, tavattu mielenkiintoisia ihmisiä, paikkoja ja kivoja kokemuksia.
Caravanalueet Suomessa on myös aika upeita nykyään ja vanhemmille ihmisille erittäin sopivia rentoutumispaikkoja sekä lapsiperheille.
Suosittelen!
No eivät saa vierasta lukkoa auki.