Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HOITAJAT, KYYKYTTÄVÄTKÖ lääkärit tosiaan teitä töissä kuten Iltalehti uutisoi?

MIETTEISSÄÄN
20.05.2022 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c46a9120-84bf-4522-8de7-53f2c9dc8b87

Sairaalamaailman vanhakantainen hierarkia puhuttaa. Lääkäreillä on oma ruokalan pöytä ja lääkärit saattavat ”kyykyttää” nuoria hoitajia. IL selvitti, mitä suomalaisissa sairaaloissa tapahtuu kulissien takana.

Hoitajat, ja miksei muukin sairaala väki, kertokaa kokemuksianne, pitääkö lääkärien hoitajien kyykytys paikkaansa ja onko toiminta noin hierarkista vielä 2020-luvulla?

Kommentit (430)

Vierailija
81/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin vanhemman lääkärin mielipide: nykyiset hoitajat joko ovat unohtaneet oman asemansa tai eivät ole sitä työyhteisössä ymmärtäneet koskaan alalle tultuaan

Tuo upseeri esimerkki on hyvä. Lääkäri on kuin upseeri joka komentaa alokkaita/so (hoitajia). Hoitaja puhuu, jos kysytään, muuten ei. Hoitaja tekee mitä lääkäri käskee. Lääkäri on käskevässä suhteessa.

Ei armeijassakaan upseerit alokkaiden kanssa morjestele, syö ja veljestele.

Näin homma pysyy kasassa. Olipa työpaikka sitten sairaala tai puolustusvoimat. Joissakin instituutioissa se toimintamalli vain pitää olla tiukka ja rajattu, koska on kyse kriittisistä asioista näillä aloilla (ihmishenget/terveys & maanpuolustus).

Hyvä veli, oletan (jos sisko, säälin). Tämä rinnastus puolustusvoimiin ei ole lainkaan relevantti nyky-yhteiskunnassa. Lääkäri tekee oman työnsä paljon helpommaksi suhtautumalla ystävällisesti hoitohenkilökuntaan ja ylipäänsä kaikkeen henkilökuntaan, joka työskentelee tehdäkseen lääkärin työn sujuvammaksi ja helpommaksi. Päämäärä on potilaan paras, ei oman egon paisuttaminen.

Ei kyse ole egoilusta vaan siitä, että auktoriteetin pitää olla ehdoton, kun ihmiselämä voi tilanteissa olla sekunnista kiinni. Siksi suurin osa lääkäreistä pitää välit sellaisina, että hoitaja ymmärtää olevansa se jota käsketään joka tilanteessa, lääkäri ja hoitajat eivät ole tasa-arvoisia ja siihen on perusteltu syy.

Se on ihan tutkittua, että riski kasvaa huomattavasti, jos hoitaja pitää lääkäriä henkilönä jolle voi pistää vastaan esim. juuri tiukassa tilanteessa. Siksi lääkärit käyttäytyvät näin kuten jutussakin mainittiin.

Nyt lääkäreistä lehdessä luotiin ikävää kuvaa, sen takia miten niin moni kohtelee hoitajia "muka ikävästi", vaikka lääkärien käytöksen tarkoitus on juuri se, että sillä varmistetaan potilaiden etu.

Käskyvalta suhteet toimii parhaiten, kun lääkäri ja hoitaja eivät pidä toisiaan tasa-arvoisina työpaikalla, ja se on nimenomaan potilaiden ja veronmaksajien etu.

T. Lääkäri

Anteeksi vaan mutta nauratti hieman tämäkin kommentti. Hoitajan pitää ymmärtää olevansa se jota käsketään, ja tätä sitten häiritsisi ystävällinen ja tasa-arvoinen käytös hoitotilanteiden ulkopuolella. Siis täysin vieras ajatusmaailma mulle. Huhhuh. Onneksi en ole lähelläkään sairaalamaailmaa jos siellä tuollaista on. Tietysti hoitajan pitää toteuttaa lääkärin käskyt hoitoon liittyen, mutta että yleisasenne on tämä hoitajan pitää ymmärtää paikkansa.

