Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulostaako tämä hyvältä ajo-opetukselta?

Vierailija
20.05.2022 |

Eilen oli eka inssi, ei mennyt läpi. Tiesinkin ettei menisi, olen vielä niin epävarma kuski.
Osasyy on siis ihan oma epävarmuuteni, taitopuutteet ja kankeus auton käsittelyssä.

Mutta olen miettinyt myös tuota autokoulua ja miettinyt, pitäisikö minun ottaa jonkun toisen opettajan kanssa vielä tunteja.

Ajo-opettajani ei neuvo ollenkaan. Lisäksi hän käyttelee kytkintä, kaasua ja jarrua kertomatta minulle. Ymmärrän jos hänen on pakko tehdä sitä turvallisuuden takia, mutta inssissä kun ensimmäistä kertaa käytin näitä polkimia "itsenäisesti", olin ihan hukassa sen kanssa, koska minulla ei ollut mitään tuntumaa siihen, miltä mikäkin nopeus tuntuu. Havainnoinnin ja kaiken kanssa huomasin olevani aivan avuton inssissä, koska en ollut saanut opeltani siihen mitään jeesiä.

Olen vain kruisaillut menemään ajotunneilla, ja ne ovat mielestäni menneet hyvin, kun ei juuri mihinkään ole puututtu. Ajo-ope on jutellut kaikesta mahdollisesta muusta paitsi ei ajamisesta ja sitten aina sanonut, että tästä vasemmalle, tuosta oikealle, nyt suoraan.

Joten yhdistelmänä tämä tuntuu vähän siltä, että en ole oppinut liikennejärjestelmää ja ennakointia, koska en tiedä, mihin minun pitäisi liikenteessä kiinnittää huomiota. Tiedän, että tarvitsen lisätunteja, ja se tuntuu turhauttavalta, koska rahanmeno. Samalla kuitenkin tuntuu, että lisätunnit tämän saman open kanssa ovat yhtä tyhjän kanssa.

Minulla kun ei ole muista opettajista kokemusta, niin onko tämä ihan normaalia? Olisiko minun pitänyt oppia nämä jutut vain itse, ja syytän nyt turhaan (myös) toista?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja on opettaja eikä mikään kartturi. Siihen hommaan pystyy kuka vain. 

Vaihda ajo-opettajaa. 

Vierailija
2/8 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma autokouluopettajani ei koskaan käyttänyt polkimia. Itse selvisin alusta alkaen autolla ajamisesta.

Pidän todella erikoisena tuota opettajasi toimintaa. Ole yhteydessä autokoulun omistajaan ja kerro hänelle tuo mitä kirjoitit tänne. ja pyydä opettajan vaihdosta.

Tsemppiä jatkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaihtaisin opettajaa. Hänen kuuluu opettaa. Siitähän sinä maksat.

Vierailija
4/8 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on ollut kortti kymmeniä vuosia ja näin pienellä paikkakunnalla tarvitsee kiinnittää huomiota risteyksissä siihen ettei törmää keneenkään tai edelläajavaan sekä jalankulkioiden ja pyöräilijöiden suhteen jos tiemme ovat kohtaamassa. Isossa kaupungissa on tietysti tämä potenssiin 100.

Vierailija
5/8 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ajokoulusta valmiina ulos tulla, vaikka inssikin menisi läpi, ikävä kyllä. Sen jälkeen vasta alkaa kunnon harjoittelu, kun itse liikenteessä, vaikka ei sen kai niin hyvä ole olla.

Sano sille opelle, että haluat sen neuvovan enemmän, tai sitten sanot sille seuraavalle opettajalle, että osaa olla hereillä asian suhteen.

Ja voi sitä omaehtoisestikin mennä vaikka tienvarteen miettimään liikennettä, miten ajaisi ja toimisi näkyvissä tilanteissa. Varmasti jotain hyötyä silleen, vaikkei tuntumaa autoon tulekaan.

Vierailija
6/8 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua opetti isäni. Huusi suu vahdossa pienistäkin virheistä mitä tein. Vaikka inssi menikin ensimmäisellä läpi niin en ajanut melkein ollenkaan ennen kakksovaihetta (jonka pitäjä sanoi suoraan ajotaidottomuudestani) ja varsinaisen kortin jälkeen en ole kuskina ollut. Jäi kammo ajamiseen. Onneksi kaupungissa pärjää ilman autoa.

Vierailija
7/8 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko autokoulun autoissa nykyään kaikki kolme poljinta kahteen kertaan? Omana aikana oli kyllä vaan jarru ja niin on tuossa meidän ajo-opetusautossakin, jolla on lapsia opetettu ajamaan. Mitenhän toi teknisesti toimii, jos otinen paina akytintä ja toinen kaasua samaan aikaan? Aika vaaralliselle kuulostaa...

Vierailija
8/8 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko autokoulun autoissa nykyään kaikki kolme poljinta kahteen kertaan? Omana aikana oli kyllä vaan jarru ja niin on tuossa meidän ajo-opetusautossakin, jolla on lapsia opetettu ajamaan. Mitenhän toi teknisesti toimii, jos otinen paina akytintä ja toinen kaasua samaan aikaan? Aika vaaralliselle kuulostaa...

Joo samaa ihmettelin kans. Ei kai niissä autokouluautoissa ainakaan kaasua voi olla, kytkin ehkä. Mielestäni omaan autokouluaikaani oli pelkkä jarru.