Jatkuvia ongelmia vuorovaikutuksessa. Mahtaako mies olla asperger? Onko meillä mitään toivoa?
Olemme olleet yhdessä kaksi vuotta. Mies on monin tavoin hieno tyyppi, mutta minusta meillä on alusta lähtien ollut ihan todella omituisia ja jatkuvia ongelmia vuorovaikutuksessa. Noin esimerkiksi:
- Ei ilmaise selkeästi ajatuksiaan eikä toiveitaan. Ei välttämättä vastaa edes, jos häneltä kysytään ihan suora kysymys. Jos sitten kysyn, että miksi et vastaa mulle, saattaa sanoa, että jaa, no en mä tiedä/muista, ihan niin kuin olisi suurikin yllätys, että ihmiset yleensä olettavat, että suoraan kysymyslauseeseen vastataan edes jotain, vaikka sitten että en tiedä. Ei myöskään keskusteluista huolimatta ymmärrä, miksi tällainen ignooraaminen loukkaa muita.
- Riitatilanteiden ratkominen on todella vaikeaa. Vetäytyy, uhriutuu tai hyökkää.
- Viihtyy erittäin hyvin omissa oloissaan, ja jos olen esim. työmatkalla tai sukuloimassa, hän ei välttämättä pidä oikein mitään yhteyttä. Ei juurikaan vastaile viesteihin, tai reagoi johonkin minun pitkään viestiini korkeintaan jollain emojilla. Kontrasti on aika iso verrattuna sekä aikaisempiin suhteisiini että kaikkiin muihin pariskuntiin, joita tunnen.
- Ei oikein ota katsekontaktia eikä osaa puhua niitä näitä vieraiden eikä aina edes tuttujen kanssa. Välillä on ollut todella vaivaannuttavaa, kun tuijottelee seurassa seinää tai ulos ikkunasta eikä sano mitään. Ihmiset helposti pitävät ylimielisenä tai vihamielisenä.
- On jotenkin sokea muiden tunteille ja reaktioille. Ei selvästikään aina huomaa, kun loukkaa. Saattaa puhua ihan uskomattoman alentuvasti jollekin ja sitten ihmetellä, että mikä nyt oikein on kun siltä nousee savu korvista.
- Ei useinkaan tervehdi eikä sano kiitos esimerkiksi kaupassa tai ruokapöydässä. Saan hävetä tätä usein.
- Ei ole kiinnostunut seksistä käytännössä ollenkaan. Seksiä meillä on jonkin verran, mutta se on aina kiinni minun aloitteestani. Ei osaa flirttailla eikä käyttää eroottisesti latautunutta kieltä viestittelyssä. Yritin joskus olla seksikäs ja vihjaileva WhatsAppissa, mutta vastaukset olivat niin vaivaannuttavia ja kliinisiä, etten tee sitä enää ikinä. Nauttii kyllä koskettamisesta.
Aspergeriksi olen alkanut häntä epäillä. En tiedä, haluanko erota. Olen yrittänyt käsitellä asioita, mutta mies ei selvästikään tajua yhtään mitään kaikesta edellä mainitusta. Yleensä, kun näistä puhutaan, hän lähtee siitä, että kehitän vain turhaa draamaa. Olen alkanut epäillä, että tilanne ei ole korjattavissa.
Kommentit (95)
"Yritin joskus olla seksikäs ja vihjaileva WhatsAppissa"
Mitä väliä jollain viestittelyllä sen jälkeen kun olette jo suhteessa?! Kuulostaa että olette kaukosuhteessa ja tapaatte kerran kuussa...
Autismiin, aspergeriin, narsismiin, sulkeutuneisuuteen, jöröön luonteeseen ja sellaiseen ei ole mitään lääkettä. Ap:n kannalta diagnoosi olisi ihan turha. Ei mies tuosta muuksi muutu.
Pidä huolta siitä, ei pärjää yksin. Mutta älä vaadi mitään.
Mä melkein vielä olisin sietänyt tuota alkuperäisen viestin miestä, mutta viimeistään tuossa vaiheessa, kun ruokavalio on nakkeja ja ranuja, hirttäis kiinni ja lähtisin... Ap, vaikka mies saisi jonkun diagnoosin, se on silti tuollainen. Mä en ns. normaalina ihmisena katselis enkä jaksais kannatella ja selitellä miehen käytöstä.
Sulla on tuollainen mies. Voit joko hyväksyä hänet tai jatkaa elämääsi ilman.