Vierailija
82/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin syömään samassa pöydässä hoitajien kanssa kun ylenin tarpeeksi korkealle. Ei ollut enää huolta muiden ajatuksista. Ootetaan nyt vaan kärsivällisesti että ne vanhat patut eläköityy ja vie asenteensa pois alalta, minäkin odotan sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista aloittajan kuvailemaa on eniten erikoissairaanhoidossa. Lääkärit siellä ihan eri maailmasta kuin esim kotihoidossa tai terveysasemalla. Niin pitkälle lukeneita, tekevät tutkimusta, vaativia leikkauksia, ovat guruja tai sellaisiksi pyrkiviä erikoisaloillaan. Eivät oikein jaksa hoitajia viihdyttää ja mielistellä. Täysin ymmärrettävää.

Itse olen pitkälle lukeva lääkäri. Alussa morjestin kyllä hoitajille, mutta sitten alkoi tulla muilta vanhemmilta ja korkeemmilta lääkäreiltä kommenttia, että "ollaan eri ammattikuntaa ja vanhoja tapoja ei kannata muuttaa, jos haluaa uralla edetäkkin". Se tulee tuolta ylempää se paine. Aikalailla kaikki lääkärit haluaa eteenpäin eivätkä hylkiöiksi omien keskuudessa niin ei uskalleta vanhoja arvomaailmoja haastaa mitä ylemmät lääkärit pitää yllä. Myöskin tapana, että toisia pitää puolustaa, jos hoitaja(t) jostain valittaa.

Mieheni on puolustusvoimissa töissä upseerina ja kertoo, että myös siellä on tuollainen iän ikuinen vanha samanlainen hierarkinen systeemi, jossa ylempänä olevat määrittävät pelisäännöt.

Turha meitä kaikkia lääkäreitä on syyttää siitä, että sairaalamaailma on edelleen ikivanha hierarkinen laitos, jossa ylhäältä tulee toimintamallit ja se "mikä on hyväksyttyä" ja miten kohdella esim. juuri hoitajia ettei ole soveeliasta kaveerata (kuulemma voivat ruveta itsestään liikaa luulemaan ja pian kertovatkin jo että mikä sairaus todennäköisesti on ja niin edelleen ja astuvat varpaille)

Näin meillä isossa yliopistosairaalassa. En sitten osaa sanoa onko joka paikassa näin.

Terv. erikoistuva lääkäri

Sinulla on jokaisessa viestissäsi niin pahoja kirjoitus- ja kaksoiskonsonanttivirheitä, että jos olet oikeasti erikoistuva lääkäri, niin minä olen Magdalan Maria. Nuo eivät ole huolimattomuusvirheitä, vaan sellaisia, joita tekee totaalisen luku- ja kirjoitustaidoton yksilö.

Jos sinulle tulee yllätyksenä lääkärien epäselvä käsiala ja kirjoitusvirheet (jopa virallisissa potilasteksteissä) niin epäilen, että et ole koskaan hoitajana työskennellyt. He kun tuppaavat kirjoittamaan kokemuksesta niin nopeasti kuin kerkiävät säästääkseen aikaa ja se lisää virheiden määrää.

Vierailija
84/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt sairaanhoitajana yli 30 vuotta. Voin vakuuttaa, että Hus: illa on ongelmia. Lääkäreiden suhtautuminen hoitohenkilöstöön on ala- arvoista. Lääkärikunta kuvittelee olevansa jotain niin ylempiarvoista, että ns. " alempien" työntekijöiden kohteluun ei kuulu tervehtiminen, kohtelias puhuttelu yms. Kun vaihdoin työpaikkaa muualle, olin ensin häkeltynyt, kun lääkäri aivan oikeasti oli kiinnostunut meidän hoitajien mielipiteistä, sekä istui aamuisin samaan pöytään juomaan kahvia kanssamme. Hus:in lääkärit kuvittelevat olevansa Jumalia, kaikkitietäviä.

