Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (587)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole valitettavasti pystynyt pitämään omassa kaveriporukassa piilossa sitä että omistan mökin. Olen siellä niin paljon etten jaksaisi valehdella tai keksiä tekosyitä siitä missä muka silloin olen.

Oletko jotenkin tilivelvollinen kavereillesi olinpaikastadsi ja tekemisistäsi?

• ylös 22
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti meidän läheiset ei lue näitä juttuja. Tulkaa kaikki ystävät rakkaat jatkossakin käymään meidän mökillä

Täällä on selvästi kaksi leiriä. Jurot Hämäläiset jotka haluavat erakoitua mökilleen ja sosiaaliset Itäsuomalaiset, jotka kaipaavat tuttuja mökille hauskanpitoon

• ylös 27
  • alas 3
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole valitettavasti pystynyt pitämään omassa kaveriporukassa piilossa sitä että omistan mökin. Olen siellä niin paljon etten jaksaisi valehdella tai keksiä tekosyitä siitä missä muka silloin olen.

Aina hämmentää kuinka erilaisissa piireissä ihmiset elävät. Omassa tuttavapiirissä on ihan normaalia vaihtaa kuulumisia siitä mitä tehdään ja missä käydään, eikä se meillä tarkoita että kukaan olisi tilivelvollinen mistään. Tuntisin itsekin aika raskaaksi pitää salaisuutena noinkin ison asian kuin mökkeily, vaikka kaikkea ei nyt toki jaetakaan.

• ylös 34
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt näitä juttuja täällä, kun en mä ole koskaan kutsumattomiin vieraihin mökillä törmännyt. Meidän mökki vielä on tässä pkseudulla, että sinne piipahtaa vaikka kesken työpäivän.

Viime kesänä se sitten kuitenkin tapahtui. Miehen sellainen lähes tuttu tuoreempi työkaveri pölähti mökkipihaan perheineen. Mies on jälkeenpäin ihmetellyt, että mistä se edes tiesi paikasta ja saati osoitteen.. Noh.

Ollaan kuitenkin joskus leikitelty ajatuksella, että jos noin käy, niin mehän jatketaan kuten oltiinkin. Ei oteta huomioon.

Me oltiin kasaamassa kasvihuonetta, kun tulivat. Moikattiin kyllä, mutta homma ei lakanut. Esittelykierros ja tää työkaverimies tuumas, että tulivat testaamaan meidän tiluksia, kun olivat sattumalta siellä päin. Mies siihen tuumas, ettei tää ole kuule testikäytössä ollenkaan. Me ollaan paikka testattu jo kymmeniä vuosia sitten ja hyväksi todettu, ei tarvii muiden hyväksyntää.

Perheen nainen tajus tilanteen ja äkkiä komensi mukulat autoon ja mies sai parit ärräpäät osakseen. Se mies vielä yritti, että kyllähän sitä vähän voi uiskennella, kun siinä ovat. Ei kyllä voi. Nainen huuteli autolta anteeksipyyntöjä ja komensi miestä autoon. Lähtihän se mieskin siitä sitten vähän laiskasti ja harmistuneena, vielä se jotain yritti... mutta EI. Ei on ei, tässäkin asiassa. Lähtivät.

Töissä tuo ukko on lähinnä mulkoillut miestä. Ei ole sanonut mitään.

Sen kohtaamisen jälkeen mökillä on ollut pieniä tihutöitä tehty, että olisko tuo typerys käynyt siellä, kun ei olla oltu paikalla. Sitten mies mainosti kovaan ääneen, että hankki kunnon kamerat mökille, jos jäis tihulainen kiinni. Ei ole tontuntöitä enää ollut.

Suoraa puhetta, jämptiyttä ja sitten ignooraamista mä suosittelen.

Onhan tämä näin karjalaisesta näkökulmasta aika päräyttävää kuultavaa. Että kerran tuli vieras pihaan kutsumatta ja juma että saatiin hienosti nolattua koko perhe. Ihan totta 😳

• ylös 68
  • alas 21
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Aina hämmentää kuinka erilaisissa piireissä ihmiset elävät. Omassa tuttavapiirissä on ihan normaalia vaihtaa kuulumisia siitä mitä tehdään ja missä käydään, eikä se meillä tarkoita että kukaan olisi tilivelvollinen mistään. Tuntisin itsekin aika raskaaksi pitää salaisuutena noinkin ison asian kuin mökkeily, vaikka kaikkea ei nyt toki jaetakaan.

