Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt näitä juttuja täällä, kun en mä ole koskaan kutsumattomiin vieraihin mökillä törmännyt. Meidän mökki vielä on tässä pkseudulla, että sinne piipahtaa vaikka kesken työpäivän.
Viime kesänä se sitten kuitenkin tapahtui. Miehen sellainen lähes tuttu tuoreempi työkaveri pölähti mökkipihaan perheineen. Mies on jälkeenpäin ihmetellyt, että mistä se edes tiesi paikasta ja saati osoitteen.. Noh.
Ollaan kuitenkin joskus leikitelty ajatuksella, että jos noin käy, niin mehän jatketaan kuten oltiinkin. Ei oteta huomioon.
Me oltiin kasaamassa kasvihuonetta, kun tulivat. Moikattiin kyllä, mutta homma ei lakanut. Esittelykierros ja tää työkaverimies tuumas, että tulivat testaamaan meidän tiluksia, kun olivat sattumalta siellä päin. Mies siihen tuumas, ettei tää ole kuule testikäytössä ollenkaan. Me ollaan paikka testattu jo kymmeniä vuosia sitten ja hyväksi todettu, ei tarvii muiden hyväksyntää.
Perheen nainen tajus tilanteen ja äkkiä komensi mukulat autoon ja mies sai parit ärräpäät osakseen. Se mies vielä yritti, että kyllähän sitä vähän voi uiskennella, kun siinä ovat. Ei kyllä voi. Nainen huuteli autolta anteeksipyyntöjä ja komensi miestä autoon. Lähtihän se mieskin siitä sitten vähän laiskasti ja harmistuneena, vielä se jotain yritti... mutta EI. Ei on ei, tässäkin asiassa. Lähtivät.
Töissä tuo ukko on lähinnä mulkoillut miestä. Ei ole sanonut mitään.
Sen kohtaamisen jälkeen mökillä on ollut pieniä tihutöitä tehty, että olisko tuo typerys käynyt siellä, kun ei olla oltu paikalla. Sitten mies mainosti kovaan ääneen, että hankki kunnon kamerat mökille, jos jäis tihulainen kiinni. Ei ole tontuntöitä enää ollut.
Suoraa puhetta, jämptiyttä ja sitten ignooraamista mä suosittelen.
Onhan tämä näin karjalaisesta näkökulmasta aika päräyttävää kuultavaa. Että kerran tuli vieras pihaan kutsumatta ja juma että saatiin hienosti nolattua koko perhe. Ihan totta 😳
Minusta tuo tuppautuja nolasi oman perheensä. Lisäksi on kuumottavaa selvitellä jonkun puolitutun mökin sijainti selän takana.
Sanot ettei käy, omaa perhettä ja sukulaisia lomalla. Siskonkaimantytön ja vaarivainaanveljenpoikienkaverinserkut majoittuu koko kesäksi. Tehosta tarvittaessa että remppahommia, rottien häätöä ja paskahuussin siirtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tiennyt että on tosi loukkaavaa kysyä kaverilta että sopisiko tulla kylään kesällä joku viikonloppu..
Ei kai se haittaisi, jos kävisit kahvittelun verran. Mutta useimmat ovat tunkemassa koko viikonlopuksi. Kesässä on ehkä 12 viikonloppua ja kaverillasi on varmaan muitakin kavereita ja sukulaisia, joita voisi haluta nähdä. Ja ehkä myös olla siellä ihan oman perheensä kanssa omassa rauhassaan.
Aika harvalla on mökki sellaisen etäisyyden päässä että sinne viitsisi mennä vain kahville. Kyllä mä ainakin myönnän että toivon edes jonnekin mökille kutsua kesän aikana. Ihan sama vaikka olisi kuinka homeinen. Haluan ulos täältä pienestä betonikuutiosta missä yksin kökötän.
Joku kun sanoi että nykyään vieraat on tarkkoja siitä minkälaiselle mökille menee. Niin en kyllä ole.
No mikä on, ettei vuokramökki kelpaa? Eikö ole rahaa? Jos ei ole rahaa, niin onko aikaa ja työhaluja?