Vierailija
85/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista aloittajan kuvailemaa on eniten erikoissairaanhoidossa. Lääkärit siellä ihan eri maailmasta kuin esim kotihoidossa tai terveysasemalla. Niin pitkälle lukeneita, tekevät tutkimusta, vaativia leikkauksia, ovat guruja tai sellaisiksi pyrkiviä erikoisaloillaan. Eivät oikein jaksa hoitajia viihdyttää ja mielistellä. Täysin ymmärrettävää.

Itse olen pitkälle lukeva lääkäri. Alussa morjestin kyllä hoitajille, mutta sitten alkoi tulla muilta vanhemmilta ja korkeemmilta lääkäreiltä kommenttia, että "ollaan eri ammattikuntaa ja vanhoja tapoja ei kannata muuttaa, jos haluaa uralla edetäkkin". Se tulee tuolta ylempää se paine. Aikalailla kaikki lääkärit haluaa eteenpäin eivätkä hylkiöiksi omien keskuudessa niin ei uskalleta vanhoja arvomaailmoja haastaa mitä ylemmät lääkärit pitää yllä. Myöskin tapana, että toisia pitää puolustaa, jos hoitaja(t) jostain valittaa.

Mieheni on puolustusvoimissa töissä upseerina ja kertoo, että myös siellä on tuollainen iän ikuinen vanha samanlainen hierarkinen systeemi, jossa ylempänä olevat määrittävät pelisäännöt.

Turha meitä kaikkia lääkäreitä on syyttää siitä, että sairaalamaailma on edelleen ikivanha hierarkinen laitos, jossa ylhäältä tulee toimintamallit ja se "mikä on hyväksyttyä" ja miten kohdella esim. juuri hoitajia ettei ole soveeliasta kaveerata (kuulemma voivat ruveta itsestään liikaa luulemaan ja pian kertovatkin jo että mikä sairaus todennäköisesti on ja niin edelleen ja astuvat varpaille)

Näin meillä isossa yliopistosairaalassa. En sitten osaa sanoa onko joka paikassa näin.

Sinulla on jokaisessa viestissäsi niin pahoja kirjoitus- ja kaksoiskonsonanttivirheitä, että jos olet oikeasti erikoistuva lääkäri, niin minä olen Magdalan Maria. Nuo eivät ole huolimattomuusvirheitä, vaan sellaisia, joita tekee totaalisen luku- ja kirjoitustaidoton yksilö.

Jos sinulle tulee yllätyksenä lääkärien epäselvä käsiala ja kirjoitusvirheet (jopa virallisissa potilasteksteissä) niin epäilen, että et ole koskaan hoitajana työskennellyt. He kun tuppaavat kirjoittamaan kokemuksesta niin nopeasti kuin kerkiävät säästääkseen aikaa ja se lisää virheiden määrää.

Höpö höpö. Tuntemani lääkärit kirjoittavat erinomaista tekstiä. Ja en todellakaan ole hoitaja - koskaan sellaista väittänytkään.

Vierailija
86/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt sairaanhoitajana yli 30 vuotta. Voin vakuuttaa, että Hus: illa on ongelmia. Lääkäreiden suhtautuminen hoitohenkilöstöön on ala- arvoista. Lääkärikunta kuvittelee olevansa jotain niin ylempiarvoista, että ns. " alempien" työntekijöiden kohteluun ei kuulu tervehtiminen, kohtelias puhuttelu yms. Kun vaihdoin työpaikkaa muualle, olin ensin häkeltynyt, kun lääkäri aivan oikeasti oli kiinnostunut meidän hoitajien mielipiteistä, sekä istui aamuisin samaan pöytään juomaan kahvia kanssamme. Hus:in lääkärit kuvittelevat olevansa Jumalia, kaikkitietäviä.

No, pari vuotta sittenhän lääkäriopiskelijat olivat tv:ssä asti kun HUS:illa oli niin ala-arvoista kohtelua eikä suostuttu perehdyttämään vanhempien lääkärien toimesta. HUS on todella laaja organisaatio joten en tiedä mitä paikkoja tämä koskee mutta on se jo jonkinlainen hätähuuto jos tuonne asti lähdetään asioita puimaan. Lääkäreillä kun on todellakin tapana olla todella kollegiaalisia ja ulospäin ei näytetä ongelmia.

