Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Ciionert kirjoitti:
Ei kerro et on mökillä.Sama meil tulee lisääkin väkeä autolasti.Eräs nainen sanoi kerran kutsutaan syömään * ja* ,onhan tässä ruokaa.No sanoin ei taijeta,on niil ruokaa varmaan omasta takaa.Syömäänkö ne meille tulee,oikeesti??kyllä me grillataan on pöperöt,juomat,tarjotaan kahvii nisuu...Nyt oikeesti riitti.Itse kun mentiin kylään oli niin tarkkaan laskettu perunat,pihvit..tarjoilut.Vietiin vielä dyömisii mennessä,ne pistettiin kerrankin komeroon eikä tarjottu.Nyt tein saman,ruoka kun oli tehty kun vieraat saapui.Jäi tuomiset kana,jne itelle.
Aha. No sit se on just niin!
Vierailija kirjoitti:
Ciionert kirjoitti:
Ei kerro et on mökillä.Sama meil tulee lisääkin väkeä autolasti.Eräs nainen sanoi kerran kutsutaan syömään * ja* ,onhan tässä ruokaa.No sanoin ei taijeta,on niil ruokaa varmaan omasta takaa.Syömäänkö ne meille tulee,oikeesti??kyllä me grillataan on pöperöt,juomat,tarjotaan kahvii nisuu...Nyt oikeesti riitti.Itse kun mentiin kylään oli niin tarkkaan laskettu perunat,pihvit..tarjoilut.Vietiin vielä dyömisii mennessä,ne pistettiin kerrankin komeroon eikä tarjottu.Nyt tein saman,ruoka kun oli tehty kun vieraat saapui.Jäi tuomiset kana,jne itelle.
Miten voi mennä jokainen välimerkki pieleen? Muutenkin sekavaa tajunnanvirtaa.
Ei se niin tarkkaa ole täällä palstamammojen ja -pappojen kokoontumisajoissa.
Ciionert kirjoitti:
Grillipaketti broilerinkoipia maksaa 3,5 euroa, että kylläpä hyödyit...
Hankkikaa ihmiset introvertteja kavereiksi. Ei tulisi mieleenkään mennä kenenkään nurkkiin yökyläilemään, hyi.
Mulla taas kaveri yrittää joka välissä kutsua mökilleen. Muutaman kerran olen käynyt ja joka kerta toivon, että olisin jossain muualla. Yhden huoneen mökki kaisloittuneen järven rannalla, minä nukun homeelta haisevassa aitassa. Huussi kamalassa kunnossa, elintarvikehygienia sinnepäin. Yököttävää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas kaveri yrittää joka välissä kutsua mökilleen. Muutaman kerran olen käynyt ja joka kerta toivon, että olisin jossain muualla. Yhden huoneen mökki kaisloittuneen järven rannalla, minä nukun homeelta haisevassa aitassa. Huussi kamalassa kunnossa, elintarvikehygienia sinnepäin. Yököttävää.
Onkos tuossa ongelmaa? Kieltäydyt vaan kohteliaasti kutsusta. Jos vaikka sanot, ettei mökkeily sinua erityisemmin viehätä, niin ei siihen pitäisi olla nokan koputtamista.
Eräs ystäväni aloittaa jo aikaisin keväällä kutsumaan minua heidän mökilleen. Ei kiitos. Olen kerran ollut, päivä kului siinä kun hän kierrätti minua mökeissä ja pihalla ja esitteli kaikki asiat mitä he ovat siellä tehneet. Kiukaaseen laitettiin niin niukasti puita että huonot löylyt. Vesi oli hyvin likaista, sinilevää tai jotain muuta, ei tehnyt mieli edes kastaa-mutta pakkohan se oli. LIsäksi n. 200km ajomatkaa tulee jo maksamaan. Heille on tärkeää esitellä kaikkea mitä ovat rakennelleet mutta minua ei kiinnosta.
Minulla merenrantahuvila.Ei mikä homemökki.Svenskatalande ympäristösä.Helan gåååååååååår,sumfvarallalei,sumfvarallallaaaaa!Ottaa snapsia!
Kunpa meidän mökille tulijat edes kysyisivät, mutta eka ilmoitus on se kun ajavat pihalle.
Mutta jos kysyisivät etukäteen, vastaisin että viikonloput on jo melkein täynnä vieraita, ja loppuaika menee remontteihin. Mutta jos tarvitaan remonttiapua, niin soitellaan.
Mökkini on pieni, ahtaat nurkat, eipä juuri yöpymispaikkoja. Sauna on loistava ja ranta myös. Puolisoni kanssa oleilemme siellä melkein koko kesän. Puolison lapsenlapset käyvät siellä nyt vielä aikuisenakin mielellään saunomassa ja meitä moikkaamassa, pienemmät ovat olleet siellä yleensä joka kesä muutaman yön. Meillä on neljä aikuista lasta, joista kolme käy mielellään ja kävisi ehkä enemmänkin, haluavat juuri grillata ja saunoa jne. Yksi ei käy ikinä, häntä ei mökkeily ilmeisesti kiinnosta, tai sitten on kyse siitä, että työnsä on kesäsesonkipainotteista, eli ehkä ei edes ehdi.
