Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Meille ei helposti kutsumattomat pääse. Mökki on omassa saaressa ja sinne ei ilman venettä pääse. Jos joku sinne pelmahtaa yllättäen, niin keitetään tietenkin kahvit ja jos kaapista löytyy pullaa tai piirakkaa, niin sitä tarjotaan. Mutta eipä noita tule kuin kerran parissa vuodessa.
Tuppautujille voidaan sanoa että nyt ei ole sopiva aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt näitä juttuja täällä, kun en mä ole koskaan kutsumattomiin vieraihin mökillä törmännyt. Meidän mökki vielä on tässä pkseudulla, että sinne piipahtaa vaikka kesken työpäivän.
Viime kesänä se sitten kuitenkin tapahtui. Miehen sellainen lähes tuttu tuoreempi työkaveri pölähti mökkipihaan perheineen. Mies on jälkeenpäin ihmetellyt, että mistä se edes tiesi paikasta ja saati osoitteen.. Noh.
Ollaan kuitenkin joskus leikitelty ajatuksella, että jos noin käy, niin mehän jatketaan kuten oltiinkin. Ei oteta huomioon.
Me oltiin kasaamassa kasvihuonetta, kun tulivat. Moikattiin kyllä, mutta homma ei lakanut. Esittelykierros ja tää työkaverimies tuumas, että tulivat testaamaan meidän tiluksia, kun olivat sattumalta siellä päin. Mies siihen tuumas, ettei tää ole kuule testikäytössä ollenkaan. Me ollaan paikka testattu jo kymmeniä vuosia sitten ja hyväksi todettu, ei tarvii muiden hyväksyntää.
Perheen nainen tajus tilanteen ja äkkiä komensi mukulat autoon ja mies sai parit ärräpäät osakseen. Se mies vielä yritti, että kyllähän sitä vähän voi uiskennella, kun siinä ovat. Ei kyllä voi. Nainen huuteli autolta anteeksipyyntöjä ja komensi miestä autoon. Lähtihän se mieskin siitä sitten vähän laiskasti ja harmistuneena, vielä se jotain yritti... mutta EI. Ei on ei, tässäkin asiassa. Lähtivät.
Töissä tuo ukko on lähinnä mulkoillut miestä. Ei ole sanonut mitään.
Sen kohtaamisen jälkeen mökillä on ollut pieniä tihutöitä tehty, että olisko tuo typerys käynyt siellä, kun ei olla oltu paikalla. Sitten mies mainosti kovaan ääneen, että hankki kunnon kamerat mökille, jos jäis tihulainen kiinni. Ei ole tontuntöitä enää ollut.
Suoraa puhetta, jämptiyttä ja sitten ignooraamista mä suosittelen.
Onhan tämä näin karjalaisesta näkökulmasta aika päräyttävää kuultavaa. Että kerran tuli vieras pihaan kutsumatta ja juma että saatiin hienosti nolattua koko perhe. Ihan totta 😳
No on, ja itse olen Länsi-Suomesta 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt kerran näin: olin mökillä imetettävän vauvan kanssa. Toinen lapsi taapero. 4-5 henkinen perhe ilmoitti että tulevat kylään. Vierailu lähestyi, mutta he eivät ilmoittaneet aikaa, siis edes päivää koska saapuvat ja vierailuun oli vain päivä enää aikaa🤔. Mökki oli etäisyyksien päässä palveluista, ja kaikki ruoanlaitosta ja leipomisesta ymmärtävät että on iso ero käykö kauppa-asioilla ke vai pe Kukaan em perheestä ei tarjoutunut että he valmistavat ja tuovat X päivän tarjottavat. Minä vauvan kanssa 10 hengen porukan ruokien kantajana? Ei koskaan enää
Joo tämä on kiva kun pitää emännöimisen ohella toimia myös ennustajana 🔮 kuka voi olla näin tyhmä, ettei ilmoita mitään? Vaikeuksia kommunikaatiossa
No niin kyllä on - vierailuun oli vain päivä enää aikaa, mutta he eivät ilmoittaneet edes päivää, koska saapuvat?
