HOITAJAT, KYYKYTTÄVÄTKÖ lääkärit tosiaan teitä töissä kuten Iltalehti uutisoi?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c46a9120-84bf-4522-8de7-53f2c9dc8b87
Sairaalamaailman vanhakantainen hierarkia puhuttaa. Lääkäreillä on oma ruokalan pöytä ja lääkärit saattavat ”kyykyttää” nuoria hoitajia. IL selvitti, mitä suomalaisissa sairaaloissa tapahtuu kulissien takana.
Hoitajat, ja miksei muukin sairaala väki, kertokaa kokemuksianne, pitääkö lääkärien hoitajien kyykytys paikkaansa ja onko toiminta noin hierarkista vielä 2020-luvulla?
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäritkin istuu paskalla. Miettikää ne jumalasta seuraavat vessassa, kun seuraavan kerran käyttäytyvät mulkusti teitä kohtaan.
Olin töissä.yliopistosairaalan leikkaussalissa, toimistohommissa. Koska olen hoitaja= alinta kastia, niin toimistoni oli wc:tä vastapäätä. Ihmiset eivät tajunneet, että oven läpi kuului kaikki, mitä tekivät siellä wc:ssä. Vähiten käsiään pesivät wc- käynnin jälkeen lääkärit, anestesialääkärit ja kirurgit. Sen kokemuksen jälkeen en enää ihmettele leikkauksiin liittyvien infektioiden määrää🤪
Vessakyylät on yleensä kaikissa työpaikoissa niitä kaikken pidetyimpiä ja arvostetuimpia ihmisiä.
Luitko tekstini? Asia kävi selville ihan kyyläämättäkin.
Kannattaa vaan alkaa lääkärien huolehtimaan siitä käsihygieniastaan aika paljon paremmin, aika huonoissa kantimissa on muutenkin.
Kyllä sinun tekstistäsi oikein huokui sellainen luonteen jalous ja työvereiden arvostaminen ja tukeminen.
Pitäisikö tuollaisten työ"tovereiden" tekemisiä oikein salailla ja arvostaa?
T. Sh
Kyllä jotkut kyykyttää. Heillä selvästi noussut kusi päähän. Ei kaikki kuitenkaan kyykytä. Suurin osa lääkäreistä on mukavia työkavereita. Mutta eikös se nyt ole vähän muillakin aloilla, että joka työpaikalta löytyy joku kus-pää, ja suurin osa on yleensä ihan mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäritkin istuu paskalla. Miettikää ne jumalasta seuraavat vessassa, kun seuraavan kerran käyttäytyvät mulkusti teitä kohtaan.
Olin töissä.yliopistosairaalan leikkaussalissa, toimistohommissa. Koska olen hoitaja= alinta kastia, niin toimistoni oli wc:tä vastapäätä. Ihmiset eivät tajunneet, että oven läpi kuului kaikki, mitä tekivät siellä wc:ssä. Vähiten käsiään pesivät wc- käynnin jälkeen lääkärit, anestesialääkärit ja kirurgit. Sen kokemuksen jälkeen en enää ihmettele leikkauksiin liittyvien infektioiden määrää🤪
Vessakyylät on yleensä kaikissa työpaikoissa niitä kaikken pidetyimpiä ja arvostetuimpia ihmisiä.
Kannattaa vaan alkaa lääkärien huolehtimaan siitä käsihygieniastaan aika paljon paremmin, aika huonoissa kantimissa on muutenkin.
Kyllä sinun tekstistäsi oikein huokui sellainen luonteen jalous ja työvereiden arvostaminen ja tukeminen.
T. Sh
Lähtökohtaisesti en alkais vinkumaan arvostuksen puutteesta, jos itse kohtelen työkaveria kuin paskaa ja kyttään jopa hänen vessassakäyntejään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sh
Lähtökohtaisesti en alkais vinkumaan arvostuksen puutteesta, jos itse kohtelen työkaveria kuin paskaa ja kyttään jopa hänen vessassakäyntejään.
Miksi olet näin aggressiivinen?