Meidän mökki on krooninen työleiri ja puuhasteltavaa riittää. Meidän mökille saisi milloin vain tulla sellainen ihminen, joka ilmoittaisi halukkuutensa tulla puuhastelemaan ja kyselisi, minkälaista hommaa siellä olisi tarjolla. Saisi tulla tyhjin käsin, kunhan olisi valmis osallistumaan mökkipuuhiin.
Eikä kyse ole siitä, etteikö me selvittäisi niistä hommista ilman orjatyövoimaa. Vaan enempi siitä, että ne hommat sitoo meitä, eikä me oikein voida heittäytyä siellä velttoilemaan ja seurustelemaan vieraiden kanssa. Ihan kävisi sellainenkin mökkivieras, joka lupaisi hoitaa ruuanlaiton! Sekin vie oman aikansa. Olisi iso apu, jos siellä kyökissä olisi joku häärimässä ja päästäisiin niistä mökkipuuhista valmiiseen pöytään.
Ei mekään kyllä ihan aamusta iltaan siellä aherreta. Mutta ei myöskään koskaan olla kokonaista päivää tekemättä yhtään mitään. Jos siellä pitäisi vain istuksia ja seurustella vieraiden kanssa, ei se olisi edes rentouttavaa, vaan pikemminkin ahdistavaa, kun ei ne työjonossa olevat hommat sieltä mihinkään katoa.
Parhaan ystävän appivanhemmilla on tällainen työleiri (ja ylpeästi sellainen) ja he pyytävät usein ystäväni perhettä kylään ja heille ei koskaan kummasti sovi.
Eli ap. Valetyöleiri ja oman helvetinmoisen ahkeruuden kehuminen saa ehkä potentiaaliset ujuttautujat katoamaan.
Toi oman raatamisen kehuminen on niin luotaantyöntävää että kukaan ei halua olla sellaisten kanssa paljoa tekemisissä. Ainakaa siellä mökillä!
Mitä ihmettä!? Oman raatamisen kehuminen on luotaantyöntävää? Kuinka vieraantuneita te olette siitä, että mitä mökeillä, kartanoissa, maalaispaikoissa paikkojen ihan normaali ylläpito vaatii? Ketjun perusteella täällä kirjoittelevilla ei ole ilmeisesti edes mitään hajua miten saada esim vanha hirsitalo tai -sauna lämpöiseksi? Tai polttopuut metsästä sinne Kun on tottunut napista painamaan saunan päälle tai ostamaan puut..? Siinä se hienous onkin, ei fyysisessä raatamisessa tai sen kehumisessa vaan oikeasti siinä hyvässä olossa sekä mielelle että keholle, minkä vanhan talon työt, luonto ja puutarhatyöt saavat aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saimaannorppa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tod. ujuttaudu kenekään haiseville, itikoita täynnä oleville pihoille tikkaa heittämään, ummehtuneelle haiseville pedeille alkeellisille toisten mökeille kattomaan happamia naamoja. Se siitä. On paljon muutakin elämässä.
Katsos kun meillä varakkailla on erilaiset mökit kuin sinulla köyhällä. Meillä on mökki hienonpi kuin koti koska on uudempi, kaikki löytyy, ihan kaikki. Ja ah miten mukavaa on ajella isolla moottoriveneellä Saimaalla.
Ei kukaan varakas ihminen osta ja rakenna huvilaansa Saimaan rannoille, parempiakin paikkoja on.
Tuo on tökerö valhe. Jos sinä et pidä Saimaasta, ei se tarkoita, että muut eivät pidä...
Kyllä jempi on noin!
Siis jempti on noin! Ja Saimaa on illalla kauneimmillaan...
P.S. Tuo Saimaalla leuhkija vaan koitti pilata fiiliksiä, mut minkäs tyhmä itselleen voi. Mutta meitä Saimaanrannan asukkaita on monenlaisia.
Kyllä jemtti on näin!
Kyllä jämtti on näin!