En ymmärrä minäkään tämän tason kommunikaatiota.
Pari kertaa olen kutsuttuna mennyt kaverin mökille, ja sitä virhettä en enää tee. Hirveä lista mitä kaikki pitää tuoda mukaan, ruuanlaittoa isolle porukalle ja tiskaamista. Tietenkin se kiitollinen vieras kuuluu kaikki ne työt tehdä. Sitten hirveä valitus, että ulkohuussi tulee tyhjäksi jos sinne pissaa. Joo, en ole menossa puskapissalle sen takia. Sitten muut aikuiset viettää iltaa ja yötä ja minä katson että omat ja kaikki muut lapset menee nukkumaan.
Seuraava päivä hoidan lapsia yksin pitkään iltapäivään asti, kunnes muut aikuiset alkaa sängyistä kömpiä. Itse nukuin pari tuntia ilmapatjalla missä ei pysynyt ilmat kunnolla.
Alkaa ruuanlaitto ja mökin siivous ja napina miten pitää olla kiitollinen ja siivota kunnolla. Pakkasin lapset autoon ja lähdin kesken "loppusiivouksen". Me oltiin siellä vajaa vuorokausi, muut pari viikkoa. Siivotkoon ne, jotka siellä oikeasti sotki.
Tälle kesälle olen saanut jo kutsun juhannukseksi. En ole menossa. Etsikööt piikaa ja lastenhoitajaa muualta. Minä nukun omassa sängyssä ja grillaan terassilla.
Aapeellä on ihmeellisiä mökilleen ujuttautujia seurapiirissään. Jos et kutsu heitä, niin eivät fiksut ihmiset väkisin tule ns. omalla kutsullaan mökillesi. Ja jos ujuttautujat ovat kyselleet paikalla oloasi mökilläsi kesän aikana, niin mikset voi valkoisien valheiden kera keksiä sellaisia tekosyitä, jotta ujuttautujat eivät aiokkaan tulla kutsumattasikaan mökillesi? Onhan niitä kaikenlaisia esteitä maan ja taivaan välissä, joita voit luetella koko kesän ajaksi. Asia olisi sillä selvä.
Onneksi itse olen elämäni kesinä saanut tarpeekseni kokea mökkeilyä niin sukulaisten/ystävien kuin vuokralaisenakin eritasoisilla mökeillä. Ja olen päätynyt siihen lopputulokseen, että ennemmin hyvätasoisessa viiden tähden hotellissa yöpyen kuin jossakin ummehtuhneelle haisevassa kesämökissä tai aitassa
sekä ulkohuussissa tai mökin pikkuahtaassa wcpöntöllä, johon ei tule edes kunnolla vettä pöntön huuhtelua varten. Pissaaminen vain mahdollista. Saunoa voin kotonakin ja jos kaipaan uintia löylyttelyn ja grillaamisen lisäksi, niin voin siirtyä perheeni kanssa 15 minuutin automatkan päähän erään harrastusseurani ylläpitämään
sauna-/mökkirantaan. Sinne saan viedä mukanani viettämään hellepäivää uiden, soudellen, onkien kaloja jne. oman perheeni lisäksi myös sukulaisiani ja ystäviä, mutta mieluiten menen sinne vain oman perheeni kanssa tai puolisoni kanssa kahdestaan, ja ihan omineenkin. Ja yöksi omaan sänkyyn nukkumaan, mikä on parhain paikka maailmassa, oma koti ja sisävessa ilman paarmoja ja itikoita ym. hyönteisiä.
Oma mökki tulee kalliiksi, ja rahaa jää matkusteluun ja muun maailman näkemiseen kokemuksineen elämyksineen.
Jaksaa hämmästyttää nämä 'epämieluisat mökkilokit' -aloitukset. Meitä kutsutaan useammallekin mökille kesien kuluessa. Ikinä emme ole tuppautuneet.