Ei tule muuttumaan.
- Ei useinkaan tervehdi eikä sano kiitos esimerkiksi kaupassa tai ruokapöydässä. Saan hävetä tätä usein.
Oletko yrittänyt kysyä suoraan miksi toimii noin?
Onko kyse hajamielisyydestä, ylimielisyydestä tai ihan vain huonosta kotikasvatuksesta?
Mikä on tuon miehen erityismielenkiinnonkohde?
Onko miehellä harvinaisen herkät tuntoaistit?
Onko miehellä motorisia vaikeuksia?
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä jollain viestittelyllä sen jälkeen kun olette jo suhteessa?! Kuulostaa että olette kaukosuhteessa ja tapaatte kerran kuussa...
Oletko tosissasi ettei viestittelyllä ja muulla flirtillä ole enää merkitystä jos ollaan jo suhteessa? Silloinhan sillä vasta onkin! Ja minulle on sentään diagnosoitu Asperger 😳
Mulle tulee mieleen joku äidin pilalle hemmottelema mieslapsi.
Onko sillä aiempia parisuhteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi ettei viestittelyllä ja muulla flirtillä ole enää merkitystä jos ollaan jo suhteessa? Silloinhan sillä vasta onkin! Ja minulle on sentään diagnosoitu Asperger 😳
Jos on jo liveseksiä, on tuollainen todellakin merkityksetöntä ja ajanhukkaa.
Minua tökkii tässä aloituksessa ap:n äitimäinen, holhoava ja diagnosoimaan pyrkivä asenne mieheen. Haluaakohan mies naiseltaan tuollaista asennetta?
Vierailija kirjoitti:
Lisäys: On myös muuten aivan todella, todella nirso syömisten suhteen, siis ihan siinä määrin, että se vaikuttaa jotenkin patologiselta. Syö hyvin valikoiden ja ns. "lapsellisesti" eli esim. nakkeja ja ranskalaisia, eineslihapullia ja pizzaa päivästä toiseen. Kasviksista korkeintaan kurkkua ja tomaattia, kaikki muu on ällöä ja epäilyttävää. Kuten arvata saattaa, meillä ei koeta yhteisiä ravintolaelämyksiä tai yhteisiä illallisia ystävien kanssa. - ap
En kyllä jaksaisi tuollaista '5-vuotiasta aikuista' yhtään.
"Oletko tosissasi ettei viestittelyllä ja muulla flirtillä ole enää merkitystä jos ollaan jo suhteessa?"
Oliko mun viestissä mitään flirtistä? Tietenkin flirtillä on väliä jos on suhteessa. Helpompi sietää jämähtäminen yhteen naiseen, kun välillä flirttailee vaikka kenelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, olet varmaan ihana rakastaja 🙄
Jotenkin tuntuu että tää nainen on 10-20 vuotta tuota miestä vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, olet varmaan ihana rakastaja 🙄
Tuohan on aivan perus miehistä seksuaalisuutta. Kuvottavaa - kuten aina.
Ihmettelen tätä nykymenoa: miksi tuon kaltaista käytöstä pitäisi vain ymmärtää ja ymmärtää ja ymmärtää? Jos ei osaa käyttäytyä ihmisiksi niin tee sinä omat ratkaisusi. Hyvä käytös on kuuluu kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että tää nainen on 10-20 vuotta tuota miestä vanhempi.
No eihän tuo mies edes kuulosta mieheltä. Jotkut varhaisteinit käyttäytyy noin.
Vierailija kirjoitti:
Minua tökkii tässä aloituksessa ap:n äitimäinen, holhoava ja diagnosoimaan pyrkivä asenne mieheen. Haluaakohan mies naiseltaan tuollaista asennetta?
Niinpä. Todennäköisesti tuo mies voisi ihan hyvin lähteä ravintolaan, katsoisi vaan etukäteen, että siellä on joku sopiva pihviannos tms. tarjolla. Mutta ap on päättänyt etukäteen, että mies ei halua olla ravintolassa, koska ei syö listalta mitä tahansa.
t. vähän samanlainen nainen kuin tuo mies, minulla on monia muiden mielestä erikoisia tapoja, mutta en koskaan vaadi ketään pyörimään minun tapojeni mukaan, miksi jotkut yrittävät väkisin saada minut toimimaan heidän toivomallaan tavalla?
Älä ryhdy tekemään diagnooseja jos et ole alan ammattilainen. Yritä keskustella ongelmista normaalisti, älä leiki psykiatria.