Vierailija
87/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Tuntemani lääkärit kirjoittavat erinomaista tekstiä. Ja en todellakaan ole hoitaja - koskaan sellaista väittänytkään.

Minä olen, ja siltä pohjalta kirjoitinkin kommenttini.

Vierailija
88/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hus: n ongelmat ovat tiedossa. Mutta, miksi asiaan ei puututa?

Vierailija
89/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hus: n ongelmat ovat tiedossa. Mutta, miksi asiaan ei puututa?

Kenen siihen mielestäsi pitäisi puuttua? Miten ja miksi?

Vierailija
90/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo totta on, vaikka julkisuudessa lääkärit esittää niin reiluja ja oikeudenmukaisia.

Hoitajia ei lääkärien toimesta arvosteta monesti eikä ammattitaitoa. Hyvin paljon tälläisiä lääkäreitä. Myös jos joku alempi lääkäri astuu ylemmän lääkärin jaloille ns. voi saada asianmukaisentonta käytöstä hekin.

Kukaan ei uskalla toimia, kun lääkärit kyllä osaavat porukassa "hankalasta tapauksesta" eli epäasianmukaisesta toiminnasta ilmoittaville tehdä elämän hankalaksi sairaaloissa ja toimivat juuri ja juuri niin, että mitään laitonta ei kuitenkaan tapahdu, vaikka olisi hirveetäkin kiusausta ja jopa savustusta.

Terv. 22 vuotta sairaanhoitajana toiminut.

No mitä jos vaan kuuntelisit niitä lääkäreitä. Kyllä lääkäri on älykkäämpi varmasti kuin joku hoitsu.

Vierailija
91/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt lääkäreidenkin saada kommentoida uutiseen:

Esimerkiksi, jos leikkauksessa hoitaja ei tottele täysin absoluuttisesti ja välittömästi vaan alkaa jotain selittää (lääkärillä ei ole aikaa esim. toimenpiteessa selittää miksi jokin pitää jotenkin tehdä, jos hoitaja on eri mieltä), kun KYSE ON IHMISHENGISTÄ!

Tuollaisia tapauksia pitääkin vähän kyykyttää, että oppivat asemansa, koska se on potilaan hengen ja terveyden hyväksi.

Terveisin kirurgi

Vierailija
92/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin moni lääkäri ei edes moikkaa ohi kulkiessa tai töihin tullessa hoitajia. Saatikka että mitään muutakaan käytöstä olisi. Monet heistä tosiaan pitävät itseään parempina ihmisinä ja ns. sosiaalisessa hierarkiassa ihan eri kastissa olevina niin kuin olisi edelleen joku 1600-luku missä on rengit ja talonpojat.

T. Lh.

Eivät jaksa jonkun tyhmän lähärin kanssa alkaa jutustelemaan. Itse en ole lääkäri, mutta korkeakoulutettu kumminkin ja kyllä amiksista huokuu se tyhmyys, varsinkin jostain lähäreistä.

Vierailija
93/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kyykytä. Itse enole edes aloittaessa sellaiseen suostunut. Eipä sitten monikaan samassa sairaalassa yrittänyt. Ehkä sana kiiri.

Vierailija
94/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis keille lääkäreille te moikkaatte? Niille joiden kanssa teette aktiivisesti töitä vai kaikile, jotka käytävillä tulevat vastaan?

Työskentelen itse insinöörialalla toimistotalossa, jossa meitä on muutamia satoja ja pääsääntöisesti moikkaan kyllä vain omille tiimikavereille ja henkilöille, jotka muutoin tunnen. Muuten saisi jatkuvasti olla tervehtimässä. Ja tämä on meillä ihan yleinen tapa. Samoin syömme pääsääntöisesti tiimeittäin ja meillä varmaan katsottaisiin oudosti, jos joku tuntematon tulisi pyötään. Samoin esimerkiks johtoryhmä (yhtiön, segmentin, divisioonan) syö yleensä porukalla. Tämä ei ole mitään sellaista, että joku toista kadehtisi tai vähättelisi, vaan ihan sellaista muotoutunutta työkulttuuria, joka on kaikille ok ja tulee luonnostaan. 