Nämä "vieraat" ovat ok. Tulevat kun tulevat, ilmoittavat tulostaan. Olen kertonut, että en lainaa mökkiämme enkä myöskään vuokraa. Sen sijaan puolisoni sisarukset haluaisivat tulla jopa yökylään mökille. No, ei se oikein käy, kun aikuisille sopivaa yöpymispaikkaa ei kerta kaikkiaan ole. Joskus ovat paukanneet yhtäkkiä pihaan, tultiin yllätyskylään! Tervetuloa vaan, yllätyskyläilijät saavat meillä yllätyskohtelun, eli ruoaksi tarjotaan sitä mitä on, jos on. Koska asumme mökillä kesän, on meillä siellä pakastin, mutta koska itse en syö lihaa ja kumpikaan meistä ei juuri välitä mistään sokerisesta, ei meillä ole makeita tarjottavia.
Olen päättänyt, että talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan, ja lähtee myös. Kyllä ne lähtevät, jos ei niiden hyväksi juuri tee mitään. Saavat toki saunoa, jos kantavat puut ja vedet itse ja lämmittävät sen saunan, ja siivoavat jäljet. Mies touhottaa enemmän omien lastenlastensa kanssa, itse lähinnä katson, että kasvava väki saa sapuskaa, noudattaa siisteyssääntöjä ja näin päin pois. Jos tulee muita lapsivieraita, niin vanhemmat vahtivat lapsiaan itse, samoin näitä pienempiä lapsenlapsiakin vahtivat heidän vanhempansa, jos ovat yhtä aikaa paikalla. Aika hauskaa on kuulla, kun 8-vuotias toruu äitiään, joka tulee uikkareissa sisälle ja istahtaa sohvalle: äiti, täällä ei saa istua märissä uikkareissa sohvalla. Juu ei. Ja kuusivuotias huutaa isänsä perään kun tämä menee vessaan: muista laittaa kuiviketta.
Ei kyllä ole tungokseksi asti vökeä tullut. Joskus on kutsuttu joku. Mökki on vaatimaton.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa meidän mökille tulijat edes kysyisivät, mutta eka ilmoitus on se kun ajavat pihalle.
Mutta jos kysyisivät etukäteen, vastaisin että viikonloput on jo melkein täynnä vieraita, ja loppuaika menee remontteihin. Mutta jos tarvitaan remonttiapua, niin soitellaan.
Jälkiviisaus on tietysti jälkiviisautta, mutta virhe on tapahtunut jo siinä, että vieraat osaavat mökin pihaan ajaa. Se mahdollisuus pitäisi jo pelata pois alun alkaenkin. Mökistä ei pidä kertoa. Reittiä ei pidä paljastaa. Paras, jos mökki olisikin saaressa. Jos mökki ei ole saaressa ja jos sijainnin ja reitin joskus joutuu paljastamaan, niin siinä kohden pitää selvin sanoin ilmoittaa, että yllätysvierailut eivät sitten passaa.
Ihan suora rehellinen vastaus ei toivotuille vieraile koti tai kesämökille!Itseläni ei koskaan pllut mökiä tai perikuntien mökejä.Ei mahdolisutta taloudelisesti matkustaa kesä tai talvilomat yhtään mihinkään suntaan.Siti ei olut mailman loppu vietää Kesälomia ja talvilomai ihan Helsingin lähiöt koko aikuisikäni .Eivätkä 2 lastanikaan asiaan kuoleet tai hävenet asiaa.Aktiviteettia lomaa todella voi vietää oma kaunginosansa.Kenekään riesaksi emme meneet! Rajasin myös ihmiset kotini tulon.Kun jäin yksin asumaan.Lapset aikuistui ja omat kodit perheet.Ystävät tutavat meinasi kotini voi tulla milloin vain, ilmaiseen täyshoito kun asun yksin.Jokainen osaa kotinsa yksin olla.Saa rauhan kun oppii suoraan sanomaan asiasta asianomaisille riesoille ja päsee niistä eroon..
"Juhannukseksi mennään, mutta ollaan kyllä silloin kaikki vatsataudissa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkiviisaus on tietysti jälkiviisautta, mutta virhe on tapahtunut jo siinä, että vieraat osaavat mökin pihaan ajaa. Se mahdollisuus pitäisi jo pelata pois alun alkaenkin. Mökistä ei pidä kertoa. Reittiä ei pidä paljastaa. Paras, jos mökki olisikin saaressa. Jos mökki ei ole saaressa ja jos sijainnin ja reitin joskus joutuu paljastamaan, niin siinä kohden pitää selvin sanoin ilmoittaa, että yllätysvierailut eivät sitten passaa.