Viemme valmiita ruokia ja salaatteja, sekä viiniä mennessämme. Lisäksi spesiaalituliaiset emännälle (pyyhkeitä, saunatekstiilejä ym.)
En ole koskaan kuullut ystäviemme puhuvan sukulaisista tai tuttavista, jotka tuppautuisivat mökkeilemään. Jotenkin outo koko ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa olen kutsuttuna mennyt kaverin mökille, ja sitä virhettä en enää tee. Hirveä lista mitä kaikki pitää tuoda mukaan, ruuanlaittoa isolle porukalle ja tiskaamista. Tietenkin se kiitollinen vieras kuuluu kaikki ne työt tehdä. Sitten hirveä valitus, että ulkohuussi tulee tyhjäksi jos sinne pissaa. Joo, en ole menossa puskapissalle sen takia. Sitten muut aikuiset viettää iltaa ja yötä ja minä katson että omat ja kaikki muut lapset menee nukkumaan.
Seuraava päivä hoidan lapsia yksin pitkään iltapäivään asti, kunnes muut aikuiset alkaa sängyistä kömpiä. Itse nukuin pari tuntia ilmapatjalla missä ei pysynyt ilmat kunnolla.
Alkaa ruuanlaitto ja mökin siivous ja napina miten pitää olla kiitollinen ja siivota kunnolla. Pakkasin lapset autoon ja lähdin kesken "loppusiivouksen". Me oltiin siellä vajaa vuorokausi, muut pari viikkoa. Siivotkoon ne, jotka siellä oikeasti sotki.Tälle kesälle olen saanut jo kutsun juhannukseksi. En ole menossa. Etsikööt piikaa ja lastenhoitajaa muualta. Minä nukun omassa sängyssä ja grillaan terassilla.
Ai että olisi pitänyt päästä valmiiseen pöytään kun piti jotain viedäkin. Siivotakin piti. Tässä yksi lokki taas.
Suomalaiset on just tämmösiä. Normaali sosiaalinen kanssakäyminen on ihan epätoivoista sätkimistä ja lopuksi kaikilla on paha mieli. Jo monta kuukautta etukäteen lietsotaan paniikkia erinäisillä nettipalstoilla kun joutuu ehkä kesällä jonkun perheen ulkopuolisen ihmisen näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Ciionert kirjoitti:
Ei kerro et on mökillä.Sama meil tulee lisääkin väkeä autolasti.Eräs nainen sanoi kerran kutsutaan syömään * ja* ,onhan tässä ruokaa.No sanoin ei taijeta,on niil ruokaa varmaan omasta takaa.Syömäänkö ne meille tulee,oikeesti??kyllä me grillataan on pöperöt,juomat,tarjotaan kahvii nisuu...Nyt oikeesti riitti.Itse kun mentiin kylään oli niin tarkkaan laskettu perunat,pihvit..tarjoilut.Vietiin vielä dyömisii mennessä,ne pistettiin kerrankin komeroon eikä tarjottu.Nyt tein saman,ruoka kun oli tehty kun vieraat saapui.Jäi tuomiset kana,jne itelle.
Ymmärsikö joku tästä jotain?
Ei, kirjoittaja on varmaan ollut kännissä
En tarjoa mökillä muuta kuin puitteet, jotka on hyvät. En osta ruokia tai tee niitä muiden puolesta, enkä pese muiden tiskejä tai siivoa sotkuja. Kaikki normaalit mökkivieraat ymmärtää tämän. Yleensä heillä myös oma mökki ja tietävät miten toisten mökeillä toimitaan yhteistyössä. Vieraitaan voi myös kouluttaa tarpeen vaatiessa. Vieraat on mukavia hommien toimiessa puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, miten vihamielisesti ihmiset suhtautuvat toisiinsa.
Suhtaudun erittäin ystävällisesti ja vieraanvaraisesti kaikkiin itse kutsumiimme vieraisiin.
Koska näin voin säädellä omaa jaksamistani.
Sen sijaan ovelle pyytämättä ja yllätyksenä pelmahtavat saavat sitten tyytyä vähempään.