Minulle on käynyt kerran näin: olin mökillä imetettävän vauvan kanssa. Toinen lapsi taapero. 4-5 henkinen perhe ilmoitti että tulevat kylään. Vierailu lähestyi, mutta he eivät ilmoittaneet aikaa, siis edes päivää koska saapuvat ja vierailuun oli vain päivä enää aikaa🤔. Mökki oli etäisyyksien päässä palveluista, ja kaikki ruoanlaitosta ja leipomisesta ymmärtävät että on iso ero käykö kauppa-asioilla ke vai pe Kukaan em perheestä ei tarjoutunut että he valmistavat ja tuovat X päivän tarjottavat. Minä vauvan kanssa 10 hengen porukan ruokien kantajana? Ei koskaan enää
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt kerran näin: olin mökillä imetettävän vauvan kanssa. Toinen lapsi taapero. 4-5 henkinen perhe ilmoitti että tulevat kylään. Vierailu lähestyi, mutta he eivät ilmoittaneet aikaa, siis edes päivää koska saapuvat ja vierailuun oli vain päivä enää aikaa🤔. Mökki oli etäisyyksien päässä palveluista, ja kaikki ruoanlaitosta ja leipomisesta ymmärtävät että on iso ero käykö kauppa-asioilla ke vai pe Kukaan em perheestä ei tarjoutunut että he valmistavat ja tuovat X päivän tarjottavat. Minä vauvan kanssa 10 hengen porukan ruokien kantajana? Ei koskaan enää
Joo tämä on kiva kun pitää emännöimisen ohella toimia myös ennustajana 🔮 kuka voi olla näin tyhmä, ettei ilmoita mitään? Vaikeuksia kommunikaatiossa
Vierailija kirjoitti:
Minun mökkini on ihan vihon viimeinen mihin kenenkään kuvittelin alkavan ujuttaa itseään. Kuivan maan mökki ilman mitään mukavuuksia ja kilometrien päässä naapureista, minulle unelma, useimmille painajainen.
Väärässä olin, tutustuin ihmiseen joka alkoi kärttämään päästä mökilleni, lopulta suostuin ja ajattelin että sillä kerta vierailulla siitä riesasta pääsee, tuskin haluaa tulla toiste.. Vielä mitä, haluaa tulla uudestaan ja tietysti täyshoidolla ja kyydit kotiovelta mitään siitäkään maksamatta. Ei tule onnistumaan, kalenterini on täynnä ihan yksityistä mökkeilyä, lokkeilua olen sietänyt ihan tarpeeksi.
Että kerran yksi kävi ja olet saanut lokkeilua sietää ihan tarpeeksi. Okei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mökkini on ihan vihon viimeinen mihin kenenkään kuvittelin alkavan ujuttaa itseään. Kuivan maan mökki ilman mitään mukavuuksia ja kilometrien päässä naapureista, minulle unelma, useimmille painajainen.
Väärässä olin, tutustuin ihmiseen joka alkoi kärttämään päästä mökilleni, lopulta suostuin ja ajattelin että sillä kerta vierailulla siitä riesasta pääsee, tuskin haluaa tulla toiste.. Vielä mitä, haluaa tulla uudestaan ja tietysti täyshoidolla ja kyydit kotiovelta mitään siitäkään maksamatta. Ei tule onnistumaan, kalenterini on täynnä ihan yksityistä mökkeilyä, lokkeilua olen sietänyt ihan tarpeeksi.
Että kerran yksi kävi ja olet saanut lokkeilua sietää ihan tarpeeksi. Okei...
Mikäs ihme tuo on? Kerta oli tarpeeksi.
Huh, kuka nyt haluaa mihinkään hevonkuusen mökille..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mökkeily kiinnosta kuin kuusikymppisiä ja vanhempia.
On mökkejä ja mökkejä, harvempi missään vedettömällä homeisella mörskällä minkään rehevöityneen järven rannalla viihtyykään.
Meillä on ihana uudehko hirsimökki meren rannalla kauniilla paikalla. Autolla pääsee perille, sähköt, vesi, ilp, sisävessa ja -suihku. Netti toimii hyvin, voi tehdä vaikka etätöitä. Olemme kolmekymppisiä.