Tuo tuntuu tutulta tavalta toimia. Perjantaina saattaa kaupassa mainita kavereille, että aikoo lämmittää mökillä saunan ja, että sauna on illalla lämmin, jos tuut saunaan.. Kaverit ei odota, että tarjoamiset olisivat isäntäväeltä tai että isäntä kuskaisi saunavieraan.

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

[quote=Vierailija]Pidä mökki autiotupa-tasoisena, niin ei ole tunkua.
/quote]

Tämä on niin totta. Tai ei meillä ole autiotupatasoinen mökki, mutta niin pienet tilat, ettei voi majoittaa isoa joukkoa vieraita.

Ostettiin tontti 16 vuotta sitten ja pikkuhiljaa rakennettiin 25 neliön saunamökki + pieni aitta. Tarkoitus oli rakentaa myöhemmin päämökki, mutta onneksi ei ole rakennettu. Kun tilaa ei ole, niin ei mahdu vieraitakaan. 😁

• ylös 29
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, miten vihamielisesti ihmiset suhtautuvat toisiinsa.

Mutta mitä tyyppejä nämä ovat jotka haluavat nolata toisia ihmisiä? Tämä palsta olisi jollekin kulttuurintutkijalle aarreaitta jos olisi tiedossa mistä ja minkälaisilta ihmisiltä nämä kanssaihmisten nöyryytysfantasiat tulevat.

• ylös 22
  • alas 8
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Todella, tätä palstaa lukiessa tuntuu kuin eläisi itse jossain harvinaisessa kuplassa jossa ihmiset kohtelevat kauniisti ja kivasti toisiaan ja ovat ystävällisiä ja vieraanvaraisia (ja tarvittaessa osaavat sanoa suoraan mutta ystävällisesti jos mökkivierailu ei onnistu). Hyvin kaukana omasta todellisuudesta nämä jotka tekevät kaikkensa jotta saavat yllätysvieraat tai edes mökillä piipahtamista ehdottavat tutut nolattua mahdollisimman ilkeästi ja kihertelevät keskenään tyytyväisenä mökillänsä kun saivat taas pidettyä muut ulkona ja siitäpä naapurin Sirpa ja työkaveri-Pekka saivat oikein ansionsa mukaisesti. Haluaisin uskoa että nämä ovat kaikki provoja, mutta ilmeisesti ei. 

• ylös 30
  • alas 8
Vierailija

Minun on jotenkin todella vaikea uskoa että tuollaisia moukkia olisi olemassa. Ei kukaan mene kutsumatta.

• ylös 19
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Todella, tätä palstaa lukiessa tuntuu kuin eläisi itse jossain harvinaisessa kuplassa jossa ihmiset kohtelevat kauniisti ja kivasti toisiaan ja ovat ystävällisiä ja vieraanvaraisia (ja tarvittaessa osaavat sanoa suoraan mutta ystävällisesti jos mökkivierailu ei onnistu). Hyvin kaukana omasta todellisuudesta nämä jotka tekevät kaikkensa jotta saavat yllätysvieraat tai edes mökillä piipahtamista ehdottavat tutut nolattua mahdollisimman ilkeästi ja kihertelevät keskenään tyytyväisenä mökillänsä kun saivat taas pidettyä muut ulkona ja siitäpä naapurin Sirpa ja työkaveri-Pekka saivat oikein ansionsa mukaisesti. Haluaisin uskoa että nämä ovat kaikki provoja, mutta ilmeisesti ei. 

Nimenomaan. Ankeiden ihmisten ankeata elämää. Sivistyneen ihmisen perusohjenuora on se että muita ei nolata. Onko se sitä sydämen sivistystä?

• ylös 19
  • alas 6
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuo tuntuu tutulta tavalta toimia. Perjantaina saattaa kaupassa mainita kavereille, että aikoo lämmittää mökillä saunan ja, että sauna on illalla lämmin, jos tuut saunaan.. Kaverit ei odota, että tarjoamiset olisivat isäntäväeltä tai että isäntä kuskaisi saunavieraan.

Elät pelottavan normaalia elämää normaalien ihmisten kanssa 👍

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Tuntisin itsekin aika raskaaksi pitää salaisuutena noinkin ison asian kuin mökkeily,

X"""""DDDDDDDDDDD Olihan tämä vitsi?????

• ylös 6
  • alas 13
Vierailija

Meidän mökille on kaikki tutut tervetulleita. Olemme sosiaalisia ihmisä, mitä enemmän porukkaa sitä hauskempaa. Vain jos tutut ilmoittaa pari päivää aikaisemmin että tulevat että ehdimme hankkia tarvittavat ruot ja juomat. Meillä niin fiksuja kavereita että auttavat kaikessa ja yleensä myös omat eväät on mukana.