Itse en ikinä koskaan milloinkaan mene mihinkään kutsumatta.
En kyllä ymmärrä näitä oman mökkinsä omijoita :D Sen tajuan, että todellakaan halua joka viikko isännöidä tai emännöidä jotain porukkaa, mutta kun siitäkin suututaan kun olisi vieraita tulossa kerran kesässä tai että kehtaavat ylipäänsä kysyä että saako tulla.
Liekö joku alueellinen ero? Meillä pohjoisemmassa ei ole kyllä koskaan kielletty vieraita tulemasta. Sovittaessa sanotaan vaan että tulkaa vaan yhdeksi yöksi, tai tulkaa vaan päiväksi mutta nukkumapaikkoja ei ole tarjolla. Ja tuokaa mukananne x ja x päivälliseksi niin riittää kaikille ruokaa.
Sen lisäksi että ystävien ja tuttujen näkeminen on mukavaa, niin jos aina kieltäytyy, aika pian lakkaa tulemasta kutsuja muidenkaan menoihin. Sitten voikin ihan iloisena yksinäisyydessään istua keskenään kotona tai mökillä ihan ympäri vuoden.
Tää on joku ihme urbaani myytti että ihmiset haluaisi tunkea itsensä tuttujensa mökeille. Siinähän pitäisi seurustella samalla isännän ja emännän kanssa, ja se on kyllä liian iso hinta siitä oleskelusta: jutella niitä näitä jonkun randomin kaverin kanssa koko päivä. Ei vastaa minun käsitystä viihtymisestä ja rentotumisesta!
Ciionert kirjoitti:
Ei kerro et on mökillä.Sama meil tulee lisääkin väkeä autolasti.Eräs nainen sanoi kerran kutsutaan syömään * ja* ,onhan tässä ruokaa.No sanoin ei taijeta,on niil ruokaa varmaan omasta takaa.Syömäänkö ne meille tulee,oikeesti??kyllä me grillataan on pöperöt,juomat,tarjotaan kahvii nisuu...Nyt oikeesti riitti.Itse kun mentiin kylään oli niin tarkkaan laskettu perunat,pihvit..tarjoilut.Vietiin vielä dyömisii mennessä,ne pistettiin kerrankin komeroon eikä tarjottu.Nyt tein saman,ruoka kun oli tehty kun vieraat saapui.Jäi tuomiset kana,jne itelle.
Sain päänsäryn luettuani tämän mökellyksen.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa ruuanlaitto ja mökin siivous ja napina miten pitää olla kiitollinen ja siivota kunnolla. Pakkasin lapset autoon ja lähdin kesken "loppusiivouksen". Me oltiin siellä vajaa vuorokausi, muut pari viikkoa. Siivotkoon ne, jotka siellä oikeasti sotki.Tälle kesälle olen saanut jo kutsun juhannukseksi. En ole menossa. Etsikööt piikaa ja lastenhoitajaa muualta. Minä nukun omassa sängyssä ja grillaan terassilla.
Ketkä napisevat, että pitää olla kiitollinen? Muut vieraat vai mökin omistajat? Outoa silti. Muuten, minä käyn tuhat kertaa mieluummin puskapissalla kuin haisevassa huussissa. Näin me olemme erilaisia.
Monet ihmiset eivät enää osaa keskustella netissä ilman ilkeilyä. Kasvotusten ei kyllä sanottaisi samoja asioita. Joidenkin tänne kirjoittavien öykkärien kanssa en haluaisi edes olla samassa huoneessa.
Jos minulla olisi oma kesämökki, niin en tasan tarkkaan kutsuisi sinne yhtään ulkopuolista ihmistä, jotka eivät kuulu omaan perheeseeni. Ystäviään ja sukulaisiaan voi tavata muuallakin kuin omalla kesämökilläni.
Kesämökki on tarkoitettu omistajansa hermojen ja ruumiin latauspaikaksi, eikä miksikään lomasiirtolaksi, jonne kutsuillaan koko kesän sukulaisia ja kummin kaiman sisko perheineen tahi ystäviä passattavaksi ja sotkemaan paikkoja.