Olin instrumenttihoitaja leikkaussalissa - ei ole kerta , eikä kaksi, kun kirurgi on heitellyt instrumentteja kesken leikkauksen, joskus jopa niin, että meinannut lentää passarin naamaan.
Mutta ei noihin kukaan puutu, eikä kukaan niistä uskalla edes sanoa. Kitmrurgin esimies on toinen kirurgi, ja ovat lojaaleja toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Lukion opettajana olen havainnut, että monet matemaattisesti lahjakkaat ovat kömpelöitä sosiaalisissa suhteissa. Monella on ihan autismin kirjon diagnoosikin, osalla ei, vaikka selväst kuuluisivat kirjolle. Näistä suuri osa hakeutuu lääkiteteen pariin ja tavoitteet ovat korkealla.
Olisiko niin, että sairaaloissa pyörii paljon oman alansa huippuja, jotka vain eivät autismistaan johtuen kykene asialliseen kommunikaatioon?
Voi olla totta osa tuostakin, mutta itse hieman "autistisena" en ymmärtänyt tätä hierarkia-juttua ollenkaan. Tulin pienen ammattialan edustajana työskentelemään erikoissairaanhoitoon, ja ihmettelin kun hoitajat ihmeissään katselivat kun satuin istumaan lääkärien pöydässä. Ei tullut siis nämä kuviot aidosti mieleenkään, kun en ollut niihin tottunut. Soitin myös lääkärille suoraan potilasasiassa ja tätä kauhisteltiin. No jokunen tapaus sattui, että vanhakantaisempi lääkäri yritti tulla silmille, mutten taaskaan tajunnut huolestua :D Ajattelin vain että jotkut ihmiset on lapsellisempia kuin toiset. Asiat hoituivat kun piti pintansa. Huomasin näitä merkkejä sitten ajan kuluessa, mitä hämmästelin suuresti. Nyt tajuan että tällaistakin on, mutta vahingossa vältin ahdistumisen, kun ei tullut otettua tosissaan koko juttua.
Sairaalahommissa on hyvä olla vähän Asperger. Meille tuli osastolle työhyvinvointipsykologi setvimään sotkuja ja se oli eka kerta kun kuulin, että töissä on hankausta henkilökunnan kesken. Etupäässä hoitohenkilökunta soti keskenään. Olin onnellisen tietämätön, kun en tajua kaikkia sosiaalisia nyansseja :)
Vierailija kirjoitti:
Sairaalahommissa on hyvä olla vähän Asperger. Meille tuli osastolle työhyvinvointipsykologi setvimään sotkuja ja se oli eka kerta kun kuulin, että töissä on hankausta henkilökunnan kesken. Etupäässä hoitohenkilökunta soti keskenään. Olin onnellisen tietämätön, kun en tajua kaikkia sosiaalisia nyansseja :)
Olen tuo edellinen ja ajatuksena aika hauska tilanne, että joku yrittäisi vaikuttaa psyykkisesti ja kohde on vaan immuuni. Kaikki valuu hanhen selästä, eikä seuraa edes mitään välttelyä tai passiivisagressiivisuutta saati mielistelyä, kun mitään ei oteta henkilökohtaisesti. Voin kuvitella, miten hämilleen tuollaisiin peleihin tottuneet joutuvat ja ilmeisesti kuitenkin keskittyvät sitten niihin joihin tehoaa. Muu ei selitä, miten juuri erilaista ei otettaisi erityisesti silmätikuksi. Tai sitten ei vain huomaa sitäkään :)
Vastaus pn valitettavasti että kyllä kyykyttävät. On tapauksia jolloin lääkäri on huutanut käytävällä kaikkien kuullen hoitajalle että tämä on typerä. Asia oli vielä niin ettei tämä hoitaja ollut mitenkään typerästi yoiminut, vaan päin vastoin.
Voi myös tapahtua ja on tapahtunutkin usein, että hoitajan soittaessa päivystävälle lääkärille tämä on kiukkuinen soitosta. Hoitajan kuuluu kääntyä lääkärin puoleen kun ei voi itse ottaa koko vastuuta. Hoitaja saattaa olla useinkin peloissaan millaista huutia saa häiritessään päivystävää lääkäriä.
Kyllä näin tapahtuu edelleen.