Meillä on mökki pyörillä, jotta sen saa ajettua Jäämeren rannoille, joten ei ole kokemusta perinteisestä mökkeilystä. Kuulostaa hauskalta tuo, että maa on täynnä salassapidettäviä mökkejä ja niille väkisinänkeäviä puolituttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on perikunnan mökki, ja kaikille sukulaisille ja serkun kaimoille tuttu paikka, niin sijaintia on hankala piilottaa jälkeen päin.
Mutta voisihan mökin tietysti myydä, ja ostaa uuden korvesta.
Tunnesyistä sitä ei haluaisi. On se perkelettä, että täysin asiaan kuulumattomat pitävät sitä omanaan.
Jännä tilanne. Itse taas kauhulla odotan koska tulee anopilta kutsu heidän mökilleen. Ei siinä, ihan kaunis paikka mutta toisten nurkissa olo on aina vähän jäykkää, lisäksi anoppi tykkää mielellään itse siemailla terassilla viiniä ja käskyttää muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkos tuossa ongelmaa? Kieltäydyt vaan kohteliaasti kutsusta. Jos vaikka sanot, ettei mökkeily sinua erityisemmin viehätä, niin ei siihen pitäisi olla nokan koputtamista.
Mulla sama homma, mutta en kehtaa kieltäytyä, joten kerran kesässä käyn. Hän ajattelisi asian niin, ettei ystävän seura kelpaa enää. Pääasia on kuitenkin se tapaaminen eikä se mökkeily.
Vierailija kirjoitti:
Mökkini on pieni, ahtaat nurkat, eipä juuri yöpymispaikkoja. Sauna on loistava ja ranta myös. Puolisoni kanssa oleilemme siellä melkein koko kesän. Puolison lapsenlapset käyvät siellä nyt vielä aikuisenakin mielellään saunomassa ja meitä moikkaamassa, pienemmät ovat olleet siellä yleensä joka kesä muutaman yön. Meillä on neljä aikuista lasta, joista kolme käy mielellään ja kävisi ehkä enemmänkin, haluavat juuri grillata ja saunoa jne. Yksi ei käy ikinä, häntä ei mökkeily ilmeisesti kiinnosta, tai sitten on kyse siitä, että työnsä on kesäsesonkipainotteista, eli ehkä ei edes ehdi.
Nämä "vieraat" ovat ok. Tulevat kun tulevat, ilmoittavat tulostaan. Olen kertonut, että en lainaa mökkiämme enkä myöskään vuokraa. Sen sijaan puolisoni sisarukset haluaisivat tulla jopa yökylään mökille. No, ei se oikein käy, kun aikuisille sopivaa yöpymispaikkaa ei kerta kaikkiaan ole. Joskus ovat paukanneet yhtäkkiä pihaan, tultiin yllätyskylään! Tervetuloa vaan, yllätyskyläilijät saavat meillä yllätyskohtelun, eli ruoaksi tarjotaan sitä mitä on, jos on. Koska asumme mökillä kesän, on meillä siellä pakastin, mutta koska itse en syö lihaa ja kumpikaan meistä ei juuri välitä mistään sokerisesta, ei meillä ole makeita tarjottavia.
Olen päättänyt, että talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan, ja lähtee myös. Kyllä ne lähtevät, jos ei niiden hyväksi juuri tee mitään. Saavat toki saunoa, jos kantavat puut ja vedet itse ja lämmittävät sen saunan, ja siivoavat jäljet. Mies touhottaa enemmän omien lastenlastensa kanssa, itse lähinnä katson, että kasvava väki saa sapuskaa, noudattaa siisteyssääntöjä ja näin päin pois. Jos tulee muita lapsivieraita, niin vanhemmat vahtivat lapsiaan itse, samoin näitä pienempiä lapsenlapsiakin vahtivat heidän vanhempansa, jos ovat yhtä aikaa paikalla. Aika hauskaa on kuulla, kun 8-vuotias toruu äitiään, joka tulee uikkareissa sisälle ja istahtaa sohvalle: äiti, täällä ei saa istua märissä uikkareissa sohvalla. Juu ei. Ja kuusivuotias huutaa isänsä perään kun tämä menee vessaan: muista laittaa kuiviketta.
Jo on hirvee härdelli, en itse tuollaista katselisi.
Milloin siellä mökillänne saatte itse rentoutua, kun se on kuin hollitupa? Ihmisiä menee ja tulee.
En itse tosiaan tuollaista sietäisi mistään hinnasta.
Miten voi mennä jokainen välimerkki pieleen? Muutenkin sekavaa tajunnanvirtaa.