Oma mökki, ja ihan ikioma lupani olla siellä niin päin kuin huvittaa ilman juopottelevia ja saunovia seuralaisia.
On hirveätä kuunnella omalla mökillään naapurimökiltä kantautuvaa mölinää, kun sinne on kokoontunut porukkaa juhlistamaan vaikkapa mökin omistajan syntymäpäiviä.
Vesi vielä kantaa ääntä ja kauas, kun esim. saarimökin pihapiirissä juhlitaan ja hölötetään ja lauletaan kännissä pikkutunneille asti rillumaralleja jonkun epäviresoittajan haitarin säestäessä, ja jossain vaiheessa alkaa se kinastelu, ja siihen ei paljon tarvita, kun tora syttyy, jos on syttyäkseen.
Suomalaisesta kun lähtee ääntä ihan hitokseen, kun sille päälle äityy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt näitä juttuja täällä, kun en mä ole koskaan kutsumattomiin vieraihin mökillä törmännyt. Meidän mökki vielä on tässä pkseudulla, että sinne piipahtaa vaikka kesken työpäivän.
Viime kesänä se sitten kuitenkin tapahtui. Miehen sellainen lähes tuttu tuoreempi työkaveri pölähti mökkipihaan perheineen. Mies on jälkeenpäin ihmetellyt, että mistä se edes tiesi paikasta ja saati osoitteen.. Noh.
Ollaan kuitenkin joskus leikitelty ajatuksella, että jos noin käy, niin mehän jatketaan kuten oltiinkin. Ei oteta huomioon.
Me oltiin kasaamassa kasvihuonetta, kun tulivat. Moikattiin kyllä, mutta homma ei lakanut. Esittelykierros ja tää työkaverimies tuumas, että tulivat testaamaan meidän tiluksia, kun olivat sattumalta siellä päin. Mies siihen tuumas, ettei tää ole kuule testikäytössä ollenkaan. Me ollaan paikka testattu jo kymmeniä vuosia sitten ja hyväksi todettu, ei tarvii muiden hyväksyntää.
Perheen nainen tajus tilanteen ja äkkiä komensi mukulat autoon ja mies sai parit ärräpäät osakseen. Se mies vielä yritti, että kyllähän sitä vähän voi uiskennella, kun siinä ovat. Ei kyllä voi. Nainen huuteli autolta anteeksipyyntöjä ja komensi miestä autoon. Lähtihän se mieskin siitä sitten vähän laiskasti ja harmistuneena, vielä se jotain yritti... mutta EI. Ei on ei, tässäkin asiassa. Lähtivät.
Töissä tuo ukko on lähinnä mulkoillut miestä. Ei ole sanonut mitään.
Sen kohtaamisen jälkeen mökillä on ollut pieniä tihutöitä tehty, että olisko tuo typerys käynyt siellä, kun ei olla oltu paikalla. Sitten mies mainosti kovaan ääneen, että hankki kunnon kamerat mökille, jos jäis tihulainen kiinni. Ei ole tontuntöitä enää ollut.
Suoraa puhetta, jämptiyttä ja sitten ignooraamista mä suosittelen.
Onhan tämä näin karjalaisesta näkökulmasta aika päräyttävää kuultavaa. Että kerran tuli vieras pihaan kutsumatta ja juma että saatiin hienosti nolattua koko perhe. Ihan totta 😳
Ihan samaa mietin. Miten paljon vaatisi ystävällisyys vieraita kohtaan? Tällaiset moukat (enkä puhu nyt mökkivieraista) saavat oppia yksinäiseen erakkoelämään. Ottakaa mallia meistä karjalaisista edes vähäsen! Kaikilla olisi mukavampaa.
Ilta-Sanomien toimittaja on aloittanut tämän keskustelun. Haluavat helpolla jutunaihetta lehteen. Tämän perusteella julkaistaan juttu joskus juhannuksen tienoolla.