• ylös 23
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Ankeiden ihmisten ankeata elämää. Sivistyneen ihmisen perusohjenuora on se että muita ei nolata. Onko se sitä sydämen sivistystä?

Lopeta jo noihin omiin postauksiisi vastailu. Trollailusi paistaa kilometrien päähän.

• ylös 3
  • alas 15
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4
Saimaannorppa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tod. ujuttaudu kenekään haiseville, itikoita täynnä oleville pihoille tikkaa heittämään, ummehtuneelle haiseville pedeille alkeellisille toisten mökeille kattomaan happamia naamoja. Se siitä. On paljon muutakin elämässä. 

Katsos kun meillä varakkailla on erilaiset mökit kuin sinulla köyhällä. Meillä on mökki hienonpi kuin koti koska on uudempi, kaikki löytyy, ihan kaikki. Ja ah miten mukavaa on ajella isolla moottoriveneellä Saimaalla.

Ei kukaan varakas ihminen osta ja rakenna huvilaansa Saimaan rannoille, parempiakin paikkoja on.

Tuo on tökerö valhe. Jos sinä et pidä Saimaasta, ei se tarkoita, että muut eivät pidä...

Kyllä jempi on noin!

Siis jempti on noin! Ja Saimaa on illalla kauneimmillaan...

P.S. Tuo Saimaalla leuhkija vaan koitti pilata fiiliksiä, mut minkäs tyhmä itselleen voi. Mutta meitä Saimaanrannan asukkaita on monenlaisia.

Ei kannata lainata Tuntematonta, jos siitä ei mitään tiedä.

Ei täällä kai kukaan oo Tuntematonta ees yrittäny lainata. Tuo sana oikeasti on "jämpti" sanakirjan mukaan. Meillä päin sanotaan, että se on "jempti". Mut pilkunviilaus sikseen.

• ylös 15
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Noin sitä pitää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttava kutsui joka kesä mökilleen mutta siellä vieraat joutuivat aina töihin, milloin piti seinä maalata, milloin metsää raivata tms. Vieraista sai ilmaista työvoimaa jolla teetettiin raskaat työt soppa- ja saunakaljapalkalla. Ei sinne taida enää olla menijöitä, itse en ainakaan ole enää muutamaan vuoteen mennyt, kesällä on muutakin tekemistä kuin rehkiä työleireillä.

Täytyy todeta, että tuttavasi on harvinaisen fiksu tyyppi. Mökkirauhan saivat teettämällä töitä. Tuostapa siis toimiva vinkki muillekin! 😉

Itsehän se ne kutsui, eli halusi van ilmaisen työvoiman.
Minutkin kerran kutsuttiin mökkiviikonloppua viettämään. Kun pääsin perille, alkoi töiden listaaminen, pyörähdin autoon takaisin ja sanoin, että tulinkin vain sanomaan, että menen sellaisten kavereitten luo, jotka eivät käytä ilmaisena työvoimana. Oli kylmälaukussa pihvit ja salaattitarpeet ja viinit toisessa., vein kotiin ja nautin itse. Tuli sadan kilsan turha lenkki.

Idiootti 😂

• ylös 5
  • alas 18
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt näitä juttuja täällä, kun en mä ole koskaan kutsumattomiin vieraihin mökillä törmännyt. Meidän mökki vielä on tässä pkseudulla, että sinne piipahtaa vaikka kesken työpäivän.

Viime kesänä se sitten kuitenkin tapahtui. Miehen sellainen lähes tuttu tuoreempi työkaveri pölähti mökkipihaan perheineen. Mies on jälkeenpäin ihmetellyt, että mistä se edes tiesi paikasta ja saati osoitteen.. Noh.

Ollaan kuitenkin joskus leikitelty ajatuksella, että jos noin käy, niin mehän jatketaan kuten oltiinkin. Ei oteta huomioon.

Me oltiin kasaamassa kasvihuonetta, kun tulivat. Moikattiin kyllä, mutta homma ei lakanut. Esittelykierros ja tää työkaverimies tuumas, että tulivat testaamaan meidän tiluksia, kun olivat sattumalta siellä päin. Mies siihen tuumas, ettei tää ole kuule testikäytössä ollenkaan. Me ollaan paikka testattu jo kymmeniä vuosia sitten ja hyväksi todettu, ei tarvii muiden hyväksyntää.