Jopas , unohtuiko vielä se valkoinen maali, jota mökissänne on sisällä katossa ja kaikkialla seinissä, 50 tyynyä, valtavat ulkoterassit, joitten alta on poistettu kaikki mahdollinen puusto ja kasvillisuus, ja suojattomat grillaus ja oleskelualueet, joilla voi olla ehkä vain muutaman päivän kesällä meren rannalla. Aina tuulee jumalattomasti ja lokit paskovat kaikkialle. No, me emme ole siltikään mökki-ihmisiä, on kiva seurata näitä mökki-ihanuuteensa romahtaneita, työleiri vuodesta toiseen. Me emme viihdy mökeillä vaan nautimme kesäisin ihan muista asioista. On mukavampaa oleskella 5 tähden hotelleissa lomakohteissa, etenkin ulkomailla mahdollisimman kaukana Suomesta, rentoutua ja antaa muitten tehdä työt. Olemme molemmat 33v.
Mökillä voi olla viikolla etätöissä, viikonloppuisin ja kesällä koko kesän💕🌷 Ei siinä pysty kilpailemaan teidän pari matkaanne, hirveä pakkaaminen ja sitten pyöriä pari viikkoa vuodesta jossain Italiassa. Joudutte kuitenkin 99% ajasta olemaan siinä kaupunkiasunnossanne, hakemaan Alepasta tarvikkeita yleisen puiston piknikille tai käyttämään taloyhtiön tai kaupungin puutarhaa oleiluun
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisiko joku mun saamat kolme hääkutsua yhteen mökkikutsuun jonkun mökille?
Tuota olisikin kiva selittää niille kolmelle hääparille miten tähän on päädytty. Vieras pärstä ilmaantuu hääjuhlaan ja kutsuttunystävä lekottelee mökkirannassa.
Sisaruksen perhe ujuttautui mökille vuosikymmeniksi maksamatta penniäkään muille sisaruksille. Vaihtoivat lukot. Kun sisarukset kävivät uimassa pari kertaa, alkoi hirveä huuto! Että tällaistakin väkeä on! Röyhkeää ja ahnetta. Pöyhkeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tarjoutunut? Etkä saanut suutasi auki? Sinun olisi pitänyt sanoa, että juu, tervetuloa, mutta täällä ei ole mitään tarjottavaa, ja palvelut matkojen päässä, joten apua tarvitaan. Ei se ole vaikeaa, oli tulija kuka tahansa. Jälkeen päin uhriutuminen ei paljon auta, pitää etukäteen kertoa ehdot.
Sanotte ettö kiva kiva, voidaan alottaa ulkohuussin rakentaminen kun tulette paikalle.
Meillä on mökki 30 min ajomatkan päässä Helsingistä. Saan tusinan verran pyyntöjä lainata mökkiä (kun ei se kulu). Jokainen kerta ollaan sanottu, että ei.
Ongelma ratkaistu.
Onko mahdotonta sanoa, että nähdään kotona tai että tulkaa vain ottamaan kahvia päiväkseltään, mutta ilta on rauhoitettu perheen omalle ajalle? Itse ainakin kyläilen mielelläni kesäisin pari tuntia jossain, mökillä tai muualla. Usein helpompaa kuin talvella, jolloin on kiireemmät aikataulut ja hankala sopia esim. että mennään pihalle nauttimaan kahvit. Voi olla myös kohtelias ele tarjoutua ajamaan toisen luo ja maksamaan bensat, jos asuu kauempana. Toki vastavuoroisesti aina kutsun silti myös meille kylään. En jaksa uskoa, että kaikki, jotka kesäisin ovat tulossa mökille kylään olisivat vain loisimassa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta saat katsoa peiliin. En olisi ikinä ryhtynyt moiseen. Että ihmiset osaavatkin olla kynnysmattoja. Turha itkeä jälkikäteen jos itse siihen suostuit.
Kukaan ei loisi kun asettaa itse ehdot miten omalla mökillä toimitaan, kuka tuo mitäkin ja kuka tekee mitäkin. Jokainen mökin omistaja voi nämä asettaa. Homma selvä.
Kyllä meidän mökille saa ehdottaa tulemista jos ei tajuta kutsua. Mukava viettää aikaa yhdessä rakkaitten kavereiden kanssa.
Kaikki eivät ole samanlaisia Suomalaisjuntteja, jotka haluavat erakoitua mökkiinsä