Sairaalassa harvemmin kävellään pitkin käytäviä tai yksiköissä joissa ei aktiivisesti työskennellä.

Minä kävelen ainakin pukukopilta kellarikerroksessa pitkän matkan omaan työyksikkööni (voi olla eri paikassa eri päivänä) ja kyllä siellä tulee aika lailla talon henkilökuntaa vastaan. Sanon huomenta vastaantulijoille aamulla, osa tervehtii takaisin, osa ei.

Vierailija
95/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten et todellakaan tiedä mitä kirjoitusvirheitä saa jatkuvasti töissä lukea lääkärien teksteistä (ellei ole jonkun sanelema). Hoitajana voin kertoa sinulle, että heidän kirjoitusvirheet on arkea enkä sinällään syytä, jos potilaita on hirveellä tahdilla hoidettavakin. Kellä tahansa tulisi siinä ruljansissa kirjoitusvirheitä, jopa itselläni, kun kirjoitan todella nopeaa enkä oikolue.

T. hoitaja

Vierailija
96/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiden palkoista saisi nipistettyä hoitajille palkkaa!

Vierailija
97/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit tuntuvat usein luulevan, että he ovat hoitohenkilökunnan pomoja. Hoitohenkilökunnalla on kuitenkin omat esihenkilönsä ja lääkärit ovat työtovereita.

hoitajahan ei ole mitenkään samalla tasolla kuin lääkäri. hoitajat itse jaottelevat hoitajat ylempiin ja alempiin hoitajiin, mutta samalla kuvittelevat olevansa samalla tasolla lääkärien kanssa

Tämä vahvistaa sen mikä hoitoalan työpaikoilla on vikana. Jotkut työntekijät luokittelevat itsensä eri "tasolle" muiden kanssa. Naurettavaa toimintaa aikuisilta ihmisiltä. Mutta toisaalta tämän kommentin kirjoittaja ei todennäköisesti edes työskentele hoitoalalla.

Vierailija
98/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis keille lääkäreille te moikkaatte? Niille joiden kanssa teette aktiivisesti töitä vai kaikile, jotka käytävillä tulevat vastaan?

Työskentelen itse insinöörialalla toimistotalossa, jossa meitä on muutamia satoja ja pääsääntöisesti moikkaan kyllä vain omille tiimikavereille ja henkilöille, jotka muutoin tunnen. Muuten saisi jatkuvasti olla tervehtimässä. Ja tämä on meillä ihan yleinen tapa. Samoin syömme pääsääntöisesti tiimeittäin ja meillä varmaan katsottaisiin oudosti, jos joku tuntematon tulisi pyötään. Samoin esimerkiks johtoryhmä (yhtiön, segmentin, divisioonan) syö yleensä porukalla. Tämä ei ole mitään sellaista, että joku toista kadehtisi tai vähättelisi, vaan ihan sellaista muotoutunutta työkulttuuria, joka on kaikille ok ja tulee luonnostaan. 

Sairaalassa harvemmin kävellään pitkin käytäviä tai yksiköissä joissa ei aktiivisesti työskennellä.

Minä kävelen ainakin pukukopilta kellarikerroksessa pitkän matkan omaan työyksikkööni (voi olla eri paikassa eri päivänä) ja kyllä siellä tulee aika lailla talon henkilökuntaa vastaan. Sanon huomenta vastaantulijoille aamulla, osa tervehtii takaisin, osa ei.

Itse en ole ollut vielä sellaisessa paikassa töissä jossa lääkäreiden ja hoitajien työaika alkaisi tai loppuisi samaan aikaan.

Vierailija
99/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia lääkärit ovat kotona? Jos töissä tällaisia?

Vierailija
100/430 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karkeasti lääkärit on pakosti enemmän asiaansa keskittyneitä, hoitajat ihmis-ja käytännönläheisempiä jotka eivät ymmärrä sitä introverttiuden tapaista käytöstä.   Ala heidän kanssaan sitten seurustella. Ei varmaan ole tarkoitus sen  kummemmin kyykytellä.