Perheen nainen tajus tilanteen ja äkkiä komensi mukulat autoon ja mies sai parit ärräpäät osakseen. Se mies vielä yritti, että kyllähän sitä vähän voi uiskennella, kun siinä ovat. Ei kyllä voi. Nainen huuteli autolta anteeksipyyntöjä ja komensi miestä autoon. Lähtihän se mieskin siitä sitten vähän laiskasti ja harmistuneena, vielä se jotain yritti... mutta EI. Ei on ei, tässäkin asiassa. Lähtivät.

Töissä tuo ukko on lähinnä mulkoillut miestä. Ei ole sanonut mitään.

Sen kohtaamisen jälkeen mökillä on ollut pieniä tihutöitä tehty, että olisko tuo typerys käynyt siellä, kun ei olla oltu paikalla. Sitten mies mainosti kovaan ääneen, että hankki kunnon kamerat mökille, jos jäis tihulainen kiinni. Ei ole tontuntöitä enää ollut.

Suoraa puhetta, jämptiyttä ja sitten ignooraamista mä suosittelen.

No joo, onhan se noinkin, mutta minä en pystyisi ihan noin töykeästi kuitenkaan sanomaan ja olemaan, kyseessä kuitenkin työkaveri, jonka kanssa joutuu olemaan tekemisissä kumminkin.

Kyllä meillä olisi työt keskeytetty ja sentään hiukan ystävällisemmin ihmisten kanssa juteltu.  Olisi vaan sanottu, että valitettavasti meillä on nyt hommat tässä tekeillä, niin ei pystytä tämän kummempia isäntiä nyt olemaan.  Mutta joku kerta voitais paremmalla ajalla mökkeillä, kyllä meille kylään saa tulla, mutta sovitaan aika.  Ja tommoset testausjutut, se työkaverihan puhui leikillään ja sun mies otti ikään kuin tosissaan...  aika töksöä.

Mutta onhan tuommoisia ihmisiä kyllä, siis saman tyyppisiä tylyttäjiä.  Silloin aikanaan kun muutettiin tähän taloomme, oltiin vielä kaikille tuntemattomia ja kaikki täällä meille, mutta kaikki oli ystävällisiä ja kivoja.  Paitsi yksi tuollainen tylyttäjä.   Käveltiin koiran kanssa tiellä ja jäätiin juttelemaan yhden talon lapsen kanssa, kun se siinä niiden tienhaarassa oli ja halusi koiraa silitellä ja siitä jutella.  Sisältä juoksi mies, joka karjui meille, että pois siitä meidän tienhaarasta seisoskelemasta!  Ja me ei todellakaan oltu senttiäkään heidän pihallaan, vaan tiellä.  Ja koira istui nätisti jalkojemme juuressa.  

Myöhemmin tulimme kyllä asian kanssa "tutuksi."  Naapuritkin valistivat, että siihen pihaankaan ei kannata edes katsoa, se voi möläyttää mitä tahansa.

Ja jos sitä pelkää, että mökin katsoja alkaa vierailla liian usein ja vääriin aikoihin, niin sen voi kyllä ihan nätistikin ilmaista, että me tykätään olla mökillämme ihan oman perheen voimin vaan, kutsutaan aika harvoin vieraita ja toivotaan, että ne tulee sitten silloin kun on sovittu, eikä muina aikoina.  

Mutta te saitte asianne selvitetyksi omalla tavallanne, joten varmasti voitte olla tyytyväisiä.

• ylös 39
  • alas 3
Paikka auringossa

Paljon höpinää tyhjästä tässä ketjussa. Kyllä me ainakin heti alkuun sanottiin, että mökki on ihan vaan omaan rentoutumiseen tarkoitettu. Tykätään vaimon kanssa saunoa ja uida ilman rihman kiertämää. Muutenkin mökkivaatteet helteillä niin reikäiset, että näkyy kaikki. Siinä ei vieraita kaivata, edes mökkinaapureita ei ole lähistöllä. Ruoka-ajat meillä milloin sattuu siltä tuntumaan.
Lisäksi halutaan pitää omat marja-ja sienipaikat mökin ympärillä omina tietoinamme.
Luulisi tämän olevan oikeus ja kohtuus.

Kaikki ovat ymmärtäneet kerrasta ja välit ovat pysyneet hyvinä. Vierailemme talvi-aikaan toistemme luona kaupunkikodeissamma.
No problems.

• ylös 24
  • alas 5

Sivut